خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رنگ زبان درباره وضعیت سلامتی شما چه می‌گوید؟

العین فارسی نوشت: بر اساس مقاله‌ای که در وب‌سایت وری‌ول هلت منتشر شد، پژوهش جدید نشان می‌دهد که برای بررسی سلامت افراد می‌‌توان از رنگ و بافت زبان کمک گرفت.

بر اساس این پژوهش، تصاویر زبان در تشخیص برخی بیماری‌ها، مانند دیابت و کم خونی، ۹۵ درصد دقیق‌اند.

دکتر علی الناجی، دانشیار دانشگاه استرالیای جنوبی و یکی از نویسندگان این پژوهش، می‌گوید: «تحقیقات قبلی نشان داد که تغییرات در رنگ زبان، به ردیابی پیشرفت بیماری کووید-۱۹ یا غربالگری سرطان کمک می‌کند.»

او با اشاره به اینکه تشخیص بیماری‌ها از طریق فیلم برداری زبان روش کم‌هزینه است، گفت که این روش «می‌تواند تشخیص زودهنگام بیماری را افزایش دهد و همچنین راه پزشکی از راه دور را هموارتر کند»

این پزشک گفت: «بیماران می‌توانند تصاویر زبانشان را در خانه بگیرند و آن‌ها را برای ارزیابی متخصصان کادر درمان و مراقبت‌های بهداشتی – به‌ویژه در مناطق دورافتاده یا محروم‌تر – ارسال کنند تا به راحتی در دسترس آنان قرار گیرند.»

طبق اظهارات محققان، تغییرات در رنگ زبان ممکن است مرتبط با مصرف داروها، نقص ایمنی، کمبود تغذیه یا بیماری‌های مختلف باشد.

به‌عنوان مثال، اگر کمبود ویتامین ب ۱۲ دارید، زبان ممکن است متورم یا ملتهب شود. لکه‌های سفید یا قرمز هم در اثر عفونت قارچی به نام برفک دهان روی زبان ظاهر می‌شوند.

در همین حال، رنگ زبان می‌تواند به تشخیص سرطان کمک کند.

دکتر کوین کنتررا، جراح سر و گردن در پنسیلوانیا آمریکا، در این مورد گفت: «رنگ بخش مهمی از آزمایش زبان است. ضایعات پیش‌سرطانی معمولا سفید به نظر می‌رسند، در حالی که زبان قرمز، عروقی یا خونی نشان‌دهنده سرطان است.»

این روش تشخیصی جدید، گامی به سوی توسعه رویکردهای به‌روز و کارآمد در زمینه مراقبت‌های بهداشتی از راه دور محسوب می‌شود.

رنگ‌های مختلف زبان انسان چه چیزی را نشان می‌دهند؟

  • قرمز (و نه صورتی تیره): این رنگ کمبود ویتامین B را نشان می‌دهد.
  • بنفش: مشکلات قلبی و گردش خون ضعیف ممکن است باعث بنفش شدن زباتان شود.
  • سفید خالص: معمولاً در اثر لکه‌های سفیدی که روی سطح زبان رشد می‌کنند، پدید می‌آید. این موارد معمولاً در اثر عفونت‌های قارچی مانند برفک دهان ایجاد می‌شوند.
  • آبی: این رنگ ممکن است نشان‌دهنده گردش ضعیف اکسیژن در خون باشد.
  • زرد: مصرف زیاد چای یا قهوه و کشیدن سیگار، عوامل اصلی زرد شدن زبان است. اما گاهی اوقات ممکن است بیماریِ زردی و پسوریازیس نیز باعث زرد شدن زبان شوند.
  • خاکستری: گاهی اوقات مشکلات گوارشی ممکن است باعث خاکستری شدن زبان شما بشوند. همچنین این مورد ممکن‌ است در اثر عارضه‌های خوش‌خیمی مانند لوکوپلاکی یا لیکن پلان دهانی پدید آید که باعث ایجاد خطوط سفید می‌شوند. گاهی اوقات ممکن است لکووپلاکی سرطانی نیز ایجاد شود.
  • سیاه: زبان قهوه‌ای تیره مایل به سیاه بیشتر به باکتری‌هایی نسبت داده می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا