خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مرگ ۵ نفر بر اثر گازگرفتگی سگ های ولگرد در اصفهان

«مرگ ۵ نفر در چند ماهه اخیر و چند صد تَن در طی این سال ها که به واسطه گاز گرفتگی سگ های ولگرد آسیب دیده اند باعث واکنش‌هایی در این زمینه شد.»

خورشید کیایی در نصف جهان نوشت: بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی، از ابتدای فروردین تا پایان شهریور ماه امسال 784 مصدوم ناشی از گازگرفتگی سگ برای معاینه و تعیین خسارت به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که از این تعداد 593 نفر مرد و 191 نفر زن بودند، بیشترین مراجعه مصدومان با 102 نفر مربوط به استان خراسان رضوی و پس از آن با 98 نفر مربوط به استان تهران و 83 نفر مربوط به استان اصفهان بوده است و در این مدت 5 نفر نیز به دلیل گازگرفتگی سگ جان خود را از دست دادند که 4 نفر آنان مرد و یک نفر زن بودند.

بررسی ها همچنین نشان می دهد اغلب این بیماری ها از طرق مختلفی مانند گازگرفتگی توسط سگ یا تماس با آن به انسان منتقل می‌شود. مستندات اداره بیماری های مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت نشان می دهد در ایران فقط در سال1401 حدود 320 هزار و 11 مورد حیوان گزیدگی ثبت شده که نزدیک به 81 درصد این موارد مربوط به سگ ها بوده است.

در همین راستا آمار ارائه شده توسط مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور نشان ‌می‌دهد به رغم اینکه در مدت دو سال گذشته، هزینه‌ای بیش از 9 میلیون یورو برای واردات واکسن ضدهاری انسانی به کشور صرف شده‌ است، در همین مدت 30 نفر جان خود را به‌ دلیل ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند.

مرگ 5 نفر در چند ماهه اخیر و چند صد تَن در طی این سال ها که به واسطه گاز گرفتگی سگ های ولگرد آسیب دیده اند باعث واکنش‌هایی در این زمینه شد.

از جمله کسانی که به این موضوع واکنش نشان دادند مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست بود که از تلاش های سازمان محیط زیست در خصوص ساماندهی این سگ ها گفت و از نبود یک قانون مصوب که تکلیف دستگاه ها را در خصوص سگ های بلاصاحب و گله دار گلایه کرد.

به گفته‌ی غلامرضا ابدالی، وزارت کشور و شهرداری ها، دستگاه های متولی و مسئول سگ های بدون صاحب هستند؛ بنابراین، باید پیشنهاد اولیه این قانون از جانب آنها باشد تا با همکاری دستگاه های دیگر از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، دامپزشکی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاه های دست اندرکار این قانون تدوین شود و بعد در کمیسیون های تخصصی بررسی و در نهایت در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد. در این زمینه وزارت کشور محور است و مسئولیت مستقیم دارد و باید تمام دستگاه های دیگر هم در کنار وزارت کشور و شهرداری پای کار باشند تا هرچه زودتر این قانون تنظیم و سگ های بدون صاحب تعیین تکلیف شوند.

آن‌طور که مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرده تا کنون در این رابطه جلسات متعددی در سطوح مختلف برگزار شده اما چون قانونی در این زمینه نیست همگرایی هم ایجاد نشده است. این در حالی است که در بسیاری از کشورها قوانین سختگیرانه ای در این زمینه وجود دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. بازهم رفتید سراق سگهای بیچاره و امار سازی برای کشتن انها….چرا به امارهای مرگ و قطع عضو و قطع نخاع هایی نمیروید که علت ان ساخت خودروهای بی کیفیته!!! گیرم که اینجور باشه…مگر قرار نبود سگها را عقیم سازی کنید….شما حق گرفتن جان هیچ جانداری را ندارید . انقدر هم در مورد بیماریهای سگ و انسان دروغ و روضه نخوانید..شاید نادانها باور کنن اما همه میدانند که این بیماریها تنها از طریق سگها سرایت نمیکند و هر سگی هم بیمار نیست .. حداقل اگر انصاف ندارید ، راستگو باشید .

    1
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا