خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقض آزادی‌بیان

روزنامه هم میهن نوشت: تعطیل کردن دفتر شبکه الجزیره در اسرائیل به‌طور مشخص، نقض آزادی‌بیان و جلوگیری از گردش آزاد اطلاعات محسوب می‌شود. در بین خبرگزاری‌های مهم جهان مثل تلویزیون‌های بی‌بی‌سی جهانی، فاکس‌نیوز، رویترز و الجزیره می‌توان گفت این رسانه‌ها تنها رسانه‌های دنیا هستند که در اطلاع‌رسانی جنگ غزه و اسرائیل در چارچوب قواعد حرفه‌ای، نه‌تنها طرفداری کامل از اسرائیل نمی‌کنند بلکه مشکلات و سختی‌های فلسطین را در طول روزهای اخیر تا جایی که امکان داشت، منتشر می‌کنند. درواقع رسانه‌هایی که قید شد تا جایی که امکان داشت سعی کردند به‌شکلی بی‌طرفانه مطالب را به سمع و نظر مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی برسانند.
به‌نظر می‌رسد آنچه باعث شده تا اسرائیل دفتر این شبکه در اسرائیل را تعطیل کند، ناراحتی مقامات اسرائیلی از بازتاب اخبار فلسطین توسط این شبکه است که باید عرض کنم چنین رفتاری کاملاً خلاف آزادی‌بیان است. متاسفانه در روابط بین‌الملل، استانداردهای دوگانه در برخورد با معیارهای حقوق بشر و آزادی‌های عمومی، بسیار گسترده است. در بحران اخیر پیش‌آمده، ما مشاهده کردیم که قدرت‌های بزرگ جهانی، در اکثر موارد نسبت به رفتار اسرائیلی‌ها با مردم فلسطین که اغلب نقض معیارهای مربوط به جنگ -مثل لطمه‌زدن، آسیب و کشتار کودکان یا قتل غیرنظامیان بر اثر آتش نیروهای نظامی- است، سکوت اختیار کردند یا واکنشی که درخور چنین اتفاق ناگواری باشد، نشان ندادند.
در این مورد هم برخورد اسرائیل با شبکه تلویزیونی الجزیره، از موارد نقض آزادی‌بیان است که با سکوت واضح غرب، وارد فاز جدیدی شده است. درواقع رفتارهای غرب تابع معیارهای حقوق بشر نیست، بلکه تابع منافع این کشورهاست. البته در روابط بین‌الملل، دولت‌ها براساس منافع خودشان رفتار می‌کنند، نه براساس رعایت اخلاق و حقوق بشر. منتها نقد اصلی این است که حقوق بشر در مواقعی که باید واکنش صحیحی نشان دهد، منفعل است و درنهایت از اعتبار ساقط می‌شود. موضوع مهمی که باید نسبت به آن بیش‌ازپیش نوشت این است که آیا شبکه الجزیره می‌تواند از این اقدام که بسته‌شدن شبکه توسط اسرائیل است، شکایت کند یا خیر؟ پاسخ مثبت است، چراکه شورای حقوق بشر در صورت تقاضای شبکه الجزیره، می‌تواند درباره این درخواست به‌صورت مستقل گفت‌وگو و به آن رسیدگی کند. به‌هرحال الجزیره یک شبکه بین‌المللی است که از ادامه فعالیت محروم شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا