خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رسانه ملی و حواشی

آرمان ملی نوشت:

صداوسيما در چه مسيري حرکت مي‌کند؟ در اذهان برخي افراد هست که برنامه‌اي تحت عنوان «هويت» در سال 1375 از شبکه يک صداوسيما پخش شد. در اين برنامه بسياري از نويسندگان و روشنفکران مورد انتقاد قرار گرفتند و اعترافات تلويزيوني برخي زندانيان که در زندان ضبط شده بود نيز در اين برنامه پخش شد. در آن مقطع علي لاريجاني، رئيس سازمان صداوسيما اظهارداشت که «برنامه «هويت» کار زيردستان او بوده و از آن مطلع نبوده و بعدا با ساخت برنامه چهره‌هاي ماندگار، تلاش کرده آن خطا را جبران کند.» «چراغ» برنامه ديگري بود که در زمان لاريجاني و رياست‌جمهوري خاتمي از صداوسيما به نمايش درآمد. در اين برنامه تلاش شد دولت خاتمي را به‌دست داشتن در قتل‌هاي زنجيره‌اي متهم کنند. لاريجاني در انتخابات سال 84 گفته بود از مضامين برنامه چراغ هم اطلاع نداشته است. «ايرنا» در 30 ديماه 77 نوشت: «رئيس سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي در بيانيه‌اي اعلام کرد که بخش‌هايي از برنامه چراغ در جهت خلاف سياست اين سازمان در ايجاد وفاق و عزم ملي و پرهيز از فضاي اتهام و سياسي شدن مساله قتل‌ها بوده است. موضوع قتل‌هاي منفور و محکوم اخير، از اهميت ويژه‌اي برخوردار و به امنيت ملي کشور مرتبط است، لذا سياست سازمان تاکيد جدي بر ايجاد وفاق و عزم ملي در جهت تعقيب و مجازات مجرمان و پرهيز از فضاي اتهام و سياسي شدن آن بوده و در برنامه‌هاي مختلف اين محورها دنبال شد. ليکن با تاسف عميق قسمت‌هايي از اين برنامه خاص، در جهت خلاف اين سياست سازمان بود و به همين دليل برخورد با مسئولان مربوطه ضروري است.»

تکليف رسانه ملي

اکنون صداوسيما مسيري را طي مي‌کند که شايد سال‌ها بعد «پيمان جبلي» به اشتباه بودن بخشي از اين مسير اعتراف کند. علي دايي، چهره مردمي است که اگر اتهامي متوجه او باشد وظيفه دستگاه قضائي است که رسيدگي کند. مهمان شبکه «افق» در جملاتي عجيب درباره علي دايي گفته است: «ايشان قهرمان محسوب نمي‌شود. خدا به ايشان قدبلندي داده و هرکسي سانتري مي‌کشيد، توپ به‌سر او برخورد مي‌کرد و وارد دروازه مي‌شد… اين افراد قهرمانان ما نيستند! قوه‌قضائيه و نهادهاي امنيتي اين افراد را ممنوع‌الخروج نکنند تا اينها بروند و کشور کمي تطهير شود.» يا پيش از آن، اميرحسين ثابتي، مجري برنامه جهان‌آرا در توئيتر خود نوشت: «علي دايي اگر براي مبارزه با جمهوري اسلامي سه روز رستورانش رو تعطيل کرده، چرا از اينکه جمهوري اسلامي رستورانش را پلمپ مي‌کنه ناراحته؟ مردباش و تا روز سقوط جمهوري اسلامي کاسبي نکن! اگر واقعا اينقدر سقوط نزديکه، هزينه بده. اگر هم نيست، بيش از اين خودت رو مسخره نکن» اخير اميرحسين حاجي نصيري، جانباز مدافع حرم در برنامه جهان‌آرا حاضر شد و در موضوع قهرمان ملي مردم صحبت کرد. دقايقي از اين برنامه او درباره «علي دايي» جملاتي گفت که با واکنش‌هاي مختلفي از سوي طيف‌هاي ورزشي و هنري کشور روبه‌رو شد و به‌درستي کاربران فضاي مجازي از اينکه در رسانه ملي تحقير مي‌شود عصباني بودند. اما سوال اصلي اينجاست که چرا بايد مهمان اين برنامه در چنين موقعيتي قرار مي‌گرفت تا چنين جملاتي را بگويد و در نهايت اين اتفاق تلخ براي او مي‌افتاد؟ رفتارهاي صداوسيما با انتقاداتي همراه است؛ مانند عبدالکريم حسين‌زاده، نماينده پيشين مجلس که اظهارداشت: «فراري دادن سرمايه‌هاي اجتماعي تاکنون سياست اعمالي بود، اما سخنان مهمان برنامه جهان‌آرا در تلويزيون درباره علي دايي و بستن زورخانه روي رسول خادم نشان داد سياست «اعمالي» بي‌رودربايستي «اعلامي» هم شده است. » علي دايي در واکنش به حملات يک مهمان در برنامه تلويزيوني جهان‌آرا در شبکه افق سيما واکنش نشان داد و در صفحه خود نوشت: «کسي مي‌رود که آمده باشد‌، نه کسي که ريشه در اين خاک دارد. با درود و سپاس از تمامي هم‌ميهنان‌، ورزشکاران و هنرمندان عزيز که در اين شرايط سخت و پرفشار از من و خانواده‌ام مثل تمام اين سال‌ها حمايت و همراهي نموديد.»

دست جبلي بسته است؟

رسانه ملي مدت‌هاست وجهه مردمي خود را فراموش کرده چنانکه عصرايران چنين نوشت:«اگر کسي اعتقاد ندارد، جمع کند و از ايران برود. برود همانجاهايي که آن رفاه و آن مدل زندگي را دارند.» اين جمله يادتان هست؟ اگر فراموش کرده‌ايد، به يادتان مي‌آورم. اين کلمات متعلق به «زينب ابوطالبي» مجري شبکه افق است. چشم در چشم مردم، به آنها گفت که اگر مثل ما نيستيد، لطفا برويد. دو سه سال بعد، فرد ديگري در همان شبکه در مورد آدم معروف‌هاي جامعه گفت: «آنها را نبايد ممنوع‌الخروج کرد تا بروند و کشور تطهير شود.» پيمان جبلي روز جمعه در گفت‌وگويي در مورد سرنوشت سريال‌هايي که بازيگران آن با اعتراضات اخير همراهي کردند، اظهارداشت: «متناسب با نوع شخصيت، موضع‌گيري‌هاي آنها و همچنين نقش و تاثيري که داشتند در راستاي کار توليدي تصميم گرفته مي‌شود.» مشخص است با توجه به آنچه در دوران مديريت او از صداوسيما پخش شد، توانايي مقابله با تندروها را نخواهد داشت و بعيد است تصميمي غيراز آنچه خواست آنهاست اتخاذ کند. البته تصميم جبلي يک بخش ماجراست و بخش ديگر تمايل بازيگران وهنرمندان براي تداوم همکاري با صداوسيماست. برخي از اين هنرمندان مورد بازخواست قرار گرفتند و به‌نظر نمي‌رسد مسير راحتي براي همکاري مجدد داشته باشند، اما بخش ديگر هم رويکرد نداشتند که منجر به بازخواست آنها شود اما با توجه به رويکردهاي اخير صداوسيما تمايل چنداني به ادامه فعاليت ندارند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا