کارنامه کارگردانی رامبد جوان در سینما به بهانه شروع ساخت فیلم «زودپز»
فیلم نیوز نوشت: رامبد جوان شش سال پس از ساخت آخرین فیلمش «قانون مورفی»، این روزها درحال ساخت ششمین فیلم کارنامهاش با نام «زودپز» است؛ فیلمی که در آن از محسن تنابنده و نوید محمدزاده برای بازی دعوت به همکاری کرده است. انتشار خبر تولید این فیلم، روز گذشته در فضای مجازی سروصدای زیادی به پا کرد. همه منتظرند ببیند فیلم جدید رامبد به تهیهکنندگی منصور سهرابپور قرار است در حالوهوای کدامیکی از آثار او ساخته شود. به این بهانه مروری داریم بر کارنامه فیلمسازی رامبد جوان از دهه هشتاد تا به حال.
رامبد جوان بعد از «قانون مورفی» تمرکزش را روی «خندوانه» و کمدی سیتکام «مردم معمولی» برای شبکه نمایش خانگی گذاشت و از کارگردانی سینما فاصله گرفت. او حالا مجددا وارد میدان شده و برای اولین بار با تنابنده و محمدزاده همکاری دارد.
اسپاگتی در هشت دقیقه | 1383
و سال 1380 برای نخستین بار پشت دوربین کارگردانی رفت و نخستین سریال مناسبتی رمضان با نام «گمگشته» را برای شبکه سه ساخت. با همان سریال نشان داد که در عرصه کارگردانی حرفهای زیادی برای گفتن دارد. او سه سال بعد نخستین فیلم بلند سینماییاش با نام «اسپاگتی در 8 دقیقه» را جلوی دوربین برد. فیلمی که برخلاف انتظار نتوانست آوردهای برای رامبد داشته باشد. جوان نقش اصلی فیلم به نام آرام را خودش بازی کرد؛ وکیلی شلخته و حواسپرت که با دخترش در یک برج زندگی میکرد و آشناییاش با زنی به نام گلشید زندگیاش را تغییر میداد. جوان برای این فیلم برنده بهترین کارگردانی بیستمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان شد اما اثرش قدرت چندانی نداشت.
پسر آدم، دختر حوا | 1388
بین فیلم اول و دوم رامبد جوان 5 سال وقفه افتاد. قرار بود یدالله صمدی فیلم سینمایی «پسر آدم، دختر حوا» را بسازد اما در مرحله پیشتولید از کارگردانی انصراف داد و بعد از او رامبد جوان تصمیم به کارگردانی این فیلم گرفت. ابتدا قرار بود مهناز افشار و شهاب حسینی نقش زوج را بازی کنند و مهران مدیری هم نقشی را که بعدها خود رامبد به عهده گرفت داشته باشد اما ترکیب تغییر کرد و نهایتا حامد کمیلی به جای شهاب آمد و خود رامبد هم وارد میدان بازیگری شد. فیلم روی اختلافهای زوج وکیل بنا شده بود که با پذیرش یک پرونده اختلاف خانوادگی، رابطهشان دچار تغییراتی میشد. برخلاف «اسپاگتی در هشت دقیقه»، فیلم «پسر آدم، دختر حوا» بسیار مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفت و رامبد با این کمدی توانست موقعیتش را در عرصه کارگردانی کمدی مستحکم کند.
ورود آقایان ممنوع | 1389
یک سال بعد از «پسر آدم، دختر حوا» و ساخت سریال «مسافران» توسط جوان، او تصمیم گرفت براساس فیلمنامه پیمان قاسمخانی، «ورود آقایان ممنوع» را بسازد؛ یک کمدی بسیار قدرتمند که هنوز هم بعد از گذشت سالها ذرهای از جذابیت آن کاسته نشده. درواقع رامبد جوان با این فیلم، موفقترین اثر کارنامهاش را به ثبت رساند. بخش مهمی از جذابیت فیلم به ایده و فیلمنامه درخشان قاسمخانی برمیگشت و در کنار آن کارگردانی رامبد جوان و بازی بازیگران فیلم. محور اصلی «ورود آقایان ممنوع»، مدیر مدرسهای سختگیر و بداخلاق و ضدمرد به اسم خانم دارابی بود که به خاطر زایمان معلم شیمی مدرسه مجبور میشد به حضور یک معلم شیمی مرد برای کار کردن با بچههای المپیادی رضایت دهد. رضا عطاران نقش آقای جبلی، همان معلم شیمی را داشت که کاملا حفاظتشده و دور از دید بچهها قدم به مدرسه میگذاشت. مردی بیآزار، دستوپاچلفتی و بیاعتمادبنفس که برای خوشایند خام دارابی و اینکه بتواند در آن مدرسه به صورت رسمی استخدام شود حاضر بود هر کاری بکند. تلاشهای جبلی برای جلب توجه خانم دارابی و وارونه جلوه داده شدن موضوع توسط بچهها و درک اشتباه خانم دارابی از ابراز محبت جبلی، موقعیت جذاب و عجیبی را در سراسر فیلم به وجود آورده بود. ویشکا آسایش برای این فیلم سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را از جشنواره بیستونهم فیلم فجر گرفت.
نگار | 1394
بعد از موفقیت «ورود آقایان ممنوع» انتظار میرفت رامبد جوان مجددا با یک کمدی موفق دیگر روی پرده سینما ظاهر شود اما یک مرتبه تغییر مسیر داد و تصمیم به ساخت یک اثر سورئال به اسم «نگار» گرفت. جوان زمانی سراغ «نگار» رفت که فصل دوم «خندوانه» به پایان رسیده بود. در کنار نگار جواهریان که از ابتدا حضورش در فیلم قطعی شده بود، پیمان معادی هم از اولین بازیگرانی بود که از نقطه شروع در جریان فیلمنامه قرار داشت اما به خاطر مشغله زیاد چند ساعت مانده به ضبط فیلم، از پروژه کنار رفت. این بود که رامبد از محمدرضا فروتن برای فیلم دعوت به همکاری کرد. «نگار» در جشنواره سیوپنجم فیلم فجر نامزد ۹ سیمرغ بلورین شد و سیمرغ بهترین موسیقی متن را از آن خود کرد. نظرها درباره فیلم «نگار» متفاوت بود. برخی منتقدان آن را ستودند و برخی دیگر معتقد بودند تلاشهای جوان به ثمر نرسیده و «نگار» در انتقال معنایی که مدنظر داشته موفق نبوده است. اما در مجموع میتوان این تجربه را اتفاقی مثبت در کارنامه کارگردانی جوان تلقی کرد. او توانست به جسارتی مثال زدنی از سینمای کمدی فاصله بگیرد و در
قانون مورفی | 1396
تلاش رامبد جوان بعد از «نگار» در عرصه کارگردانی به ساخت فیلم «قانون مورفی» منجر شد؛ یک فیلم کمدی پربازیگر که با کمدیهای قبلی این کارگردان متفاوت بود. جوان نقش اصلی فیلم «قانون مورفی» را در اختیار امیر جدیدی گذاشت و هم به خوبی از پس این نقش برآمد. فیلم در سال 1397، 10 میلیارد تومان فروش کرد که فروش موفقیتآمیزی بود. با این حال تعدادی از منتقدان آن را یکی از ضعیفترین آثار جوان معرفی کردند و معتقد بودند او از عناصری مثل رقص و شوخیهای دوپهلو و چت کردن برای خنداندن استفاده کرده است. البته همان زمان جوان مصاحبه مفصلی با هفت صبح انجام داد و تاکید کرد که علت این همه انتقاد، حسادت است. جوان حالا پس از شش سال از آخرین فیلمش تصمیم گرفته است «زودپز» را کارگردانی کند. پ
انتهای پیام