خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سرنوشت نامعلوم فیلم‌هایی که بعد از رونمایی در جشنواره‌ها ناپدید شدند

سایت فیلم نیوز نوشت:

طی سال‌های اخیر از تعدادی فیلم در جشنواره‌های داخلی رونمایی شده و جوایزی هم به آن‌ها اهداد شده اما مدت‌هاست کسی از آن‌ها خبری ندارد. «اردک لی»، «مصائب شیرین 2»، «روزی روزگاری آبادان»، «مامان» و … از جمله این آثار هستند.

به گزارش فیلم‌نیوز، از سال 1397 تا 1400 تعدادی فیلم در جریان برگزاری جشنواره فیلم فجرو جشنواره جهانی رونمایی شدند، فیلم‌هایی که غالبا مورد توجه هیات داوران هم قرار گرفتند و در چند رشته نامزد و برنده سیمرغ بلورین شدند. اما با پایان این رویدادها دیگر خبری از این آثار نشده است. حتی در دوران کرونا که بحث اکران آنلاین فیلم‌ها مطرح شد ، تعدادی از این آثار جز گزینه‌ها هم نبود. در این گزارش به وضعیت این آثار پرداخته‌ایم.

اردک لی | کارگردان : بهروز غریب‌پور | محصول : 1396

هنگامه قاضیانی با گریمی متفاوت در نمایی ازفیلم «اردک لی»

بهروز غریب‌پور کارگردان مطرح تئاتر، 16 سال بعد از ساخت فیلم دومش با نام «تنبل قهرمان»، تصمیم گرفت براساس یک ماجرای واقعی سومین فیلمش را جلوی دوربین ببرد. او 23 مهرماه 1396 این فیلم را با حضور بازیگرانی چون هنگامه قاضیانی، شاهرخ فروتنیان ، احسان امانی و تعدادی نابازیگر نوجوان در شهرک سینمایی کلید زد. این فیلم به تهیه‌کنندگی علی حضرتی مراحل تولید خود را پشت سر گذاشت و متقاضی حضور در جشنواره سی وششم فیلم فجر شد. «اردک لی» مورد توجه هیات انتخاب جشنواره قرار نگرفت و به بخش مسابقه راه پیدا نکرد. بعد از آن غریب‌پور فیلمش را به جشنواره جهانی فجر ارائه داد که اینبار برای نمایش در بخش «جلوگاه شرق» پذیرفته شد. در این رویداد سینمایی از فیلم «اردک‌لی»رونمایی شد. بعد از نمایش در این جشنواره دیگر خبری از نمایش «اردک لی» نشد. جالب است بعد از این فیلم علی حضرتی خودش وارد عرصه کارگردانی شد و دو فیلم «سازهای ناکوک» و«شهرک» را ساخت، که اولی اکران آنلاین شد و دومی هم سال گذشته روی پرده رفت.

مصائب شیرین دو | کارگردان : علیرضا داود نژاد | محصول : 1397

«مصائب شیرین 2» بعد از اکران در جشنواره جهانی فجر دیگر رنگ پرده را ندید.

علیرضا داود نژاد در سال 1397 با ساخت فیلم «مصائب شیرین» مسیر جدیدی را در عرصه فیلمسازی باز کرد. سبک وسیاقی که البته فقط خود داودنژاد متخصص آن بود و کارگردان دیگری جسارت نزدیک شدن به آن را پیدا نکرد. او بعد از این فیلم آثار دیگری را با همین سبک و سیاق ساخت، اما در سال 1396 و در حالیکه 19 سال از ساخت فیلم «مصائب شیرین» می‌گذشت ، تصمیم گرفت تا قسمت دوم آن را جلوی دوربین ببرد. فیلم قصه کاراکترهای اصلی مصائب‌شیرین است که حالا بعد از 19 سال در موقعیتی تازه قرار گرفته‌اند. آن‌ها با وجود مخالف خانواده‌هایشان با هم ازدواج می‌کنند. داستان آن‌ها در قسمت دوم از جایی شروع می‌شود که  سال‌ها از ازدواجشان گذشته و در لندن مشغول در کنار دختر هفده ساله‌شان مشغول زندگی هستند. این فیلم به دلیل طولانی شدن مراحل آماده‌سازی‌اش به جشنواره فیلم فجر نرسید، اما اردیبهشت اه سال 98 برای حضور در جشنواره جهانی فجر پذیرفته شد. ساخته جدید داودنژاد در بخش «سینمای سعادت» پذیرفته شد و در همان روز اول روی پرده رفت. بعد از اکران در جشنواره جهانی فجر «مصائب شیرین 2» دیگر رنگ پرده را به خود ندید. این فیلم تا اسفند ماه سال 98 که سینماها دایر بودند فرصت اکران به دست نیاورد. از اسفند 98 تا آبان ماه 1400 که سالن‌ها به دلیل پاندومی کرونا در حالت نیمه تعطیل بودند هم داودنژاد ترجیح داد که فیلمش را روی پرده نفرستد و حتی با اکران آنلاین آن‌هم موافقت نکرد. از شروع به کار دوباره سینماها بعد از پاندومی کرونا تا کنون هم فرصتی برای اکران «مصائب‌شیرین 2» مهیا نشده است.

آنجا همان ساعت | کارگردان : سیروس الوند | محصول : 1397

اکران نشدن فیلم «آنجا همان ساعت» آنقدر طولانی شد که پرویز پرستویی هم نسبت به آن معترض شد.

«آنجا همان ساعت» تا به اینجا آخرین فیلم سیروس الوند در مقام کارگردان است. این فیلم متقاضی شرکت در بخش مسابقه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بود، اما برای این بخش انتخاب نشد و در نهایت به عنوان فیلم مهمان در ایام برگزاری جشنواره فجر در چند نوبت به نمایش درآمد. فیلم سیروس الوند سال 98  پشت در اکران ماند و در سال 99 که سینماها نیمه تعطیل بودند نامش به عنوان یکی از فیلم‌های اکران آنلاین مطرح شد. حتی در برهه‌ای زمان شروع اکران آنلاین فیلم هم اعلام شد ، اما در نهایت سیروس الوند به امر رضایت نداد. «آنجا همان ساعت» بعد از آن هم فرصت نمایش در سینماها را به دست نیاورد. طولانی شدن این امر مورد اعتراض پرویزپرسپوتیی بازیگر اصلی فیلم قرار گرفت. او با انتشار پستی در صفحه‌ شخصی‌اش در اینستاگرام نسبت به این ماجرا واکنش نشان داد و نوشت :« الان درست ۵ سال از ساخت فیلم می‌گذرد، حتی پروانه نمایش هم دارد! خود بنده با چند نفر از دوستان پخش که آخرینش آقای مرتضی شایسته است صحبت کردم . اگرچه مشکل اکران فیلم‌ها، مثل نوبت اکران و کرونا و… وجود داشته ولی شما به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان هنوز فرصت پیگیری نداشتید و گویا اصلا برایتان آبروی بنده نزد سرمایه‌گذار و اسپانسر مهم نیست و وقت برای پیگیری اکران فیلم را ندارید.» البته این صحبت‌های پرستویی بی‌جواب نماند و سیروس الوند هم با انتشار نامه‌ای به آن پاسخ داد او نوشت که طی مشورتی که با مرتضی شایسته داشته هنوز شرایط اکران را برای فیلمش مهیا نمی‌بیند.

ابر بارانش گرفته | گارگردان: مجید برزگر | محصول : 1398

نازنین احمدی برای فیلم «ابر بارانش گرفته» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد، اما این فیلم از جشنواره سی و هشتم تا کنون فرصت اکران به دست نیاورده است.

«ابر بارانش گرفته» چهارمین فیلم مجید برزگر بعد از فیلم‌های «فصل باران‌های موسمی»، «پرویز» و «یک شهروند کاملا معمولی» است . این فیلم مورد توجه هیات انتخاب قرار گرفت و به عنوان یکی از فیلم‌های بخش مسابقه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر انتخاب شد . «ابر بارانش گرفته» در رقابت با دیگر فیلم‌ها توانست نظر هیات داوران را در سه رشته بازیگری اصلی زن، بازیگر مکمل مرد و فیلمبرداری جلب کند که در نهایت از بین این سه رشته سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به نازنین احمدی بازیگر اصلی این فیلم رسید. این فیلم هم به مانند خیلی از آثار سینمایی به مدت یک وسال نیم به دلیل شیوع ویروس کرونا و نیمه تعطیل بودن سینماها فرصت اکران به دست نیاورد و بعد از آن هم خبری از نمایش آن نشد. نکته جالب اینجاست به دلیل اکران نشدن فیلم ، نازنین احمدی هم هنوز در هیچ پروژه سینمایی، خانگی و تلویزیونی دیده نشده است.

روزی روزگاری آبادان | کارگردان : حمید رضا آذرنگ | محصول : 1399

«روزی روزگاری آبادان» با وجود موفقیت در جشنواره سی و نهم بعد از آن هیچگاه رنگ پرده را به خود ندید.

«روزی روزگاری آبادان» نخستین تجربه کارگردانی حمیدرضا آذرنگ است که در دوران همه‌گیری ویروس کرونا آن را جلوی دوربین برد. آذرنگ این فیلم را با اقتباسی از نمایشنامه‌ای به همین نام که خودش آن را نوشته و روی صحنه برده برد، ساخت. فیلم ترکیب بازیگران خوبی هم داشت. محسن تنابنده و فاطمه معتمد آریا بازیگران اصلی آن بودند. این فیلم به دلیل نامزدی در چند رشته مجوز حضور در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر را به دست آورد. «روزی روزگاری آبادان» توانست اکران موفقی در جشنواره داشته باشد و ضمن جلب نظر مخاطبان ، هیت داوران را هم با خودش همراه کند. این فیلم در هفت رشته بازیگرنقش اول مرد، بازیگر نقش مکمل زن، فیلمنامه اقتباسی، فیلمبرداری و… نامزد دریافت جایزه شد و در نهایت در بخش طراحی صحنه تومسط سهیل دانش اشراقی این جایزه را از آن خودش کرد. «روزی روزگاری آبادان» با وجود موفقیت در جشنواره فجر ، هیگاه فرصت اکران ب دست نیاورد. این فیلم از محصولات اول مارکت است که به شکل مشترک توسط عبداله اسکندری و علی اوجی تهیه و تولید شد.

مامان | کارگردان : آرش انیسی | محصول : 1399

رویا افشار برای فیلم «مامان» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خودش کرد.

 فیلم «مامان» جز فیلم اولی‌های جشنواره سی و نهم فیلم فجر بود که در این رویدا مورد توجه قرار گرفت. اهمیت این فیلم از آن جهت بیشتر شد که در نهایت توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را توسط رویا افشار از آن خودش کند. فیلم «مامان» علاوه بر رشته بازیگر نقش اول زن در شاخه‌های بهترین نقش اول و مکمل مرد، فیلمنامه و بهترین کارگردان اول هم کاندیدا شد . اما با وجود موفقیت در جشنواره و اقبال از سوی مخاطبان و منتقدان، مامان بعد از جشنواره سی ونهم فرصت اکران عمومی را به دست نیاورد. از رونمایی این فیلم در جشنواره سی و نهم تا الان سه سال می‌گذرد و هنوز هم خبری از اکرانش نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا