خرید تور نوروزی

روضه خانگی مرکزی برای دیالوگ دینی

به گزارش انصاف نیوز، حجت الاسلام «سیدمحمود صادقی» در یادداشتی نوشت:

یک. روضه خانگی را باید، استوارترین و مهم ترین راه انتقال فرهنگ عاشورا نام نهاد. این سبک از عزاداری در عصر ممنوعیت عزاداری، به صورت مخفیانه و با گذاردن نگهبان بر درب خانه رشد فزاینده ای گرفت و در همین دوره، برخی از مومنان برای حفظ این سنت، موقوفاتی را نیز معین کردند. به گونه ای که این سنت را در برخی خانه ها تا صد سال زنده داشته است.

دو. سنت روضه خانگی امروزه با تغییر الگوی زندگی در جامعه، رنگ می بازد؛ زندگی در مجتمع های آپارتمانی و تجمیع سلیقه های مختلف، راه را بر برگزاری روضه های خانگی می بندد. افزون بر این برگزاری مراسمات بزرگ در شهرها، و دعوت از مداحان نامی و سخنرانان نامدار، تعداد شرکت کنندگان در روضه های خانگی را کاهش می دهد و در نهایت نیز موقوفات معین شده را به این مراسمات بزرگ می کشاند.

سه. نکته قابل توجه در این مساله، نقش روضه های خانگی در انتقال سنت عزاداری و در پی آن انتقال صحیح فرهنگ دینی و تربیت نسلها است که با از میان رفتن این سنت دیرپا، به محاق می رود. افزون بر این، مراسمات بزرگ عزاداری که امروزه در مراکز اصلی شهر چون ورزشگاهها و سوله های بزرگ برگزار می شود، بسیاری از خرده فرهنگهای رایج در عزاداری را نیز از میان می برد، علاوه بر این که در اثر دخالت نیروهای اثرگذار، مراسمات بزرگ دایر در هر شهر، عزاداری را به صورتی تشریفاتی برگزار می کند و روح نقادی حاکم بر عزای سالار شهیدان را از آن می گیرد.

چهار. روضه های خانگی به دلیل ماهیت خودمانی و دوستانه آن، مرکزی برای دیالوگ و گفت و گوی دینی است که هم سخنران و مخاطب را به تامل و پژوهش وا می دارد؛ اما در روضه های تجمیع شده شهری که امروزه رواج یافته، جایی برای گفت و گو فراهم نمی شود، زیرا نه سخنران فرصت گفت و گو دارد و نه فضای حاکم و جمعیت موجود راه را برای انعقاد گفت و گو می گشاید.

پنج. به نظر می رسد که حذف روضه های خانگی از فرهنگ عمومی جامعه، که البته در بازه زمانی درازمدت صورت می پذیرد، تهدیدی برای تغییر کاربری عزاداری حسینی است و از این رو باید دلسوزان جامعه را به تامل وادارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. حاج اقا این همه مسجد .حسینیه وتکیه کم است که در خانه ها با بلند گو وصدای اکوی زیاد انهم در اپارتمان ساعت 11شب روضه بگیرند کدام دین اذیت وازار همسایه را ترویج کرده که شما از روضه خانگی سخن میگویید روضه خانگی در زمانی بود (قرنها پیش که شیعیان را میکشتند)که برای امام حسین(ع) عزاداری ممنوع بود نه حالا .میخواهید کار وبار روضه خوانیتان را رونق دهید از دین خرج نکنید امام حسین گریه کن نمیخواهد رهرو میخواهد امام حسین انقلابی را ترویج کنید مثل زمان شاه تا اختلاس وارتشا وفیش نجومی واملاک نجومی وفقر وفلاکت از این مملکت رخت بندد

  2. اوایل ازدواج رفتیم خانه مادر زن ، عیال و مادرش در اشپزخانه بودند و من تنها در اطاق نشسته بودم که اقایی با عمامه سیاه وارد اطاق شد و نشست روی تنها صتدلی لهستانی موجود در اطاق و شروع به روضه خوانی کرد ، من هم از اطاق خارج شدم . روضه پایان یافت و مادر عیال ده تومان به روضه خوان داد و بعد از رفتن او گفت که پسرش در امریکا درس میخواند . کفتم با پول روضه خوانی پسرش را فرستاده است امریکا؟ گفت […]

  3. حاج اقا جدا تو عزاداری هاتون چی میگید ماکه توخونه افتادیم همدممون سقف ودیواره وسال به سال گسی سراغ از ما نمیگیره البته منتی بر کسی نداریم انگار نه انگار روزی برای این مملکت واین خاک سینه سپر کردیم ولی شما ها چه کرده اید که جوانان دین گریز شده اند اخلاق از بین رفته ودروغ عادت همه شده حالا همه دغدغه شما شده روضه خانگی وعزاداری سنتی در عجبم اعتقاد مردم در خطر است شکم گرسنه دین سرش نمیشود همفکران شما دغدغه کنسرت ویک تار موی بانوان دارند وکفن میپوشند نه برای اختلاس وتاراج بیت المال بلکه برای امر به معروف نان اب دار جناحی وباندی وگرنه حسین (ع)برای امر به معروف حاکم ظالم یزید قیام کرد وشما حتی نام دزدان بیتالمال را نمینویسید وافتابه دزد را حد میزنید ودست قطع میکنید ودزدان بزرگ ازاد وبه ریش مردم بینوا میخندند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا