خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در همایش سالانه قوه قضاییه با حضور رئیسی، قالیباف و اژه‌‌ای چه گذشت؟

همایش سالانه قوه قضاییه با حضور سران سه قوه برگزار شد.

متن سخنرانی سیدابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و غلامحسین محسنی اژه‌ای در پی می‌آید.

رئیسی در همایش سالانه قوه قضاییه: هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند شهید بهشتی از مسیر انصاف و عدالت خارج شد

گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری از سخنرانی رئیس دولت سیزدهم در این همایش را می‌توانید در ادامه بخوانید:

همایش سالانه قوه قضاییه
در همایش سالانه قوه قضاییه با حضور رئیسی، قالیباف و اژه‌‌ای چه گذشت؟

«دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح امروز دوشنبه در همایش بزرگداشت هفته قوه قضائیه با اشاره به گزارش رئیس قوه قضائیه درباره عملکرد این قوه گفت: نکات خوبی در این گزارش وجود داشت که نشان می‌دهد بخش‌های مختلف قوه قضائیه همه تلاش خود را برای احقاق حق و اجرای عدالت به‌کار گرفته‌اند.

رئیس جمهور با بیان اینکه هفته قوه قضائیه زمینه مناسبی برای تجلیل از زحمات و تلاش‌های همه دست‌اندرکاران این قوه است، افزود: بهانه گرامیداشت این هفته سالروز شهادت 72 تن از یاران امام و انقلاب و در راس آنها شهید بزرگوار بهشتی است.

دکتر رئیسی شهید بهشتی را به حق معمار دستگاه قضایی جمهوری اسلامی دانست و اظهار داشت: شهید بهشتی تنها یک‌سال و نیم در دستگاه قضایی مسئولیت داشت و طبیعتا در این مدت کوتاه کار آنچنانی نمی‌توان کرد، اما ایشان به اعتبار شخصیت مخلص، مومن، عالم، منضبط، ولایتمدار و برخوردار از نگاه تشکیلاتی که از قبل برای خود ساخته بود، در همین مدت کوتاه نیز منشاء آثار بزرگی شد.

رئیس جمهور ادامه داد: شهید بهشتی اگر چه جایگاهی موثر در یک تشکیلات سیاسی مهم داشت،‌ اما هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که ایشان در کار خود از مسیر انصاف و عدالت خارج شد. وی به هیچ‌وجه تحت تاثیر جوسازی‌ها قرار نمی‌گرفت که این خصوصیت ایشان برگرفته از سیره عملی انبیا و ائمه بود که هیچ چیز جز خشیت و رضای الهی در وجود او موثر نبود.

دکتر رئیسی تصریح کرد: سختی کار قضات و قضاوت نیز همین حرکت بر مدار حق است؛ به باور ما حکم یکی است و آن حکم خداست و قاضی فقط این حکم را کشف می‌کند. از همین رو شان و منزلت قضات تشخیص موضوع، تشخیص حکم و ایجاد تناسب بین موضوع و حکم و سپس ایستادگی بر این حکم و تصمیم خود است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در عالم برخی حق را نشناختند، برخی حق را شناختند ولی به آن گرایش پیدا نکردند، برخی به حق گرایش هم یافتند، لکن در مسیر آن ایستادگی نکردند، اما برخی هم حق را شناختند و هم در مسیر آن ایستادگی کردند، خاطرنشان کرد: شناخت، گرایش و ایستادگی در مسیر حق در عرصه‌های مختلف قضایی، اجتماعی و سیاسی بسیار اهمیت دارد.

دکتر رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته در مسیر شناخت، گرایش و ایستادگی بر حق کارهای زیادی در قوه قضائیه انجام شده است، گفت: رهبر معظم انقلاب مهمترین نیاز دوره پیش‌ رو را تحول عنوان کردند و در تبیین تحول نیز فرمودند که عبارت است از شناخت وضع موجود و وضع مطلوب و تلاش برای کم کردن فاصله بین این دو وضعیت.

رئیس جمهور اولین شرط تحول را تحول شناختی برشمرد که نیاز به برخورداری از روحیه تحول‌خواه دارد و افزود: دومین شرط تحول نیز تحول فرآیندی است که برای دست یافتن به آن نیاز به یک بازنگری به عملکرد خود داریم تا نقاط ضعف آن را برطرف و نقاط قوت آن را تقویت کنیم.

دکتر رئیسی با بیان اینکه برای تحقق هدف رشد اقتصادی 8 درصدی نیاز به افزایش سرمایه‌گذاری و ارتقای بهره‌وری داریم، اظهار داشت: بروکراسی و دمکراسی با هم متولد شدند و بروکراسی قرار بود بستر دمکراسی باشد، اما امروز پیچیدگی‌های به وجود آمده در نظام‌های اداری و بروکراسی حتی صدای حامیان و بانیان بروکراسی و دمکراسی را درآورده است.

رئیس جمهور در ادامه تحول نهادی را سومین محور مهم در فرآیند تحول دانست و گفت: در تحول نهادی باید بازنگاهی داشته باشیم نسبت به اینکه آیا این میزان از ساز و کارهای موجود برای انجام امورات لازم است یا امکان چابک‌سازی و افزایش بهره‌وری وجود دارد که در این راستا نظرات مدیران دستگاه‌های اجرایی و قضائی بسیار اثرگذار خواهد بود.

دکتر رئیسی با بیان اینکه این همایش علاوه بر تجلیل از مقام شهید بهشتی و قضات مجاهد و پرتلاش، تجلی همصدایی، همراهی و همدلی تمام قوا را به همراه دارد، افزود: تمام ادارات و دستگاه‌های مختلف کشور باید با بازنگری در عملکرد خود بررسی کنند که تا چه میزان به منویات رهبری معظم انقلاب در کاهش مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و اداری نزدیک شده‌اند.

رئیس جمهور در ادامه با تأکید بر ضرورت تلاش همه دستگاه‌های مختلف کشور در سه قوه برای رسیدن به جامعه‌ای عاری از جرم، جنایت و فساد، اظهار داشت: نقطه مطلوب ما رسیدن به جامعه‌ای مبتنی بر اخلاق، معنویت و عدالت است که هم در طول این 4 دهه گذشته و هم در بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان یک راهبرد و هدف مورد توجه قرار داشته و تحقق آن نیازمند همدلی و همگرایی سه قوه است.

دکتر رئیسی با بیان اینکه هیچ دستگاهی در کشور نمی‌شناسیم که مأموریت آن پیشگیری از جرم نباشد، بر ضرورت بازدارندگی و کاهش میزان جرم در کشور تأکید کرد و ضمن تقدیر از دستگاه قضا برای رسیدگی به تعداد قابل توجهی از پرونده‌های قضایی، گفت: آمار بالای ورودی پرونده به دستگاه قضایی افتخار نیست، بلکه کاهش آن موجب افتخار است و باید همه تلاش ما این باشد که پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی و میزان جرم در جامعه روز به روز کاهش پیدا کند.

رئیس جمهور با تأکید بر لزوم همگرایی بیشتر سه قوه برای اجرای عدالت، ارتقای امنیت، افزایش اعتماد عمومی به نظام اداری و ایجاد رضایتمندی در مردم، کف تعاملات دولت با دستگاه قضا را مرتفع نمودن مشکلات اداری، مالی و پشتیبانی این قوه دانست و گفت: دولت از 6 ماهه دوم سال 1400 تلاش کرد برخی نواقص را به صورت مقطعی حل کند، اما در سال 1401 و با کمک مجلس سعی کردیم آن میزان از بودجه مورد نیاز قوه قضائیه را که مقدور است، تأمین کنیم و در سال 1402 نیز نسبت به سال 1401 بودجه دستگاه قضا را 2 برابر کردیم.

دکتر رئیسی تصریح کرد: همچنین دولت برای جبران کمبود کارمند در دستگاه قضا، به غیر از تسهیل در اشتغال به کار 600 قاضی که قرار است به کمک دستگاه قضایی بیایند، با جذب 12 هزار و 500 کارمند به این قوه نیز موافقت کرده است که البته این همچنان کف همکاری و تعامل میان دولت با دستگاه قضا بوده است.

رئیس جمهور در ادامه سقف همکاری مشترک دولت و قوه قضائیه را تلاش برای کاهش ناهنجاری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه، اجرای عدالت، امنیت تمام عیار و فراگیر، مبارزه با فساد، اصلاح ساختارهای فسادزا و برخورد با مجرمان و متجاسران به قانون عنوان کرد و اظهار داشت: در این راستا باید تلاش مضاعفی صورت گیرد تا آنچه رهبری فرزانه انقلاب از ما خواسته‌اند، محقق شود»


قالیباف در همایش سالانه قوه قضاییه: سه قوه باید یکپارچه عمل کنند

گزارش ایسنا از سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش سالانه قوه قضاییه در پی می‌آید:

 همایش سالانه قوه قضاییه
در همایش سالانه قوه قضاییه با حضور رئیسی، قالیباف و اژه‌‌ای چه گذشت؟

«محمدباقر قالیباف صبح امروز دوشنبه در همایش گرامیداشت هفته قوه قضائیه، ضمن تسلیت شهادت امام محمد باقر (ع) و تبریک هفته قوه قضائیه بیان کرد: در این ماه ها و سال ها شاهد رویکرد تحولی و سازنده در قوه قضائیه در همه سطوح به ویژه در ریاست قوه هستیم.

وی افزود: هر زمان نامی از قوه قضائیه به میان می آید در ذهن همه مردم بلافاصله نام شهید بهشتی، سیدالشهدای شهدای هفتم تیر با هم گره خورده است و ما قوه قضائیه را ولو در سالیان کوتاه به نام شهید بهشتی می شناسیم که مایه افتخار همه ما است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شهید بهشتی تجسمی از تلازم علم و عمل بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شهید بهشتی تجسمی از تلازم علم و عمل بود. ما او را به تواضع می شناختیم و او برای تعالی ارزش های انقلاب و عمق بخشی به اندیشه های انقلاب اسلامی از آبروی خودش گذشت. شهید بهشتی برای انسجام و اتحاد در جامعه سکوت کرد.

قالیباف افزود: شهید بهشتی برای نسل جوان ما روشن و ثابت کرد که راه پیشرفت با التزام به مسائل دینی و انقلابی در تضاد نیست و این موضوع را در عمل به همه نشان داد و آموخت. او با همه وجودش زمان شناسی را به همه ما درس داد و سرلوحه کار و مسئولیت های ما قرار داد. او به ما یاد داد که در حداقل مشترکات می توانیم با یکدیگر همکاری کنیم، تلاش کنیم و در حل مشکلات مردم و پیشرفت انقلاب به پیش برویم. شهید بهشتی به ما آموخت که لازمه استقلال این است که باید از ظرفیت همه ملت استفاده کنیم و پیروزی ما در گروی همین اتحاد و یکپارچگی است. قطعا این خصلت ها و ویژگی های این شهید عزیز بود که در تیررس مخالفین و منافقین قرار گرفت و وی آبرو و جان خویش را فدای انقلاب اسلامی کرد. امروز این ما هستیم که راه شهدا، امام شهدا و سیدالشهدای هفتم تیر را باید ادامه دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ما باید میراث دار این فرهنگ باشیم و باید تلاش کنیم راه امام و شهدا را تحت رهبری مقام معظم رهبری به پیش ببریم تا دینمان را به شهدا و این نعمت بزرگ که خداوند در این نقطه زمانی به ما هدیه کرده است قدر دانسته و شکر نعمت را به جا بیاوریم. شکر نعمت این است که فرامین رهبری را به عمل برای منافع مردم تبدیل کنیم. مطالبه امروز رهبری از ما تحول است و در فرمایشات اخیرشان در حرم امام (ره) ایمان و امید را به عنوان دو موضوع مهم که هم محور تحول و بستر تحول است از همه ما مسئولین مطالبه کردند که در این مسیر حرکت کنیم.

قالیباف افزود: برای این تحول نیازمند این هستیم که باور حقیقی نسبت به مردم و نقش مردم پیدا کنیم و به مردم باوری در پرتو خداباوری برسیم. این دو عنصر اساسی است که می تواند پایه این تحول در همه عرصه ها و به ویژه در حکمرانی در بخش های مختلف باشد. از این جهت است که اگر در یک معنای موثق نگاه کنیم امروز مهمترین رسالت قوه قضائیه هم احیای حقوق عامه است و این در حقیقت در حکمرانی اسلامی حق مردم است و مردم صاحب این حق هستند.

وی تأکید کرد: اگر ما حق مردم را ادا کنیم بدون شک مردم هم با وظیفه خودشان آشنا می شوند. ما نباید اول تلاش کنیم که مردم را به وظیفه شان هوشیار کنیم بلکه باید اول آگاهی بخشی کنیم که چه حقی بر گردن ما دارند که وقتی اینگونه شد، به وظیفه و حقوقشان نیز آشنا می شوند و در جامعه اعتماد شکل می گیرد.

رئیس مجلس شورای در ادامه بیان کرد: در هر جامعه ای که اعتماد شکل بگیرد مشارکت معنی دار مردم را در همه عرصه ها می بینیم و این به معنی موفقیت، پیشرفت و قدرت حل مسأله است.

قالیباف با بیان اینکه امروز مهمترین وظیفه و اولویت ما مسائل اقتصادی است، اظهار کرد: باید در حوزه مسائل اقتصادی از بیان مشکلات بگذریم و به مسائل دسترسی و شناخت پیدا کرده و اولویت بندی کرده و بعد هم تلاش کنیم که این مسائل را حل کنیم و این امر در سایه همدلی، همکاری و هم افزایی به وجود می آید. البته همه مکلفیم این وظیفه را در چهارچوب قانون انجام دهیم، البته درست است که هر قوه مستقل است و وظایفی بر اساس قانون اساسی دارد، اما اشتباه است اگر فکر کنیم به مثابه جزایر جدا از هم هستند. سه قوه باید در حل مسائل مردم یکپارچه عمل کنند تا به موفقیت برسیم و این تنها راه برای حل مسائل است.

وی در خصوص مهمترین مسئولیت امروز مسئولان تصریح کرد: اگر اینگونه نگاه کرده و اعتماد به وجود بیاوریم مطمئناً ما را از حاشیه سازی و حاشیه روی دور می کند و ما را متوجه اصل مأموریتمان که قدرت حل مسأله در چهارچوب قانون برای مردم است، نزدیک می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: برنامه هفتم توسعه توسط دولت سیزدهم تنظیم و تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است و از همین جا دست نیاز به سوی تمامی نخبگان و کارشناسان در اقشار مختلف جامعه دراز می کنم تا با خرد جمعی این برنامه را به غنای کامل برای حل مسائل و مشکلات کشور برسانیم. تردید نکنید که ما قادریم در یک برنامه مبتنی بر سیاست های کلان ابلاغی و با تأکید بر رویکرد مسأله محوری و اولویت بندی، ثبات اقتصادی را طی یک برنامه در کشور برقرار کنیم.

قالیباف با بیان اینکه توجه به پشتیبانی از قوه قضائیه در اولویت مجلس قرار دارد، گفت: قطعا این توجه در قوه قضائیه نیز وجود دارد که اولویت این پشتیبانی را به نقاطی از قوه بدهیم که محل رجوع مردم است، چه از جهت فیزیکی و چه از جهت محتوایی که همان محیط دادگاه ها، دادسراها و قضات شریف هستند. بنابراین باید تلاش کنیم مشکلات را رفع کرده و مشکلات مانع اقتدار، پیاده سازی عدالت و آسایش برای قضات چه در بعد معیشت و مأموریت سازمانی را مرتفع کنیم.

وی افزود: ما معتقدیم که باید تلاش کنیم ورود پرونده ها را به قوه قضائیه کاهش دهیم که این امر فقط با تکیه بر هوشمندسازی قابل دسترسی است. همچنین باید تلاش کنیم که با اصلاح قوانین این پرونده ها به صورت دقیق و مدبرانه کاهش یابد. به عنوان مثال بحثی که امروز در اسناد غیر رسمی در قانونی که چندین سال است بین مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در رفت و آمد است.

قالیباف تأکید کرد: باید با شجاعت، تدبیر و با نگاه به حل معضلات این مشکل را حل کنیم، چراکه این مشکل می تواند بخش قابل توجهی از این پرونده ها و بخشی از فساد کشور را کاهش دهد و در پیشرفت کشور هم موثر باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در عین حال خاطرنشان کرد: ما فکر می کنیم که در این برنامه توجه به کاهش اطاله دادرسی از موضوعات مهم است و هر نیازی در این مسیر و در عرصه پشتیبانی برای حل مشکلات مستقیم مردم وجود دارد باید در اولویت برنامه ها قرار گیرد.

قالیباف در رابطه با مبارزه با فساد و جرم گفت: بحث مبارزه با مفسدین و فاسدین یک بحث است و بحث مبارزه با فساد و جرم بحث دیگری است. در اینجا نقش قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی در حوزه تقنین و نظارت مهم است و به درستی می توانند این بسترهای فسادزا را از ریشه بخشکانند. با هماهنگی و همراهی بخش های اجرایی و قضایی با قانونگذاری و نظارت می توان این موضوع را به طور موثر پیش برد»


اژه‌ای در همایش سالانه قوه قضاییه: تعاملات میان قوا بی‌سابقه است

گزارش خبرگزاری میزان از سخنرانی رئیس قوه قضاییه در این همایش را در ادامه می‌خوانید:

 همایش سالانه قوه قضاییه
در همایش سالانه قوه قضاییه با حضور رئیسی، قالیباف و اژه‌‌ای چه گذشت؟

«حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای، امروز دوشنبه (۵ تیر) طی سخنانی در بخش نخست همایش سالانه قوه قضاییه که با حضور مقامات و مسئولان قوا و دستگاه‌های مختلف کشور در حال برگزاری است، ضمن تسلیت و تعزیت سالروز شهادت امام محمدباقر (ع) اظهار کرد: هفته قوه قضاییه و یاد و خاطره شهید آیت‌الله بهشتی و همه شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را گرامی می‌داریم.

رئیس قوه قضائیه: در سال گذشته تلاش کردیم سند تحول و تعالی را به برنامه تبدیل و برنامه را به عمل تبدیل کنیم

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: در سالی که گذشت تلاش کردیم تحول واقعی را به منصه ظهور برسانیم و سند تحول را تبدیل به برنامه و برنامه تحول را تبدیل به عمل کنیم و در این راستا توفیقاتی را نیز به دست آوردیم.

رئیس قوه قضاییه گفت: تعاملات ما با دو قوه دیگر بی‌نظیر و بی‌سابقه است؛ ان‌شاءالله خروجی و ماحصل این تعاملات، خدمت بیشتر به مردم و نظام باشد.

رئیس عدلیه در ادامه با تبیین و تشریح جنگ ترکیبی دشمن که بخشی از آن در قالب اغتشاشات پاییز سال گذشته نمود داشت، گفت: بخاطر شرایط ایجاد شده در نیمه دوم سال گذشته، ورودی پرونده‌ها به قوه قضاییه با رشد ۴ درصدی مواجه بود، اما با تلاش و همت و روحیه انقلابی و جهادی قضات و کارکنان قضایی در صف و ستاد، سرعت و اتقان رسیدگی به پرونده‌ها نیز افزایش و رشد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار کرد: در سالی که گذشت فشار فوق‌العاده زیادی بر دوش و گرده مسئولان و کارکنان قضایی بود و اگر ایمان و تدیّن و اخلاص آن‌ها نبود، زیر این بار سنگین و پیچیده کمر خم می‌کردند، اما نه تنها سستی بر آن‌ها عارض نشد که حتی بهتر از گذشته، به مردم و مراجعان به عدلیه خدمت‌رسانی کردند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به برنامه‌ریزی مدون و مبتنی بر اولویت بندی و زمان‌بندی دستگاه قضا برای بخش‌ها و زیرمجموعه‌های مختلف خود از جمله دادگستری‌ها بر مبنای دستورات و ابلاغات مقام معظم رهبری، گفت: در سال گذشته برای نخستین بار تمامی دادگستری‌های ما بر اساس یک برنامه زمانبندی شده و مبتنی بر تحقق اولویت‌ها عمل کردند؛ همچنین در حوزه احیای حقوق عامه نیز رشد رسیدگی دادستان‌های ما بالغ بر ۱۲۰ درصد بود.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: در سال گذشته دادگستری‌های ما علاوه بر پرونده‌های معمولی و عادی به بیش از ۲۰ هزار پرونده مرتبط با اغتشاشات نیز با سرعت و دقت رسیدگی کردند و در این اثناء میان افراد معترض، فریب‌خوردگان و عوامل دشمن تفکیک قائل شدند و نهایتاً با عنایت و موافقت مقام معظم رهبری پرونده آن دسته از عناصر اغتشاشات که فریب خورده و قصد تهدید امنیت مردم را نداشتند، اما در موج اغتشاشات قرار گرفته بودند و اظهار پشیمانی و ندامت می‌کردند، مختومه شد و آن‌ها مورد عفو قرار گرفتند.

رئیس عدلیه بیان داشت: در سال گذشته در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با عنایت مقام معظم رهبری حدود ۹۸ هزار نفر از محکومان، متهمان و زندانیان از جمله محکومان و متهمان اغتشاشات که دشمن برای سوءاستفاده از آن‌ها نقشه و توطئه داشت، مورد عفو قرار گرفتند.

رئیس قوه قضاییه: تحول بزرگی در زندانهای ما ایجاد شده است

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به تحولات حوزه زندانبانی اظهار کرد: در سالی که گذشت هیئت‌های بعضاً ۱۰۰ نفره از قضات و دادستان‌ها از زندان‌های مختلف کشور بازدید و سرکشی کردند و از نزدیک با مسائل و مشکلات زندانیان آشنا شدند و تصمیمات مقتضی را درخصوص آن‌ها اتخاذ کردند؛ همچنین اشتغال و بهداشت و بازاجتماعی شدن زندانیان نیز تحول فوق‌العاده‌ای داشته است.

۲۱۰ گلوگاه و بستر فساد را شناسایی و برای دولت ارسال شد

رئیس قوه قضاییه در ادامه بیان داشت: با کمک و همراهی و حتی پیشقدمی دولت، ما شاهد بازرسی‌ها و نظارت‌های اثربخش و نافع سازمان بازرسی کل کشور بودیم؛ همچنین ۲۱۰ گلوگاه و بستر فساد نیز از ناحیه سازمان بازرسی شناسایی شد و در اختیار رئیس جمهور قرار گرفت که با استقبال و دستورات ایشان همراه بود؛ این در حالی است که پیش‌تر گزارش‌های پرتعداد سالانه سازمان بازرسی به دلیل عدم همراهی و اهتمام دولت‌های پیشین، معطوف به نتیجه و هدف نمی‌شد.

رئیس دستگاه قضا گفت: در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز با تلاش دبیر این شورا، آنجا‌هایی که لازم بود، گره‌گشایی‌هایی از امور صورت گرفت.

صلح و سازش با تلاش وافر مرکز توسعه حل اختلاف به ۴۳درصد رسید

رئیس عدلیه در خاتمه با اشاره به اثرات اجتماعی متعددِ فرهنگ صلح و سازش بیان داشت: در سالی که گذشت بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی برای به صلح و سازش کشاندن دعاوی و پرونده‌ها، افزایش قابل توجهی داشت؛ به گونه‌ای که میزان مختومه شدن پرونده‌ها بواسطه صلح و سازش به ۴۳ درصد رسید و ۵۵۱ فرد محکوم به قصاص نیز فرصت حیات مجدد یافتند.

دستورات قاضی‌القضات برای رسیدگی سریع و دقیق به پرونده‌های مُسن

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در بخش پایانی همایش سراسری هفته قوه قضاییه، بار دیگر از تلاش‌ها و مجاهدت‌های کلیه کارکنان عدلیه اعم از مدیران، قضات، کارمندان و همچنین رؤسا و کارکنان سازمان‌های تابعه دستگاه قضایی قدردانی کرد و خطاب به حاضران در این همایش گفت: خانواده‌های شما مدیران، قضات و کارکنان دستگاه قضا، به‌خاطر کار و مشغله زیادتان، متحمل رنج، زحمت و محدودیت‌های فراوانی هستند و به همین خاطر از شما انتظار می‌رود که در زمینه توجه و عنایت به خانواده و فرزندان دچار غفلت نشوید.

رئیس عدلیه سپس با اشاره به مشکلات و سختی کار در قوه قضاییه، تصریح کرد: اعتقاد من این است که به سبب حجم و سختی کار در قوه قضاییه و همچنین فشار‌های بیرونی که بر این مجموعه وارد می‌شود، حقوق و مزایای کارکنان قوه قضاییه متناسب با تلاش آن‌ها نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: علی‌رغم تمام تلاش‌های صورت‌گرفته، اما همچنان مشکلات مربوط به امکنه و ساختمان‌ها و تجهیزات واحد‌های قضایی در برخی از نقاط کشور حل نشده است و امیدواریم که با استمرار تلاش‌ها و همچنین مساعدت دولت و مجلس، تمامی این مشکلات حل شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به اهمیت و ضرورت نظارت‌های میدانی، اظهار کرد: مسئولان و مدیران دستگاه قضایی در سراسر کشور، بازرسی‌ها، سرکشی‌ها و نظارت‌های میدانی را نسبت به زیرمجموعه خود و سایر مجموعه‌های مرتبط با مأموریت‌های عدلیه، گسترش و بسط دهند؛ قطعاً مسئول و مدیری که در میدان حاضر می‌شود و از نزدیک و بصورت ملموس مسائل و نارسایی‌ها را مشاهده می‌کند، نسبت به مدیری که صرفاً در اتاق کارش به مطالعه گزارشات اکتفا می‌کند، در اتخاذ تدابیر برای رفع مشکلات، از درک و جامعیت مطلوب‌تری برخوردار است.

رئیس قوه قضاییه در ادامه به مسئولان ذیربط قضایی دستور داد در رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی نهایت سرعت و دقت و لحاظ موازین قانونی را به کار ببندند تا در این قبیل پرونده‌ها هر چه زودتر برای مال‌باختگان احقاق حق صورت گیرد.

رئیس دستگاه قضا در همین راستا تصریح کرد: مسئولان ذیربط قضایی باید جهات و ابعاد ناظر بر برخی پرونده‌های مستعد برای کثیرالشاکی شدن را به گونه‌ای مدیریت و تمشیت کنند که از تبدیل شدن آن‌ها به پرونده‌های کثیرالشاکی جلوگیری به عمل آید.

رئیس عدلیه افزود: البته طی دو سال اخیر، از میزان ایجاد و تشکیل پرونده‌های کثیرالشاکی کاسته شده است.

رسیدگی سریع و دقیق به پرونده‌های مُسن از دیگر توصیه‌های رئیس قوه قضاییه خطاب به مسئولان ذیربط قضایی و رؤسای کل دادگستری‌ها بود؛ قاضی‌القضات در همین راستا گفت: به هیچ وجه قابل قبول نیست که پرونده‌ای در دستگاه قضایی مفتوح باشد و با گذشت ۵ سال هنوز در مرحله بازپرسی باشد؛ در پرونده‌هایی ممکن است متهم یا متهمین متواری باشند، اما وقتی متهم در دسترس است و ادله و قرائن احصاء شده‌اند، تأخیر و تعلل در رسیدگی‌ها، قابل قبول نیست؛ لذا مسئولان ذیربط قضایی تدابیر ویژه‌ای را برای رسیدگی هر چه سریعتر به پرونده‌های مُسن اتخاذ کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه توصیه‌هایی مهم را در راستای حفاظت و صیانت از مجموعه قضایی کشور خطاب به همه مسئولان ذی‌صلاح قضایی در مرکز و استان‌ها مطرح کرد و در همین راستا بیان داشت: توصیه‌ها و تذکرات مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه و دادسرای انتظامی قضات از جانب همه بخش‌های قضایی و دادگستری‌ها مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: هر یک از مسئولان و کارکنان قضایی باید در مجموعه خود نسبت به وظایف و تکالیف نظارتی و مراقبتی اهتمام و عنایت داشته باشند و این قبیل امور را صرفاً مختص مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه و یا دادستانی انتظامی قضات ندانند؛ چنانچه ملاحظه کردید رفت‌وآمد‌های برخی وکلا یا کارشناسان یا افراد دیگر به مرکز و واحد قضایی‌تان نامتعارف و خارج از قاعده است، اقدامات مقتضی را انجام دهید و از باب خیرخواهی و دلسوزی تذکرات لازم را به همکاران خود بدهید.

رئیس دستگاه قضا گفت: لازم است که روسای کل دادگستری و دادستان‌های سراسر کشور در تعامل با نمایندگان حوزه‌های انتخابیه خود، مشکلات و محدودیت‌های موجود در محیط‌های قضایی را به صورت عینی به اطلاع آنها برسانند.

همچنین در این مراسم، رؤسای کل دادگستری‌های استان‌های خوزستان، گلستان و بوشهر، به نمایندگی از روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود پرداختند.

دهقانی رئیس کل دادگستری استان خوزستان ضمن بیان راهکار‌هایی در رابطه با کاهش ورودی پرونده به عدلیه و کاهش اطاله دادرسی در محاکم قضایی، اظهار کرد: برخورد با فساد و جلوگیری از وارد آمدن خسارت‌های کلان به بیت‌المال، بدون تلاش و مجاهدت کارکنان دستگاه قضایی میسر نخواهد بود.

آسیابی رئیس کل دادگستری استان گلستان نیز طی سخنانی اظهار کرد: متعاقب سفر رئیس قوه قضاییه به استان گلستان و ماموریت‌هایی که ایشان به دادگستری استان محول کردند، موضوع پتروشیمی گلستان که طی سالیان گذشته به یک معضل لاینحل در این استان تبدیل شده بود، حل شد و در نتیجه پیگیری‌های ۱۸ ماهه، نقل و انتقال سرمایه به شرکت جدید اتفاق افتاد.

وی همچنین با اشاره به اقدامات دادگستری استان گلستان در زمینه جلوگیری از ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در روستای زیارت گفت: پس از دستورات رئیس دستگاه قضا در این خصوص، دادگستری استان گلستان بر اساس مصوبه شورای حفظ حقوق بیت‌المال، اقدام به برقراری ایست بازرسی در ورودی روستای زیارت کرد و اکنون یک سال و نیم است که در این روستا ساخت‌و‌سازی صورت نمی‌گیرد.

مهرانگیز رئیس کل دادگستری استان بوشهر نیز در این مراسم با اشاره به سفر بدون تشریفات مردادماه سال گذشته رئیس قوه قصاییه به بوشهر و بازدید وی از انبار‌های اموال تملیکی این استان، گفت: در نتیجه این سفر، تمامی ماشین‌آلات سنگین و سبک اموال تملیکی تعیین تکلیف شدند و امروز فروش اموال تملیکی در استان بوشهر به ۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

مهرانگیز با اشاره به قلع و قمع ۷۷۰ هکتار از اراضی موضوع تغییر کاربری غیرمجاز در استان بوشهر، از صدور اسناد مالکیت حدنگاری برای بیش از ۹۹ درصد اراضی ملی و بیش از ۴۰ درصد اراضی کشاورزی این استان خبر داد.

گفتنی است در این همایش، تعدادی از مسئولان و کارکنان نمونه قوه قضاییه از سوی رئیس دستگاه قضا مورد تجلیل قرار گرفتند. «القاصی» رئیس کل دادگستری استان تهران، «دهقانی» رئیس کل دادگستری خوزستان، «عتباتی» رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام والمسلمین «موسوی» رئیس کل دادگستری استان فارس، «اسپانلو» دادستان مرکز استان گلستان، «فلاح تفتی» مدیرکل کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک، «افراسیاب» معاون قضایی رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران، خانم «غلامی» کارمند دادگستری کل استان تهران و همچنین آقایان طهماسبی و نظرنیا، از مدیران نمونه دستگاه قضایی طی یک سال گذشته بودند که امروز از سوی رئیس قوه قضاییه مورد تقدیر قرار گرفتند»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. دکتر را خوب اومدی !!این همه دکتر و فوق دکترا به چه کار آید،!؟گویند غریبی به تفرش وارد شد و به قصد استحمام وارد گرمابه،،به محض آنکه خواست قدمی بر دارد یکی میگفت آهای میرزا را له نکنی،،،به هرطرف میخواست قدم بر دارد یکی فریاد میزد ،میرزا را بپا،،،غریبه دیگر طاقت نیاورد و بانک زد یکی از این میرزاهای تان بدهید چراغی برای این حمام بگیرید،،،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا