پرسشهای جلال جلالیزاده از نویسندگان بیانیهای به نام علمای اهل سنت
دکتر «جلال جلالی زاده» نمایندهی اهل سنت سنندج در مجلس ششم در یادداشتی تلگرامی با عنوان «توطئهها و نقشههای جاهلانه برای تضعیف علمای مردمی اهل سنت و تفرقه در بین آنان»، در واکنش به بیانیهی بدون نامی در نقد مولوی عبدالحمید، نوشت:
بر کسی پوشیده نیست که از آغاز پیروزی انقلاب افراد، دستهها و فرقههای در میان مسئولان و غیر مسئولان اعم از روحانیان و غیر روحانیان بودهاند که هدف، مقصد و مقصودشان تضعیف اهل سنت و یا ایجاد تفرقه و اختلاف و تحریک احساسات عوام و اشخاص ناآگاه برای رسیدن به مقاصد شخصی بوده است.
هرچند در میان رهبران انقلاب و مبارزان شخصیتهای بودهاند که وحدت طلب و دغدغهی وضعیت ناگوار مسلمانان را داشتهاند، اما متاسفانه هر روز که میگذرد جریان انحرافی و فتنه انگیز قویتر و با فشارهای مختلف در پی آن است که صدای حق خواهانهی اهل سنت را در پیگیری مطالبات خاموش نماید، که با توجه به فضای مجازی و سرعت انتشار و انعکاس حوادث و وقایع و واکنش آزادی خواهان و عدالت طلبان در جهان در پیشبرد اهداف خود موفق نیستند.
اما این جریان بیکار ننشسته و با تحریک و فریب عدهای نا آگاه در لباس دین سخنان و منویات خود را از زبان آنان و یا با قلم آنان بیان و پخش مینمایند.
در چند روز گذشته پس از حوادث آزادشهر و اجرای نقشهی جلوگیری از امامت مولانا گرگیج یکی از علمای مردمی استان گلستان که با اعتراض شدید مردم و علما مواجه شد، شاهد صدور دو بیانیهی بدون امضا و مجهول از سوی علمای شمال و شمال غرب خطاب به مولانا عبدالحمید امام جمعهی اهل سنت زاهدان منتشر شد که در کل فعالیتها و پیگیری های ایشان را در دفاع از حقوق اهل سنت تخطئه نمودهاند، که لازم دانستم چند پرسشی خطاب به صادرکنندگان این ظلم نامهها را مطرح نمایم:
اولاً شما که پشتتان به قدرت گرم است چرا از افشا و درج اسم خود ابا نمودهاید؟
دوم، چه کسی به شما وکالت داده که از سوی علمای اهل سنت، عالمی را توبیخ نمایید که جزو معدود عالمانی است که سالهاست از حقوق اهل سنت دفاع مینماید؟
سوم، شما که خود را عالمان اهل سنت میدانید، کارنامهی خود را در دفاع از مذهبتان ارائه دهید که بعد از چهل و سه سال در کدام محفل، مسجد، و مناسبت، خواستار اجرای قانون اساسی و رفع تبعیض نسبت به اهل سنت بودهاید؟
چهارم، حدود شصت نفر از علمای اهل سنت از سوی گروههای لائیک به درجهی شهادت رسیدند که دو تن از آنان متعلق به خانوادهی ما بودند، به من بگویید: تا امروز چند نفر از شما در پشت تریبونهای واگذار شده یک بار ترور علمای اهل سنت را محکوم و یا حداقل با خانوادههای آنان اظهار همدردی نموده و یا نسبت به ظلم و جفایی که به این خانوادهها رفته اعتراضی داشتهاید؟
پنجم، آیا شما میدانید که یک چهارم جمعیت ایران اهل سنت هستند، و اگر امکانات و مزایا و مناصب و مسئولیتها به نسبت جمعیت تقسیم واگذار شود، حداقل بسیاری از شماها میبایست در ارگانها، سازمانها و ادارات مدیر و رئیس میبودید و از امکانات فراوان مانند علمای تشیع برخوردار میشدید؟
ششم، آیا شما میدانید که پیامبر بزرگوار اسلام (ص) الساکت عن الحق را شیطان آخر نامیده است، آیا شما در مقابل این همه تبعیض تاکنون اعتراضی نمودهاید؟
هفتم، آیا در استانی مانند کردستان که اکثریت اهل سنت هستند و تاکنون نمایندگان خبرگان از عالمان اهل سنت بودهاند و آقای شاهرودی با نفوذ خود حق ملأ انور آدمی را تضییع نمود که مورد اعتراض بسیاری از مسئولین غیر بومی قرار گرفت و مسئله پسر و دامادش، چرا یکی از شماها بنا به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر تذکری نداد و بیانیهای صادر نکرد؟
هشتم، شما دلخوش به داشتن مرکز بزرگ هستید آیا میدانید در زمانی که صد و پنجاه و نه نفر از نمایندگان درخواست تحقیق و تفحص دربارهی مرکز (بزرگ) دادند چون هیچ جایگاه قانونی نداشت مجلس نتوانست هیچ کاری انجام دهد؟
نهم، به فرض اینکه مولانا عبدالحمید در دفاع از حقوق شما و اهل سنت اشتباه کرده است، شما تاکنون چه تلاش مشخص و معینی داشتهاید؟
دهم، آیا شما در زمان تقدیم بودجه به مجلس یکبار بودجهی مؤسسات مذهبی را بررسی نمودهاید تا بدانید که کل بودجهی مرکز به اندازه بودجهی یک موسسهی وابسته به یکی از علمای اهل تشیع نیست؟
یازدهم، مسجد جای عبادت حق هر انسانی است، کدام یک از شما از حقوق اهل سنت تهران برای داشتن یک مسجد دفاع نمودهاید؟ اگر مدرکی دارید ارائه دهید.
دوازدهم، آیا یکی از شما لیاقت رئیس سازمان اوقاف و یا نماینده رهبری در جهاد و یا دانشگاه را ندارد؟ و اگر ندارید چرا؟
سیزدهم، آیا اصلاً معیارهای اسلام دربارهی عدالت و مساوات را میشناسید؟ آیا خودتان قبول دارید که به خاطر مذهبتان از بسیاری از حقوق محروم شدهاید؟
چهاردهم، آیا در استان کردستان یک اهل سنتی یافت نمیشود که شایستگی استانداری را داشته باشد؟
پانزدهم، چند نفر از شماها در شوراهای موجود در استان عضو و یا قدرت تصمیم گیری را دارید؟
شانزدهم، شما چگونه راضی هستید که به نام شما عالمان هم صنف شما که از حقوق شما دفاع میکنند را تضعیف و تخریب کنید؟ در مقابل ملت هیچ، چگونه جواب خانواده و بستگان خود را میدهید؟
در زمان نمایندگی، شبی یکی از علمای منطقهی دیواندره با من تماس گرفت و گفت: فلانی دیشب نامهای را که بر ضد شما نوشته بودند برای امضا به نزد من آوردند، و من ناچارا امضا کردم. حال خواستم مرا حلال کنید. من هم گفتم: شما را حلال میکنم اما اگر فردا این نامه در جامعه منتشر شود، آیا فرزندان شما در مقابل مردم خجالت نمیکشند و شرم نمیکنند که چنین پدری داشتهاند؟
اهل سنت و کردها، سالهاست که با چنین نامهها و همایشهایی آشنا هستند که افرادی نیابتا امضا و یا شرکت کردهاند که یا اهل سنت نبودهاند، بلکه آدمهای بی سواد و یا از غیر آنان بودهاند.
هفدهم، اگر در گفتار خود صادق هستید، تاکنون چند بار به مجریان صداوسیما نسبت به اهانتها به صحابه و همسران اهل سنت اعتراض نمودهاید؟
در پایان ضمن درخواست منتشر نمودن اسامی امضا کنندگان این بیانیهها برای آگاهی افکار عمومی، از مسؤلان عالی رتبهی نظام میخواهم مصالح کلی کشور و نظام و مسلمانان را فدای منافع عدهای معدود ننمایند و آنچه را که حق و عدل است انجام دهند.
متن بیانیه
روز دهم دیماه خبرگزاری اصولگرای فارس در خبری با تیتر «علمای کردستان خطاب به مولوی عبدالحمید: اگر نقدی به مجموعه دارید به مسوولان منعکس کنید» نوشت:
شورای افتاد و ائمه جمعه کردستان در بیانیه به سخنان مولوی عبدالحمید واکنش نشان دادند:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب مولوی عبدالحمید اسماعیلزهی، امام جمعه محترم اهل سنت و مدیر دارالعلوم زاهدان، سلام علیکم
احتراماً در پی سخنان جنابعالی در فریضه نماز جمعه سو م دیماه زاهدان که با واکنشهای متفاوت از جهات رسمی و غیر رسمی همراه بود، ضروری مینماید که نکاتی را جهت تصحیح نگاه و تکمیل اطلاعات آنجناب و تبیین حقایق برای جامعه مخاطب بیان نمائیم.
مستحضرید که جغرافیای کردستان از همه جهات اعم از سیاسی، مذهبی، تاریخی، اجتماعی و فرهنگی متفاوت از جغرافیای شرق کشور بویژه بلوچستان است و همین تفاوتها مقتضی اتخاذ تدابیر متفاوت در مدیریت، برنامه ریزی و ارائه خدمات به جامعه مخاطب است. نیک میدانید که خدمت مؤثر به یک جامعه مستلزم شناخت دقیق و مراعات شرایط و نیازها و اولویتها و نیز توجه به تهدیدات و فرصتهای آن جامعه است.
آنچه را که در نماز جمعه زاهدان در مورد شرایط اهل سنت کردستان خصوصا علمای این سامان مبسوطا بیان داشتهاید، روایتی است که در آن درایتی دیده نمیشود جایگاه جنابعالی ایجاب مینمود که به آن گزارشهای ناقص و نارس و ناتمام و احیانا تحریف شده اکتفا نمیکردید و خدمات گسترده نظام اسلامی به روحانیت معزز و طلاب گرامی این دیار و خاک خردخیز کردستان را نادیده نمیانگاشتید و زبان به شماتت خادمان فرهنگ و فرزانگی و حافظان امنیت کردستان نمیگشودید «کبرت کلمة تخرخ من افواههم».
مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور همواره تلاش نموده تا روحانیون این دیار روحانیت کنند و روح معنویت بدمند و شهروندان مؤمن کرد را از چشمه زلال معارف دینی و بر اساس خوانش فقهی و کلامی مردم این سامان سقایت کنند.
در این خصوص توجه جنابعالی را به اهم خدمات مرکز بزرگ اسلامی معطوف میدارد:
در حوزه آموزش :
- تحصیل بیش از 1600 نفر طلبه در مدارس رسمی و سنتی استان و برخورداری آنان از همه خدمات آموزشی وعدم محدودیت در پذیرش سالانه طلاب
- برگزاری دهها آزمون جامع علمی در همه سطوح و اعطای مدارک تحصیلی رسمی علمی و استخدامیبه قبول شدگان و امکان ایجاد مشاغل مرتبط با شئون روحانیت برای آنان.
- فراهم نمودن فضای رقابت علمی برای طلاب و روحانیون جوان و ارتقای قابل توجه محتوای علمی آنان در مقایسه با دهه های گذشته.
- تأسیس، نوسازی و یا توسعه مدارس رسمی و حجره.های سنتی در همه شهرهای منطقه
- تأسیس مرکز تخصصی علوم اسلامی حضرت امام شافعی در مجاورت مسجد قبای سنندج
- صدور مجوز و احکام تدریس برای مدرسان این مدارس و حمایت مالی از آنان
- استقلال کامل شورای مدارس ، شورای مدرسین، کمیته تدوین منابع درسی و سایر ارکان آموزش در برنامه ریزیهای آموزشی
- صدور معافیتهای تحصیلی برای طلاب و فراهم نمودن زمینه انجام خدمت وظیفه در مساجد، مدارس و مراکز اسلامی.
- تداوم حمایتهای مالی و تأمینی از طلاب تا زمان فراغت از تحصیل در حوزه فرهنگی و اجنماعی و رفاهی :
الزام همه ادارات و نهادهای دولتی و حکومتی، مدارس و دانشگاهها به برپائی نمازهای جماعت به امامت روحانیون تا از یک سو کمکی به معیشت روحانیون باشد و از سوی دیگر امکان ارتقای معارف دینی کارکنان ادارات، دانش آموزان و دانشجویان بر اساس آموزه.های مذهب امام شافعی رحمه الله فراهم گردد. - تأسیس شوراهای افتاء روحانیت در همه شهرهای غرب کشور در سال 1359 و توسعه این شوراها در سال 1395 برای رسیدگی به امور دینی جامعه، پاسخگوئی به استفتائات، حل و فصل دعاوی ، ارشاد و معاضدت فقهی و حقوقی مردم.
یکی از برترین خدمات نظام اسلامی به جامعه اهل سنت غرب کشور تأسیس همین شوراها است. این شوراها در واقع نگهبان اصل 12 قانون اساسی جمهوری اسلامی است در این خصوص شورای روحانیت و افتاء سالانه به هزاران استفتای رسمی واصله از سیستم قضائی کشور و مراجعات مردمی پاسخ میدهد و بر حسن اجرای اصل دوازدهم قانون اساسی و حاکمیت فقه امام شافعی رحمه الله در دعاوی احوال شخصیه جامعه اهل سنت مرکز، شمال و غرب کشور نظارت میکند.
در رأس این شورا که شعباتی در همه شهرهای استان کردستان دایر نموده است، شورای عالی افتاء استان قرارگرفته که هم بر فعالیتهای شورای روحانیت و افتاء شهرستانها نظارت میکند و هم در چهارچوب اصول و قواعد فقه شافعی رحمه الله گره از امور پیچیده فقهی و دینی مردم خصوصا قضایایمعاصر ، امور عام البلوی، مسائل مستحدثه و سایر مشکلات جامعه میگشاید.
همه این اعضاء از اعیان علمای منطقه محسوب میشوند و مرکز بزرگ اسلامی در فعالیتها، آراء و نظرات فقهی آنان ابداْ دخالتی نداشته است.
- فراهم نمودن زمینه تشرف مکرر اکثر روحانیون توانمند منطقه به سرزمین وحی و انجام فریضه حج با همکاری بعثه مقام معظم رهبری با برگزاری دوره های تمهیدی روحانیون، معین و معینه.های کاروانهای حج و عمره
- تأسیس دهها تعاونی مسکن در شهرهای مختلف استان و اعطای زمین و تسهیلات مسکن به روحانیون وطلاب بگونه ای که در غالب شهرهای منطقه برخی شهرکها و محلات به نام شهرک روحانیون شهرت یافته اند.
- برگزاری 12 کنگره حضرت امام شافعی ره در شهرهای استان کردستان ، عسلویه ، اقلیم کردستان عراق و حتی اندونزی از شاهکارهای مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور بوده است. در این کنگره ها بالغ بر 300 نفر از اندیشمندان و علماء اقلیم و کشورهای دیگر به ایران آمدند و بعضی از آنها سخنرانی نمودند.
. دهها مقاله چه از ایران اسلامی و چه از کشورهای دیگر به دبیرخانه واصل و با تشخیص هیئت داوران قرائت می شد.
استقبال مردم، روحانیون و طلاب و شخصیتهای مختلف پیروان مذهب امام شافعی ره و دیگر مذاهب بی نظیر بوده است .
پوشش فراگیر بیمه تأمین اجتماعی، پرداخت مستمری معممان، پرداخت مستمری به خانواده های روحانیون متوف ی ، محاسبه و پرداخت هزینه های درمان سالمندان و افراد تحت تکفل آنان .
در حوزه سیاسی و امنیتی آنچه که در مورد دخالتهای ارکان نظام اسلامی در امور دینی و شئون مذهبی جامعه اهل سنت کردستان به سمع آنجناب رسیده است قلب حقیقت و مسخ طبیعت و تحریف واقعیت است.
همه مسئولان منطقه خود را به حمایت از مرزهای مذهبی و فرهنگی مردم کردستان ملتزم میدانند و بنا به درخواست خود روحانیون معز ز اجازه نمیدهند که عناصر افراطی و وابسته به جریانهای تکفیری و دارندگان افکار التقاطی که شمشیر خصومت علیه مذهب امام شافعی رحمه الله را آشکارا از نیام کشیده اند، و علیه مذاهب اربعه اهل سنت و جماعت اعلان جنگ نموده اند ، و دستان خود را به خون اکابر این دیار آلودهاند، زمام امور مساجد و منابر مردم را بدست گیرند.
تقدیم 54 شهید روحانی از استان کردستان گواه این مطلب است جنابعالی شخصیتی همچون شهید والامقام شیخ الاسلام ره ، برهان عالی ، ملاحیدر فهیم و دیگر شهدای روحانی را بخوبی می شناسید که در راه وحدت و تقریب ومبارزه با افراطی گری از همه چیز خود گذشتند و آب به آسیاب دشمن نریختند و این امنیت مرهون فداکاری این بزرگواران است که تا ابد جاودانه شدند.
روابط و مناسبات میان روحانیت معزز این سامان و مسئولان مراکز اسلامی، روابطی کاملا عاطفی و حتی توأم با مراودات خانوادگی است و بر خلاف آنچه که جنابعالی بیان داشته اید ، مسئولان اکثر شعب مرکز بزرگ اسلامی از جمله شعبه سنندج، و نیز اکثر معاونان و کارکنان این نهاد خدوم از روحانیون اهل سنت کردستان و مورد وثوق و اعتماد جامعه معزز روحانیت میباشند.
مرکز بزرگ اسلامی و نهادهای امنیتی استان در انتخاب ائمه جماعات مطلقا دخالتی ندارند بلکه به درخواست اهالی روستاها و محلات شهرها احکام امامت افراد مورد نظر آنان را بشرط قبولی در اختبار علمی ، جهت برخورداری از مزایای بعدی صادر میکند.
جناب مولانا : آنچه در این سطور بحضور ارسال گردید اندکی است از بسیار. شرح اقدامات انجام شده و خدمات ارائه شده به جامعه گرانقدر روحانیون این منطقه مستلزم کتابت صفحات بیشماری است.
با اینحال مرکز بزرگ اسلامی و نماینده ولی فقیه در کردستان ، توسعه و گسترش کمی و کیفی خدمات به جامعه مخاطب است و کم لطفی بزرگان و ناسپاسی منتقدان در اراده استوار مجموعه مرکز بزرگ برای تداوم و توسعه خدمات خود خللی وارد نمی سازد.
از جنابعالی انتظار میرود که در بیان مطالب و انعکاس مسائل از جاده انصاف خارج نگردید و به روایت راویان، قصههای مجعول بسنده نکنید و اگر نقدی هم به عملکرد این مجموعه دارید بجای تحریک عواطف و برانگیختن احساسات مردم در تریبون رسمی نماز جمعه آنرا به مسئولان مربوطه منعکس نمائید که آنان همواره نقد منصفانه را ارج مینهند و نصح مشفقانه بزرگان را به گوش هوش میشنوند.
والسلام علی من اتبع الحق و الهدی.
ائمه جمعه، شوراهای افتاء و مدرسین استان کردستان
انتهای پیام
اگر عبدالحمید جزو علمای اهل سنت محسوب می شود، باید گفت السلام علی الاسلام اهل سنت
ای کاش مقداری انصاف به خرج میدادید و مقایسه ای بین وضعیت اقلیتهای سنی در ایران و اقلیتهای تشیع در کشورهای با اکثریت سنی میکردید.
در کشوری مثل عربستان حتی اجازه تدفین به فقه جعفری رو هم نمیدن. وای به حال مابقی مسائل. ولی شما به راحتی در این مملکت از روسیاهان تاریخ بشری، حمایت میکنید
سلام.تشیعتقریباهیچگاهدرتاریخ
متعرضاهلسنتنشدهودرهیچکجای
تاریخبهتعقیبوآزارنپرداخته.دردوره
صفویهجنگمذهبیپیشآمدوازهردو
طرفخونهایمظلومبرزمینریختهشد
بهغیرآنهرچهبوددرگیریلفظیبودکه
نبایدباشدهیچگاهاهلسنتدرمناطق
شیعهنشیناگرآمدنداحساسناامنی
نکردندوقتیشیعهبهحجمیرودپشت
سرامامجماعتسنینمازمیگذارد.اما
آنهاییکهتقوابیشتردارندوعلمبیشتر
دارندارجحهستندبرکسانیکهفقط
تقوایبیشتردارنددرثانیمرحومعلامه
امینیدرمجموعهالغدیرازمنابعاهلسنت
واقعهغدیرراتشریحوجمعآوریکردند
علمایمحترماهلسنتبهنظرمنحقیر
نبایدوقتخودراصرفپاسخگویی
بهعوامشیعهنمایند.الانکهدیگرند
علی.ع.درقیدحیاتنیستندکهبگوئیم
مامیخواهیمایشانخلیفهاولباشند
وسپساولادشان.مااعتقادداریمکهاگر
اینگونهمیشدبهوصیتپیامبرگرامی
حضرتمحمد.ص.عملشدهبودولی
تا ریخاسلامبهگونهایپیش
رفتهکهاهلسنتآنراموردایرادنمیدانند
جناب آقای دکتر جلالی زاده
الحق که سخن به صواب گفتی و مسیر حق را با شتاب پیمودی . آنچه گفتی سخن دل همه ما بود . حقگوییتان را میستایم و بر مواضعتان ارج مینهم .
خداوند امثال شما را زیاد کند .