خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علت حمایت از سپاه با وجود انتقادات چیست؟

کامبیز نوروزی، حقوقدان و روزنامه‌نگار درباره‌ی حمایت‌ها از سپاه پاسداران پس از اقدام آمریکا علیه این نهاد در یادداشتی تلگرامی نوشت:

اینکه در ایران مشکل نقض حقوق اساسی ملت داریم و مدام با آن دست و پنجه نرم می کنیم ؛ اینکه درهای زندان برای خیلی از ساده ترین مبارزات تلاشهای مدنی گشوده است ؛ اینکه فضای آزادی رسانه ها تنگ و دشوار است ؛ اینکه چیزی مثل فیلترینگ دسترسی آزاد به اطلاعات را با مانع مواجه کرده است ؛ اینکه کارگران و بخش وسیعی از قشر متوسط در میان مشکلات اقتصادی اوضاعی سخت پیدا کرده اند و… چیزهایی است که به دغدعه های روزمرۀ بسیاری از ما بدل شده است و خیلی از ما ، در داخل و فقط با اتکا به داخل برای رفع آنها تلاش می کنیم .

همۀ اینها بجای خود . اما همۀ اینها مشکلات ما در ایران است . مسائلی است در داخل ایران که ما درون خود باید آنها را در مسیر سعادت وبهروزی ملت ایران حل و فصل کنیم .هیچیک از اینها به هیچ دولت خارجی حق نمی دهد که ابتدایی ترین اصول و قواعد حقوق بین الملل به مسائل داخلی ما مداخله کند و حاکمیت ملی ایران را نقض کند .
تصمیم دولت دونالد ترامپ مبنی بر قراردادن سپاه پاسداران در فهرست سازمانهای تروریسیتی اقدامی مغایر با اصول حقوق بین الملل است بلکه با ساده ترین اصول حقوقی هم ناسازگار است و مردود و محکوم است . سپاه پاسدارن ، قطع نظر از اینکه ما در داخل ایران نسبت به آن انتقاداتی داشته باشیم یا نه یک سازمان رسمی حکومتی است .

سپاه بخشی قانونی از نیروهای مسلح قانونی ایران است و به عنوان بخشی از توان نظامی ایران در کنار ارتش مسئول حراست از امنیت ملی در برابر تجاوزهای خارجی است. متأسفانه نظام بین الملل ظالمانه تر از آن است که حقوق و اخلاق را بر عدالت و انصاف ترجیح دهد . اقدام ترامپ نشانه ای از جنگ طلبی آن و تجاوز به حق حاکمیت ملی ایران است .

جالب این است که ترامپ و اطرافیانش گسترده ترین میدان را به آن دسته از فعالان سیاسی خارج از ایران داده اند که آشکار و پنهان از اقدام نظامی آمریکا علیه ایران یا تحریمهای آمریکا علیه ایران حمایت می کنند و حالا هم برای تحریم غیرقانونی سپاه توسط آمریکا خرسندند . اگر آمریکایی ها برای منافع کشور خودشان حقوق و اخلاق را در روابط با ایران کنار گذاشته اند ، لااقل برای کشور خودشان این کار را می کنند . باید احساسی تلفیق شده از نفرت و رقت به کسانی داشت که اگرچه شناسنامۀ ایرانی به دست دارند اما در سایۀ سکونت امن و آرام در آمریکا و کشورهای اروپایی خود را به بهای ویرانی ایران در اختیار کشوری گذاشته اند که برنامه هایش جز ویرانی و بیماری و فقر و احتمالاً خون و مرگ برای ایران و ایرانیان ندارد .

به هرکجای جهان که بروید و از مردم هر کشوری که بپرسید ، خائن ترین و ننگ آورترین آدمهای کشورشان را کسانی می دانند که علیه کشور با دولت خارجی همکاری می کنند. آنها کمک به فقر و بیماری و مرگ مردم یک کشور توسط کشوری توسعه طلب را مبارزۀ برای آزادی مردم می نامند.

هوشمندی ایران برای نیفتادن در بازی جنگ طلبانۀ ترامپ مستلزم یک دیپلماسی دقیق و حرفه ای در روابط بین الملل و مثل بسیاری دیگر از مسائل کشور ، گستردن فضای عمومی برای مشارکت نیروهای سیاسی و اجتماعی متنوع در داخل کشور و توسعه وفاق عمومی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا