خرید تور تابستان ایران بوم گردی

احمدی‌نژادیسم و 97 درصد

«محمد فاضلی» جامعه شناس در یادداشتی با عنوان «احمدی‌نژادیسم و 97 درصد» نوشت:

محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی جنجالی آغاز سال 1396 در حسینیه‌ای در اهواز حرف‌های زیادی گفت و از جمله در عبارتی که ظاهراً درباره اجرای طرح هدفمندی یارانه‌هاست گفت:

«97 درصد ملت جمع می‌شوند و یک چیزی را می‌خواهند، می‌گوید چیز بدی است و اقتصاد را خراب کردند. می‌شود یک دلیل بیاوری که تو بهتر از همه ملت می‌فهمی؟ بسیج شدید و هجوم کردید تا یک طرفه به ملت بگویید یارانه‌ها بد است و انجام ندهید، 97 درصد هم می‌گویند نه باید انجام بشود، باز هم می‌گوید نه خیر! تو کی هستی و از کجا تشریف آوردی؟»

منطق استدلال احمدی‌نژاد آن است که چون 97 درصد مردم برای دریافت یارانه ثبت نام کردند، دادن یارانه به همان شکلی که تاکنون انجام شده کار درستی بوده و هست. این نوع استدلال یکی از مصادیق عوام‌فریبی تمام‌عیار است و درخصوص آن چند نکته زیر قابل ذکر است. اهمیت نشان دادن اشتباهات چنین استدلالی نیز از آن جهت است که در سیاست‌گذاری عمومی در ایران تصمیم‌های زیادی بر همین اساس توجیه شده‌اند و محتمل است که در آینده نیز چنین بشود.

1. مردم همه جهان به دنبال منافع کوتاه‌مدت خود هستند مگر آن‌که نهادها و قواعد حاکم بر آن‌ها مانع نفع‌طلبی کوتاه‌مدت شوند و در این مورد فرقی میان ایرانیان با سایر مردم جهان نیست. ما ایرانیان مثل سایر مردم دنیا هستیم و شهروندان کشورهای توسعه‌یافته را از این جهت بر ما برتری نیست. مردم ما در حالی 97 درصدشان برای دریافت یارانه ثبت نام کردند که هیچ مانعی پیش روی آن‌ها گذاشته نشده بود. کافی بود دریافت یارانه را منوط می‌کردند به اجازه دولت برای بررسی توانمندی و وسع افراد (همان آزمون وسع) و متقاضیان یارانه مجبور بودند به بررسی اموال، درآمدها و حساب‌های بانکی خود رضایت دهند. تعداد ثبت‌نام کنندگان قطعا بسیار کاهش می‌یافت.

2. مردم در حالی بدون موانع نهادی و قواعد مشخص برای دریافت یارانه ثبت نام کردند که هرگز مزایا و معایب آن به حد کفایت برای مردم تشریح نشد، و راهکارهای بدیل نیز به بحث گذارده نشد. آثار بلندمدت این اقدام نیز تشریح نشد، اگرچه بدون موانع نهادی و آزمون وسع، چنین توضیحاتی نمی‌توانست تغییر خاصی در نتیجه ایجاد کند.

3. فرض کنید دولت تصمیم بگیرد جنگل‌های ایران را قطع کند و درآمد حاصل از آن‌را به تساوی میان مردم تقسیم کند. فکر می‌کنید چند درصد مردم با این کار موافقت خواهند کرد؟ بعید است جز طرفداران محیط‌زیست و شماری از متخصصان، مخالفان جدی زیادی پیش روی این ایده وجود داشته باشد. اگر به فرض 97 درصد مردم موافق چنین طرحی باشند، دلیلی بر درستی آن است؟

احمدی‌نژاد نشان داد چهار سال دور از قدرت بودن و مشاهده کردن عاقبت اقدامات نادرستش در صحنه سیاست و اقتصاد ایران، هیچ اثری بر وی نداشته است. او همان عوام‌فریب دوازده سال گذشته است و بدون ذره‌ای دست کشیدن از رویه گذشته‌اش، با تکیه بر آن‌چه دکتر غلامرضا جواد کاشی پیوند «سیاست و هوس» خوانده است، پیش خواهد رفت. به قول کاشی «احمدی‌نژاد خوب فهمیده است که در شرایطی که نه معنویت و نه عقل، دائر مدار حیات سیاسی است، هوس یکه‌تاز میدان خواهد بود. پس سوار بر این اسب می‌شود و بر موج هوس‌های بی‌مهار مردم می‌تازد.» آیا کسانی پیدا می‌شوند که بار دیگر سیاست را از عقلانیت، معنویت و فضیلت پر کنند تا احمدی‌نژادیسم یکه‌تاز نشود؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. کاری که اقای احمدی نزاد در دوران خدمتش کرد توی بیست چندی قبل از ان کسی انجام نداده بود چرا اینقر بی انصاف هستید دور دوم انتخابات که بیشتر از دور اول رای اورد

    1. جناب “بهروز ” ، تو که بی انصاف تری!!! ، ما که حتی ادعا میکنیم که عمل کرد احمدی نزاد ( نه زاد ) ، از زمان حمله مغول بی نظیر بوده ،
      دور دوم هم حتما ببشتر رای آ ورده ، مگر کسی از ملت ایران مخالفتی از خود نشان داده….!!!!!؟؟؟؟
      دور سوم هم که قراره ۹۷ درصد رای ملت ایران رو داشته باشه .

  2. جناب فاضلي ؛ چرا شما همه تقصيرها را گردن آن موجود (احمدي نژاد رو ميگم) مي اندازيد!؟ اين موجود که بود و از کجا و چگونه آمد!؟ قطعا خودش به تنهايي نه توان و عرضه و نه امکان و دانش اينگونه برآمدن را نداشته است، بي شک آنهائي که اين موجود را آوردند و بر تخت مسئوليت مردم نشاندند و الان هم با کمال وقاحت و قباحت، خود را از وي بري ميدانند و تلاش ميکنند تا مانع ورود مجدد وي به مسئوليت هاي جامعه شوند، سوار بر اسب هوس خويش بودند و چهار نعل بر آرامش و آسايش مردم تاختند ، و لذا بيشترين و بلکه همه قصور و تقصير را دارند و بايستي روزي جوابگوي اين هوي و هوس خود باشند. لذا لطفا اينقدر سعي بر برائت اين دسته از افراد و انداختن همه تقصيرها به گردن آن موجود (احمدي نژاد رو ميگم) نکنيد! برخلاف تصورتان، مردم مي فهمند و بخوبي تشخيص ميدهند که ميزان قصور و تقصير اين موجودات هرکدام چقدر است.

  3. احمدی نژادکیست؟احمدی نژادها کیستند؟ناشناخته اند؟کسی ان ها را نمی شناسد؟نه شناخته شده هستند کاملا شناخته شده اندسال 58 ونشریه جیغ وداد نشریه ای حاوی همه نوع…….. ناشرش؟وتهدیدی که به دانشجویان پیروخط امام کرد وکاملا انرا هم عمل نموداینان پدیده های غیر مترقبه نیستند اینان همچو بادکنک انقدر حجیم می شوند تا ترکانده شوند انانیکه به اینان چنان اعتبار دادند پیش بینی الان را باید میکردند………….

  4. البته یک فرق کوچک بین ما وبعضی کشورهای توسعه یافته وجوددارد.پارسال رفراندومی در سویس برگذار شد مبنی براینکه به هر نفر 2500 یورو ماهیانه پرداخت شود.چیزی شبیه همین یارانه خودمان.ولی 78درصد مردم باآن مخالفت کردندودلایل کارسناسانی راپذیرفتند که معتقدبودندکه پرداخت این مبلغ تورم زااست وباعث سلب انگیزه های افراد برای کسب وکار شود.

    1. جفر جون ببخشید کامبیز جون!!!…. تو میتونی بری سوسیس زندگی کنی از شر ما جهان سومی ها هم راحت بشی البته قبلش اسمتو عوض کن چو سوسیسیا ببیند جعفری میگن این یارو مستضعفه بعد ماهی 50000دلار میخان زورکی بهت یارانه بدن تو هم که بافرهنگ اذیت میشی همون کامیز خوبه!!!…خوش باش عسلم

      1. واقعا که متاسفم ذره ای از مدرینته واخلاق و حقوق بشر به مشام شما نخورده ، فکر کنم تنها نماد مدرنیته که دروجود شما تجلی یافته همین گوشی تلفن همراه شماباشد.من فقط به خاطر اینکه اسمم جعفر است حق اظهار نظر ندارم.

        1. جناب هزار خانی عزیز، جواب ابلهان خاموشی ست.
          افق دید افراد این چنینی ،فراتر از نوک بینی شان نیست و فقط منافع کوچک و کوتاه مدت خود را در نظر میگیرند و بخاطر آن چه ها که نمیکنند ، نمونه آن ، همین فحاشی و بی ادبی و بی اخلاقی این موجود.

    1. خادم بیگانگان بود که با حرف های عوام پسند خود باعث شد دشمنان ما هر چه خواستند بر سر ما بیاورند
      به نظر من اگر کارنامه احمدی نژاد را با چنگیز مغول را با هم مقایسه کنید چنگیز روسفید تر باشد
      خدا به همه انصاف عنایت کند

  5. مشکل ملت ایران این است که هر مسئولی هر کار کرد تنها امیدمان این است که روی خودش اثر بگذارد و بعد از این بچه خوبی بشود ، ایران را ویران کردند و طلبکار هم هستند !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا