خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تاخیر هواپیمایی آتا و اعتراض مسافران مشهد!

رپورتاژ آگهی

اگر شما هم جزء افرادی باشید که در طول سال سفرهای هوایی متعددی انجام می‌دهید، حتما تلاش می‌کنید که ارزان‌ترین و بهترین بلیط هواپیما را برای سفر خود انتخاب کنید. درعین‌حال ممکن است در هنگام ورود به فرودگاه یا بعد از سوارشدن به هواپیما، با این مشکل روبه‌رو شوید که برخی از پروازها با تاخیر همراه باشند. البته اگر تاخیر برای چند دقیقه باشد، چندان آزاردهنده نیست؛ اما زمانی که مدت ‌زمان تاخیر بیشتر از یک ساعت است و حتی در مواردی که دو یا چند ساعت می‌رسد، واقعا کلافه‌کننده و ناخوشایند خواهد بود. متاسفانه برخی اوقات به دلایل مشکلاتی که ایجاد می‌شود، هواپیماهای مسافربری تاخیرهایی در پرواز دارند که مسافران را آزار می‌دهد. هواپیمایی آتا نیز مدتی قبل به‌دلیل تاخیر در پرواز، موجب اعتراض مسافران خود شد. در ادامه درباره مسئله تاخیر حرکت هواپیمایی آتا، جزئیات آن و همچنین علت‌های تاخیر پروازها اطلاعاتی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

تاخیر در پرواز به چه معنا و به چه علت است؟

تاخیر در پرواز به معنای هر نوع تاخیر در حرکت هواپیما طبق ساعت از پیش تعیین شده پرواز گفته می‌شود. این زمان در هنگام خرید بلیط هواپیما در سایت ثبت شده است. البته نمایندگان شرکت هواپیمایی این تاخیر را به مسافران اعلام می‌کنند و در تابلوی اطلاعات پرواز نیز، این آگاهی به مسافران داده می‌شود.

به‌صورت کلی تاخیر در پرواز ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود؛ اما برخی از آن‌ها رواج بیشتری دارند. ازجمله آن‌ها می‌توان به مشکل در امنیت پرواز به‌خاطر وجود بار یا مسافر مشکوک اشاره کرد. همچنین اخبار مربوط به احتمال بمب‌گذاری یا مانند این‌ها نیز عاملی در تاخیر پرواز هستند.

علاوه بر آن اگر شرایط جوی نامساعد باشد، احتمال تاخیر یا حتی ابطال پرواز وجود دارد و تا زمانی که این مسئله برطرف نشود، هواپیما حرکت نمی‌کند. همچنین مشکلات و نقص فن تا رفع کامل، مانع پرواز هستند. اگر کادر پروازی هم تکمیل نشده باشند با اعلام نداشتن آمادگی کنند، احتمال تاخیر در پرواز ایجاد می‌شود. موضوع مهم دیگر، ایراد در سیستم‌های کامپیوتری در فرایند پرواز است که از قسمت گیت تا بارگیری و بازرسی ممکن است وجود داشته باشد. هر نوع اختلال در عملکرد الکترونیکی این سیستم‌ها در هر مرحله، می‌تواند عامل تاخیر در روند پرواز باشند. 

تاخیر در پرواز هواپیمایی آتا مشهد

متاسفانه در چند وقت اخیر پرواز قشم مشهد هواپیمایی آتا با تاخیر طولانی همراه شد. این پرواز به ‌شماره 697 طبق برنامه زمان‌بندی‌شده باید در ساعت 19 و 53 دقیقه انجام می‌گرفت، اما به‌دلیل تاخیر در صبح روز بعد و ساعت هشت و 30 دقیقه انجام شد. مسافران این پرواز نیز از تاخیر بسیار آزرده شدند و اعتراض خود را به‌شکلی خاص نشان دادند.

مسافران آتا چطور اعتراض کردند؟

تاخیر هواپیمایی آتا و اعتراض مسافران مشهد!

بعدازاینکه هواپیما در ساعت هشت و 30 دقیقه صبح از قشم به‌سمت مشهد پرواز کرد و در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد به زمین نشست، مسافران به نشانه اعتراض از هواپیما خارج نشدند و خواستار رسیدگی به این مسئله بودند. در این میان مذاکراتی توسط مدیر روابط عمومی فرودگاه شهید هاشمی نژاد با مدیران هواپیمایی آتا انجام شد تا خسارت این پرواز به مسافران داده شود. بعد از قول به پرداخت خسارت، مسافران حاضر به خروج از هواپیما و ترک آن شدند.

جبران در تاخیر پروازها چطور انجام می‌شود؟

برای جبران این موضوع، شرکت‌های هواپیمایی قوانین خاصی را اجرا می‌کنند و هرچه میزان تاخیر بیشتر باشد، نوع جبران خسارت نیز تغییر خواهد کرد. در ادامه این موارد را باهم بررسی می‌کنیم.

انواع تاخیر در پرواز

اولین نوع تاخیر این است که پرواز کمتر از یک ساعت دیرتر انجام بگیرد. در این صورت به‌احتمال‌زیاد مسافران باوجود آزرده‌شدن و از دست دادن وقت خود، مشکل را قبول می‌کنند. همچنین تاخیرهای چنددقیقه‌ای کاملا توجیه‌پذیر هستند و مسافران نیز ادعایی برای درخواست خسارت ندارند.

درصورتی‌که بعد از خرید بلیط از ایرلاین‌ها و آژانس‌های گردشگری معتبر مانند بليط هواپيما و سوارشدن به هواپیما با تاخیر بین یک تا دوساعته روبرو شدید، شرکت هواپیمایی در این مدت از شما و بقیه مسافران به‌صورت رایگان پذیرایی خواهد کرد. اما در تاخیرهای بیشتر از دو ساعت تا چهار ساعت، شرکت هواپیمایی وظایفی در مقابل مسافران برعهده دارد.

 در این شرایط شرکت باید امتیازات و امکاناتی در اختیار مسافران قرار دهد و به‌نوعی از آن‌ها دلجویی کند. ازجمله این کارها امکان تغییر پرواز با درخواست مسافر  است. همچنین جابه‌جایی مسافران به دیگر پروازها روشی برای جبران این تعویق در پرواز خواهد بود. در غیر این صورت شرکت هواپیمایی باید استرداد کامل مبلغ پرداخت‌شده بلیط و انصراف از پرواز را برای مسافر اجرایی نماید. همچنین درصورتی‌که پروازی بیشتر از چهار ساعت تاخیر داشته باشد، شرکت پروازی باید علاوه بر پرداخت و استرداد هزینه بلیط، مبلغی برای جبران خسارت و وقت ازدست‌رفته مسافر بپردازد.

تاخیر هواپیمایی آتا و اعتراض مسافران مشهد!

نکته مهم این است که اگر مسافر درخواست جابه‌جایی و سفر با شرکت هواپیمایی دیگری داشته باشد، جریمه اضافی یا خسارت تاخیر در پرواز از سوی شرکت هواپیمایی به او پرداخت نمی‌شود. اما در غیر این صورت هزینه بلیط به‌صورت کامل به مسافر مسترد می‌گردد تا رضایت او جلب شود.

چرا شرکت‌های هواپیمایی باید خسارت تاخیر بپردازند؟

اینکه تاخیر به چه شکلی باشد و چه میزان طول بکشد، در تعیین نوع و میزان خسارت تاثیرگذار است؛ اما به هر صورت شرکت‌های پروازی باید تلاش کنند که رضایت مسافران خود را جلب کنند. در حال حاضر شرکت‌های مختلفی در زمینه انتقال مسافران فعالیت می‌کنند و مسافران می‌توانند به‌دلخواه گزینه بهتر را انتخاب کنند. بنابراین با توجه‌به شرایط رقابتی که بین شرکت‌ها وجود دارد و همچنین قوانینی که در این زمینه وضع شده، شرکت‌های پروازی باید تلاش کنند که با جبران خسارت، مسافران را از خدمات خود راضی نگه دارند.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. باعرض سلام.وضعیت آتا همچنان همینطور است.ماپروازنجف به تهران داشتیم که قریب ۹ساعت تاخیرداست،پروازساعت۱صبح ۴شنبه۱۵شهریورحدودساعت ۲صبح ازتابلوهواپیمایی نجف حذف ورای ساعت در فرودگاه سلام ورودخوردکه باعث نگرانی خانواده های منتظرش درحالیکه همچنان در فرودگاه معطل بودیم.زشت ازاین اقدام،نوع برخوردمسئولین آتا بامسافران بود،رفتاری واقعازشت وبدورازادب.فرودگاه فوق العاده سردبودکه قریب به اتفاق مسافران سرماخوردند،نه جای خوابی،نه پذیرایی ای،نه عذرخواهی،نه توضیح.همه اینها درحالی بود که پروازتبریزکه متعلق به شهرمالک هواپیمایی است که این مالک مالک باشگاه تراکتورسازی نیزهست،۲ساعت قبل ازپروازشروع به مسافرگیری نمودوراس ساعت پرواز کرد.درنهایت پروازساعت۸مسافران بعدی رابه مادادندومسافران ساعت را معطل گذاشتند.واقعاهواپیمایی بی ادب و بی نزاکتی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا