خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اصرار بر استيضاح؛ چرا؟

علي شكوهي، روزنامه نگار در روزنامه ی اعتماد نوشت:

✅ چند روز پيش بار ديگر در صحن علني مجلس، بحث استيضاح وزير آموزش و پرورش بر زبان برخي نمايندگان جاري شد و كساني معترض بودند كه چرا طرح استيضاحي كه در هفته گذشته توسط هيات رييسه اعلام وصول شد برخلاف آيين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي تاكنون در پارلمان مطرح نشده است. ظاهرا برخي از نمايندگان ضمن اينكه طرح استيضاح را امضا كرده‌اند، باب رايزني با وزير و معاونان ايشان را نبسته‌اند و از اين طريق درصدد تحقق برخي خواسته‌هاي خود هستند كه مهم‌ترين آنها ايجاد تغييرات در برخي مديران در ادارات كل و شهرستان‌هاي خاص است. به گفته مطهري، رييس جلسه ديروز مجلس، «برخي امضاكنندگان استيضاح خودشان به هيات رييسه مراجعه و درخواست داشتند تا مذاكرات بيشتري در اين باره انجام شود. بنابراين اگر پافشاري در زمينه استيضاح بود، حتما اين طرح اعلام وصول مي‌شد».

✅ همين چند روز قبل بود كه برخي نمايندگان مجلس از احتمال ايجاد تغييرات مديريتي در وزارت آموزش و پرورش همزمان با مطرح شدن مجدد طرح استيضاح ابراز نگراني كرده و از دولت خواسته بودند كه جلوي تغييرات احتمالي را بگيرد و نوبخت هم در پاسخ اين نگراني گفته بود: «از روز گذشته مقرر شد تا تعيين تكليف مساله استيضاح شخصا با وقوع هر تغييري در بين مديران آموزش و پرورش در كليه سطوح برخورد كنم و اين كار را انجام خواهم داد». معني ضمني اين سخن اين است كه برخي نمايندگان در طرح خود براي استيضاح وزير آموزش و پرورش به مسائل متنوعي اشاره مي‌كنند اما خواست اصلي آنان ايجاد تغييرات مديريتي در حوزه انتخابيه است و از آنجا كه ممكن است وزير و معاونانش تسليم اين فشارها بشوند و براي پس گرفتن استيضاح، برخي مديران كل و ادارات را علي‌رغم ميل خود تغيير دهند، بنابراين دولت تصميم گرفت كه در مقابل اين زياده‌خواهي برخي نمايندگان خاص بايستد و مانع تغيير مديران تا تعيين تكليف استيضاح دكتر فاني شود.

✅ واقعا چرا برخي نمايندگان هنوز هم بر استيضاح وزير آموزش و پرورش اصرار دارند؟ آيا آنان نمي‌دانند كه وزارت آموزش و پرورش مشكل مالي دارد نه مديريتي؟ آيا آنان متوجه نيستند كه بخش عمده مطالبات فرهنگيان از وزير كنوني همان مطالباتي است كه از همه وزراي سابق هم داشتند و هنوز براي آن چاره‌اي انديشيده نشده است؟ آيا نمايندگان استيضاح‌كننده از ميزان بودجه مصوب مجلس براي اين وزارتخانه خبر ندارند؟ زمان تصويب بودجه سال بعد به تدريج فرامي‌رسد و مناسب است كه نمايندگان محترم استيضاح‌كننده مطالبات فرهنگيان را در نظر بگيرند و بودجه مورد نياز را تصويب كنند و آنگاه از دولت انتظار حل معضلات معوق اين قشر زحمتكش را داشته باشند. مناسب نمايندگان مجلس نيست كه به هنگام تصويب بودجه كاري به نفع آموزش و پرورش نكنند اما در مخالفت با وزير كنوني، مطالبات از گذشته تاكنون فرهنگيان را در دستور كار خود قرار بدهند. آيا نمايندگان استيضاح‌كننده چنين تصور مي‌كنند كه با تغيير وزير گرهي از مشكلات اين وزارتخانه باز مي‌شود و قدمي براي بهبود معيشت و منزلت فرهنگيان و بهبود آموزش در مدارس و ارتقاي اخلاقي و علمي و ديني دانش‌آموزان برداشته خواهد شد؟ به گمان بنده خود اين نمايندگان هم مي‌دانند كه چنين اتفاقي رخ نخواهد داد و تنها بر بي‌ثباتي در اين وزارت دامن زده مي‌شود.

✅ قطعا دكتر فاني از بهترين وزراي فرهنگي و از معتدل‌ترين افرادي است كه مي‌شد بر اين وزارتخانه گمارد. ميزان همراهي ايشان با نهادهاي عالي نظارتي بسيار زياد است و برخلاف اتهاماتي كه متوجه دكتر فاني و معاونان ايشان مي‌شود اكنون مسوولان اين وزارتخانه براي پرهيز از اتهام سياسي بودن، بسياري از كارهاي ضروري را هم به انجام نمي‌رسانند. اگر قرار باشد كساني از مديريت ايشان گلايه‌مند باشند مدافعان دولت و مردمي هستند كه با راي به دكتر روحاني انتظار تغييرات جدي در اين وزارتخانه و مديران آن را داشتند در حالي كه صاحبان بسياري از پست‌هاي حساس در اين وزارتخانه هنوز تغيير نكرده‌اند و كساني در مسووليت‌هاي مهم اين وزارتخانه مشغول كارند كه هيچ هماهنگي با وزير و دولت ندارند. مطابق «سند تحول بنيادين»، يكي از ساحت‌هاي مهم تربيتي، تربيت سياسي اجتماعي دانش‌آموزان است اما اين امر با فشار برخي نهادها و مراكز عملا تعطيل است و كاري بايسته براي آن نمي‌شود و كساني از درون همين وزارتخانه در تلاشند تا اقدامات محدود و مختصر معاونت پرورشي و فرهنگي آن در اين حوزه را با فضاسازي‌هاي سياسي و رسانه‌اي با شكست مواجه كنند. آيا باوركردني است كه برخي نهادهاي خاص در درون همين وزارتخانه، دفاع دولت را جرم مي‌دانند و مدافعان دولت را به‌شدت تحت فشار مي‌گذارند؟ آيا باوركردني است كه معاون وزيري را كه از منظر حقوقي مديرمسوول يك نشريه آموزشي و تحليلي و تبييني در درون وزارتخانه محسوب مي‌شود، دايما بازجويي كنند كه چرا فلان نشريه را منتشر مي‌كنيد؟ واقعا مديران كنوني وزارت آموزش و پرورش مظلومند كه بدون انجام كارهاي بزرگ مورد نظر خود و در حالي كه از نظر بودجه مصوب تحت فشارند، ده‌ها اتهام متوجه آنان مي‌شود و بايد به خاطر انجام وظايف ذاتي خود مورد بازخواست هم قرار بگيرند. يك نمونه بارز اين اتهامات مربوط به حوزه تربيت ديني و احياي ارزش‌هاي اسلامي و انقلابي و دفاع مقدس است. كارهايي كه دكتر فاني و همكارانش حتي با استفاده از توان و بودجه ديگر نهادها در ٣ سال در اين حوزه انجام داده‌اند بسيار فراتر از كل اقدامات وزراي دولت قبل در ٨ سال است ولي باز هم دستگاه عريض و طويل ضددولت با همين اتهامات دكتر فاني و همكارانش را مي‌نوازد.

✅ خوب است نمايندگان طرفدار استيضاح سراغ شاخصه‌ها و آمارها بروند و موفقيت اين مديران را به صورت علمي و از سر انصاف بررسي كنند. در آن صورت قطعا بر استيضاح دكتر فاني اصرار نخواهند كرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا