34 میلیون نفر گیمر و 4 میلیون نفر حرفهای
نهال موسوی در عصرایران نوشتت: آخرین آمار در پیمایشها نشان میدهد ۳۴ میلیون ایرانی بازیکن بازیهای ویدئویی هستند و میانگین سنی ۲۳ سال است و از این عدد ۴ میلیون بازیکن حرفهای داریم که هفتهای بیش از ۲۱ ساعت بازی میکنند و این نشان میدهد بازی بخش مهمی در زندگی افراد است.
در چند روز گذشته هشتمین جام قهرمانان بازیهای ویدئویی ایران به کار خود پایان داد و قهرمانان بخشهای مختلف مشخص شدند.
در مراسم اختتامیه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به دلیل حضور در سفر به استان کردستان به صورت برخط در آیین پایانی این رویداد شرکت کرد نکات جالب توجهی را بیان کرد.
اسماعیلی گفت که هدف گذاری آنها برای یک میلیون شرکت کننده بود که یک و نیم میلیون نفر در مسابقات این دوره حضور پیدا کردند! اسماعیلی همچنین اضافه کرد: «آخرین آمار در پیمایشها نشان میدهد ۳۴ میلیون ایرانی بازیکن هستند و میانگین سنی ۲۳ سال است و از این عدد ۴ میلیون بازیکن حرفهای داریم که هفتهای بیش از ۲۱ ساعت بازی میکنند و این نشان میدهد بازی بخش مهمی در زندگی افراد است.»
قابل ذکر است که این لیگ یا جام قهرمانی در دو بخش بازیهای ایرانی و بخش حضوری رشته فیفا ۲۳ برگزار شدند. این آمار و ارقام وزیر ارشاد طبیعتا برای بازیهایی است که امکان رصد و یا حضور آنلاین کاربران را به شکل معمولی دارند ولی بسیاری کاربر دیگر یا بازیهای دیگری هستند که به دلیل فیلترینگ اساسا هیچ گونه نظارت و کنترلی بر آنها وجود ندارد.
با توجه به همین آمار اعلام شده از طرف وزیر ارشاد 34 میلیون نفر از جمعیت ایران 85 میلیون نفری مشغول بازیهای رایانهای و یا موبایلی هستند یعنی تقریبا از هر 100 نفر 40 نفر با این مقوله سر و کار دارند. 4 میلیون نفر بازیکن حرفهای هم که یعنی از هر 100 نفر تقریبا 5 نفر به شکل حرفهای مشغول بازی هستند.
شاید برای برخی این اتفاق کمی دور از انتظار باشد ولی عین واقعیت است و تازه همانطور که ذکر شد بسیاری از بازیها به دلیل اعمال فیلترینگ اساس لحاظ نشدهاند. شاید باورتان نشود اما بخشی از ویدئوهایی که در پلتفرم آپارات بسیار پر بیینده هستند، ویدئوهایی هستند که گیمرها از بازی خودشان به شکل زنده ضبط کرده و بعد منتشر کردهاند.
جوانان و نوجوانان زیادی ساعتها بازی میکنند و یا مینشینند ویدئو بازیهای افراد حرفهای تر را نگاه میکنند، برای اینکه یک ذهنیتی در این پیدا کنید یک بار بازی ماینکرافت یا مثلا آموزش تکنیکهای بازی فیفا 22 یا 23 را جستجو کنید و آمار بازدید کنندگان را ببینید. بازیهای معروف دیگر هم مانند مانند «جی تی ای» یا «پابجی» ، پوکمون و … هم باز بر همین منوال هستند.
دو قضیه در این بخش بازیهای رایانهای یا موبایلی وجود دارد اول این که چون بازی است فکر نکنید کسانی که بازی می کنند فقط کودکان و نوجوانان هستند بلکه همانگونه که وزیر ارشاد گفته است میانگین سنی 23 سال است. اما کودکان و نوجوانان هم سهم مهمی از این بازیهای رایانهای و موبایلی را به خود اختصاص میدهند.
دوم این که با توجه به وسعت و فراگیری این بازیها واقعا هر آنچه به آن ارتباط پیدا میکند مهم میشود از سرعت اینترنت گرفته تا انواع بازیها و شکل و فضای آن و حال و هوایی که هر بازی به بازی کننده میدهد.
این بازیهای ویدئویی در زندگی افراد به شکلی نامحسوس و بدون تبلیغات رسمی وارد شده است و اتفاقا به همین دلیل نظارت و کنترل بر آن بسیار سختتر از مقولههایی چون فیلم، سریال، موسیقی و … است.
این مقوله یک فرصت بزرگ و یک تهدید بزرگ است که میتواند بر زندگی جمعیت زیادی از هم وطنان چه الان و چه در سالهای آینده تاثیر بگذارد، پس بهتر است نهادهای مربوطه با یک نگاه درست و با توجه به واقعیت در این زمینه فعالیت انجام دهند.
این مقوله دقیقا مصداق «چو در بندی سراز روزن بر آرد» است و نمیتوان با انکار یا سانسور، آن را از زندگی کاربران امروز جامعه دور کرد. اقدامی چون برگزاری جام قهرمانان بازیهای ویدئویی یک ضرورت است و ادامه دادن به آن از الزامات فرهنگی و هنری جهان امروز.
انتهای پیام