خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مناظره توییتری علی واعظ و دیاکو حسینی درباره مذاکرات برجام

علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران و تحلیلگر سیاست خارجی در توییتی نوشت: اينكه غنى سازى ٦٠٪ و IR-6 را انجام دهيم و ادعا كنيم كه همه چيز عادى و در چهارچوب برجام است و از آن سو خواسته هاى فرابرجامى داشته باشيم، جز بن بست نتيجه اى ندارد.

دیاکو حسینی، تحلیلگر ارشد مسائل استراتژیک و سیاست خارجی در پاسخ به این توییت نوشته است: مقامات ایرانی بارها گفته اند که این اقدامات به سرعت برگشت پذیرند؛ البته بعد از آنکه آمریکا به تعهداتش در متن برجام بازگردد و این بازگشت در یک بازه زمانی منطقی راستی آزمایی شود. ناسازگاری بین تحقق این انتظار ساده با سیاست داخلی دولت بایدن است که شاید مذاکرات را به بن بست برساند.

به‌گزارش انصاف نیوز، توییت‌های آقایان واعظ و حسینی که تبدیل به مناظره‌ای توییتری درباره‌ی مذاکرات احیای برجام شد را در ادامه می‌خوانید:

علی واعظ: ‏تقصیر طرف آمریکایی در خروج از برجام و تحریم، و طرف اروپایی در عدم اهتمام به احیای منافع اقتصادی برجام در سال‌های گذشته، بر کسی پوشیده نیست. سوال این است که ایران تا چه حد در جهت احیا/ تضییع حق خود گام بر می‌دارد؟

دیاکو حسینی: ‏اگر ایران از برجام خارج شده بود باید برای جبران تضییع حق دیگران قدم برمی داشت. امروز هم که آمریکا از توافق خارج شده، همچنان این ایران است که باید برای احیای حق تضییع شده خود گام بردارد؟! انعطاف و ابتکار در مذاکرات ضروری است اما به قول آقای باقری کنی، این خیابان دو طرفه است.

علی واعظ: ‏اين حرف شما تا سال پيش هم تا حدى صحيح بود. امروز ايران فقط در اسم از برجام خارج نشده. در مورد انعطاف هم توجهتان را جلب ميكنم به غنی‌سازی ۲۰% در فوردو، قطع دسترسی آژانس به کرج، ارائه ٢ پروپوزال حداکثری در آغاز کار، و تیم رسانه‌ای که چهره تند/نامعقولی از تیم ایرانی به نمایش گذاشته.

دیاکو حسینی: ‏اقدامات ایران در واکنش دیرهنگام به خروج آمریکا و ناتوانی دیگر اعضا به تعهداتشان و به استناد بندهای ۲۶ و ۳۶ با اطلاع هماهنگ کننده کمیسیون مشترک انجام گرفته آیا دولت آمریکا هم می تواند در ادعایی مشابه، «فشار حداکثری» را اقدامی تلافی جویانه بنامد و آنها را به بندهای توافق مستند کند؟

علی واعظ: ‏بحث حقوقى نمى كنم. از آن منظر حرف شما صحيح است. ولى اينكه غنى سازى ٦٠٪ و IR-6 را انجام دهيم و ادعا كنيم كه همه چيز عادى و در چهارچوب برجام است و از آن سو خواسته هاى فرابرجامى داشته باشيم، جز بن بست نتيجه اى ندارد.

دیاکو حسینی: ‏مقامات ایرانی بارها گفته اند که این اقدامات به سرعت برگشت پذیرند؛ البته بعد از آنکه آمریکا به تعهداتش در متن برجام بازگردد و این بازگشت در یک بازه زمانی منطقی راستی آزمایی شود. ناسازگاری بین تحقق این انتظار ساده با سیاست داخلی دولت بایدن است که شاید مذاکرات را به بن بست برساند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. علی واعظ احتمالا یه غرب لیس فلک زده و خاک بر سر هستند که دارن بر علیه منافع ملی موضع میگیرن.امثال همین افراد باعث گستاخی دشمنان کشور هستند.این افراد به جای اینکه به فکر تامین منافع کشور و ملت خود باشند دنبال منافع و نوکری بیگانه ها هستند و آب میریزن تو آسیاب دشمن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا