خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل یک روزنامه از آهنگ مهدی یراحی؛ موسیقی اعتراضی امری غیرعادی نیست

روزنامه آرمان امروز نوشت:

جنجال ترانه «روسریتو» و بازداشت مهدي يراحي

ذات هنر، لطافت‌ها و علامتگذاری برروی زیبایی‌های عالم است، اما پس از ایجاد جنبش‌های اعتراضی در سراسر جهان، اعتراض نیز به ماهیت هنر اضافه شده است، مانند سبک موسیقی‌های جز و بلوز. در ایران آنچه که بیش از یک قرن پیش با جنبش مشروطه رخ داد، باعث شد که دیگر نتوان فقط هنر را در عشق و زیبایی خلاصه نمود، بلکه ماهیت پررنگ اعتراض نیز وارد هنر شد.


اینکه یک هنرمند بخواهد اثری را در راستای یک اتفاق و اعتراض به اتفاق یا برهه زمانی تولید یا تکثر کند، امری غیرعادی در سراسر جهان نیست، اما زمانی‌که تک صداهایی در هنر و برخلاف سیاست‌های یک کشور به گوش می‌رسد، امری غیر عادی به شمار می‌رود. در بسیاری از مواقع نیز آثار هنری که هیچ ارزشی ندارند با پسوند «توقیف» و «سیاسی» به اوج شهرت می‌رسند مانند فیلم «‌ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا» که فقط تا پایان فیلم باید نشست و دید که با چه استدلال و منطقی مسئولان این فیلم را حدود ۷ سال در توقیف بوده و حالا غیر مجاز توزیع شده است. شاید کاهانی (کارگردان فیلم) می‌خواست همان راهی را برود که سعید روستایی با برادران لیلا رفت و پس از اینکه فیلم به شکل غیر مجاز در شبکه‌های اجتماعی توزیع شد، میلیون‌ها بار دیده شد. در موسیقی نیز هنرمندان همین راه را می‌رود و پس از جایزه گرمی شروین حاجی پور، حالا افرادی مانند کویتی پور و در آخرین اثر مهدی یراحی، آثارشان را غیرمجاز منتشر کرده و با وجود اینکه در ایران زندگی می‌کنند، موسیقی‌شان کاملا انتقادی است. به‌عنوان مثال موسیقی رئیس که انتقاد از مسئولان است، توسط مردی منتشر شد که خدمات بی‌شماری را در زمینه هنری به کشورش و در زمان جنگ هشت ساله انجام داد و کسی نمی‌تواند یک نقطه تاریک در پرونده سفید زندگی کویتی پور پیدا کند.


مهدی یراحی نیز طی چند وقت گذشته با ترانه «روسریتو» جنجال ساز شده است، اما این راهی که در پیش گرفته شده و تعدادی از ترانه‌ها و فیلم‌ها بدون مجوز در فضای مجازی منتشر می‌شوند، به کجا می‌رسند؟‌ سوالی که بسیاری در پی آن هستند اما پاسخ منطقی برای آن وجود ندارد. با این حال مرکز رسانه قوه قضائیه، اخیرا به دلیل انتشار ترانه‌ای غیرقانونی و خلاف اخلاق و عرف جامعه اسلامی از سوی مهدی یراحی، برای وی پرونده قضائی تشکیل شده بود.


با تشکیل پرونده قضایی برای یراحی، برخورد مقتضی قضایی با وی صورت خواهد گرفت. این خواننده با دستور دادستان تهران بازداشت شد.

پ.ن.نوانديش
انتشار تصاويرى خاص از لحظه دستگيرى مهدى يراحى در برخى كانالهاى خبرى انقلابى با انتقاد تعدادى از حقوقدانان به واسطه نقض حقوق متهم و آيين نامه هاى قضايى همراه شده است.

جنجال ترانه «روسریتو» و حاشيه هاى بازداشت مهدي يراحي

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا