«هر کس به راى خود استبداد کند هلاک مى شود» | علامه طباطبایی
علامه طباطبایی در ذیل ایه 159 سوره مبارکه آل عمران به روایاتی در باب اهمیت مشورت اشاره کرده است.
به گزارش شفقنا در این بخش از المیزان می خوانیم:
روایاتى درباره مشورت، در ذیل (و شاورهم فى الامر)
و در الدرالمنثور است که ابن عدى و بیهقى (در کتاب شعب ) به سند حسن از ابن عباس روایت کردند که گفت : وقتى آیه : (و شاورهم فى الامر) نازل شد رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله ) فرمود: خدا و رسول او نیاز به مشورت ندارند و لیکن خداى تعالى این دستور را رحمت براى امتم قرار داده چون هر کس از امت من که مشورت کند چنان نیست که هیچ رشدى عایدش نشود و کسى که آن را ترک کند ممکن نیست که به هیچ مقدار و هیچ نوعى از گمراهى و کجى گرفتار نشود.
و در همان کتاب است که طبرانى در کتاب اوسط از انس روایت کرده که گفت : رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله ) فرمود: کسى که استخاره کند یعنى از خدا خیر طلب کند نومید نمى شود و کسى که مشورت کند پشیمان نمى گردد.
و در نهج البلاغه هست که هر کس به راى خود استبداد کند هلاک مى شود و هر کس با مردم مشورت کند در عقل آنان شریک شده است.
و نیز در همان کتاب است که امام فرمود: مشورت کردن عین هدایت است و کسى که استبداد به راى داشته باشد خویشتن را در معرض خطر قرار داده است.
و در تفسیر صافى از رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله ) روایت کرده که فرمود: هیچ تنهائى وحشت آورتر از خودپسندى نیست و هیچ پشتیبان گیرى قابل اعتمادتر از مشورت نیست.
مؤ لف قدس سره : روایات در باب مشورت کردن بسیار زیاد است و البته جاى مشورت آنجائى است که عملى را که درباره اش مشورت مى کنیم عملى جایز باشد یعنى از نظر مزیت ها انجام و ترکش جایز باشد و بخواهیم با مشورت به دست آوریم که آیا ترجیح در انجام آن است یا در ترک آن ؟ و اما عملى را که خداى تعالى درباره آن یا حکم وجوب دارد (در نتیجه نمى توان ترکش کرد) و یا حکم حرمت (که در نتیجه نمى توان انجامش داد) چنین عملى جاى مشورت نیست چون هیچ طرف مشورتى حق ندارد در مقام مشورت آنرا که واجب است جائزالترک و آن را که حرام است جائز الفعل کند و در نتیجه احکام الهى را تغییر دهد چرا که اگر چنین عملى صحیح بود باید اختلاف حوادث جاریه ناسخ کلام خدا شود.
انتهای پیام
رحمت و رضوان الهی بر مرحوم سیدالاستاد علامه طباطبایی نورالله مرقده .
«حق بیان فرمودند حق ».