خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فیلم حمله اعراب به ایران در حال ساخت است

روزنامه سازندگی در کانال تلگرامی خود نوشت: حدود یک سال‌ونیم پیش بود که خبری درباره تولید پروژه سینمایی بزرگ در عربستان منتشر شد. در آن خبر آمده بود: ام‌بی‌سی استودیوز که بازوی تهیه شرکت ام‌بی‌سی گروپ است با جرمی بولت، تهیه کننده آمریکایی «رزیدنت اویل» همراه شده تا یک فیلم تاریخی با بودجه‌ای عظیم بسازد، فیلمی که داستان آن در قرن هفتم به وقوع می‌پیوندد. کار پیش تولید پروژه از سپتامبر ۲۰۲۱ در شهرکی آغاز شد که در استان تبوک واقع در شمال غرب عربستان سعودی ساخته شد.

در آن دوره عربستان سعودی چهار سال بعد از رفع ممنوعیت پخش فیلم در سینماهای این کشور و مدتی بعد از ماجرای قتل جمال خاشقچی که افکار عمومی سراسر جهان را علیه دولت این کشور برانگیخت و باعث شد که عوامل هالیوود در انجام هر نوع همکاری با سعودی‌ها تردید و احتیاط کنند، تصمیم گرفت یک فیلم سینمایی در این کشور بسازد با نام «جنگجوی صحرا». البته ناگفته پیداست، کشوری که هیچ تخصص و صنعتی در هنر سینما ندارد این فیلم را سفارش داده و در تولید آن نقشی ندارد. عربستان در آن زمان ساخت فیلم «جنگجوی صحرا» را به این شکل خبری کرد که «کارگردان فیلم ظهور سیاره میمون‌ها در عربستان فیلم می‌سازد». رابرت وایت تقریباً فیلمی مهم در کارنامه خود ندارد و «قمار باز»، «ظهور سیاره میمون‌ها» و «ایالت اسیر» تنها آثار مهم او هستند، کارگردانی این فیلم را بر عهده گرفته و خب طبیعی است که عرب‌ها چاره‌ای جز معرفی او به عنوان کارگردان «سیاره میمون‌ها» نداشته باشند. داستان این فیلم که برای ساخت آن ۱۴۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده است و بزرگ‌ترین پروژه سینمایی عربستان به شمار می‌رود، به نبردی تاریخی در سال ۶۰۲ تا ۶۰۸ پس از میلاد مسیح اشاره دارد. زمانی که خسرو پرویز ساسانی پادشاه ایران بود. در این جنگ که در منطقه آب‌گاه ذی‌قار در شهر حیره (کوفه کنونی در عراق امروزی) اتفاق می‌افتد، قبایل بكربن‌وائل موفق می‌شوند، سپاه ساسانی را شکست دهند. رسیدن این خبر به حاکمان آن زمان حجاز باعث می‌شود آنها برای حمله به ایران مصمم شوند. براساس اعلام تهیه کنندگان این فیلم، نبرد ذی‌قار یکی از برجسته‌ترین حماسه‌های قرن هفتم پس از میلاد است؛ زمانی که شبه‌جزیره عربستان در آن زمان شامل قبایل جداگانه‌ای بود که دائم با هم درگیر بودند و امپراتوری‌های بزرگ بر آنها مسلط می‌شدند.

این فیلم اکنون در منطقه نئوم و تبوک (شمال عربستان سعودی) در حال فیلمبرداری است و گروهی از بازیگران بین‌المللی و عرب از جمله «آنتونی مکی»، بازیگر فیلم شناخته شده «کاپیتان آمریکا»، بازیگر مشهور سوریه‌ای «غسان مسعود» در نقش ملک نعمان‌بن‌مندیر، «عایشه هارت»، بازیگر بریتانیایی – سعودی در نقش هند دختر نعمان و «بن کینگزلی»، بازیگر بریتانیایی هالیوود در نقش خسروپرویز، پادشاه ایران در این اثر حضور دارند. ساخت چنین پروژه تاریخی درباره ایران و عربستان به شانتاژهای خبر و حاشیه نیاز دارد تا بیشتر از آنچه که لازم است به چشم بیاید. در همین راستا بود که خبر بازی ویشکا آسایش در این فیلم همین چند روز پیش منتشر شد و خب این بازیگر بی‌خبر از همه جا با خبر بازی خودش آن هم مقابل بن کینگزلی مواجه که ناچار به تکذیب آن شد اما انتشار چنین خبری کار خود را کرده بود، ساخت «جنگجوی صحرا» به گوش بسیاری خورده بود و اهالی سینما و سیاست از ساخت آن باخبر شدند. نکته قابل توجه این است که این فیلم در منطقه الولا(در شمال غرب عربستان سعودی) ساخته می‌شود؛ جایی که هفته‌ها پیش از شروع ساخت این فیلم، اثر پرخرج دیگری با عنوان «قندهار» با بازی جرارد باتلر ساخته شده که داستان آن درباره یکی از ماموریت‌های اطلاعاتی ایالات متحده در افغانستان است.

مدیران سازمان سینمایی هیچ واکنشی نسبت به این خبر نشان نداده‌اند و در برابر آن سکوت کردند که البته این کار در شرایط فعلی طبیعی به نظر می‌رسد.وقتی فدراسیون فوتبال نمی‌تواند مقابل تیم عربستانی قد علم کند و حق خود را بگیرد از مدیران سینمایی سکوت این‌چنینی غیرطبیعی نخواهد بود. علاوه بر اینها، در نظر بگیرید که «جنگجوی صحرا» فیلمی درباره شکست پادشاهان ایرانی است و مدیران فعلی هم چندان بی‌میل نیستند که درباره عدم کفایت پادشاهان و سلسله‌های پادشاهی آثاری ساخته و وضعیت ایران پیش از اسلام متزلزل و نابه‌سامان به تصویر کشیده شود. بنابراین ساخت چنین پروژه‌ای با این پروپاگاندای رسانه‌ای چندان هم برای مدیران سینمای ایران گران تمام نخواهد شد و به نوعی در راستای تمایلات آنها خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا