وزیر ارشاد: خیلی تلاش کردند جشنواره فجر را از هنرمندان خالی کنند ولی موفق نشدند! + عکس و اخبار نقض کننده
خبرگزاری اصولگرای فارس نوشت: محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جشنوارههای امسال کاملاً مردمی بود. جشنوارههای فجر مهمترین جشنوارههای هنری در سراسر دنیا هستند که این قدر با حضور نزدیک مردم انجام میشود. حضور مردم در تهران و شهرستانها بسیار خوب بود.
وی تاکید کرد: عدالت فرهنگی دولت به تمام معنا خود را نشان داد و در تمام نقاط کشور اینها به نمایش در آمدند. در فیلم جشنواره فجر تلاش کردیم در تمام نقاط کشور محلی برای دیده شدن وجود داشته باشد. نکته دیگر حضور هنرمندان بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این دوره ویژه بود و از همه هنرمندان عزیز تشکر میکنم که با همه گرایشها پررنگ در صحنه حاضر شدند. برای ما مهم است کسانی که در روزهای سخت و دشوار کشور مورد عنایت خدا باشند و ما در دولت رفتارهای خود را با این رویکرد و کنش تنظیم خواهیم کرد.
وی افزود: موزه سینما در فهرست مولدسازی نیست؛ این خبر به هیچ عنوان صحت ندارد.
روزیاتو نوشت: در حالی که مسئولان دولتی بر استقبال پرشور مخاطبان از جشنواره فیلم فجر امسال تأکید دارند، برخی گزارشات خلاف این ادعا را نشان می دهد.
جشنواره فیلم فجر چهل و یکم که با تحریم جمعی از سینماگران رو به رو شده و برخلاف سال های گذشته جز در چند مورد، خبری از حضور چهره های سرشناس سینمای ایران در آن نیست، از ابتدای آغاز به کارش با حواشی زیادی همراه بوده است.
در جدیدترین مورد، برخی مسئولان با ارائه ی آمارهایی مدعی برگزاری موفقیت آمیز این رویداد با وجود همه ی تحریم ها شده اند.
پنجشنبه ۱۳ بهمن ماه، سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در توییتی مدعی شد تنها در روز نخست جشنواره فیلم فجر امسال ۱۰۰ هزار نفر به تماشای فیلم های جشنواره نشستند.
او در توییتر خود نوشت:
یک استادیوم آزادی مخاطب سینما فقط در روز اول
با تعامل اهالی سینما و صاحبان آثار و تنوعبخشی به اکران در یازدهم بهمن، سینماهای کشور قریب به صدهزار نفر جمعیت را تجربه کردند و گیشهها موفق شدند نزدیک به ۲ میلیارد تومان بلیت بفروشند، البته بعضی این اتفاق خوب را نمیخواستند.
#حال_خوش
با این حال، روز یکشنبه ۱۶ بهمن ماه، محمدرضا فرجی مدیر امور سینماهای جشنواره فجر چهل و یکم، آمار بسیار پایین تری از میزان استقبال مردمی از جشنواره ارائه کرد. وی مدعی شد در ۴ روز نخست جشنواره بیش از ۸۳ هزار نفر در سینماهای مردمی به تماشای فیلم های این دوره از جشنواره نشستند.
این ادعاها در حالی است که طی روزهای گذشته تصاویری از سالن های نمایش فیلم های جشنواره فجر منتشر شده است که یا خالی از تماشاگر هستند یا تماشاگران بسیار اندکی در آن ها حضور دارند.
محمد گبرلو، منتقد سینما و مجری سابق برنامه سینمایی «هفت» روز گذشته تصویری از خود در یکی از سالن های خالی جشنواره فجر منتشر کرد و نوشت: «خودمون رو گول نزنیم. برخی سالن های جشنواره خالی اند! استقبال نشده؛ بلیط ها فروش نرفته.»
تصاویر مشابه دیگری نیز طی روزهای گذشته در شبکه های اجتماعی از سالن های جشنواره فیلم فجر منتشر شده بود.
وبسایت خبری «عصر ایران» نیز در گزارشی به همین موضوع پرداخته است. بر اساس گزارش عصر ایران، در حالی که سامانه خرید آنلاین بلیت جشنواره فیلم فجر نشان می دهد تمامی بلیت های سالن های جشنواره به فروش رفته، سالن ها در زمان نمایش فیلم خالی هستند.
در ادامه گزارش عصر ایران از سالن های خالی جشنواره فیلم فجر چهل و یکم را می خوانید:
جشنواره فجر از قدیم الایام همواره با استقبال مخاطبان روبرو میشد و صفهای طولانی و ساعتها انتظار برای خریدن بلیط و دیدن فیلمها یک بخش لاینفک این رویداد فرهنگی- هنری سالانه بود.
اما امسال یک مورد جالب توجه این است که برخی از سینماهای مردمی که در سامانه آنلاین تمامی بلیت سالن فروش رفته است در زمان نمایش فیلم تقریبا سالن خالی است و تماشاگر زیادی ندارد.
برای مثال در پردیس سینمایی نارسیس واقع در تهرانپارس روز جمعه ۱۴ بهمن برای فیلم «در آغوش درخت» در “سالن یک” سامانه نشان میداد که فقط ۲ صندلی خالی وجود دارد اما در زمان نمایش فیلم بیش از ۷۰ درصد صندلیهای سالن خالی بود.
تصاویر زیر بلیتهای فروخته شده در سامانه “سالن یک پردیس سینمایی نارسیس” برای فیلم «در آغوش درخت» و وضعیت این سالن در هنگام نمایش این فیلم را نشان می دهد.
این اتفاق برای چند فیلم دیگر هم در زمانهای دیگر افتاده است حتی در سالنهای دیگر ونقاط دیگر شهر هم به این قضیه اشاره شده است، اما داستان چیست؟
انگار نهادها یا ارگانها به شکل آنلاین بلیتها را خریداری کردهاند و در اختیار کسانی قرار دادهاند که آن اشخاص برای دیدن فیلم نرفتهاند و به همین دلیل در سامانه تمام بلیتها فروش رفته است اما افراد حاضر در سالن سینما بسیار کمتر از آن است که باید باشد.
ضربه اصلی این قضیه به دوستداران سینما و بینندگان واقعی فیلمهای جشنواره است، چون او وقتی به سامانه مراجعه میکند تا برای خرید فیلم مد نظرش اقدام کند امکان خرید بلیت ندارد و از آن طرف هم سالن ظریفتش پر نشده است و فقط این بیننده واقعی سینما از دیدن فیلم محروم شده است.
از یک طرف دیگر هم این اقدام ضربهای به فیلمساز و گروه سازنده فیلم است که مخاطب واقعی از دیدن فیلمش محروم شده و افراد زیادی هم به دیدن فیلم نرفتهاند.
شاید به نظر آید سینمادار راضی است چون او پول بلیت سالن پر را میگیرد در صورتی که سالن پر نبوده است، و این یعنی استهلاک و زحمت کمتر برای سینمادار، اما واقعا سینماداران هم از این قضیه راضی نیستند چون ترجیح آنها حضور همان سینما دوستان واقعی است که در طول سال حضوری مستمر دارند و آنها باعث رونق کارشان هستند، نه یک گروه معدودی که فقط در زمان جشنواره با بلیتهای اهدایی به سینما بیایند یا نیایند!
چون نحوه فروش بلیت برای فیلمهای جشنواره هم فقط از طریق سامانه است واقعا هیچ راه دیگری برای مخاطب واقعی سینما نمیماند و این باز یک دلزدگی نسبت به سینما رارقم میزند. حداقل بلیت فروشی در گیشه سینما مقدور بود وقتی میدیدند که تا ۱۰ دقیقه قبل از شروع نصف سالن خالی است، آن را در اختیار کسانی قرار میدادند که حضوری در سالن حاضر شدهاند.
بهرحال انگار به تنها کسی که فکر نمیشود مخاطبان واقعی سینماست.
انگار بیشتر در فکر این هستند که با تکیه بر این فروش اینترنتی و آمار و ارقام آن بگویند که استقبال از جشنواره فجر امسال بی نظیر بود که در واقعیت چنین نیست.
اصلا با رفتن به یک سالن سینما در هرجای شهر تهران میتوان فهمید که استقبال از فیلمها و تعداد افراد حاضر شده در هر سانس چقدر است و واقعا مانند آن که در سامانه میبینیم تمام سالن پر از تماشاچی است؟
پی نوشت: عکسهایی از زمان نمایش فیلم هم گذاشته شد تا این شائبه پیش نیایید در زمان تمام شدن فیلم سالن خالی شده است و بعد عکس و فیلم گرفته شده است. اگرچه زمان پایان فیلم هم (یعنی دقیقا شروع ابتدای تیتراژ پایان) در ویدئوها مشخص است.
مهدی نصیری در کانال تلگرامیاش با انتشار این تصویر نوشت: شب اول جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۱. زمانی این شب جای سوزن انداختن نبود.
پایان پیام