خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پانترکیسم چیست؟

وبسایت اصولگرای مشرق به نقل از کانال تلگرامی ایرانیک تی‌وی با تیتر «بیماری پانترکیسم» نوشت: دیدگاه سید حسن تقی‌زاده، اندیشمند، پژوهشگر و سیاستمدار برجسته تبریزی درباره پانترکیسم را منتشر کرد.

 «افرادی که به عقیده عجیب پانترکیزم اعتقاد دارند… شاید آگاه نباشند از اینکه این عقیده عجیب و مضحکِ لزومِ احیای شاهنشاهی چنگیز و تبرئه مغول از هرگونه ناقص و مبالغه در عدد و کمالات مفاخر تاریخی قوم ترک به حد هذیان که مبنی بر انکار تمام روایات تاریخ و تحریف حقایق مسلمه بود، بیشتر ناشی از یک کتاب قصه‌مانندی بود که یک یهودی فرانسوی آن را تالیف کرده و در اوایل انقلاب مشروطیت عثمانی به ترکی ترجمه شده است…عامه مردم بدبخت عثمانی  خواص کم‌عمق و مفاخرجوی آنها نیز با اعتماد به اینکه آقای “لئون کاهون” از علما و فلاسفه و محققین به نام اروپاست، در هر موردی به حرف‌های او استناد و استدلال و مبالغات او را هضم کردند و بدین طریق عقیده به علو نژاد “ترک و تورانی” مانند امراض “وبایی” انتشار یافت و به “قفقازیه” و “ترکستان” نیز سرایت کرد»

بیماری پانترکیسم چیست؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

این وبسایت اصولگرا در مطلبی دیگر نوشت:

فعال رسانه‌ای در واکنش به حواشی بازی فوتبال پرسپولیس و تراکتور در توییتر نوشت: ‏بعنوان یه تُرک این بیت از استاد شهریار رو میزنم تو صورت پان ترک ها:

گرچه ترکی بس عزیز است و زبان مادری

لیک اگر ایران نگوید، لال بادا این زبان

پاسخ شهریار به پان ترک ها

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

فرهیختگان نوشت:

تغییر فاز ترکیه در غرب آسیا به دلیل رویکرد مخرب‌تر گذشته این کشور که به درگیری‌های مذهبی دامن زد، می‌تواند باعث ایجاد خطای دید شده و سیاست جدید این کشور در ابتدای امر مناسب به نظر ‌آید. با این وجود این رویکرد نیز همانند گذشته مخرب است و می‌تواند منطقه را به درگیری‌های بیشتری سوق دهد.

آینده خطرناک منطقه با «پان‌ترکسیم»

 با شکست گروه‌های اخوانی در منطقه ترکیه شکست نخورده، بلکه یکی از ابزارهای این کشور فرسوده شده و به کناری گذارده شده است. اردوغان حالا قصد دارد با ابزار سوهان‌کشیده‌شده دیگری به جان منطقه بیفتند؛ «پان‌ترکیسم». بر همین اساس گفته می‌شود هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه در جریان سفر اخیر خود به عراق در دیدار با سران ترکمان عراق به آنها قول داده است، می‌کوشد در رایزنی با سطوح مختلف دولتی عراق رضایت آنها برای اعطای نقش‌های بیشتر به این قومیت را کسب کند. به گزارش تسنیم، فیدان در دیدار با جبهه ترکمان‌ها در سفارت ترکیه در بغداد و نیز در اربیل به آنها گفته طی سال‌های گذشته به‌صورت سازماندهی‌شده به بغداد فشار آورده تا حضور این طیف در حاکمیت را تقویت کند و به این فشارها ادامه خواهد داد. فیدان همچنین در دیدار با فالح فیاض، رئیس حشد شعبی از او خواسته که برای بخش‌های ترکمان‌نشین، شاخه «حشد ترکمانی» را تاسیس کند تا این شاخه از منافع ترکمان‌های بومی حفاظت کند. وزیر خارجه ترکیه در دیدار با هادی العامری، رهبر ائتلاف فتح نیز از او خواسته از ترکمان‌های عراقی حمایت کند تا تعدادی از آنها از طریق این ائتلاف به پارلمان راه پیدا کنند.
تغییر فاز ترکیه در غرب آسیا به دلیل رویکرد مخرب‌تر گذشته این کشور که به درگیری‌های مذهبی دامن زد، می‌تواند باعث ایجاد خطای دید شده و سیاست جدید این کشور در ابتدای امر مناسب به نظر ‌آید. با این وجود این رویکرد نیز همانند گذشته مخرب است و می‌تواند منطقه را به درگیری‌های بیشتری سوق دهد.

ترکیه در بسیاری از مسائل و حوزه‌های نفوذ خود میراث‌دار امپراتوری عثمانی است. این امپراتوری پس از بروز شورش در سرزمین‌های عربی و از دست رفتن سرزمین‌های اروپایی شاهد شکل‌گیری ایده‌های ملی‌گرایانه‌ای شد که معتقد بودند «باب عالی» باید به جای حکومت و اتکا به اقوام غیرترک، گامی به سوی تصرف سرزمین‌های ترک بردارد؛ سرزمین‌هایی که بیشتر تحت تسلط روسیه بودند تا عثمانی. برهمین اساس عثمانی با هدایت ترکان جوان، طی جنگ جهانی اول تلاش کرد سرزمین‌های ترک‌نشین قفقاز و حول آن را به تصرف درآورده و از طریق دریای خزر به سرزمین‌های ترک‌نشین آسیای‌میانه، سیبری و سین‌کیانگ دست یابد. ترکیه اردوغان اما ترکیبی تمام‌عیار از کل دوران عثمانی بود. به عبارتی دیگر وی به‌طور همزمان سیاست ابتدایی و موخر این امپراتوری را پیگیری می‌کرد. او با تشکیل سازمان کشورهای ترک در سرزمین‌های ترک‌نشین با ملی‌گرایی به پیش می‌رفت و در سرزمین‌های عربی و اسلامی با دیدگاه‌های اسلامی مانند «اخوان‌المسلمین». با این وجود همانند عثمانی، اردوغان نیز در محیط عربی و اسلامی نهایتا با شکست روبه‌رو شد؛ هرچند بسیار زودتر از اسلاف خود. این شکست کلی در منطقه در درون خود پیروزی‌هایی جزئی داشت که اردوغان را به سمت‌و‌سویی جدید در منطقه سوق دادند. علی‌رغم شکست در محیط عربی ترکیه در مناطقی که تحت‌تاثیر جمعیت‌های ترک بودند موفقیت‌هایی کسب کرد. به‌طور ویژه در لیبی و نیمه غربی آن. گفته می‌شود از جمعیت شش میلیونی لیبی یک‌چهارم آنها فرزندان سربازان و دولتمردان عثمانی هستند که در گذشته ساکن این منطقه شده بودند. ترکیه در سوریه و عراق نیز به‌نوعی نتایج مثبتی در این خصوص یافت. آشکار شدن این نتایج برای ترکیه در منطقه با یک تحول درونی این کشور تشدید شدند. اردوغان به دلیل کاهش آرا و توانمندتر شدن مخالفان مجبور شد با دولت باغچه‌لی، رهبر حزب راستگرای افرطی حرکت ملی ائتلاف کند؛ فردی که اهدای یک نقشه توسط وی به اردوغان در سال 2021 که در آن نواحی مختلفی از چین، روسیه و ایران جزئی از جهان ترک ترسیم شده بودند، جنجالی شد.

واکنش تند علی دایی به شعارهای پانتورک ها در استادیوم+ فیلم

به گزارش پارسینه؛ در این ویدئو قدیمی مشاهده کردید که علی دایی چگونه به ملی گرایی اشاره می کند و به شعارهای پانتورک ها در استادیوم حمله می کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام‌پان‌تورک‌چیزی‌هست‌شبیه پان‌فارس‌‌منتها‌درایران‌آن‌چه‌رواج دارد‌پاکسازی‌زبان‌ترکی‌هست‌‌نه‌ زبان‌فارسی‌اینکه‌هر‌قومی‌حق دارد‌درایران‌درکنار‌زبان‌رسمی زبان‌ملی‌ومادری‌خودش‌را‌در تمام‌سطوح‌تحصیلی‌تدریس وآموزش‌دهد‌عین‌حق‌عین اسلام‌ودرقانون‌اساسی‌اصل ۱۵‌نیز‌آمده‌.اینکه‌فلان‌زید‌چه گفته‌چه‌ربطی‌به‌اصل‌قضیه دارد‌.درهرمورد‌ببین‌باحق مطابق‌است‌یانه.

    6
    6
  2. سلام‌‌خداوند‌انشالله‌سیاستهای
    پانیستی‌را‌درایران‌از‌ریشه‌براندازد
    اگر‌پیرو‌قرآنی‌بگو‌آمین‌.لطفا‌درمورد
    سیاستهای‌پان‌ترکیه‌بیشتر‌توضیح
    دهیدمثلا‌‌گسترش‌روابط‌تجاری
    با‌کشورهای‌ترک‌زبان‌به‌نظر‌شما
    پانیستی‌است

    1
    2
  3. سلام‌‌‌‌چهل‌وچند‌سال‌است‌که‌اصل
    ۱۵‌قانون‌اساسی‌که‌‌تدریس‌زبان
    ملی‌مادری‌اقوام‌ایرانی‌را‌درکنار
    زبان‌رسمی‌‌‌ودر‌سطوح‌تحصیلی
    به‌رسمیت‌شناخته‌راکد‌مانده‌
    با‌اجرای‌این‌واقعی‌این‌اصل‌قدرت
    ملی‌ایران‌تحکیم‌وتعمیق‌میگردد

    4
    5
  4. باید گفت پانفارس ها نیز با جعل تاریخ هخامنشیان بسیار بیشتر در این راه قدم برداشته اند و منجر به تقابل و مقاومتی شده که از جانب تورک زبانان شاهد هستیم ،

    5
    8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا