خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آمیختگی شعر و مردم؛ قوام ملی ایرانی هاست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه شانزدهمین جشنواره شعر فجر با اشاره به اینکه تنوع گویش ها در کشور باعث افتخار است گفت: آمیختگی شعر و ادبیات با همه برتری ایران در حوزه های مختلف نشان دهنده جایگاه و قوام ملی ایرانی ها است.

اسماعیلی: آمیختگی شعر و ادبیات نشان دهنده قوام ملی ایرانی‌ها است

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره شعر فجر که امشب در تالار وحدت برگزار شد، با اشاره به تاریخ پر فراز و نشیب ایران زمین در دوران ورود اسلام به ایران، عنوان کرد: بعد از گذشت سه قرن از ورود اسلام به ایران، مردم با جان و دل اسلام را پذیرفته و همین شکل مدنی، تمدنی همراه با آموزه‌های اسلامی و آمیخته با دانش، تجربه و فرهیختگی ایرانیان در قرن چهارم و پنجم، منجر به درخشش تمدن اسلامی شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: زبان فارسی در دوره‌ای که سه قرن از ورود اسلام به ایران گذشته بود مجدداً توسط بزرگانی همچون رودکی، احیاء شد و در اشعار ماندگار شاهنامه فردوسی به شکل کامل‌تری بازیابی شد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه ایرانیان در عین تدین، پایبندی و علاقه‌مندی به مکتب اهل بیت (علیهم السلام)، شعر و زبان ادبیات را به زبان فارسی برگزیده و ترویج کردند، خاطر نشان کرد: بزرگان بسیاری در قرن پنجم، ششم، هفتم و تا امروز در عرصه شعر درخشیده‌اند که می‌توان به دولت صفوی به عنوان اولین دولت ایرانی بعد از قرن‌ها اشاره کرد که علیرغم ظهور از سرزمین آذربایجان، ولی زبان رسمی دولت را فارسی اعلام کردند.

اسماعیلی با بیان اینکه زبان فارسی در یک نگاه وسیع‌تر به عنوان زبان مشترک همه ایرانیان برگزیده شده است بیان کرد: زبان فارسی به عنوان یک مؤلفه مهم در هویت ایرانی‌ها نقش تأثیرگذاری داشته و بیان آن در قالب شعر باعث دوام و استحکام زبان فارسی شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شعرای ایرانی اغلب از حکما، عرفا و فلاسفه بزرگی بوده‌اند، افزود: به عنوان نمونه می‌توان به امام خمینی (ره) اشاره کرد که با اشعار پر مغز و بلندش در قله حکمت، عرفان و فقه ایستاده است و با زبانی شیوا شروع به سرودن اشعاری کرده که امروز در قالب یک دیوان ارزشمند از ایشان به یادگار مانده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه آمیختگی شعر و ادبیات در حوزه‌های مختلف نشان دهنده جایگاه و قوام ملی ایرانی‌ها است، بیان کرد: امروز یکی از وظایف مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ترویج و گسترش زبان فارسی در عین احترام و توجه به سایر گویش‌ها و گونه‌های زبانی در کشور است.

وی در پایان با قدردانی از حضور محمدعلی مجاهدی و دیگر شعرا و اساتید ادبیات در مراسم اختتامیه جشنواره شعر فجر، عنوان کرد: به وجود این بزرگان که امروز پرچمداران شعر و ادبیات فارسی هستند درود می‌فرستم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا