خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بافت تاریخی و فرسوده کرمان در هنگام زلزله فاجعه‌ساز خواهد شد

بافت تاریخی و فرسوده کرمان به دلیل وجود 18 گسل فعال در کرمان و همچنین زلزله‌های اخیر در کشورهای همسایه و برخی استان‌های کشور، دغدغه مهمی است که مهدیه السادات میر مهدی حسینی در کرمان امروز به آن پرداخته است.

به گزارش کرمان امروز، این روزها در کنار اخبار جنگ، خبرهای زلزله هرات، مشهد و خوزستان نیز کانون توجه همگان است و باز صحبت از فعال شدن گسل‌های آشکار و مدفون کرمان، نقل محافل مردم این شهر شده است. همه می‌دانیم که استان کرمان به تنهایی 18 گسل فعال دارد و فقط در شهر کرمان حدود 1500 هکتار بافت فرسوده وجود دارد و در اغلب محلات کرمان خانه‌های کوچک و مخروبه بسیاری وجود دارد که نیازمند بازسازی است که اگر همچون گذشته به این مهم بی‌توجهی شود؛ با بروز زلزله در این شهر شاهد فاجعه‌ای انسانی خواهیم بود و….

این روزها، در کنار اخبار جنگ، خبرهای زلزله هرات و مشهد نیز کانون توجه همگان قرار گرفته و باز صحبت از فعال شدن گسل های آشکار و مدفون کرمان، نقل محافل مردم کرمان شده است.

استان کرمان به تنهایی 18 گسل فعال دارد که طبق اعلام مرکز زمین شناسی کرمان، گسل های مدفون در کرمان شامل گسل زنگی آباد، گسل باغین، گسل بردسیر و گسل راین هستند. در سوی دیگر، گسل های آشکار استان قرار دارند که عبارت اند از گسل بم، گسل جیرفت، گسل رفسنجان، گسل شهربابک، گسل ده شیر، گسل انار و گسل لکر کوه.

اصولا گسل ها دارای توان لرزه ای نهفته و لرزه زا هستند و در صورت رها سازی انرژی ذخیره شده، زلزله های کوچک و بزرگی را به وجود می آورند. تعداد گسل های استان کرمان و همچنین مرور زلزله های یکصد سال اخیر کرمان و میزان تلفات و خسارات نشان می دهد که مقاوم سازی ساختمان های موجود این استان باید هر چه سریع تر در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

همچنین باید توجه کرد که بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری بخش قابل توجهی از سطح شهر کرمان و سایر شهرهای استان را تشکیل می دهند. این بافت ها از یک سو، از طیف گسترده مشکلات کالبدی، عملکردی، ترافیکی و محیطی رنج می برند و از سوی دیگر مهم ترین پتانسیل شهرها برای استفاده از زمین برای اسکان جمعیت، تامین فضاهای باز خدماتی و نیز بهبود زیست محیطی محسوب می شوند.

در شهر کرمان حدود 1500 هکتار بافت فرسوده وجود دارد. در اغلب محلات ناکارآمد و فرسوده کرمان خانه های کوچک و مخروبه زیادی وجود دارد که نیازمند بازسازی است در غیر این صورت با بروز زلزله، این شهر دچار صدمات بسیار می شود. هر چند به گفته مسئولان کارهایی در بافت فرسوده کرمان انجام شده اما به دلیل وسعت بافت ناکارآمد این اقدامات زیاد به چشم نمی آید. به هر حال مصوباتی در زمینه ایمنی ساختمان ها باید اجرایی شود که این مهم به ویژه در مناطق دارای بافت فرسوده و نواحی منفصل شهری امری ضروری به شمار می رود.

آموزش ایمنی در برابر زلزله و پیشگیری از آسیب‌های این حادثه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که مسئولان باید در این زمینه تلاش جدی کنند چرا که مدیریت بحران مردم بر مدیریت بحران مسئولان اولویت دارد تا در نخستین لحظات حادثه اقدامات اثرگذار انجام شود.

بارها مشاهده کرده ایم که مردم شناخت کافی نسبت به زلزله ندارند و توصیه‌هایی که در رابطه با اقدامات در حین زلزله وجود دارد را رعایت نمی‌کنند به طوری که همه به سمت خروجی‌ها فرار می‌کنند و این امر نشان دهنده عدم شناخت نسبت به زلزله است چرا که زلزله اتفاقی است که در آن فرصتی برای فرار و خروج وجود ندارد.

امیدواریم زلزله های اخیر در کشور تلنگری برای مسئولان استان کرمان باشد تا در زمینه ایمن سازی ساختمان ها و به ویژه در مدارس اقدام کنند چرا که اینگونه حوادث قابل پیش بینی نبوده و باید همواره آمادگی لازم وجود داشته و در رخدادها مدیریت بحران خوبی صورت گیرد.
انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا