خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حل مشکلات اراده حاکمیتی می‏‌خواهد

حميد شجاعي در آرمان ملی نوشت: حاکميت يکدست پروژه‏‌اي بود که بسياري از اصولگرايان و حاميان دولت از آن استقبال مي‏‌کردند و معتقد بودند که اگر بتوان همه قوا را به‌طور يکدست از يک جناح با رويکردهاي ثابت، مشخص و بدون تعارضات رويکردي و تفکري داشت بسيار بهتر مي‏‌توان مسائل و مشکلات جامعه را احصاء و حل و فصل کرد. کما اينکه شاهد مثال اين موضوع نيز نوع مواجهه اصولگرايان با مجلس دهم و دولت دوازدهم حسن روحاني بود که آن زمان از انواع و اقسام مسائل بهره مي‏‌بردند تا دولت و مجلس را بي‏‌کفايت، منفعل و عامل بروز همه مشکلات نشان دهند و از آن طرف اين نويد را به جامعه مي‏‌دادند که اگر دولتي با رويکرد انقلابي روي کار بيايد خواهيد ديد که مشکلات جاري جامعه در حوزه‏‌هاي مختلف با برنامه‏‌هاي مدون و کار جهادي حل خواهد شد و نارضايتي‏‌هاي مردم جاي خود را به ميزاني از رضايتمندي خواهد داد. بر همين اساس نيز بود که پس از کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس يازدهم اصولگرايان در قدم اول کرسي‏‌هاي بهارستان را از آن خود کردند و در قدم دوم نيز در خرداد 1400 هم کرسي پاستور را نيز از اعتداليون گرفتند تا با هماهنگي دولت و مجلس پروژه حاکميت يکدست دوباره محقق شود. انتظار هم اين بود که پس از استقرار دولت و مجلس کم‏‌کم به سمت تحقق وعده‏‌ها حرکت کنيم. اما هر چه رو به جلوتر آمديم صرفا اين حجم وعده‏‌ها بود که زيادتر شد، اما از بار اين وعده‏‌ها کاسته نشد و عملا در امر تحقق وعده‏‌هاي داده شده چيزي نديديم. نکته اينجاست که امروز ديگر حسن روحاني يا اصلاح‌طلبان نيستند که نوک پيکان انتقادات به سمت آنها برود يا مشکلات را به گردن آنها بيندازند. بلکه امروز صفر تا صد حل مشکلات حاضر در جامعه برعهده دولت مردمي و مجلس انقلابي است که گويا اين دو نهاد نيز به‌رغم اينکه گفته مي‏‌شد سال‏‌ها با هم همراه خواهند بود اما اين همراهي به يکسال نرسيده و کمتر کسي است که از اختلاف نظر دولت و مجلس نگويد. هر چند که در ظاهر همه چيز مطلوب است. عملکرد دولت در حوزه‏‌هاي مختلف از جمله حوزه اقتصادي و معيشتي نه تنها موجبات نارضايتي جامعه را فراهم آورده و بلکه مجلس‌نشينان نيز انتقادات تند خود را به دولت وارد مي‏‌کنند. مشخصا دولت نيز به‌رغم آنچه رئيس‏‌جمهور محترم تحت عنوان قطار پيشرفت دولت عنوان کرده طي 18 ماه گذشته نتوانسته به وعده‏‌هاي داده شده عمل کند. مجلس نيز به هر دليلي؛ حال لابي‌گري يا همراهي با دولت به وضعيت بغرنج اقتصادي ورود نکرده که آن هم در نوع خود جاي تامل دارد. گرچه بسياري بر اين باورند که چنين شرايطي ناشي از ايجاد حاکميت يکدست در ميان قوا و نبود مطالبه‏‌گري و پاسخگوکردن قواست. حال بايد ديد دولت، مجلس و قوه‌قضائيه چه راهکارهايي براي حل مشکلات جامعه خواهند داشت و اساسا دولت به‌عنوان قوه مجريه که همه امور اجرايي کشور را در اختيار دارد آيا برنامه‏‌اي براي حل مشکلات اقتصادي دارد.

مشکلات جامعه را بايد از ديد حاکميتي نگريست

يک فعال سياسي اصلاح‌طلب در ارتباط با عملکرد دولت در حاکميت يکدست اظهارداشت: دولت معنا و مفهوم خود را در حاکميت يکدست از دست داده است و لذا ديگر مشکلات صرفا از ناحيه دولت نيست و در حاکميت يکدست اين مشکلات به همه قوا مربوط مي‏‌شود. علي صوفي به «آرمان ملي» گفت: اگر نگاهي به طرح مولدسازي بيندازيم مي‏‌بينيم صرفا از سوي دولت نيست و حاکميتي است. لذا به ساير مسائل به‌ويژه مشکلات جامعه نيز بايد با اين ديد نگريست. وي در خصوص راهکار حل مشکلات ابراز داشت: آقاي خاتمي در بيانيه اخير خود اعلام کرد که اصلاحات نيز به صخره‏‌اي ستبر خورده و هيچ پيشنهاد اصلاح‌طلبانه از طرف متخصصان و اقتصاددان‏‌ها پذيرفته نمي‏‌شود. دبير کل حزب پيشرو اصلاحات بيان کرد: تغييرات در برنامه‏‌ها، افراد و راهکارها نيز تاثير چندان زيادي نخواهد داشت. صوفي تصريح کرد: در بيانيه آقاي خاتمي هم آمده که اگر تغييراتي که در 15 بند پيشنهادي آمده انجام شود مي‏‌توان نارضايتي‏‌ها را کاهش داد و رضايت مردم را کسب کرد.

حاکميت، سياست اميد را خلق کند

رئيس بنياد اميد ايرانيان اظهارکرد: براي پاسخگويي به مطالبات مردم، جوانان و زنان و براي کاهش مشکلات اقتصادي و معيشتي مردم، حاکميت و همه نهادهاي مردم نهاد و تشکل‏‌هاي سياسي را به «خلق سياست اميد» فرا مي‏‌خوانيم. محمدرضا عارف با اشاره به لزوم حکمراني خوب گفت: ما نيازمند رعايت اصول حکمراني خوب هستيم. نمي‏‌توانيم با اقدامات‏‌مان گسترش طبقه آسيب‌ديده را شاهد باشيم. نمي‏‌توانيم طبقه متوسط و نخبه کشور را تضعيف کنيم. نمي‏‌توانيم دستاوردهاي جامعه نخبگان و دانشگاهيان را در زمينه‏‌هاي اجتماعي ناديده بگيريم و انتظار معجزه داشته باشيم. وي با بيان اينکه متاسفانه در مقطع فعلي برخي افراد ناکارآمد و نابلد ميدان‏‌دار سطوح مديريتي شده‏‌اند، بيان کرد: «سياست اميد» به‌عنوان راهبرد برتر غلبه بر ناملايمات، از عزم راسخ و صادقانه‏‌ ارکان حاکميت براي فهم همه‌جانبه‏‌ اوضاع و دخيل‌کردن نخبگان براي شناخت آن، آغاز مي‏‌شود و مصالح و منافع ملي را از حصار ِ تنگ و تاريک منافع فردي، باندي و جناحي رها مي‏‌سازد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا