خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«قوانین مزاحم» بزرگترین عامل اختلاف مردم با منابع طبیعی گلستان

۹۰ درصد مشکلات مراجعه‌کنندگان در سه‌شنبه‌های مردمی زمین‌های معارضی است که منابع طبیعی به خاطر «قوانین مزاحم» با مردم اختلاف دارد، امروز «گلستان ما» برای بررسی موضوع به این اداره کل رفت اما «حمید سلامتی» به دلیل مأموریت در دفتر کارش حضور نداشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گلستان ما، «دوربین سه‌شنبه‌های مردمی این هفته «گلستان ما» به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان رفت تا وضعیت رسیدگی و پاسخگویی به مشکلات مردم را بررسی کند اما مدیرکل این مجموعه در دفتر کارش حاضر نبود و برای انجام ماموریتی در تهران حضور داشت.

سه‌شنبه‌های مردمی هرچند مفید و می‌تواند گره‌های مشکلات جامعه را باز کند اما نواقصی دارد که برای رفع آن ضرورت دارد تدابیری اتخاذ شود، برخی ادارات نسبت به ورود رسانه و خبرنگار مقاومت نشان می‌دهند در حالیکه از نگهبانی تا حراست باید بدانند که در این روز رسانه‌ها ممکن است به صورت سرزده وارد آن اداره شوند و مدیران مجموعه نیاز است که ضمن حضور در اداره نسبت به پاسخگویی درست و شفاف با رعایت تکریم ارباب رجوع اقدام کنند.

در بدو ورود متوجه شدیم که مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان برای انجام ماموریت به تهران رفته است و سه‌شنبه‌های مردمی تقریبا نیمه‌تعطیل بود و از طریق معاونان پیگیری می‌شد.

«زمین و اشتغال» بیشترین میزان مطالبات مردم از منابع طبیعی

معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع انسانی منابع طبیعی استان گلستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» گفت: سه‌شنبه روز ملاقات مردمی است و دستگاه‌های اجرایی باید پاسخگوی مطالبات مردم باشند سه‌شنبه‌های هر هفته مراجعه‌کننده‌های زیادی از ساعت ۹ صبح به این اداره کل مراجعه می‌کنند.

رضا احمدی؛ بیشترین میزان مطالبات و مراجعات مردمی را در حوزه زمین و اشتغال عنوان کرد و افزود: ۹۰ درصد مشکلات مردم به موضوع زمین و اختلافاتی که در این حوزه وجود دارد برمی‌گردد، ۱۰ درصد خواسته‌های مردم نیز مربوط به اشتغال است.

او افزود: برخی موارد ماموریت‌های فوری پیش می‌آید با توجه به ابلاغی که شب گذشته ساعت ۲۲ به مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان انجام گرفت ایشان ساعت دو بامداد عازم تهران شد تا برخی موضوعات را آنجا پیگیری کنند به همین دلیل معاونان بخش‌های مختلف پاسخگوی مشکلات مردم در این روز هستند.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع انسانی منابع طبیعی استان گلستان توضیح داد: هر هفته میزان مراجعه مردم به طور میانگین حدود ۳۵ الی ۴۰ نفر است و تقریبا ۳۸ نفر آنها در خصوص معارض‌های زمین مشکل دارند.

احمدی با تاکید بر اینکه همواره حافظ منابع طبیعی هستیم، گفت: در برخی موارد ممکن است تداخلاتی در زمینه مستثنیات و ملی وجود داشته باشد که باید طبق قانون عمل کنیم، برخی مشکلات و مطالبات نیز پیرامون دام و جنگل و… است.

او با اشاره به اینکه نظارت در هر بخشی لازم است، توضیح داد: در زمینه ملاقات‌های مردمی گزارش هفتگی به بخش عملکرد بازرسی استانداری ارسال می‌شود تا آنها نیز وضعیت پاسخگویی این اداره کل به مردم را ارزیابی کنند.

مطالبات مردم بایگانی نمی‌شود

معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع انسانی منابع طبیعی استان گلستان گفت: مطالبات مردم در این اداره کل بایگانی نمی‌شود به همه خواسته‌های مردمی پاسخ می‌دهیم و خوشحال هستیم از اینکه دستگاه‌های نظارتی در این زمینه ورود کرده و پشتیبان مردم باشند تا شفاف شود که احقاق حق چگونه در ادارات صورت می‌گیرد نظارت به سه‌شنبه‌های مردمی که از سوی «گلستان ما» در حال پیگیری است را می‌پسندیم.

یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی گلستان به نام دولت سند خورد

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان نیز در گفتگو با خبرنگار «گلستان ما» گفت: ما در حوزه زمین مستند به قانون ملی شدن زمین‌ها و مراتع مصوبه سال ۱۳۴۱ همچنین قانون حفاظت و بهره‌برداری مصوبه سال ۱۳۴۶ و سایر دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها اقداماتی برای اجرای مقرارت مربوط به اخذ سند اراضی ملی انجام می‌دهیم.

رضا ناصری افزود: مراحل قانونی مانند تشخیص، آگهی، نقشه اجرایی ماده دو، نقشه‌های ۱۳۳۹ ثبتی و اخذ سندهای دفترچه‌ای به این اداره کل تکلیف شده است.

او بیان کرد: از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار وسعت جغرافیایی استان گلستان حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار اسناد دفترچه‌ای را به نام دولت جمهوری اسلامی ایران اخذ کردیم و تکلیف و تبدیل اسناد به کاداستر انجام شد و موضوع در خزانه و سامانه به عنوان اسناد منابع طبیعی ثبت شده است.

کمیسیون رفع تداخلات در پلاک‌های ثبتی فعال است

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: در این میان اسنادی در تعارض با اسناد منابع طبیعی قرار می‌گیرند مانند سند اصلاحات اراضی که توسط افراد به شکل مشاعی قبل از انقلاب اسلامی صادر شده است این اسناد عموما دچار تداخلاتی با منابع طبیعی هستند.

ناصری افزود: دولت تدبیری اندیشیده است و کمیسیون رفع تداخلات را در پلاک‌های ثبتی فعال کرده است و در کمیسیونی متشکل از منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، ثبت اسناد، اقتصاد دارایی، و مدیریت امور اراضی این موضوع را رسیدگی می‌کنند و در آنجا اراضی زراعی که در پلاک‌های اصلاحات اراضی قرار می‌گیرد برررسی می‌شود.

به گفته او مردم در گام یک، دو یا سه اصلاحات اراضی با مشخصات خودشان حضور دارند که با نقشه‌های منابع طبیعی و عکس‌های هوایی دهه ۴۰ بررسی می‌شوند و نهایتا یک رأی در کمیسیون رفع تداخلات صادر می‌شود و بر همان اساس، اراضی از ملی به غیرملی و یا بالعکس تغییر پیدا می‌کند.

ناصری توضیح داد: کمیسیون این اختیار را دارد و این کار را انجام داده و می‌دهد و به اداره ثبت نیز ابلاغ می‌شود تا در نقشه‌ها این موضوعات تصحیح شود و سند افراد جابجا یا به نفع منابع طبیعی تغییر پیدا می‌کند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا