خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بررسی احتمال قصور پزشکی در مرگ کارگردان مشهور

روزنامه ی سپید در گزارشی نوشت: 6 روز از مرگ عباس کیارستمی در بیمارستان مونتسوریس پاریس می‌گذرد اما همچنان پرونده پزشکی او با ابهام‌هایی همراه است. وضعیت درمان خالق فیلم «خانه دوست کجاست؟» در ایران مهم‌ترین گره‌های کوری هستند که مرگ او در چهاردهم تیر را با ابهام بیشتری روبه‌رو کرده‌اند. محمد شیروانی،مستندساز، بعد از ملاقات با کیارستمی، از زبان او در صفحه فیسبوکش اینگونه نوشت:« قرار بود دکتر میر من را عمل کند اما بعداً فهمیدم که پسرش این کار را انجام داده‌است و تازه عمل را به دستیار پنجاه‌ساله‌اش سپرده‌است.» وزیر ارشاد نیز پیش‌ازاین گفته بود که اگر سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت، بالای سر کیارستمی نرفته‌بود او زودتر فوت کرده‌بود. پسر کیارستمی نیز چندی پیش در یادداشتی به روزنامه شرق از نحوه برخورد پزشکان انتقاد کرده‌بود. روز مرگ این کارگردان هم نیکی کریمی در صفحه اینستاگرام خود از کیارستمی نقل کرده‌بود که «عمل را خراب کردند.»

حالا هرچه می‌گذرد پازل مرگ کیارستمی پیچیده‌تر می‌شود. او اسفند ۹۴ به‌علت رنج بردن از بیماری «پولیپ» روده به بیمارستان جم رفت. او گفته می‌شود کمی بعد از سوی احمد میر مورد جراحی قرار گرفت اما بعد از انتشار عفونت شکمی مسیر درمان از حالت عادی منحرف شد. بررسی سپید نشان می‌دهد بعد از تماس وزیر ارشاد با وزیر بهداشت، تیم درمانی شکل می‌گیرد که شامل محمدصادق فاضلی (فوق تخصص کولورکتال)، اتابک نجفی (فلوشیپ آی‌سی‌یو)، آذرحدادی( متخصص عفونی)، سید علی جواد موسوی( متخصص ریه)، ایرج فاضل(متخصص و جراح عمومی) ، محمد سدهی و غلامرضا پورمند( متخصص اورولوژی) و محمدرضا ظفرقندی (فوق تخصص جراحی عروق) بودند .

کیارستمی بعد از مرخص شدن از بیمارستان جم زیر نظر این پزشکان قرار می‌گیرد و فرایند درمان او بعد از جراحی پولیپ روده از سوی آنها پیگیری می‌شود. فرایند درمان در بیمارستان جم تمام نمی‌شود و کیارستمی بعد از مرخصی از آنجا یک‌بار «برای معاینه تارهای صوتی به بیمارستان رسول‌اکرم(ص) می‌رود و در بیمارستان آراد هم مورد درمان اورولوژیست بیمارستان قرار می‌گیرد.» یکی دیگر از پزشکان او عبدالرضا شجاعی (از اقوام کیارستمی ) است که علاقه‌ای برای مصاحبه درباره جزئیات آنچه در این بیمارستان‌ها رخ داده ندارد.

رئیس بیمارستان جم: حال کیارستمی هنگام ترخیص خوب بود

احمد میر، پزشک اصلی کیارستمی در بیمارستان جم حاضر به گفت‌وگو درباره این حاشیه‌ها نیست.

محسن تدین‌فر رئیس بیمارستان جم به سپید توضیح می‌دهد:« این‌ها همه دروغ است. پسر آقای کیارستمی در جریان همه امور هستند. بیمارستان ما هرچه در توان داشت برای بهبودی‌ حال آقای کیارستمی انجام داد و حال ایشان هنگام مرخصی از بیمارستان خوب بود.»

مدیرعامل این بیمارستان هم تاکید می‌کند:« آقای کیارستمی خارج از کشور فوت کرده‌اند. باید مدارک ایشان را بیاوریم تا درباره علت مرگ او نظر داده‌شود.»

تدین‌فر حتی اضافه‌می‌کند که «از ابتدا خود آقای کیارستمی خودش انتخاب کرد که آقای احمد میر جراح ایشان باشد.» به گفته آنها علی‌محمد میر پدر، جراح کیارستمی سال‌هاست فعالیت درمانی نمی‌کند. او اگرچه جراح معروفی در تهران بوده‌است اما امروز ۹۰ سال دارد و از ابتدا نیز قراری مبنی بر جراحی توسط ایشان گذاشته‌نشده‌بود.

۴ عمل جراحی برای کیارستمی
رضا پایدار، معاون درمان دانشگاه ایران به سپید توضیح می‌دهد که دوازدهم فروردین، بعد از ملاقات وزیر بهداشت با آقای کیارستمی تیمی از بهترین متخصصان و فوق تخصص‌ها شکل گرفت.

او که مسئول بود وضعیت روزانه کیارستمی را گزارش کند اینگونه بیان می‌کند:«وقتی ما برای اولین بار ایشان را دیدیم در آی‌سی‌یو دستگاه بهشان وصل بود و در آستانه انتشار عفونت خونی قرار داشتند. همچنین پزشکان بیمارستان جم با دارو فشارشان را بالا نگه داشته‌بودند.

سطح هوشیاری او پایین بود اما با تمهیدات تیم پزشکی که وزیر از دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی انتخاب کرد، در بیمارستان جم از دستگاه‌های تنفسی جدا و وضعیت فشار و علائم حیاتی‌شان هم متعادل شد. این در حالی بود که هیچ‌کس از آن وضعیتی که ایشان داشت جان سالم به در نمی‌برد و در ۹۰ درصد منتهی به مرگ می‌شد.» به گفته او در ۸۰ روزی که کیارستمی در ایران بوده، پایدار۳۲ بار کیارستمی را ملاقات کرده و وزیر بهداشت هم ۶ بار به عیادتش رفته‌است.

بعد از عمل پولیپ، عفونت به خون کیارستمی وارد شد
اتابک نجفی، فلوشیپ آی‌سی‌یو و یکی از اعضای تیم حرفه‌ای درمان او در بیمارستان جم، درباره روند درمانش اینگونه توضیح می‌دهد:«ایشان یک‌سری جراحی‌های تکمیلی داشتند که به خاطر عفونت جوش خوردن اعضای بدن را با مشکل روبه‌رو می‌کرد. برای همین قرار شد بعد از بهبودی عفونت‌ها، روده را دوباره به هم پیوند بزنیم.

تشخیص ما این بود که ایشان در شهریورماه در همین‌جا مورد جراحی قرار بگیرد اما برای ادامه عمل ایشان ترجیح دادند که به فرانسه بروند. حال ایشان آن موقع خیلی خوب بود و کاملاً هوشیار بودند.» او تاکید می‌کند: «جراحی‌هایی که در ایران انجام شد خیلی آسان‌تر از پیوند روده در فرانسه بود.» نجفی درباره ارتباط پولیپ روده با عفونت شکمی توضیح می‌دهد:«در هر جراحی شکمی حتی آپاندیس ممکن است کمی از ترشحات روده وارد شکم شود. این عفونت را وارد بدن می‌کند. برای آقای کیارستمی هم این عارضه پیش آمد اما آن تا حد زیادی درمان شد.»

محمدصادق فاضلی، فوق تخصص کولورکتال یکی دیگر از اعضای تیم جراحی او با تاکید بر وضعیت مناسب کیا رستمی بعد از جراحی، می‌گوید:«به دلیل اینکه ایشان کلستومی داشتند بیمارستان امام‌خمینی برایشان متخصص تغذیه فرستادند. ما منتظر بودیم تا در فرصت بعدی یعنی احتمالا در مرداد یا شهریور عمل ترمیم روده انجام شود.»

او درباره احتمال رخ‌دادن یک عارضه در عمل جراحی بیمارستان جم توضیح‌می‌دهد:« من در جریان عمل اول ایشان نبودم. اما عارضه ذات طبیعی هر عمل جراحی است. » ایرج فاضل نیز یکی دیگر از پزشکان او درباره برخی از شایعات می‌گوید:‌«این‌ها جزء اسرار مریض است و نمی‌توانم درباره آن به شما چیزی بگویم.»

راز سرطان کیارستمی
بعد از انتشار خبر بستری کیارستمی در بیمارستان، در فروردین‌ماه امسال شایعه ابتلای کیارستمی به سرطان همه را شوکه کرد اما خانواده او بعدا این خبر را تکذیب کردند. بااین‌حال رضا پایدار توضیح می‌دهد:« اولین عمل جراحی وی (کیارستمی) به دلیل مشکل روده ای و برای پیشگیری از پیشروی سرطان بود.» ‌

حال فرزند کیارستمی هم ابتلای او را به سرطان رد کرد. احمد کیارستمی بعد هم از مرگ پدر در صفحه فیسبوکش نوشت:«به ‌دلیل درمان بسیار نامناسب صدمه‌هایی غیرقابل برگشت ایجاد شد که عمدتا به دلیل اشتباه پزشکان معالج بود.»

عباس کیارستمی در ایران ۴ بار مورد جراحی قرار گرفت. اولین عمل، عمل جراحی درمانی پولیپ روده، دومین عمل به دلیل خون‌ریزی داخلی و سومین عمل برای برداشتن کیسه صفرا و آخرین عمل به دلیل عفونت پیشرفته بوده است.

مدارک اثبات قصور پزشکی در درمان کیارستمی
اطلاعاتی که از پزشکان معالج و از وزارت بهداشت به‌دست می‌آید نشان می‌دهد قصوری در پرونده پزشکی این کارگردان بزرگ سینما وجود نداشته‌است اما بااین‌حال مدارک غیر مستند دیگری هست که احتمال وجود اشتباهات یا کوتاهی از سوی بیمارستان برای درمان کارگردان «طعم گیلاس» را بیشتر می‌کند.

یکی از پرستاران بیمارستان آراد که نمی‌خواهد نامش منتشر شود به سپید می‌گوید:«من نمی‌توانم چیزی از شرایطشان وقتی‌که از بیمارستان جم به آراد رسیدند بگویم اما شما خودتان درنظر بگیرید حتما مشکلی بود که به بیمارستان آراد آمدند.»

بررسی خارج از نوبت پرونده کیارستمی
روز گذشته، اولین جلسه رسیدگی به پرونده پزشکی «کیارستمی» در سازمان نظام پزشکی تشکیل شد. محسن خلیلی قائم‌مقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی دراین‌باره به سپید خبرمی‌دهد:
« کمیسیون ویژه کارشناسی از تمامی رشته‌هایی که در پرونده مرحوم کیارستمی در بیمارستان آراد و جم حضورداشته‌اند تشکیل‌شده و افراد مشخص‌شده‌اند و اولین جلسه در اولین فرصت با حضور رئیس‌کل تشکیل می‌شود.»

او همچنین اضافه می‌کند:« جلسه کمیسیون تخصصی روز چهارشنبه برگزار و هر نوع تصمیم‌گیری نهایی به دادسرا اعلام می‌شود.»

همچنین وزیربهداشت با ارسال نامه‌ای به نظام‌پزشکی بر لزوم بررسی این پرونده تاکید کرد رئیس نظام پزشکی ایران در نامه‌ای به رئیس نظام‌پزشکی فرانسه همچنین در خواست همکاری کرد.

علاوه بر این اقدامات همچنین همان روز مرگ او، گروهی در شبکه تلگرام با نام کمپین پیگیری پرونده پزشکی عباس کیارستمی شکل گرفت که هدف از آن «کمپین پیگیری روند درمان عباس کیارستمی در ایران و فرانسه» عنوان شد. این گروه «قصد دارد تا مشخص کند آیا درروند درمان این کارگردان قصوری از طرف تیم پزشکی رخ‌داده است یا خیر؟» سوالی که هنوز هیچ‌کس به آن پاسخ مشخصی نداده‌است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا