بازگشت سهیل محمودی!
مراسم پایانی نخستین جشنواره آواها و نواهای رضوی بعد از ظهر 22 مردادماه امسال در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار شد.
سپهر نصیحت گر در خبرگزاری فرهنگ رضوی گارش داد: ساعت اندکی از 17 گذشته بود و طبق روال عادی تاخیر برنامه ها سالن اصلی همایش میلاد در انتظار آغاز پایانی ترین بخش آواهای رضوی بود، نوایی که از چند روز پیش در شهر و برخی از شهرستان های تهران طنین انداز بود. با شروع رسمی برنامه توسط قاری قرآن، عاشقان درگاه رضوی با ذکر چاووش خوانی که دور تا دور سالن را گشته و ندای عاشقانه سر می دادند و مدام ذکرشان یا رضا بود هم نوا شدند.
در میان تمام اتفاقات ریز و درشت و ورود اساتید، هنرمندان و مسئولان فرهنگی برای لحظه ای تنها چهره و صدای دلنشین سهیل محمودی توجه حضار را به خود جلب کرده بود. چراکه در سالهای اخیر وقتی به مراسمی آن هم هنری میرویم کمتر سهیل محمودی دیده شده است. با شروع اجرای محمودی و معرفی اجمالی برنامه های جشن، نوای بی بدیل نقاره و طبال های حرم امام به گوش رسید.
پس از اجرای نقاره، با تقدیر از بهنام بیگی آهنگساز قطعه ی معروف «رضا..رضا» و سهیل محمودی شاعر این آهنگ، لحظاتی از این اثر هنری خاطره انگیز پخش شد. طنین رضا… رضا به طوری تمام صحنه را گرفته بود که هیچ یک از حاظران توان مقابله با اشک های بی اختیار را نداشتند.
با توجه به حضور اکثر مقامات وزرات ارشاد در سالن، جای خالی علی جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) بیشتر از همه به چشم می خورد، از این رو برزین ضرغامی (مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران) برای خواندن پیام جنتی به روی صحنه آمد.
در این پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز خرسندی از برگزاری چنین جشنوارهای در ایران، نوشته بود: در طول 13دوره گذشته ی جشنواره امام رضا، هر سال بر جمع عاشقان آن امام و گستره جغرافیایی جشنواره افزوده شده و به بیشتر شهرها و برخی روستاهای کشور رسیده است، امسال نیز به یمن نیات پاک و خالصانه شما و تبرک عنوان دوره چهاردهم، این جشنواره گسترده تر و مسئولیت دست اندرکاران برگزاری آن در گوشه و کنار کشور سنگین تر شده است.
پس از قرائت کامل این متن نیز، برزین ضرغامی ادامه داد: امسال در جشنواره رضوی بیش از 250 اثر از 28 کشور مورد بررسی قرار گرفته که در این میان حدود 21 اثر پذیرفته شده اند؛ همچنین جوانترین ارسال کننده ی اثر به این جشنواره یک کودک 8 ساله بوده است، که جای بسی امیدواری و تقدیر دارد.
پس از فضای سرد سخنرانی ها و ایراد آمارها گوناگون که به اختصار ذکر شد، با حضور محمد اصفهانی بر روی صحنه مردم دوباره شور و حال دیگری گرفته و دست به تشویق این مرد میان سال موسیقی ایران بردند، از تمام رگ و پیِ ریز و درشت رفتارش مشخص بود که اهل سخنرانی و حرف زدن نیست، اما به احترام جمعی که مقابل چشمانش نشسته بودند، کلامی از دوران کودکی و عشق به صدای پدرش در حرم امام رضا به زبان گرفته و ندای کوتاهی از ولایت عشق را در گلو انداخت.
با تقدیر از محمد اصفهانی، علی مرادخانی (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) پشت تریبون ایستاده و مقداری از خاطرات و اقدامات مدیریتی خویش را بازگو کرد؛ او بود که می گفت «در حوزه موسیقی به عنوان هنر هویتی خودمان باید کارهای زیادی را انجام دهیم، از اینرو انتظار وجود دارد که جشنواره آواها و نواهای رضوی بتواند جایگزینی برای کارهایی باشد که در طول سالها انجام دادیم و شاید کمتر به دنبال نتایج آن بودهایم»، گویی که سی سال حوزه ی موسیقی را با جشنواره هایی چپ و راست مملو کرده و حال به دنبال نتیجه ای است از چیزی که کلا نیست و خاطره ای از هابیل علی اُف که برای اولین بار به گوشم می رسید، آن طور که مرادخانی تعریف می کرد، گویا علی اُف قبل از مرگش آرزوی دیدار حرم امام رضا(ع) و داشتن لقب مشهدی را پیش از اسم خود به دل داشته است.
با این حال جشنواره آواها و نواهای رضوی با هزار فراز و فرود در قالب آبرومند و غیر رقابتی فعالیت خود را پایان داد. داوران و دست اندرکاران این جشنواره در هنگام برنامه ریزی های مختلف و نشر فراخوان انتظار داشتند تا افراد و گروه های مختلفی از سراسر ایران و دنیا در این رقابت موسیقی مقامی حضور داشته باشند، اما همان طوری که کارشناسان امر معتقدند، فعالین موسیقی مقامی در کشور به نوعی کمتر از تعداد انگشتان دو دست هستند.
همین چند روز پیش بود که حسام الدین سراج به عنوان داور این جشنواره انتخاب شد، اما پس از مدتی یعنی دو روز قبل از مراسم اختتامیه به خبرگزاری فرهنگ رضوی خبر داد: که به دلیل عدم شرکت گروههای مختلف در این جشنواره تعداد شرکتکنندگان فقط 12 گروه بوده و این گروهها اساتید موسیقی مقامی کشور هستند، با این حال می توان نتیجه گرفت که موسیقی مقامی در کشور علاوه بر این که رشدی نداشته بلکه به جوانان و نسل های جدید هم منتقل نشده است، با این حال، باز همین مرادخانی پشت تریبون می ایستد و همچنان می گوید که جشنواره آواها و نواهای رضوی نتیجه ای است برای کارهایی که انجام شده است.
محمدعلی کریمخانی و آریا عظیم نژاد همان کسانی بودند که باید تمام متن گزارش به آنها اختصاص می یافت.در واقع این جشن و همین جشنواره به نوعی بهانه ای بود برای دیدار با آن عاشق بی اختیار حضرت، با شور و حال خاطره ای که سهیل محمودی از حضور کریمخانی در استودیوی 20 سال پیش شبکه دو سیما داشت، گوش هم همان تیز و به گوش بود تا آواز بی بدیل «ای حرمت» را با صدای پر قدرت استاد بشنویم. تمام صندلی های سالن میلاد برای لحظه ای در سکوت چشمگیر عاشقانه فرو رفت، حتی کودکانی که در طول مراسم کفر سهیل محمودی را درآورده بودند نیز ساکت شدند، کریمخانی می خواند و ما گوش می دادیم، شگفت این لحظه ی ناتمام چنان در ذهن رسوخ کرده است که سخن از تقدیر و تجلیل های دیگر نمی توان به میان آورد.
انتهای پیام