«الهی و دینی بودنِ حکومت، به تامین اقتصاد و برقراری آرامش است»
حجت الاسلام هادی سروش، استاد حوزه، در یادداشتی دربارهی شاخصه حکومت الهی نوشت:
شاخصه حکومت الهی چنین است؛
“نه نانی بریده شودونه آرامشی ستانده شود”.
واین شاخصه درمهمترین سند در دسترس ما که قرآن باشدوجود دارد.
در قرآن کریم افتخارِ هرحاکمیتی و خصوصاحاکمیت اسلامی را روشن نموده وآن این است؛ مابه مردمان؛ نان وآرامش دادیم؛”أَطْعَمَهُم مِن جُوعٍ وَآمَنَهُم مِن خَوف”(قریش/۴)
ضمیر “هم” درآیه ؛ به شهروندان حکومت برمیگردد.
پس؛امنیت اقتصادی وامنیت روانیِ جامعه،که نیازِ غیرقابل انکار هر جامعه ای است؛تابلوی حکومت دینی است.
جایگاه مهم اقتصاد و تامین نان مردم
تفکرِحکومتیِ پیامبر رحمت چنین است:
«خدایا در “نان” – یعنی ؛ امور اقتصادی برای ما گشایش وبرکت قرارده که اگر درجامعه بین ما و نان فاصله افتد از نماز وروزه ودیگردستورات دینی خبری نخواهدبود!/ بارک لنا فی الخبز ولاتفرق بینناوبینه فلولاالخبز ماصلینا ولاصمنا ولاأدینافرائض ربنا»(کافی؛ج ۶ص۲۸۷)
این آموزه اسلام آنچنان روشن و گویاست که عارفان ؛ با اینکه ادبیاتشان بر زهد و انقطاع از دنیا استوار است، ازضرورت های اقتصادی میگویند؛
آدمی اول حریص نان بود
زانک قوت و نان ستون جان بود
(مولوی)
پس نیازمادی دربالاترین روحیات معنوی آدمی دخالت دارد.
همانطوریکه برخی تئوری پردازی میکنند که بایدبرای اجراءاحکام اسلام از هرباید ونبایدی وحتی خشنونتی استفاده شودو میتوانیم برای ترویج دین ومقابله باظلم وتامین منافع، پای در هر کشوری نهاد وحتی ازنیروهای انسانی خود درآنجاهزینه کرد، پس باید برای “اقتصاد ومعاش شهروندان” نیز، همانگونه خودرا به آب وآتش زده واز نصحیت به زهد و قناعت دست بردارند.
نکته مهم اینجاست ؛ در صورت نبود “امنیت اقتصادی” درجامعه، هرمسئولی که خواه صادق باشدو یا شعار گرا و فریب کار، قطعا رفته رفته به شکست نزدیک می شود.
استاد مطهری میگوید؛
«عوامل اقتصادى از اساسى ترین عوامل زندگى بشر است. افرادبراى همیشه نمى توانند از آن سرپیچى کنند، اگر هم یک فرد سرپیچى کند، همه افراد این جور نیستند اگر هم جامعه اى موقتا سرپیچى کند، براى همیشه نمى تواند.»
اسلام عزیز؛ به یک کاسب که بخش کوچکی ازاقتصادیک خانواده را دردست دارد اجازه “امروز وفردا” کردن نمیدهد تا چه برسد به یک نظام وحاکمیتی که با تصمیمات اقتصادی وبین المللی و نظامی، اقتصاد انبوهی از شهروندانش را “امروز وفردا” کند!
این بیان پیامبررحمت (ص) است :
“واى بر صنعتكاران امت من، كه امروز و فردا میکنند و مردم را سر مى دوانند ؛ – وَيْلٌ لِصُنَّاعِ أُمَّتِي مِنَ الْيَوْمِ وَ غَدٍ.”
(من لايحضره الفقيه۱۶۰/۳)
دربخش دوم ؛آرامش روانی جامعه مطرح است.
اینجاهم همان تاکیدات دینی بصورت جدی به مسئولان وحاکمان حکومت سرازیر است که؛ “حقِ ایجادهیچگونه تنش روانی برای جامعه را ندارند”.
“بزرگ سکاندار حکومت دینی” ؛ امام علی(ع) حاکمیت رادرصورتی اسلامی میداند که امنیت روانی شامل همه ی شهروندان،حتی غیرمسلمان هم بشود، یعنی آنان هم بتوانندبه زندگی آرام وآسان وشادشان برسند؛”يَعْمَلُ فِي إِمْرَتِهِ الْمُؤْمِنُ وَ يَسْتَمْتِعُ فِيهَا الْكَافِرُ”(نهج البلاغه/خ۴۰)
کسانیکه باشعارگرایی خود، اضافه برتملق گوئی ها، موجی ازناامنی روانی رادرجامعه رقم میزنند، همان خودی های جاهلی هستند که در ادبیات قرآنی به «جمعیت جاهلیت» نام برده شده!(ر.ک: فتح/۲۶) که نهایتِ همّ و غمّ شان؛ منافع حزبی وگروهی شان بشکل متعصبانه است! تا بتوانند درحاکمیت ها هیچ گاه از “میزریاست”جدا نشوند. والبته باهر گونه توفیقی که برای مسئولِ غیر همسویشان حاصل شود، به مقابله برخاسته وآرامش جامعه را با انواع بدبینی ها، آلوده میکنند.
علامه طباطبائی، همانطوریکه آرامش را؛ “روح الهی” میداند، در مقابلش، “اضطراب وتنش” درجامعه را؛ ازالقائات شیطانی ودر راستای اهداف جنود او دانسته ،تصریح میکند؛ «حاکمیت دینی موظف به ایجادوتثبیت آرامش ووقار اسلامی درجامعه است.» (آل عمران/۱۷۵ – ر.ک: تفسیر المیزان ۲۹۱/۲و۲۲۱/۳ و ۲۴۲/۹ )
امام خمینی که تئوری پردازبزرگی در حوزه “حکومت دینی” است باشفافیت بر این باور است: “دولت اسلامی باید مردم را مطمئن کند تا در همه چیزشان در آرامش باشند، دولت ابداً نمیتواند تأذی کند”.(صحیفه۱۶۱/۱۷)
متاسفانه گاهی شاهد اقداماتی از برخی مسئولان هستیم که خروجی آن؛ موجی از ناامیدی وتنش واضطراب است!
اگر امنیت روانی جامعه ، مورداحترام باشد؛ نباید افزایش قیمت داشته باشیم و اگر افزایش مختصری هم باشد ؛ تنش آفرین نخواهد بود.
اماوقتی به این واضحات وجدانی توجهی نمیشود ، انتظار دارید برای “مردم مظلوم”! آرامشی بماند؟
عجبا! که چنین چالشهائی که بسادگی قابل پیشگیری است، درافکار عمومی داخلی وجهانی به اسم “حکومت دینی” تمام میشود!
انتهای پیام