خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دفاع رییس جمهور از برجام در برنامه زنده تلویزیون

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، رئیس جمهوری ایران دکتر حسن روحانی در گفتگوی تلویزیونی خود با ملت ایران، ضمن اشاره به فرارسیدن 12 مرداد و سومین سالگرد تنفیذ حکم ریاست جمهوری به سئوالات دو مجری برنامه پاسخ داد.

مجری برنامه در ابتدا با اشاره به گذشت 6 ماه از آخرین مصاحبه تلویزیونی رئیس جمهوری، درخواست کرد در سال آخر دور اول ریاست جمهوری دکتر روحانی، ایشان هر ماه به پرسشهای رسانه ها پاسخ دهد.

دکتر روحانی با اظهار تاسف نسبت به اینکه باید گزارش کار دولت در مقاطع کوتاه به مردم داده شود، گفت: امیدواریم در فواصل کوتاه تری با مردم گفتگو کنیم.

 

سال 95 پربارتر از سالهای گذشته است

رئیس جمهور با اشاره به اینکه وعده دولت از نوروز 95 به مردم این بود که سال بهتری در پیش باشد، گفت: دولت با مشکلات زیادی در سال 94 مواجه بود و در پایان سال یعنی در 26 دیماه، اجرای برجام آغاز شد. همچنین به خاطر کاهش شدید و بی سابقه قیمت نفت، فشارهای اقتصادی زیادی در سال گذشته به مردم وارد شد.

دکتر روحانی در ادامه گفت: هر سال که پیش می رویم امیدواریم با تلاش و کوشش ملت و دولت و با هماهنگی قوا، قدمهای موثری برای سربلندی و رفاه مردم برداشته شود. اکنون که 4 ماه از سال گذشته، بسیار امیدوارتر از روز اول فروردین که با مردم صحبت کردم، به آینده کشور و اقتصاد، مسایل اجتماعی و امنیت ملی نگاه می کنم. اولا از لحاظ امنیتی دولت این افتخار را دارد در طول 3 سال گذشته با تمام توان در کنار قوای مسلح آرامش و ثبات بی نظیری را به وجود بیاورد. این ثبات و آرامش ادامه خواهد یافت و ایران همواره منطقه ثبات خواهد بود و در امنیت و ثبات کشورهای همسایه نیز تاثیر می گذارد.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه آمار اقتصادی سه ماهه و رشد اقتصادی هنوز به دست نیامده ولی همه علامتها نشان از حرکت رو به جلو دارد، گفت: بسیار امیدوارم به رشد 5 درصدی دست پیدا کنیم و علامتهای اقتصادی نیز گویای رسیدن به این رشد است. در طول 4 ماه گذشته رشد مصرف برق در بخش صنعتی بیش از 4 ماهه اول سال گذشته است. همواره مصرف برق در بخش صنعتی علامتی است که نشان دهنده رشد صنعت، کشاورزی و فعال شدن دستگاه های بیشتر است.

او با اشاره به اینکه در سال 93 تجربه داشتیم که متناسب با رشد مصرف برق، به رشد اقتصادی دست پیدا کنیم، گفت: در همین 4 ماهه به 4.2 درصد افزایش رشد مصرف برق رسیدیم. همچنین آمار بیمه شدگان تامین اجتماعی در ماههای اخیر امسال نشان از رشد اقتصادی دارد. آمار این سازمان نشان می دهد حدود 461 هزار نفر بیمه شدگان در این سازمان بیش از پارسال است. همچنین در صادرات غیرنفتی حرکت خوبی را شاهدیم.

صادرات غیرنفتی از واردات پیشی گرفت

دکتر روحانی با ارائه تصویر نمودار صادرات کالاهای غیرنفتی و واردات گمرکی در چهارماه نخست امسال گفت: در سال 89 صادرات ما 8 میلیارد دلار و واردات ما 19 بوده. در سال 91، صادرات 10.1 و 17.5 میلیارد دلار واردات داشتیم. در سال 93 نیز 11.3 میلیارد دلار صادرات و 17.3 واردات داشتیم. در پارسال 11 میلیارد دلار صادرات و 9 میلیارد دلار واردات داشتیم. در 4ماهه اول امسای نیز 13.4 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی و واردات غیرنفتی ما 12.9 میلیارد دلار است. این نشان دهنده پیشی گرفتن صادرات ما از واردات است.

او در ادامه افزود: البته اگر واردات کالای اولیه یا مواد و قطعات کارخانجات باشد خوب است. ولی خوشبختانه در سال گذشته نیز صادرات ما در بخش غیرنفتی بر واردات پیشی گرفت. پارسال 11 میلیارد دلار صادرات ما بود که این میزان امسال به 13.4 میلیارد دلار است. یعنی صادرات ما 2.4 میلیارد دلار بیشتر از پارسال است. ثانیا صادرات بر واردات پیشی گرفته و این آمار نشان می دهد مسیر حرکت اقتصادی مثبت است.

باید برای قاچاق همه وارد عرصه شوند

رئیس جمهور درباره آمار قاچاق کالاها به کشور گفت: آمارهای اعلام شده صادرات و واردات مربوط به گمرک ایران است و آمار قاچاق در این نمودارها نیست. خوشبختانه در یکسال گذشته قاچاق کاهش ملاحظه ای یافته و همچنین کشفیات قاچاق نیز افزایش داشته. از 25 میلیارد دلاری که اعلام شد قاچاق کالا صورت می گرفته، 10 میلیارد دلار کم شد و دلیل آن نیز فعالیت گمرک، به روز شدن تجهیزات و تلاش نیروهای مرزبانی است.

او با اشاره به اینکه با توسعه دولت الکترونیک بهتر می شود با قاچاق مبارزه کرد، گفت: مبارزه با قاچاق برای رونق اقتصادی بسیار مهم است. کالای قاچاق تولید کالا را دچار اختلال می کند و دولت نیز با جدیت به تلاش خود برای مبارزه با قاچاق ادامه می دهد. مقام معظم رهبری نیز در مبارزه با قاچاق تاکید زیادی دارند. نیروهای مسلح و سایر قوا نیز باید در این زمینه با ما کمک کنند.

 

فرجام برجام از دیدگاه رئیس جمهور

رئیس جمهور درباره آخرین وضعیت اجرای برجام توضیح داد: ما وقتی در برابر طرف خارجی قرار می گیریم یک نوع حرف زدن را باید در پیش بگیریم و کمبودها و کاستی های آنها را باید به رخ شان بکشیم. زمانی هم که با مردم صحبت می کنیم باید برای مردم واقعیات را توضیح دهیم. واقعیت این است که 5+1 در اجرای برجام اهمالهایی دارد. از سویی برجام فضای خوبی را برای اقتصاد کشور به وجود آورده. همینجا باید از همه کارکنان، مدیران و مسئولان صنعت نفت سپاسگذاری کنم. این اشخاص کاری کردند که حتی دیگران نیز دچار تعجب شدند چطور ما در زمان کوتاهی توانستیم تولید نفت خود را بالا ببریم و در صادرات نفت خام و معیانات تقریبا به شرایط مشابه قبل از تحریم برسیم.

دکتر روحانی در ادامه سخنانش با اشاره به فعالیتها و مقدمات و مخارج زیاد برای فعالسازی صنعت نفت گفت: کارکنان صنعت نفت تلاش خوبی داشتند و امروز با آمار خوبی مواجهیم.

او با ارائه نموداری درباره وضعیت صنعت نفت در ماه های پس از اجرای برجام توضیح داد: پیش از برجام یعنی در 10 ماهه نخست سال 94 شرایط به گونه ای بود که مجموعه تولید نفت خام 3میلیون و 250 هزار بشکه و صادرات 1 میلیون و 180 هزار بشکه بوده. از سوی دیگر صادرات ما در 4 ماهه بعدی آن سال روزانه 2میلیون و 380 هزار بشکه در روز بود. در تیرماه نیز تولید نفت خام و میعانات به روزی 4 میلیون و 154 هزار بشکه و صادرات این محصولات نیز به 2 میلیون و 428 هزار بشکه در روز رسید. این آمار نشان می دهد در عرض چند ماه از تولید 3 میلیون و 250 هزار به 4 میلیون و 154 هزار بشکه رسیدیم. یعنی تقریبا تولید روزانه یک میلیون بشکه نفت خام افزایش یافته. این یکی از آثار برجام است.

رئیس جمهور درباره فروش نقدی نفت خام و میعانات گفت: یکی از آثار دیگر برجام، علاوه بر فروش نفت خام و میعانات که در سخنرانی اخیرم در جمع کارکنان شریف صنعت نفت گفتم تنها بحث فروش نفت نیست، بلکه مهم این است تا دیروز قدرتهای بزرگ به ما تحمیل می کردند از 1 میلیون بشکه نفت خام، یک بشکه اضافه تر نفروشید. آنها حتی در مقابل خریداران نفت ایستاده بودند. امروز عزت ما اقتضا می کند به هر میزان که بخواهیم نفت بفروشیم. این علاوه بر مسایل اقتصادی، از لحاظ سیاسی و انقلابی کشور و استقلال کشور در اجرای اراده خود در برابر قدرتهای بزرگ مهم است. علاوه بر اینکه امروز در فروش نفت، دست کشور باز شده، در دسترسی به پول نفت نیز دستمان باز شده. در دوران تحریم، کشورهای خریدار نفت، شرایط برای ما تعیین می کردند و می گفتند این مقدار را به دلار می دهیم و مقدار دیگری را به پول ملی خودمان می پردازیم. نهایتا تبدیل این پول، به دلار مخارج زیادی داشت.

او با اشاره به مشکلات دوران تحریم گفت: اگر از پول فروش نفت خود می خواستیم استفاده کنیم 10 تا 20 درصد برای حق نقل و انتقال همین وجوه، از ما عوارض دریافت می کردند. امروز دستمان برای فروش نفت باز است و به یورو هم نفت می فروشیم. امروز تعیین می کنیم پول نفت به کدام حساب ریخته شود. در دوره تحریم حسابی نمانده بود که پول نفت به آنها ریخته شود. امروز 400 بانک خارجی با ما در زمینه انتقال پول نفت همکاری می کنند و امروز با شعبات متعدد بانکها همکاری داریم. در دوران پس از برجام، در مسایلی مانند فروش نفت، دسترسی به اموال نقد، بیمه و کشتیرانی گشایشهایی حاصل شده. این را از یاد نبریم که در دوره تحریم اجازه پهلوگیری به کشتی ها در بنادر ما داده نمی شود.

دکتر روحانی با اشاره به توافق موقت در ژنو گفت: شرایط قبلی فروش تنها 1 میلیون بشکه نفت را اقتضا می کرد. همچنین با تحمیل مقررات به ما، به تدریج همین میزان نیز کاهش می یافت و در صورت تداوم تحریمها امروز در شرایطی بودیم که دیگر امکان صادرات نداشتیم. شرایط دسترسی ما به اموالمان نیز هر روز سخت تر می شد. همچنین در صنایع دیگر مانند خودرو، پتروشیمی، فلزات گرانبها، جابجایی وجوه نیز تحمیل بودیم و شرایط بسیار سخت تر بود.

 

سایه شوم جنگ با برجام رفع شد

او با اشاره به اینکه مهمترین اثر برجام رفع شدن سایه شوم تهدید بود، گفت: دشمنان ما پرونده کشور را به شورای امنیت در فصل 7 منشور این شورا برده بودند و هر زمان ممکن بود کشور دچار یک جنگ و آتش ناخواسته شود. برجام این تهدید را از سر مردم رفع کرد. دشمنان ایران را به عنوان تهدید صلح و امنیت جهانی در قطعنامه های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت معرفی کرده بودند. توفیق ما در برجام، لطف 1+5 نبوده. آنها چیزی به ملت نبخشیدند. بلکه مردم با ایستادگی، مقاومت و با رهبری شجاع که هدایتشان باعث توفیق است، موفقیتهای فعلی را به دست آوردیم. لذا در سایه این مقاومت، ملت به پیروزی رسید.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت از ابتدا گفته بود دنبال توافق برد-برد با طرفهای مقابل است، گفت: لذا باید طرف مقابل نیز احساس کند به موفقیت رسیده. طرف مقابل دلش خوش است ایران از ساخت بمب دست برداشته، در حالی که ما طبق فتوای مقام معظم رهبری هرگز دنبال ساخت بمب نبودیم. اگر شرایط تحریم تداوم می یافت، امروز شرایط ما بسیار سخت تر از اوضاع فعلی بود. دیگران می خواستند حق ما از جمله حق غنی سازی را تضییع کنند. امروز طبق مصوبه شورای امنیت، ایران نه تنها حق غنی سازی دارد، بلکه در مقام فروش آب سنگین، اورانیوم غنی شده و دستیابی به فناوری های نو هسته ای قرار دارد. همچنین راکتور اراک به کمک یکی دو کشور نوسازی و تجهیز می شود. بنابراین آنچه مهم است احقاق حقوق ملت است. در بسیاری از زمینه ها، شرایط و فضای بهتر برای کار و سرمایه گذاری مردم فراهم شده.

سنگ اندازی در مسیر برجام وجود دارد

دکتر روحانی با اشاره به اینکه بیش از 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری در ماه های اخیر در کشور انجام شده، گفت: اگر طرف مقابل به روح برجام به خوبی عمل می کرد، توفیق ما بسیار بیشتر از شرایط امروز بود. حتما سنگ اندازی از سوی آنها وجود دارد. کسانی مانند جمهوری خواهان و کنگره با اصل برجام در درون آمریکا مخالف بودند، رژیم صهیونیستی سنگ اندازی می کرد و الان نیز مانع تراشی می کند. برخی کشورهای نزدیک منطقه نیز از سر کودک صفتی با برجام مخالف بودند و امروز نیز سنگ اندازی می کنند. کنگره هر روز دنبال تصویب لایحه ای برای ایجاد مشکل برای ایران است. دولت آمریکا ناچار است برخی موارد را وتو و مخالفت کند. همانطور که مقام معظم رهبری بیان فرمودند، اگر طرف ما به تعهدات خود عمل می کرد، به نفع خودش و منطقه بود.

ممکن بود با آمریکایی ها در مسایل دیگر مذاکره کنیم

رئیس جمهور در ادامه سخنانش به فرموده مقام معظم رهبری استناد کرد و گفت: اجرای برجام یک آزمایش برای آنها بود. او افزود: اگر آمریکایی ها جلوی سنگ اندازیها و کندکاری ها را می گرفتند، چه بسا ما به آنها اعتماد می کردیم و در مسایل دیگر نیز حاضر به مذاکره می شویم. متاسفانه آنها از این آزمایش به خوبی بیرون نیامدند. ما باید حواسمان در برابر آنها جمع باشد. پیروزی در برجام حاصل وحدت و انسجام ملی، همکاری همه قوا، حمایت ملت بزرگوار و رهنمودهای مقام معظم رهبری بود. امروز نیز ادامه راه و استفاده از فرصت، نیاز به همان وحدت، انسجام، هدایتهای مقام معظم رهبری و تلاش همه قوا دارد. اگر هم دیدیم طرف مقابل می خواهد تعهد خود را نقض کند باید به طور قاطع در برابر او بایستیم. برجام در برخی زمینه ها مانند صادرات نفت و گاز، بیمه، کشتی رانی و نقل و انتقال وجوه به خوبی انجام شد. در برخی امور مانند همکاری های بانکی نیز به دلیل فشارهای پشت پرده، با کندی انجام می شود. همچنین در برخی نقل و انتقالات ذخایر و تبدیل ارزهای متعلق به ما، موانعی وجود دارد.

 

فیش های حقوقی نامتعارف برای کشور خیر داشت

دکتر روحانی درباره موضوع فیش های حقوقی نامتعارف نیز گفت: موضوع فیشها، خیلی مهم است. موضوعی که به پرداختهای غیرمتعارف معروف شده، در مجموع، حرکت خیری بود. البته افرادی که این مسئله را با هر نیتی دنبال کردند. در مجموع به نظر می رسد این موضوع به نفع کشور و در مسیر درست مبارزه با فساد و افزایش شفافیت بود. اولا نقش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در این موضوع بسیار موثر بود. از روزهای اول دولت یازدهم برخی معتقد بودند باید این شبکه ها را بست و فیلتر کرد چون اینها برای جامعه مشکل درست می کنند. در حالی که همه نظرسنجیها این مسایل را نشان نمی دهد. بیش از 60 درصد مردم برای تفریح و سرگرمی مراجعه می کنند. 20-30 درصد نیز به خاطر اخبار و اطلاعات به این شبکه ها مراجعه می کنند. مردم با هشیاری نخواهند گذاشت این ابزار مورد سواستفاده گروه کوچکی قرار گیرد. ما باید بتوانیم از این فضا به نفع کشور استفاده کنیم. مخصوصا اینکه ما به دنبال دولت الکترونیک و ساخت شبکه اطلاع ملی هستیم.

دسترسی به اطلاعات شفاف اساس کار است

او با اشاره به اینکه اساس کار دولت، شفافیت و دسترسی مردم به اطلاعات است، گفت: در مبارزه با فساد، نباید مسئله را حزبی و جناحی کرد. همه باید با فساد و قاچاق باید مبارزه کنیم. با سوءاستفاده، رانت، رانت اطلاعاتی و بانکی باید مبارزه کنیم. تلاش می کنیم این فضا را عوض کنیم هر چند برخی از امور تنها با اصلاح ساختاری ممکن است. در همین ایام که مبارزه با فساد با ماجرای فیش های حقوقی مورد توجه قرار گرفت، به این نتیجه رسیدم درباره مسایل اداری و استخدامی یک معاونت جداگانه تشکیل دهیم و معاونتهای ادغام شده را به دو سازمان مجزا تقسیم کنیم. سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان امور اداری و استخدامی کشور با ابلاغ امروز شکل گرفت. خیلی از دستگاه ها مقرراتی را برای خود وضع کردند در حالی که طبق قانون اساسی، مسایل اداری و استخدامی و برنامه و بودجه در یک جا متمرکز و در اختیار رئیس جمهور است. ما باید ساماندهی برای جلوگیری از تحقق فساد داشته باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه تشکیل نهادهای عمومی غیردولتی باعث مشکل شد، گفت: به قول معروف در بخش خصولتی که مقرراتی منحصر به خود را دارد، نه قوانین بخش خصوصی حاکم است و نه دولت بر آنها مسلط است و این موضوع باعث بروز مشکلاتی می شود. قوانین نیز درباره بحث حقوق وجود دارد که شکافهایی برای سواستفاده به وجود می آمد. از جمله استثاهای زیادی در قانون بود که مشکلاتی را به وجود می آورد. حقوق و چهارچوب بنگاه ها و بانکهای خصوصی مشخص است، ولی اگر قرار است از تسهیلات دولتی استفاده کند، باید این چهارچوب در قالب مقررات دولتی مشخص تر باشد.

 

اولین بار موضوع حقوق های بالا در بودجه سال 95 مطرح شد و مشخص شد برخی افراد حقوق غیرمتعارف یا وامهایی می گیرند که از لحاظ نرخ و مقدار با تسهیلات مردم عادی متفاوت است. برای اجرای بودجه 95 مقررات خوبی تصویب و وضع شد. امسال نیز بودجه 2 ماه دیرتر تصویب شد و اجرای قانون همزمان با بحث حقوق یکی دو نفر شد. بعدا معلوم شد برخی از حقوق ها در چهارچوب متعارف نیست. در قوانین و مقررات حقوق، پرداخت مزایا و پاداش متفاوت است. بعدا مسایلی مانند کارانه، رفاهیات و اصطلاحات و عناوین دیگر به پرداخت نهایی اضافه می شد و پرداختهای نامتعارف شکل می گرفت. همچنین برخی مجامع دستگاه ها به عنوان ذینفع، برای خودشان درباره میزان پاداش تصمیم می گرفتند. لذا در مقررات جدید قصد داریم بحث ذینفع ها را در وضع پاداش و حقوق ممنوع کنیم. برخی می گویند این پاداشها در چهارچوب قانونی بوده، ولی باید حقوقی که فرد از بیت المال می گیرد با کار و خدمات او متناسب باشد.

دکتر روحانی در ادامه گفت:در این زمینه با همکاری همه قوا تصمیمات خوبی گرفته شد و دستور مقام معظم رهبری که فرمودند مقررات در دست تصویب دولت برای سایر قوا و دستگاهها نیز لازم الاجراست. شورای حقوق و دستمزد نیز چهارچوبی تعیین کرد که توسط سخنگوی دولت برای مردم عزیز توضیح داده شد. با وجود، همه این موارد، دریافتی های نامتعارف متعلق به درصد کمی از مدیران بوده است. اولا کارکنان معمولی دولت از این مسایل مبری است. شایعات درباره کاسته شدن حقوق کارمندان نیز نامربوط است و صحت ندارد. آنچه عنوان شده مربوط به چند هزار مدیر دولتی بود و آنهایی که حقوق غیرمتعارف داشتند به یک درصد مدیران نیز نمی رسند. لذا تخلفات، عام نبود و اکثر قاطع مدیران جامعه، خادمان خوبی برای مردم هستند. البته باید گفت موارد، استثنایی و مهم بود. کار خوبی نیز در این زمینه انجام شد و جای تشکر از همه کسانی دارد که در رسانه ها به این مسئله توجه کردند و باعث شدند با این عمل غیرعادلانه، ناصحیح و نادرست و پرداخت پول نامشروع، مقابله شود. این مقابله همچنان ادامه خواهد داشت و هر موردی که تشخیص داده شود که سواستفاده از قانون یا برخلاف مقررات بوده، وجوه به بیت المال باز می گردد و اگر فسادهای دیگری نیز کشف شود افراد متخلف به قوه قضاییه معرفی می شوند. مردم بدانند دولت نسبت به این موضوع حساس است و همه کسانی که خدمت می کنند باید در چهارچوب مقررات حقوق دریافت کنند. در مقررات جدید، مجموعه دریافتی منحصر به رقمی می شود که از آن بالاتر نباید پرداختی صورت گیرد.

 

دستگاه های امنیتی نباید به سمت اقتصاد بروند

رئیس جمهور با اشاره به واگذاری مالکیت و مدیریت قسمتهایی از دولت به بخش خصوصی طبق اصل 44 قانون اساسی گفت: اجرای بد این قوانین باعث بروز مشکل شد و به جای واگذاری اموال به مردم، اینها را به نهادهای عمومی منتقل کردیم و بخش بزرگی از فساد در همینجا شکل گرفت. مقداری از اموال در دولتهای قبل به بخش خصوصی واگذار شده که مشخص نیست چه مقدار از این اموال واقعا به مردم واگذار شده، آنچه مسلم است به بخش خصوصی، بخش کمی از منابع واگذار شد. هم اکنون نیز برای واگذاری اموال به بخش خصوصی مشکل ایجاد می کنند. راه درست این است که مشکلات بخش خصوصی را برطرف کنیم. دستگاه هایی که باید امنیت کشور را بر عهده داشته باشند، نباید به سمت اقتصاد بروند. اقتصاد باید به مردم واگذار شود و دولت نیز چهارچوبهای لازم از لحاظ سیاسی و امنیتی را فراهم کند. امروز به این خاطر با مشکلات فعلی مواجهیم که هنوز بخش خصوصی به درستی جایگاه خود را بازنیافته است

او در ادامه گفت: کشورهای پیشرفته بخش اقتصادی را به مردم واگذار کرده اند و بسیاری از امور را مردم بهتر و دقیقتر اداره می کنند. شفافیت، مقابله با قاچاق، رانت و آماده سازی شرایط برای سرمایه گذاری، دسترسی به فناوریهای نو مورد نیاز کشور است. در این شرایط با فساد مقابله می کنیم. اگر مدیریت دقیق باشد و دولت الکترونیک شود، بسیاری از مفاسد از پیش پای مردم برداشته می شود.

ساختار بانکها اصلاح می شود

دکتر روحانی با اشاره به اینکه نیاز به سرمایه داخلی و خارجی برای رونق اقتصادی وجود دارد، گفت: بودجه دولت، رقم محدودی دارد و حتی بودجه عمرانی کشور نیز رقمی نیست که بتواند تحول در کشور به وجود بیاورد. سرمایه گذاران داخلی نیز بدون کمک بانکها قادر به سرمایه گذاری قابل ملاحظه نیستند. لذا باید بانکها متحول شوند. اخیرا بسته ای به نام اصلاح امور بانکی کشور تهیه شده و لایحه ای نیز به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده ایم که در صورت تصویب، بانکها تقویت می شوند و قادر به ارائه تسهیلات بیشتر با سودکمتر به مردم خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه با بانکها در حال مشورت و تفاهم هستیم، گفت: هم اکنون می بینیم با فعال شدن بانک مرکزی، نرخ تسهیلات کاهش یافته است. امروزه سود تسهیلات به 18 درصد و سود سپرده ها به 15 درصد رسیده. همچنین تورم کاهش یافته و مسیر خوبی را طی کرده است.

 

تورم تک رقمی شد

او با ارائه نمودار تحولات نرخ تورم در سه ساله اخیر گفت: روند کاهش مداوم تورم در کشور را در دولت یازدهم شاهدیم. پیش بینی ما این بود که در سال 96 به تورم تک رقمی برسیم ولی امسال به این میزان رسیده ایم و تورم به 9.5 درصد رسیده. این نشان دهنده شرایط خوب اقتصادی کشور است. وقتی تورم زیر 10 درصد است، مفهوم ندارد سود سپرده بیشتر از نرخ تورم باشد.

دکترروحانی درباره ارتباط تشدید رکود و کاهش تورم گفت: تجربه ما در سال 93 نشان می دهد می توان از رکود عبور کرد و به رشد 3 درصد رسید. البته کاهش شدید قیمت نفت، اجازه ادامه این مسیر را به دولت نداد. امسال تورم تک رقمی می شود و انشالله رشد 5 درصدی را خواهیم داشت. کاهش تورم به معنی تشدید رکود نیست. می توان از رکود عبور کرد و البته نیاز به تشویق سرمایه گذاری داخلی و خارجی، فناوری روز در بخشهای مختلف مانند کشاورزی وجود دارد. در همین مورد برای اصلاح زمین، سیستمهای آبیاری نوین، کانال کشی و نظایر آن، دستاوردهای خوبی داشته ایم. سال گذشته 85هزار هکتار زه کشی و کانال کشی و برای آبیاری نوین نیز تجهیز 125 هزار هکتار از اراضی را شاهد بودیم.

او توضیح داد: در برخی استانها مانند خوزستان و ایلام از سفرهای سالهای پیش مقام معظم رهبری طرحهایی باقی مانده بود که امسال حدود 200 هزار هکتار کانال کشی در این استانها شد. 46 هزار هکتار کانال کشی نیز در منطقه سیستان در دست اجراست. در سال 94 رشد ما در بخش کشاورزی بالاتر از 5 درصد بود و امسال نیز از لحاظ تولید گندم خودکفا خواهیم بود و پیش بینی می شود خرید گندم از مردم به بالای 10 میلیون تن برسد. امسال تاکنون 9.5 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است و مقرر شد بانکها نسبت به سال گذشته برای سرمایه در گردش 7هزار و 500 واحد اقتصادی تسهیلات در نظر بگیرند که بیش از 4هزار مورد پرونده در این بخش تشکیل شده است. سال خوبی در صنعت و کشاورزی در پیش داریم و ستاد اقتصاد مقاومتی نیز در دولت بسیار فعال است. تلاش می شود امسال 36 پروژه بزرگ ملی توسط این ستاد به ثمر برسد. بیش از 10 سد امسال تکمیل و آبگیری خواهد شد و برای افزایش تولید 10هزار مگاوات برق سرمایه گذاری و برنامه ریزی شده است.

دکتر روحانی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه قبلا هم گفته ایم برجام به ثمربرسد یا نرسد، راه ما از اقتصاد مقاومتی می گذرد، گفت: مسیر پیشرفت کشور از اقتصاد مقاومتی می گذرد و شفاف سازی نیز یکی از جلوه های اقتصاد مقاومتی است. برجام زمینه را برای اقتصاد مقاومتی فراهم می کند. توسعه صادرات غیرنفتی، ارتباط بانکها با دنیا نیز از جلوه های اقتصاد مقاومتی است. مقام معظم رهبری نیز تاکید کردند اقتصاد مقاومتی، انزوا نیست، بلکه توسعه قوی و اقتصاد دانش بنیان و توسعه شرکتهای دانش بنیان است. اکنون به 2500 شرکت دانش بنیان وام داده شده و بیش از 40 هزار نفر در این شرکتها مشغول به کار شده اند. برجام زمینه را برای اقتصاد مقاومتی به خصوص در حوزه صادرات نفت و گاز تسهیل می کند. مسئول جهاد دانشگاهی می گفت اینقدر شرکتهای دانش بنیان حضور یافته اند که نمی دانیم پس از برجام با کدام یک از این شرکتها کار کنیم.

 

هدف اصلی دولت اشتغال جوانان است

رئیس جمهور با اشاره به اینکه هدف اصلی دولت در نهایت رونق اقتصادی و اشتغال جوانان است، گفت: ما کشوری با 11 میلیون تحصیل کرده دانشگاهی داریم. ما جزء 5 کشور اول دنیا در فارغ التحصیلان رشته مهندسی هستیم. ما کشور جوانی هستیم که 47 درصد جمعیتمان بین 15 تا 40 سال سن دارند. شرایط ما از لحاظ جمعیت و نیروی انسانی بسیار خوب است. لذا وقتی می بینیم جوان تحصیل کرده ما بیکار است، بار سخت و سنگینی بر دوش همه است که چطور می توان اشتغال ایجاد کرد. همه شرکتهای دانش بنیان توسط جوان تشکیل می شوند و آمار نشان می دهد در یکسال اخیر 250 فرد تحصیل کرده در مقاطع دکترا و بالاتر به ایران بازگشته اند و این آمار نشان دهنده روند بازگشت مغزها به کشور است. ما مطمئن هستیم شرکتهای فعال شده در حوزه دانش، شرایط را برای پیشرفت کشور فراهم می کنند.
دکتر روحانی با اشاره به لغو آگهی استخدام اخیر تحصیل کردگان ذکور در دولت گفت: شاید جایی برای کار خانمها مناسب نباشد ولی جایی که هر دو جنسیت می توانند فعال باشد چه تفاوتی برای دخترخانمها وجود دارد؟ این همه تحصیلات تکمیلی و تجربه دخترخانمها در دانشگاه ها به چه دلیل است؟ باید مردم را آزاد گذاشت. همین هفته به وزیر آموزش و پرورش درباره هدایت تحصیلی تذکر دادم به بچه ها رفتن به رشته های خاص را اجبار نکنید، بلکه آنها را به سمت رشته های مناسب هدایت کنید.

او با اشاره به اینکه باید مقرراتی وضع شود تا اینکه یک مشاور برای 100 نفر دانش آموز تصمیم گیر نباشد، گفت: مشاور می تواند نظر مشورتی بدهد، نه اینکه تحصیل در رشته ای را برای بچه ها اجبار کند. اگر قرار است اجبار شود، باید مقررات وجود داشته باشد. باید قانون وجود داشته باشد که افراد نتوانند خودشان تصمیم بگیرند. از اول باید مقرراتی باشد که همه اولیا و دانش آموزان بدانند نه اینکه یک فرد برای فرزندان مردم تصمیم بگیرند.

نظر رئیس جمهور درباره المپیک

دکتر روحانی درباره اهمیت المپیک در دولت گفت: اینقدر موضوع ورزش برای دولت مهم است که خودم برای بدرقه آنها رفتم و همه وعده های دولتهای قبلی را در زمینه ورزش اجرایی کردیم. قانونی نیز برای به کارگیری قهرمانان تصویب شد. دولت به رشد و توسعه ورزش قهرمانی و عمومی تاکید دارد. خوشبختانه ورزش عمومی از 9 به 21 درصد افزایش یافته و در المپیک پیش رو نیز افراد راه یافته از کشور ما نسبت به دوره قبل که 53 نفر بود، افزایش خوبی داشته اند و به 63 سهمیه رسیده اند. در پاراالمپیک هم خانمهای ایرانی رقم حضور خوبی دارند و 3 برابر دوره گذشته حاضر شده اند. امیدواریم در المپیک و پاراالمپیک مدالهای خوبی نصیب کاروان ایران شود. ورزش و مدال آوری برای آوازه ایران پرآوازه و غرور مردم بسیار مهم است.

 

اخلاق اساس کار دولت است

دکتر روحانی در ادامه گفت: به غیر از شعارهای اعتدال و میانه روی، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان را وعده دادم. اخلاق بسیار مهم است و از ابتدای دولت، چهارچوب اخلاقی و قسم نامه را برای مدیران آماده کردیم و همه هیات دولت به این قسم نامه در چهارچوب اعتدال و اخلاق قسم خورده اند. اخلاق اساس پیشرفت مادی و معنوی است. متاسفانه مفاسدی که همچنان وجود دارد و آسیبهای اجتماعی که مشاهده می شود، ریشه در فاصله گرفتن از اخلاق دارد. شکافهای بین احزاب، قومیتها و جوامع که وحدت ملی را آسیب پذیر می کند به دلیل ضعف اخلاق است. باید تلاش شود اخلاق عمومی احیا شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه خیلی مهم است در جامعه دروغ نباشد ، گفت: به تعبیر پیامبر، دروغ، ام المعاصی است. احساس امنیت تنها این نیست که تروریست ها به ما حمله نکنند، بلکه یکی از اصلی ترین جنبه های امنیتی، رعایت مسایل اخلاقی است. هیچ روزنامه، تریبون یا رسانه حق ندارد به مردم توهین کند. امام فرمود اگر کسی به مجازاتی مانند اعدام محکوم شد، باید مجازات اجرا شود و حق توهین و بدگفتن به او را نداریم. در روایتی پیامبر می فرماید خداوند فرمود اگر کسی به مومنی اهانت کند، اعلان جنگ به خدا داده. ولی می بینیم در جامعه به چه راحتی می گویند و بعد هم می گویند این شنیده شده یا گفته شده که این کلمات مجهول از بار گناه و فساد اخلاقی کم نمی کند. باید برای پیشرفت در کشور و رسیدن به اهداف بلند، با وجود سوابق درخشان ملت، توجه به اخلاق، وحدت و احترام به دیگران را سرلوحه کار خود قرار دهیم. نباید حیثیت مردم را به تاراج بگذاریم. یک بخش مهم در امنیت، امنیت در رعایت حیثیت و آبروی افراد است. این بار مسئولیت به دوش نخبگان، فرهنگیان، علما، اندیشمندان، رسانه ها ونویسندگان است. باید کاری کنیم اگر کسی حیثیت فردی را از بین برد، منزوی شود. اگر کاری کردیم که هتاکان منزوی شوند و گوشی برای سخنان ناروا و هتاکی آنها وجد نداشته نباشد، به هدف خود رسیده ایم.

دکتر روحانی با اشاره به بودجه های فرهنگی اختصاص داده شده به نهادهای مختلف گفت: اگر همه این بودجه ها در آموزش و پرورش متمرکز شود، معلمان بهترین پیش برنده اخلاق حسنه در کشور خواهند شد.

 

مشکل آب جدی است

رئیس جمهور با اشاره به بحران آب در کشور گفت: مسئله سیاست خارجی و برجام در دولت اولویت بود برای اینکه تحریم ظالمانه از دوش مردم برداشته شود و ثبات و آرامش در اقتصاد فراهم شود. همچنین در زمینه سلامت نیز باید اقداماتی می کردیم تا مردم احساس امنیت در دوره بیماری احتمالی خود کنند. دولت به خاطر شرایط خاص در این زمینه ها فعال بود، منتهی از ابتدای دولت، روی مسایل آب و محیط زیست حساس بودیم. اولین مصوبه در دولت یازدهم درباره دریاچه ارومیه بود. چندی پیش در استان آذربایجان غربی مشاهده کردم خوشبختانه آب دریاچه تثبیت شد. هر چند کار زیادی برای دورشدن از خطر وجود دارد، ولی قدم های موثری برداشته شده. همواره در دولت تلاش کردیم برای محیط زیست کارهای خوب انجام شود، از جمله در زمینه بنزین و گازوئیل اقدامات خوبی انجام شد. نیروگاه ها اکنون به جای سوخت مایع، بیشتر از گاز استفاده می کنند. در سال 92 بیش از 43 درصد سوخت نیروگاه ها از گازوئیل و نفت کوره بود. پارسال این میزان به 18 درصد رسید و امسال به 9 درصد خواهد رسید. البته محیط زیست ابعاد زیادی دارد. از جمله مسئله آب بسیار اهمیت دارد و در کمبود شدید آب هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه موضوع کمبود آب مسئله ای فانتزی نیست، گفت: اگر دیر بجنبیم برای آب آشامیدنی مردم در شهرهای بزرگ دچار مشکل می شویم. ما به راههای رفع مشکل آب از جمله واردات آب از کشورهای همسایه و همچنین توسعه روشهای آبیاری نوین فکر می کنیم. همچنین بحثهایی وجود دارد که با آب شیرین کن، آب دریاها را به داخل کشور وارد کنیم. راههای دیگری نیز برای حل مشکل آب وجود دارد. این دولت برای مهار آبهای مرزی سرمایه گذاری زیادی انجام شده و با استجازه از مقام معظم رهبری 8 میلیارد دلار از صندوق توسعه برای رفع مشکلات آب برداشت می کنیم. همچنین در برنامه ششم توسعه یکی از اولویتهای اصلی دولت، موضوع آب است.

او در پایان سخنان خود، قول داد در آینده ای نزدیک مسایل دولت و دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران درباره موضوعات منطقه ای و بین المللی را با مردم در میان بگذارد.

انتهای پیام

 

 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. گفتگوی جناب روحانی خیلی خوب بود
    فقط به اصل مطالب پرداخته شد
    با وجود مخالفان بدون منطق و غوغا سالار و هو چی ، ایشان در آرامش فقط به مسایل کشوری و کارهای شده ( بدون بزرگ نمائی ) و البته به کمبودها و برنامه های آتی و … پرداختند
    و این خود نمونه خوبی هم برای اخلاق بود
    با آرزوی موفقیت برای ایشان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا