خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«پیروز جنگ در خاورمیانه روسیه است»

پیام فیض در ستاره صبح نوشت: ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در سفر به سرزمین‌های اشغالی با همتای اسرائیلی خود دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. یک منبع دیپلمات در این ارتباط گفت: «زلنسکی می‌خواست این سفر را پس از ورود به اسرائیل اعلام کند، اما پس از افشای اطلاعات مربوط به سفرش بسیار ناامید شد». همچنین شبکه‌ ای بی سی آمریکا فاش کرد که مذاکراتی پنهانی با زلنسکی برای آتش‌بس در جنگ با روسیه در حال انجام است. در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفت‌وگویی با عبدالرضا فرجی راد، استاد دانشگاه و دیپلمات پیشین انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

  ارزیابی شما از سفر زلنسکی به اسرائیل چیست؟ به نظر شما صلح در جنگ اوکراین برقرار می‌شود یا خیر؟
از زمانی که برنامه‌ریزی برای ضد حمله اوکراین در فصل بهار با همکاری آمریکا و اروپا طرح‌ریزی شد، غرب امید زیادی برای نتایج این ضد حمله داشت، اما شکست خورد. از آن به بعد غرب در فکر فرورفت که آیا می‌توان جنگ را ادامه داد یا خیر. برای پاسخ به این پرسش در بین کشورهای اروپایی اختلاف ایجاد شد.
برخی دولت‌های اروپایی معتقدند با توجه به اینکه جنگ به نقطه بن‌بست رسیده است هزینه کردن برای اوکراین منطقی به نظر نمی‌آید. در جبهه‌های نبرد، نه روسیه پیشرفت قابل‌توجهی دارد و نه اوکراین. همچنین پیروزی مدنظر غرب برای کی یف دیگر دست‌یافتنی نیست. حال که جنگ غزه در خاورمیانه شروع شده و پیش‌بینی می‌شود که طولانی‌مدت شود به نظر می‌رسد بهتر است به اسرائیل کمک کرد.
وزیر دفاع اسرائیل گفته است جنگ با حماس احتمالاً تا یک سال به طول بینجامد. اولویت آمریکا بین اوکراین و اسرائیل حتماً اسرائیل است. بایدن باید سلاح و پول به اسرائیل کمک کند. دو روز پیش 14 نیم میلیارد دلار کمک مالی برای اسرائیل در کنگره آمریکا به تصویب رسید. به نظر می‌رسد در چنین شرایطی دولت بایدن به این نتیجه رسیده که یک آتش‌بس در شرق اروپا اعلام شود. زیرا جنگ خاورمیانه هر مقدار طول بکشد به سود روسیه است. بنده روز دوم حمله حماس به اسرائیل گفتم که برنده این جنگ روسیه است. لذا اکنون غربی‌ها به این فکر افتاده‌اند که یک آتش‌بس در جنگ با روسیه اعلام شود و زلنسکی را به این موضوع متقاعد کنند. به عقیده من آمریکا می‌تواند او را به این آتش‌بس راضی کند. دوم آمریکا نمی‌خواهد به روسیه اجازه دهد که از اتفاقات خاورمیانه سوءاستفاده کند و وضعیت را به سود خود تغییر دهد. از یک ماه قبل در ناتو بحث‌هایی مربوط به آتش‌بس در اوکراین مطرح‌شده و کشورهای اروپایی با آمریکا هم توانسته‌اند به یک جمع‌بندی برسند.
زلنسکی شرایط سختی دارد، زیرا اگر جنگ با شرایط موجود پایان یابد زلنسکی بازنده این جنگ محسوب می‌شود. زیرا زمین‌های زیادی از دست داده و قول‌های خود را به مردم نتوانسته انجام دهد. در ماه‌های نخست اوکراینی‌ها با شوق به جنگ می‌رفتند، اما امروز دولت اوکراین با کمبود نیرو مواجه است. بعضاً شاهد تظاهرات انتقادی علیه زلنسکی در اوکراین هستیم.
زلنسکی به تل‌آویو سفر می‌کند تا ببیند می‌تواند از کمک‌های تسلیحاتی اسرائیل استفاده کند یا خیر. علاوه بر اینکه روی کمک تسلیحاتی اسرائیل حساب بازکرده می‌خواهد از لابی اسرائیل در آمریکا هم استفاده کند، اما موفق نخواهد شد زیرا اسرائیل خودش امروز دریافت‌کننده کمک از آمریکاست. لذا جنگ در خاورمیانه شرایط بدی برای اوکراین به وجود آورده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا