خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درخواست‌های بی‌پاسخ کمیته پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران

روزنامه شرق نوشت: در چند روز گذشته چند نفر از روزنامه‌نگاران و فعالان صنفی آزاد شده‌اند. کامیار فکور، امیرحسین بریمانی، حسین محمدی‌یزدی، نوشین جعفری، فریبا عادلخواه، عالیه مطلب‌زاده، محمد حبیبی (سخنگوی کانون صنفی معلمان) و فرهاد میثمی از جمله کسانی بودند که در این مدت آزاد شدند. فرهاد میثمی که در ماه‌های پایان بازداشت پنج‌ساله خود بود و در این مدت در امساک غذایی به سر می‌برد، عصر جمعه 21 بهمن آزاد شد. نوشین جعفری، خبرنگار و عکاس سینما و تئاتر، روز جمعه ۲۱ بهمن ماه، از زندان اوین آزاد شد. او ۱۲ مرداد ۹۸ توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شده بود و از ۲۹ بهمن ۹۹ برای اجرای حکم به زندان قرچک منتقل شد. عالیه مطلب‌زاده، عکاس خبری و نایب‌رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات که برای تحمل دوره حبس سه‌ساله خود از 20 مهر در بازداشت بود نیز 19 بهمن آزاد شد. او در سال ۱۳۹۶ از سوی دادگاه انقلاب با اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به سه سال حبس محکوم شد که این حکم عینا از سوی دادگاه تجدید نظر نیز مورد تأیید قرار گرفت. همچنین حسین محمدی‌یزدی فعال رسانه‌ای، مدیرمسئول سایت مبین ۲۴ و کانال خبری ‎ایران‌تایمز که از تاریخ ۱۴ آذرماه ۱۴۰۱ در زندان مرکزی دستگرد اصفهان در بازداشت بود، ۲۰ بهمن‌ماه آزاد شد. کامیار فکور، روزنامه‌نگار که پانزدهم آبان ماه بازداشت شده و به یک سال زندان محکوم شده بود و در حال گذراندن حکم خود بود، عصر پنجشنبه 20 بهمن آزاد شد.

چرا   خبری   از   آزادی   الهه محمدی   و   نیلوفر   حامدی   نیست؟

در روزهای گذشته انتظار برای آزادی الهه محمدی خبرنگار هم‌میهن و نیلوفر حامدی خبرنگار روزنامه «شرق» بیشتر شده است، هرچند طبق نوشته همسرانشان «محمدحسین آجرلو» و «سعید پارسایی» خبری در این باره به آنها اعلام نشده است. روز پنجشنبه نیز با اینکه به خانواده الناز محمدی – دبیر اجتماعی روزنامه هم‌میهن و خواهر الهه محمدی – اعلام شده بود که وثیقه را بیاورند، اما پس از مراجعه گفته شد که ضابط قضائی حضور ندارد و اشتباه شده است. هرچند خانواده او و روزنامه‌نگاران امیدوارند امروز این آزادی رخ دهد. در این میان همان‌طورکه مهدی رحمانیان مدیرمسئول «شرق» به روزنامه هم‌میهن گفته بود خبری از آزادی این دو خبرنگار نیست. وی گفته بود: «در ارتباط با الهه محمدی و نیلوفر حامدی باید رویه‌ای که برای سایر خبرنگاران در پیش گرفته شده، انجام شود. به‌طورکلی بازداشت خبرنگار و مدیرمسئول را متوجه نمی‌شویم. خبرنگاران و مسئولان رسانه‌ای، در دسترس هستند، آنها حرف‌های‌شان را در قالب مطالبی منتشر می‌کنند، بنابراین چرا باید آنها را بازداشت کرد».

درخواست‌های   بی‌پاسخ   از   افراد   و   نهادهای   قضائی

حدود چند ماه از آغاز به کار کمیته پیگیری وضعیت خبرنگاران بازداشتی می‌گذرد. مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه «شرق» درباره تلاش‌های این کمیته گفته است: «کمیته‌ای برای بررسی و پیگیری وضعیت خبرنگاران بازداشتی تشکیل شد که دو مدیرمسئول هم عضو آن بودند. از طریق این کمیته نامه‌نگاری‌های زیادی شد، درخواست ملاقات با مقامات شد، اما به هیچ‌کدام پاسخی ندادند. به صورت شخصی هم این موضوع را پیگیری کردم که باز هم بی‌نتیجه بود. در این مدت چهار نفر از خبرنگاران «شرق»، به‌جز خانم حامدی درگیر پرونده‌های امنیتی شدند که برای دو نفر از آنها ظاهرا قرار منع‌ تعقیب صادر شده است». همچنین در گزارشی که هیئت اجرائی پیگیری و حمایت از روزنامه‌نگاران بازداشتی ارائه شده است، کمیته از زمان تشکیل، اقدامات حمایتی و پیگیری درباره وضعیت نزدیک به صد روزنامه‌نگار بازداشت‌شده از زمان اعتراضات را انجام داده است. براساس اقدامات صورت‌گرفته جلسات مختلفی با افراد و نهادهای ذی‌ربط قضائی، سیاسی و امنیتی برگزار شده که در آنها درخواست رسیدگی به وضعیت روزنامه‌نگاران و تعیین تکلیف روزنامه‌نگاران شده و در نهایت منجر به آزادی آنان تا زمان تشکیل دادگاه ـ با قرار وثیقه‌ـ یا در نهایت تبرئه و منع تعقیب آنان شده است که البته در برخی موارد مساعدت‌هایی صورت گرفت و قول‌های مساعدی نیز داده شد. همچنین به موازات آن، دیدارهایی با برخی خانواده‌های روزنامه‌نگاران و همچنین روزنامه‌نگاران آزادشده با قرار وثیقه داشته و در عین حال زمینه‌های حمایتی در حوزه‌‌های مادی، معنوی را انجام داده که البته همچنان ادامه خواهد داشت. در آخرین اقدامات صورت‌گرفته و طی رایزنی‌های انجام‌شده در نهایت به درخواست یکی از نهادهای ذی‌ربط فهرستی از روزنامه‌نگارانی که در اعتراضات اخیر ـ از شهریور ماه ۱۴۰۱ تا به امروز ـ بازداشت یا احضار شده و برای آنها پرونده قضائی تشکیل شده، تهیه و در اختیار آنان قرار داده شد. کمیته و هیئت اجرائی پیگیری و حمایت از روزنامه‌نگاران بازداشتی، رویکرد حمایتی خود را سراسری دانسته و مجموعه اقدامات خود را شامل همه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران سراسر کشور و همچنین حرفه‌های مرتبط با آن دانسته است. افراد فعال در کمیته گرچه تا به امروز سعی بر این داشته‌اند تا با رایزنی با مسئولان ذی‌ربط اطلاعات دقیق‌تر و تازه‌تری از وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی به‌ دست آورند که هرچند میسر نشده، با این حال همچنان تلاش می‌کنند و امیدوارند با استفاده از روش‌هاى قانونى و مدنى و تعامل با مقامات و دستگاه‌هاى مربوطه براى آزادى روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده تلاش کنند و همچنین زمینه تغییر نگرش نسبت به روزنامه‌نگار و حرفه روزنامه‌نگاری را فراهم کنند تا دیگر شاهد چنین رویکردی نباشیم، زیرا به‌طور حتم این اقدام در راستای منافع ملی کشور و بازگشت مرجعیت رسانه از خارج به داخل خواهد بود.

بلاتکلیفی   علی اسداللهی  و   کیوان مهتدی

شبکه شرق: وکیل علی اسداللهی، شاعر، و همسر کیوان مهتدی، نویسنده بازداشتی، خبر از بلاتکلیفی آنها داده‌اند. آنیشا اسداللهی همسر کیوان مهتدی گفت: «از میان هم‌پرونده‌ای‌‌‌های کیوان مهتدی، آقای حبیبی مشمول شده و آزاد شده‌اند، همین‌طور برای آقای سجاد شکری نیز که همان اوایل با قید وثیقه آزاد شدند، قرار منع تعقیب صادر شده‌ است اما هنوز از تخفیف یا منع تعقیب برای او و دیگر هم‌پرونده‌ای‌هایش خبری نیست». امیر رئیسان، وکیل انتخابی کیوان مهتدی نیز با تأیید اظهارات آنیشا اسداللهی ابراز امیدواری کرد که بخش‌نامه عفو اخیر شامل کیوان مهتدی شود تا او نیز از زندان آزاد شود. همچنین ثمین چراغی، وکیل علی اسداللهی گفت: «علی اسداللهی نوزدهم دی‌ماه به زندان فشافویه منتقل شد ولی قبل از آن، آخرین دفاع از او گرفته شده بود. با توجه به شرایط اعلام‌شده برای برخورداری از عفو، اتهامات علی اسداللهی به شکلی است که او می‎‌تواند شامل عفو شود».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا