خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آقای ظریف! در مالزی چه خبر است؟

انصاف نیوز: علی رغم تکذیب روز گذشته ی سفارت ایران، دولت مالزی رسما صدور ویزای در مقصد برای ایرانیان را متوقف کرد؛ خبری که برای حدود 100 هزار ایرانی مقیم این کشور در کنار مشکلات دیگری که ایرانیان اخیرا در آن کشور  با آن مواجه‌اند، انتظار آنها از وزارت خارجه را به شدت افزایش داده است.
به گزارش خبرنگار انصاف نیوز از مالزی، بر اساس خبری که امروز در این کشور در رسانه ها از جمله «استار مالزی» منتشر شده، دولت مالزی به درخواست دولت استرالیا صدور ویزا در مقصد برای ایرانیان را متوقف کرد. علت این اقدام، جلوگیری از مهاجرت غیر قانونی ایرانیان به استرالیا از طریق مالزی اعلام شده است.
این اقدامات در حالی صورت می گیرد که در سال‌های گذشته تعداد ایرانیانی که از مالزی به صورت قاچاقی به استرالیا رفته اند بسیار کم بوده است.
وزیر کشور مالزی، دکتر احمد زاهد حمیدی روز گذشته در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: توریست های تبعه ایران از این پس باید درخواست ویزا بدهند  و تنها اجازه دارند 14 روز در مالزی بمانند. ما در قبال درخواست استرالیا برای اطمینان از اینکه اتباع ایران و سوریه از مالزی برای ورود غیرقانونی به استرالیا استفاده نکنند متعهد هستیم.
سفارت ایران در مالزی روز گذشته در اطلاعیه‌ای از عدم لغو ویزای 14 روزه خبر داده بود. در این اطلاعیه آمده بود: بر اساس استعلام به عمل آمده از سازمان‌های ذیربط مالزی از جمله وزارت امور خارجه و اداره مهاجرت این کشور، کماکان روادید فرودگاهی به مدت 14روز برای اتباع جمهوری اسلامی ایران در مبادی ورودی این کشور صادر می‌گردد و تغییری در این روند ایجاد نشده است.
احمد زاهد که پیشتر در تماسی تلفنی با وزیر امور مهاجرتی و مرزبانی استرالیا، اسکات موریسون، گفتگو کرده بود، گفته است:
کمیته ی مشترک مالزی – استرالیا توافق کردند برای شناسایی اتباع خارجی که از مالزی به عنوان مبدا مهاجرت غیرقانونی به استرالیا استفاده می کنند از سیستم های بیومتریک استفاده کنند. اتباع کشورهایی که اعلام شد (ایران و سوریه) می بایست بلیط برگشت به کشور خود را به همراه داشته باشند تا نشان دهد آنها برای مدت کوتاهی (کمتر از 14 روز) در مالزی اقامت حواهند داشت.
تا پیش از این ویزای ایرانیان 90 روزه بود. پیشتر اندونزی هم بنا به در خواست استرالیا و به دلیل مشابه، ویزای اتباع ایرانی را به طور کامل حذف کرد.
 شمار ایرانیان حاضر در مالزی در حدود صدهزار نفر است که این رقم با توجه به افزایش نرخ دلار در سه سال گذشته، کاهشی در حدود پنجاه هزار نفری را نسبت سال های گذشته نشان می‌دهد.
از این تعداد حدود 15 هزار دانشجو و 7 هزار دانش آموز هستند. دانشجویان ایرانی جزو ممتازترین دانشجویان مالزی هستند؛ ایرانیان بیشترین میزان دانشجوی خارجی در مالزی هستند.
همچنین سالانه حدود 80 هزار توریست ایرانی به مالزی سفر می کنند که سهم مسافران نوروزی حدود سی هزار نفر است.
در حال حاضر حدود 370 ایرانی در مالزی زندانی هستند که اتهام یا جرم اکثر آنها مربوط به مواد مخدر است. آمار دقیقی از تعداد محکومان به اعدام از میان این تعداد وجود ندارد اما شنیده‌های خبرنکار انصاف نیوز حاکی از محکومیت حدود 60 تا 70 نفر از آنها به اعدام است.
علی رغم تلاش‌هایی که سفارت ایران در مالزی در این زمینه کرده، اما هنوز به نتیجه‌ای برای رسیدگی به اعتراضات نحوه‌ی برخورد با متهمان گرفته نشده؛ یکی از خواسته‌های ایرانیان و خانواده‌ی زندانیان، بهبود شرایط بازداشت شدگان در زندان‌های مالزی است که به گفته‌ی کسانی که آن را تجربه کرده اند به «قرون وسطی» تشبیه شده است.
در مدت اخیر، نحوه‌ی برخورد با ایرانیان در فرودگاه و اداره‌ی مهاجرت مالزی نیز به طور مشکوک و کاملا محسوسی تغییر کرده و به شدت زننده شده است؛ برخوردی که به نظر نمی‌رسد ناشی از مهاجرت غیر قانونی تعدادی ایرانی از آن کشور و یا به دلیل بازداشت بازداشتی‌های مواد مخدر باشد که نسبت به جمعیت ایرانیان مالزی بسیار ناچیز به حساب می‌آیند.
این اقدام در حالی صورت می گیرد که پیشتر چندین قانون ضد تشیع در مالزی تصویب شد و در حال بررسی آن قوانین به کرات از ایرانیان نام برده شده است. ماهاتیر محمد، نخست وزیر پیشین و از مهم ترین و سرشناس ترین چهره های حزب حاکم مالزی چندی پیش در یک مصاحبه‌ی توهین آمیز، خواستار خروج ایرانیان از مالزی شده بود. منابع مطلع انصاف نیوز در مالزی، از تلاش‌ها و لابی های سنگین عربستان سعودی برای اتخاذ این تصمیمات خبر می‌دهند.
با توجه به نتیجه نگرفتن تلاش‌های سفارت ایران در مالزی، به نظر می‌رسد وزارت خارجه با بررسی جدی‌تر موضوع می‌تواند گره از مشکلات اخیر جمعیت ایرانیان مالزی بگشاید در غیر این صورت روند تحقیر و تحدید که در مدت اخیر از سوی دولت مالزی در پیش گرفته شده، ادامه خواهد یافت.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا