خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آقای محسن رضایی؛ تجارت ایران با سوئد چقدر است که تحریم کنیم؟!

روزنامه اینترنتی فراز نوشت:

روز چهارشنبه گذشته باردیگر پلیس کشور سوئد مجوز آتش زدن قرآن کریم در مقابل سفارت عراق در پایتخت این کشور را برای همان فردی که پیش‌تر مرتکب این عمل زد دینی شده بود را صادر کرد.

این فرد که «سلون مومیکا» نام دارد یک روز بعد از دریافت مجوز بار دیگر اقدام به پاره و لگد کردن کتاب آسمانی مسلمانان کرد و پرچم عراق را در مقابل سفارت این کشور لگد کوب کرد.

اقدام این فرد با واکنش های بسیار زیادی از سوی کشورهای اسلامی مواجه شده است و برخی از کشورها خواهان پاسخگویی مسئولان و مقامات کشور سوئد هستند.

این موضوع در ایران نیز با حساسیت ویژه‌ای دنبال شده است، به طوری که حتی رهبر انقلاب نیز با آن واکنش نشان داد و وزارت امورخاجه کشور نیز در یک اقدام به موقع و با انتشار بیانیه خواستار پاسخگویی مقامات سوئدی شده است. با این حال برخی از مسئولان کشوری و لشکری خواهان برخورد جدی تر با عاملان این هتاکی‌ها هستند.

در هیمن رابطه محسن رضایی، دبیر شورای عالی هماهنگی سران قوا با بیان آنکه در برخی کشورهای اروپایی از جمله سوئد و دانمارک علیه مقدسات اسلامی و قرآن می گذرد، بربریت است تا آزادی گفته است: کشورهای مسلمان وظیفه دارند برای جلوگیری از تکرار این اقدامات شنیع و غیرانسانی، کالاهای این کشورها را تحریم، سفرای آنها را اخراج و محاکمه هتاکان و عوامل آن را پیگیری کنند.

اما واقعیت آن است که تحریم‌های اقتصادی آن هم از سوی کشوری که بیشترین صدمات را از تحریم دیده است در شرایط فعلی به صلاح هیچکس نیست و برای جلوگیری از تکرار این گونه اقدامات تحریک آمیز باید راهکارهای دیگری را در نظر گرفت.

نگاهی به آمارهای جهانی نشان میدهد که کشور سوئد یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان به حساب می‌اید این کشوردر سال ۲۰۲۲ به عنوان بیست و دومین اقتصاد جهان از نظر تولید ناخالص شد (GDP)، همچنین رتبه ۸ پیچیده ترین اقتصاد جهان بر اساس شاخص پیچیدگی اقتصادی (ECI) شناخته شد.

 بیشترین حجم صادرات سوئد شامل صادرات خودرو به ارزش(۱۲.۳ میلیارد دلار)، نفت تصفیه شده (۸.۸ میلیارد دلار)، داروهای بسته بندی شده (۸.۲۳ میلیارد دلار)، خمیر چوب (۵.۲ میلیارد دلار) میشود. همچنین در این سال، سوئد به عنوان بزرگترین صادرکننده پودر آهن و مبدل های یون پلیمر در جهان شناخته شد.

 این کشور بیشترین مراودات تجاری را با کشورهای آلمان، نروژ، آمریکا، دانمارک و فلاند دارد و بیش از ۸۰ میلیارد دلار تنها از طریق صادرات به این کشورها در سال ۲۰۲۲ عایدی داشته است.

تراز تجاری سوئد در سال ۲۰۲۲ مثبت ۷۲۵ میلیون دلار شده است و بر اساس داده‌های رسمی بانک جهانی، ارزش تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال ۲۰۲۲ در سوئد ۵۸۵.۹۴ میلیارد دلار بود. و ارزش تولید ناخالص داخلی سوئد ۲۶/۰ درصد از اقتصاد جهان را تشکیل می دهد.

همه این شرایط درحالی است که بر اساس داده‌های پایگاه COMTRADE سازمان ملل متحد در مورد تجارت بین‌الملل، صادرات سوئد به ایران در سال ۲۰۲۲ تنها ۱۴.۴۱ میلیون دلار بوده است. که با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که ایران کمتر از سه صدم درصد در اقتصاد سوئد تاثیرگذار است.

بنابران همانگونه که پیشتر نیز گفته شد باید راهکار دیگری برای پاسخگو کردن کشور سوئد و دانمارک در خصوص این اقدامات جستجو کرد وعملی‌کردن کارهایی مانند تحریم اقتصادی و یا تحریم خرید کالا از آنها نمی‌تواند تاثرات بازدارندگی ایجاد نماید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. تا چند وقت پیش گریه می کردیم به دلیل تحریم آمریکا نمی توانیم داروی بیماران پروانه ایی را وارد کنیم حالا مدعی تحریم کالاهای این کشور هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا