خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بهترین هواپیماهای مسافربری ایران کدام هستند؟

رپورتاژ آگهی

هواپیماهای مسافربری انواع مختلفی دارند و از بسیاری جهات با یکدیگر متفاوت‌اند؛ همین موضوع موجب می‌شود تا پرواز با هرکدام از آن‌ها نیز تجربه متفاوتی برای مسافران رقم بزند. اگر با انواع هواپیماهای مسافربری ایران و تفاوت‌ آن‌ها با هم اطلاع درستی ندارید در ادامه این مطلب همراه ما شوید تا بهترین هواپیماهای مسافربری ایران را به شما معرفی کنیم و به شما کمک کنیم تا در زمان خرید بلیط هواپیما با رزرو پروازهای آن دسته از ایرلاین‌هایی که این هواپیماها را در اختیار دارند، تجربه ایده‌الی از پرواز به دست آورید.

هواپیمای ایرباس ای ۳۰۰ (Airbus A300)

ایرباس از شناخته‌شده‌ترین و البته معتبرترین برندها در میان شرکت‌های هواپیماسازی در جهان است که با تولید هواپیمای ایرباس مدل ای ۳۰۰ در سال ۱۹۷۲ میلادی تحول بزرگی در این صنعت ایجاد کرد. ویژگی برجسته این نوع هواپیمای مسافربری بدنه پهن آن است که موجب شده این هواپیما ظرفیت بالایی برای مسافران داشته باشد. علاوه بر آن فضای داخلی این هواپیما نیز بزرگ و دلباز است و مسافران احساس راحتی بیشتری دارند.

این هواپیما ازنظر تجهیزات فنی نیز پیشرفته‌تر از هواپیماهای نسل قبل از خود بوده و از ابزارهای مطلوب الکترونیکی و رصد هوانوردی بهره‌مند است که تا حد زیادی امنیت بالای پرواز را تضمین می‌کنند. ازنظر بهره‌وری سوخت نیز بسیار بهینه است و دو موتور توربوفن را در خود جای داده است. در حال حاضر مسافران می‌توانند برای پرواز با این هواپیمای مسافربری در زمان خرید بلیط هواپیما به سراغ ایرلاین‌هایی نظیر ماهان، ایران ایر و معراج بروند.

هواپیمای ایرباس ای ۳۲۰ و ۳۲۱ (Airbus A320, A321)

شرکت پیشروی ایرباس بعد از موفقیت بزرگی که با تولید هواپیمای ایرباس ۳۰۰ خود به دست آورد در سال‌های بعد همچنان مسیر تولید هواپیماهای مسافربری را ادامه داد. تا پیش از محدودیت‌های بین‌المللی که ایران با آن مواجه است تعداد زیادی از این هواپیماها خریداری شدند و در حال حاضر همچنان در خطوط هوایی بکار گرفته می‌شوند و البته جزو بهترین هواپیماهای مسافربری ایران هستند. هواپیماهای ایرباس سری ۳۲۰ و ۳۲۱ نیز ازجمله همین هواپیماها هستند که ایرلاین‌های قشم ایر، معراج، ایران ایر، آتا و کیش ایر از آن‌ها در پروازهای خود استفاده می‌کنند.

هرچند این دو مدل ایرباس نسبت به نمونه اولیه خود بدنه کشیده‌تر و باریک‌تری دارند اما طراحی ارگونومیک صندلی‌های آن‌ها موجب شده است تا مسافران احساس راحتی داشته باشند. ظرفیت مسافران هواپیمای ایرباس ۳۲۰ از ۱۵۰ تا ۱۸۰ نفر و مدل ۳۲۱ نیز تا ۲۳۶ نفر است. هر دو این مدل‌ها از تکنولوژی روز بهره‌مند هستند و ازنظر راحتی و امنیت بین مسافران خطوط هوایی محبوبیت بالایی دارند.

هواپیمای ایرباس ای ۶۰۰-۳۴۰ (Airbus 340-600)

در فهرست بهترین هواپیماهای مسافربری ایران باز هم به یکی دیگر از اعضای خانواده ایرباس می‌رسیم که نمونه‌ای پیشرفته‌تر و به‌روزتر از مدل‌هایی است که پیشتر معرفی کردیم؛ این مدل همان هواپیمای ایرباس ای ۶۰۰-۳۴۰ است.

این هواپیما ازنظر اندازه طویل‌ترین مدل هواپیماهای ایرباس محسوب می‌شود و ظرفیت بسیار بالایی دارد که نسبت به کلاس پرواز می‌تواند از ۳۵۰ تا ۴۷۵ نفر باشد. این هواپیمای مسافربری چهار موتور توربوفن پرقدرت دارد و جزو هواپیماهای بلند خیز است که برای پرواز در ارتفاعات بسیار بالا کاملاً ایمن است؛ ازاین‌رو اغلب ایرلاین‌های معتبر از این هواپیما در پروازهای طولانی‌مدت خارجی استفاده می‌کنند.

آن دسته از افرادی که تمایل دارند تا با این هواپیمای مسافربری خارجی سفر کنند می‌توانند در زمان خرید بلیط هواپیما شرکت‌های هواپیمایی ماهان یا آسمان را انتخاب کنند.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ (Boeing 737)

هواپیمای بوئینگ جزو قدیمی‌ترین هواپیماهای خارجی است که امروزه بالغ‌بر نیم‌قرن است که شرکت‌های هواپیمایی ایران از آن‌ها برای خدمات‌رسانی به مسافرانشان استفاده می‌کنند. هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ نیز یکی از بهترین هواپیماهای مسافربری ایران است و به‌عنوان هواپیمایی کاربردی در خطوط کشور شناخته می‌شود. هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ بدنه‌ای باریک دارد و در هر پرواز قادر به جابه‌جایی ۲۱۰ مسافر است. کارایی و دامنه پرواز این هواپیمای مسافربری درمجموع مطلوب ارزیابی شده است. ایرلاین‌های ایران ایر، ماهان ایر و آسمان ازجمله شرکت‌های هواپیمایی هستند که از این هواپیما در مقاصد داخلی و خارجی به‌ویژه مسیرهای کوتاه استفاده می‌کنند.

هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ (Boeing747)

نام هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ که نسل جدیدتری از هواپیماهای بوئینگ اولیه است نیز در لیست بهترین هواپیماهای مسافربری ایران قرار دارد. این هواپیما جزو هواپیماهای پهن‌پیکر یا بزرگ بدنه محسوب می‌شود و ظرفیت آن در هر پرواز از ۳۶۰ تا ۶۶۰ مسافر متغیر است.

این هواپیما با ویژگی‌های مثبت فراوان ازجمله دامنه پرواز وسیع، چهار موتور بودن، تحمل وزن بالای بار و طراحی داخلی مطلوب گزینه ایده‌آلی برای پروازهای بلندمدت خارجی به‌حساب می‌آید؛ بااین‌وجود برای سفر با این هواپیمای مسافربری از داخل کشور فقط یک گزینه وجود دارد و آن‌هم خرید بلیط هواپیما از شرکت ماهان ایر است، زیرا متأسفانه امکان وارد کردن این نوع هواپیما بعد از سال ۲۰۱۷ میلادی فراهم نشد و در حال حاضر این هواپیما فقط در ناوگان هوایی شرکت ماهان پیدا می‌شود.

هواپیمای فوکر ۱۰۰ (Fokker100)

هرچند برند هواپیمایی فوکر به‌اندازه برندهای ایرباس و بوئینگ شهرت ندارد؛ اما هواپیماهای آن بسیار کاربردی هستند و شرکت‌های هواپیمایی در سرتاسر جهان از آن‌ها در خطوط هوایی خود استفاده می‌کنند.

این هواپیماها در سال‌های اخیر جزو بهترین هواپیماهای مسافربری در ایران بوده‌اند و یکی از بهترین آن‌ها نیز هواپیمای فوکر ۱۰۰ است که ساختار بدنه و برد پرواز آن از ابتدا برای مسیرهای کوتاه داخلی طراحی شده است. این هواپیما دارای دو موتور توربوفن است و قادر است در هر پرواز حدود ۱۰۰ تا ۱۱۸ مسافر را جابه‌جا کند. هرچند بدنه این هواپیمای مسافربری جزو خانواده‌های پهن‌پیکر نیست اما طراحی صندلی‌های آن به‌گونه‌ای است که مسافران در پروازهای کوتاه احساس خستگی نمی‌کنند.

شرکت‌های هوایی آسمان، قشم ایر، کیش ایر و نفت ایر از این هواپیما در مسیرهای هوایی با ارتفاع کم و مسافت‌های کوتاه هوایی استفاده می‌کنند.

هواپیمای مک دانل داگلاس ام دی ۸۰ (McDonnell Douglas MD-80)

یکی دیگر از بهترین هواپیماهای مسافربری ایران متعلق به یک شرکت هواپیماسازی به نام مک دانل داگلاس در آمریکا است. این هواپیما تحت عنوان هواپیمای مک دانل دانل داگلاس ام دی ۸۰ شناخته می‌شود دارای ظرفیت ۱۴۶ تا ۱۷۲ نفر مسافر است طراحی آن بیشتر بر مبنای مسیرهای کوتاه و داخل منطقه‌ای انجام شده است. طراحی داخلی این هواپیما کلاسیک و درعین‌حال شیک است و در آن بر فراهم کردن گزینه‌های سرگرمی برای مسافران تأکید شده است.

با همه این‌ها، ویژگی برجسته این هواپیما احتمال پایین برای وقوع نقص فنی در تجهیزات داخلی آن است و همین امر موجب شده است تا این هواپیما را در دسته امن‌ترین هواپیماهای مسافربری ایران در مسیرهای کوتاه‌مدت دسته‌بندی کنند؛ ازاین‌رو تعداد زیادی از ایرلاین‌های داخلی از این هواپیما در پروازهای داخلی کوتاه استفاده می‌کنند که از میان آن‌ها می‌توان به آتا، ایر تور، تابان، چابهار، زاگرس، کیش ایر و کاسپین اشاره کرد.

کلام آخر

امنیت سفر و راحتی مسافران در طول پرواز مهم‌ترین نکاتی هستند که هنگام رزرو بلیط هواپیما باید در نظر داشته باشیم. شرکت‌های هواپیمایی مختلف از انواع مختلفی از هواپیماها استفاده می‌کنند و همواره سعی دارند این دو مورد را در نظر داشته باشند؛ بااین‌حال بد نیست با شناخت بهترین و امن‌ترین هواپیماهای ناوگان هواپیمایی کشور، بلیط هواپیمای بهتری تهیه کنیم و در نتیجه تجربه‌ی بهتری از سفر هوایی خود داشته باشیم.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا