خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نکاتی چند در رابطه با مسابقات تیم ملی کشتی آزاد جوانان ایران در قهرمانی جهان 2023

سید ایرج اجاقی دوگاهه، مربی کشتی و کارشناس ارشد جامعه شناسی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز درباره‌ی مسابقات تیم ملی کشتی آزاد جوانان ایران در قهرمانی جهان 2023 نوشت:

در این سال هم تیم ملی کشتی آزاد جوانان، برای سومین بار پیاپی به مقام ارزشمند قهرمانی جهان دست یافت که نشان از پشتکار و تلاش بی وقفه مربیان فهیم کادر فنی زحمت کش و کشتی گیران توانمند، که توانستن با فعل خواستن به این مهم برسند. در این دوره مسابقات جزء موارد محدود همه کشتی گیران با قدرت و سرحالی و نشاط ظاهر شده، با راهنمایی و کُچ به‌جا و حساب شده شایستگی خود را به جهان کشتی اثبات کردند.

حقیر به‌عنوان یک مربی و پیش‌کسوت کشتی که بیش از چهار دهه است که در رابطه با این رشته پهلوانی-مردمی و ملی مذهبی بوده و برای پیشرفت و هرچه بهتر شدن این رشته دوست داشتنی و پرافتخار که در عین حال محروم از هرگونه توجهی که در حد شأن و منزلت آن باشد… سالهاست که مطلب می‌نویسم. از این رو در رابطه با این مسابقه بیان چند نکته را ضروری دانسته تا شاید گامی هر چند کوچک در راستای خدمت به آن باشد.

ورزن 57 کیلو، احمد محمدنژاد بود که بر اثر بی تجربگی و اشتباه فردی حذف شد که باید تلاشش را مضاعف کند. وزن 61 کیلو علی خرمدل با قدرت کشتی گیران اسپانیا، قرقیزستان و ارمنستان را شکست داد و به نیمه نهایی رسیده بود که در ده ثانیه آخر با نتیجه 10 بر 9 به کشتی‌گیر روس باخت و در رده بندی اشتباه فاحش خود را جبران کرده و با امتیاز عالی از سد سلیمان بندزه گرجستان گذشت و برنز گرفت. در کارزار وزن 65 کیلو، محمدرضا شاکری جوان غیور و توانمند ما با قدرت و جسارت تمامی رقبا را شکست داد و اولین مدال طلا را به کاروان کشتی و ملت ایران هدیه کرد.

در وزن 70 کیلو علی رضایی که با شکست حریفانی از ترکیه، لهستان، مولداوی و قرقیزستان به فینال رسید بود، در کشتی، با حریف امریکایی -مه یرشاپیرو- را با صلابت و طوفانی شروع کرده در همان ابتدای کار از حریف امتیاز گرفت که بیننده گمان می‌کرد در همان تایم اول حریف امریکایی خود را ده پوئنه می‌کند. ولی یکباره ورق برگشته و به لاک دفاعی فرو رفت به‌طوریکه وانمود می‌شد که وی توان اجرای فن را نداشته و به اصطلاح بدنش خالی کرده است که در نهایت کشتی را 11 بر 6 واگذار کرده و به مدال نقره بسنده کرد.

وزن 74 کیلو حسین آقایی که تمامی رقبا را با اقتدار شکست داده و به فینال رسیده بود در مصاف با حریف آمریکایی – اوون مسترینک – چنان پر اشتباه کشتی گرفت که هرگز کسی انتظار نداشت کشتی گیری چون او که دارای عناوین قهرمانی آسیا و جهانی هست اینگونه کار کند؟ حریف امریکایی او در همان ثانیه اول مسابقه شروع به حمله و زیرگیری کرد و به راحتی به دلیل گاردگیری ّبالا و عدم کارکرد دستها و دفاع صحیح، بلافاصله امتیاز داد و این حرکت حریف در سه دقیقه نخست هفت بار تکرار شده و در تمام موارد امتیاز گرفت که امتیاز زیرگیری هفتم به دلیل اتمام وقت محاسبه نشد.

آقایی، در سه دقیقه دوم باز بدون تغییر تاکتیک با همان روش پر اشتباه ظاهر شد که باز حریف با زیرگیری‌های پی در پی با امتیاز عالی، 11 بر 5 به برتری رسیده و مدال طلا را از چنگش درآورد. به‌نظر من آنچه که در این دو وزن کشتی با رقبای امریکایی مشهود بود کم آوردن کشتی گیران ما از لحاظ قدرت، سرعت و یا تکنیک نبوده بلکه قبل از هرچیز مسئله روحی روانی و از دست دادن روحیه است.

به گمانم این دو کشتی گیر به مدال نقره راضی بوده و خود را از قبل در مقابل حریفان امریکایی بازنده می‌دانستند، که این مسئله روحی روانی باید برای کشتی گیران ما حلاجی گردد. کشتی‌گیران جوان ما باید بدانند که به اقرار مکرر کارشناسان برجسته کشتی جهان، مهد و زادگاه کشتی دنیا، ایران است و کشتی گیران ایرانی فنی‌ترین و با تکنیک‌ترین کشتی گیران جهانند. بنابراین کشتی گیران تیم‌های دیگر کشورها باید از نام و تیم کشتی ایران بترسند نه بالعکس.

به‌نظر جهان پهلوان موحد که در دنیای کشتی به‌نام کامپیوتر فن معروف هست، هر کشتی‌گیری که یک فن را دوبار از حریف بخورد کشتی گیر نیست. در وزن 97 کیلو فرزاد صفی جهانشاهی هم با دو برد و دو باخت به مقام پنجمی بسنده کرد. در وزن 86 کیلو امیرحسین علیزاده بعد از استراحت در دور اول با شکست دادن کشتی‌گیر هندی و باخت در مقابل کشتی‌گیر مولداوی در نهایت حذف گردید که باید بیشتر تلاش کند و امّا وزن 92 کیلو، محمدامین عظیمی – این کشتی گیر غیور، شجاع و توانمند کُرد ما – چنان با قدرت و صلابت کشتی گرفت که تماشاگر فکر می‌کرد این کامران قاسمی است که کشتی می‌گیرد. عظیمی با دلاوری قدرت و اقتدار تمامی رقبا را شکست داده و به مدال خوشرنگ طلا رسید.

در وزن 97 کیلو ابوالفضل بابالو – این جوان خوش استیل و توانمند – نه تنها بر تمامی رقبای خود را از جمله کشتی گیر قزاقستان که در مسابقات سال قبل از وی شکست خورده بود، فائق آمد، بلکه با شکست مقتدرانه رقیب سرسخت امریکایی، ضمن اینکه ایران را به قهرمانی نزدیک‌تر کرد با شایستگی به فینال رسیده و مدال طلا گرفت.

و امّا بی تردید ستاره بی بدیل این مسابقات – غول، سوپرمن، رستم دستان و بولدوزر تیم کشتی جوانان ما (امیررضا معصومی) از خطّه سرسبز گیلان – فرزند (پهلوان فردین معصومی) که حقیقتاً تمامی ویژگی‌های یک قهرمان کشتی در سطح میادین بزرگ جهان و المپیک را داراست.

وی که در همه رده‌های سنی قهرمان جهان شده. علاوه بر داشتن فیزیک بدنی منحصربه فرد دارای قدرت – سرعت – چابکی – آمادگی بدنی بالا و از همه مهمتر بی باکی – جسارت – شجاعت و اعتماد به نفس بی‌نظیر است؛ اصلاً نمی‌شود کمترین ترسی را در وجودش از هیچ رقیبی دید.

بنده سالهاست که با پهلوان فردین معصومی – برادران و مرحوم پدرش که جملگی از پهلوانان و گشتی گیران به‌نام محلی (گیله مردی) بوده‌اند آشنایی داشته به طوری که خود فردین معصومی در دوران ابتدای کشتی آزادشان برای تیم بنده کشتی گرفته‌اند. از این رو با ایشان در تماس بوده و بعد از کشتی امیررضا (با حریف چینی) در مسابقات آسیایی 2023 که غافلگیر و ضربه فنی گردید، متنی برایشان ارسال داشتم. با توجه به نمایش درخشان امیررضا و دیگر قهرمانان عزیر ما، اگر مورد حمایت همه جانبه قرار گیرند. می‌توانند سالها در میادین بزرگ جهانی و المپیک برای کشور عزیزمان ایران افتخار آفرینی کنند.

در خاتمه چند توصیه به امیررضای عزیر دارم:

1- همیشه باید سعی کند با کوشش و تلاش فراوان خود را در اوج نگه داشته و ضمن مزین کردن خود به مرام پهلوانی کلام مولا علی علیه السلام را همیشه آویزه گوش خود قرار دهد که فرمودند در اوج قدرت مرد باش.
2- هرگز رقیب را کوچک نشمارد
(دیدی که چه گفت زال بر رستم گُرد/ دشمن نتوان حقیر و بیچاره شمرد)
3- در هنگام رویارویی با حریف گاردش را پایین آورده، دست‌هایش ضمن کار کردن مداوم همیشه آماده و بیدار بوده تا مانع از زیرگیری کشتی گیران فنی – سطح بالا – باکلاس جهانی و المپیک گردد.
4- ضمن داشتن فنون بالاتنه، مواظب گرفتار شدن این فنون از رقبای قدر بوده و راه‌های فرار یا چگونگی استقامت در مواقع گیر افتادن را بارها و بارها تمرین کند.
به امید موفقیت همه ورزشکاران به‌خصوص کشتی گیران عزیز ایران زمین.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا