خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حیف از فرصتی که سوخت | یادداشت احمد زیدآبادی درباره فلسطین و اسرائیل

احمد زیدآبادی طی یادداشتی در اینستاگرام با تیتر «تأسف از فرصتی که سوخت!» نوشت:

ظهور دولت افراطی نتانیاهو بهترین فرصت را برای استفادهٔ جمهوری اسلامی از نفوذ منطقه‌ای خود در جهت حل عادلانهٔ مسئلهٔ فلسطین و ارتقاء بی‌سابقهٔ موقعیت ایران در سطح منطقه و جهان فراهم کرد.
این فرصت اما با جنگ جاری در نوار غزه از دست رفت. به نظر من، تحولات آتی خاورمیانه درست در جهت عکس آنچه مقام‌های جمهوری اسلامی تصور می‌کنند، حرکت خواهد کرد.
باعث تأسف است! باعث غصه و رنج است! آثارش به زودی ظاهر خواهد شد

حماس و داعش!

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با مقام‌های اسرائیلی هم‌صدا شده و حماس را شبیه داعش و بدتر از آن دانسته است.
قضاوت عادلانه در این مورد اما چیست؟
واقعیت این است که اعمالی که از شبه‌نظامیان درگیر در عملیات توفان الاقصی سرزده واقعاً دلخراش و با هر معیار انسانی و وجدانی و دینی غیرقابل توجیه است و بخصوص با سلوک معمولِ بسیاری از رهبران حماس همخوانی ندارد.
به عبارت دیگر، من کاملاً بعید می‌دانم که بسیاری از رهبران ارشد و میانی حماس با کشتار غیرنظامیان و بدرفتاری با اسیران موافق بوده باشند.
حماس سازمانی دربرگیرندهٔ گرایش‌های تند و در عین حال ملایم است. شیخ احمد یاسین بنیانگذار این گروه، خود شخصیتی معتدل بود و در امر مبارزه حد نگه می‌داشت. خالد مشعل نیز به اعتدال معروف بود.
من گمان نمی‌کنم شخصیتی مانند اسامه حمدان هرگز به کشتن کودکان و زنان راضی باشد. من سال 75 با او در روزنامهٔ همشهری مصاحبه‌ و صحبتی طولانی داشتم و او را فردی معقول و متین و باوقار و معتدل یافتم.
به نظرم شبه‌نظامیان درگیر در عملیات توفان الاقصی خودسرانه و از روی خشم و کینهٔ فردی و احساس آتش به اختیاری عمل کرده‌اند و برای رفتار خشن خود مجوزی از سوی بسیاری از رهبران سیاسی حماس نداشته‌اند.
از این رو، خشونت به کار گرفته شده در این عملیات را به پای تمام جناح‌های حماس نوشتن و با تشبیه کل سازمان به داعش، عملاً جواز ترور و حذف تمام سران آن را صادر کردن، بسیار ظالمانه است.
در اینجا ممکن است این پرسش پیش آید که پس چرا این رهبران در برابر عملیات توفان الاقصی سکوت کرده‌اند؟ به نطرم این سکوت به بغرنجی و پیچیدگی مبارزهٔ مسلحانه و تناقض‌های ذاتی آن مربوط می‌شود چرا که موضع‌گیری آنی و علنی در برابر عمل انجام شدهٔ درون‌گروهی، کار ساده‌ای نیست و نیاز به قدری تأمل و سنجش و فرصتِ فکر همه‌جانبه دارد.
من احتمالش را زیاد می‌دانم که جناح معتدل حماس از جنبه‌های به شدت خشونت‌آمیز عملیات اخیر فاصله بگیرد و اجازه ندهد که کار جمعی شبه‌نظامی خشمگین، بهانه‌ای برای همردیف کردن یک سازمان باسابقه با گروه جنایتکار داعش به دست دشمنانش دهد.

چند یادداشت از احمد زیدآبادی درباره جنگ اسراییل و فلسطین

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا