خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رسانه‌های غیر‌حکومتی و دستاوردنسازی

محمدصادق جنان‌صفت در جهان صنعت نوشت:
مراد از رسانه‌های حکومتی در این نوشته آن گروه از رسانه‌هایی هستند که با منابع دولت و سازمان‌های وابسته به دولت و دیگر نهادها از جمله مجلس و قوه قضاییه و… تاسیس و اداره می‌شوند.

این دسته از رسانه‌ها که شماری رسانه شخصی نیز در میان‌شان دیده می‌شوند یک ویژگی دیگر هم دارند و آن ضدیت تمام‌عیار با هرگونه اصلاح‌طلبی ساختاری در سیاست داخلی، سیاست خارجی و نیز اصلاح‌طلبی اقتصادی است. گشودن زمین بازی رسانه‌های ایران در چارچوب و جداسازی رسانه‌های حکومتی و رسانه‌های غیر‌حکومتی نشان می‌دهد اندازه زمینی که به رسانه‌های حکومتی تخصیص یافته ده‌ها برابر زمین رسانه‌های غیر‌حکومتی است. بیشترین خبرگزاری‌های بزرگ و باسابقه و روزنامه‌های پرشمار و البته هزاران صفحه تلگرامی و تریبون‌های سنتی مثل مساجد و نماز جمعه‌ها و از همه مهم‌تر دستگاه کوه‌پیکر رادیو و تلویزیون با ده‌ها ایستگاه و شبکه، مجموعه‌ای از رسانه‌های حکومتی را تشکیل می‌دهند. این رسانه‌ها در حال حاضر به شدت هوادار سینه‌سوخته دولت سیزدهم شده‌اند و برای هر حرکت کوچک و بزرگ دولت دست‌زنان و پای‌کوبان جشن می‌گیرند و نهضت دستاوردسازی برای دولت راه انداخته‌اند. در برابر، اما رسانه‌های غیر‌حکومتی که البته همه آنها از دولت‌ها مجوز فعالیت دارند و دولت فعلی نیز می‌تواند در هر لحظه برای فعالیت آنها محدودیت ایجاد کند قرار دارند. نگاهی به ماهیت و محتوای رسانه‌های غیر‌دولتی و غیر‌حکومتی نشان می‌دهد از یک‌سو به دلیل انحصار خبرها و گزارش‌های مهم نزد رسانه‌های دولتی بخش مهمی از صفحه‌های آنها به عملکرد دستگاه‌های دولتی اختصاص می‌یابد و خبرهای مهم را نیز منتشر می‌کنند. این رسانه‌ها عموما برای گرفتن آگهی‌های دولتی با دولت مماشات می‌کنند تا از دریافت این بخش حذف نشوند، اما رسانه‌های طرفدار دولت و برخی مدیران دولت از کارنامه رسانه‌های غیر‌دولتی رضایت ندارند و باور دارند این رسانه‌ها در نهضت دستاوردسازی برای دولت کوتاهی می‌کنند یا به قول رسانه‌های حکومتی دولت را سانسور می‌کنند.
این خواسته و اراده رسانه‌های تندرو و شماری از مدیران، تلخ و آزاردهنده است و به نظر می‌رسد اگر راه باز شود شاید به حساب همین رسانه‌ها برسند و راه‌ها را ببندند. کاش می‌شد نهادهای نظرسنجی آزاد و غیر‌حکومتی در ایران اجازه فعالیت داشتند و درباره کارنامه و برنامه دولت سیزدهم و رسانه‌های تندرو از مردم پرسش می‌کردند و آنگاه همه رسانه‌ها نتایج این نظرخواهی را برای جامعه انتشار می‌دادند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا