خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مدل های بد رانندگی که به باتری شما آسیب می رساند!

رپورتاژ آگهی

یکی از موضوعات و دلایلی که همیشه در هنگام خرید باتری ماشین از سمت مصرف کنندگان اهمیت دارد و مورد بررسی قرار میگیرد، بی شک کیفیت باتری خودرو و قیمت آن است در گزارشات مختلف به دفعات به آن پرداخته ایم و نقش آن را در عمر مفید باتری شرح دادیم. اما یکی از دلایل مهم که شاید خیلی به آن پرداخته نشده است و بسیاری از رانندگان خودرو به آن بی توجه هستند، عادت های بد رانندگی است که به باتری خودرو آسیب می رساند. به همین خاطر تیم خبری حافظ باتری به تحلیل و بررسی مهم ترین دلایل که در ادامه مشاهده می کنید، گزارشی را تهیه کرده است.

عادت های بد رانندگی

گاهی اوقات که کارشناسان فنی حافظ باتری به محل اعزام می شوند و متوجه می شوند که باتری باکیفیت و با درجه مطلوب A بر روی خودرو نصب شده است.به طور میانگین این باتری باید حداقل 2 سال مورد استفاده باشد اما بعد از 14 ماه خراب شده است. با پرسش های همکاران ما از مالک خودرو متوجه شدیم که در زمان خاموش بودن ماشین از ضبط خودرو و دیگر لوازم الکترونیکی استفاده کرده است که در طولانی مدت تاثیر منفی بر عملکرد باتری گذاشته است و باعث شده عمر مفید باتری کم شود. در ادامه عادت های بدی که به باتری ماشین آسیب می رساند را جمع‌آوری کرده ایم.

رانندگی در مسافت های کوتاه

برخی از رانندگان در طول روز از ماشین خود در مسیر های کوتاه استفاده میکنند. به عبارت دیگر آنان در نقطه A یا مبدا ماشین را روشن کرده و پس از طی مسافتی معادل 15 دقیقه به مقصد یا نقطه B می رسد و ماشین را خاموش می کنند و این عمل مجددا تکرار می شود. این نحوه ی استفاده باعث مصرف برق باتری می شود و زمان کافی برای شارژ کامل باتری به دینام خودرو نمی دهید و این موضوع در طولانی مدت منجر به کاهش عملکرد باتری می شود و عمر مفید آن را کمتر می کند. پس بهتر است در این مواقع زمانی که به مقصد می رسید ماشین را خاموش نکنید یا سعی نمایید مسافت های کوتاه را زیاد تکرار نکنید.

استفاده از سیستم های صوتی و تصویری

یکی از عواملی که شاید اکثرا رانندگان انجام دهند این است که زمانی که ماشین خاموش است از ضبط ماشین استفاده می کنند و در این هنگام برق مورد نیاز از باتری تامین می شود. به عنوان مثال باتری دنا پلاس یک باتری با ظرفیت 66 آمپر بر 10 ساعت می باشد. بدین صورت که این باطری می تواند 66 آمپر برق را تا 10 ساعت تامین کند و زمانی که شما ضبط و یا چراغ های این ماشین را روشن می کنید، تقریبا نزدیک 500 وات برق مصرف می شود که در طولانی مدت باعث کاهش برق باتری می شود. تکرار این موضوع نهایتا قطعی و خرابی باتری را به همراه داد، پس بهتر است زمانی که می خواهید از سیستم های صوتی مانند ضبط یا روشنایی استفاده کنید، ماشین خود را روشن کنید تا دینام ماشین، باتری را شارژ کند.

استفاده از سیستم های صوتی و تصویری

نصب لوازم صوتی و الکترونیکی غیراستاندارد

گاهی اوقات مالکان خودرو برای ماشین خود، اقدام به بستن برخی لوازم برقی می نمایند. اگر نصب و انتخاب این وسایل نامتعارف باشد، چون تمامی این وسایل مصرف کننده برق هستند، می تواند میزان و الگوی مصرفی برق خودرو را تغییر دهند و فشار بیشتری به دینام و باتری ماشین بیاورند.

استفاده بیش از حد کولر

کولرماشین توسط یک کمپرسور به نام compressor aircondition شروع به کار می کند. این قطعه نیروی اولیه خود را توسط تسمه و مستقیما از دینام ماشین میگیرد. به همین خاطر زمانی که شما کولر ماشین را از حالت حرکت روشن می کنید، خودرو چند ثانیه اول کمپ می کند. به عبارت دیگر کولر برای کار کردن از انرژی دینام استفاده می کند و این بدین معناست که دینام با توان کمتر باتری را شارژ می کند و ادامه این روند باعث قطع شدن صفحات باتری می شود.

به عنوان مثال باتری ال نود (تندر90) به صورت فابریک 60 آمپر می باشد اما با توجه به استفاده کولر در تابستان و کم آوردن دینام ماشین بهتر است باتری را قوی تر نمایید و از باتری 66 آمپر استفاده کنید.

چک نکردن وضعیت باتری و سر باتری

یکی از مسائلی که توسط رانندگان نادیده گرفته می شود، سولفات کردن سر باتری و شل بودن اتصلات سر باتری می باشد. وقتی سر باتری شما شل یا سولفاته کرده باشد باعث می شود، جریان مازاد از باتری گرفته شود که این موضوع تاثیر مستقیم بر عمر باتری دارد. پس بهتر است حداقل هر فصل از محکم بودن سر باتری اطمینان حاصل کنید.

رانندگی بیش از حد و حرارت بالای موتور

 اگر بخواهیم یکی از مهم ترین دلایل خرابی باتری ماشین را به شما بگوییم به صراحت می توان گرما (حرارت) را نام برد. در برخی مواقع این حرارت به دلیل شرایط جغرافیایی و محل زندگی می باشد که نمیتوان در آن تغییری ایجاد کرد اما برخی مواقع به علت حرارت موتور است که بر روی باتری تاثیر می گذارد. این امر معمولا به دلیل رانندگی طولانی مدت در شبانه روز اتفاق می افتد. بگذارید این موضوع را با یک مثال توضیح دهیم :

شما یک خودرو تاکسی سمند را درنظر بگیرید که در تمامی فصول از جمله تابستان در حال فعالیت است. در تابستان علاوه بر گرمای آب و هوا به دلیل فعالیت زیاد حرارت موتور بالا رفته و به طور مستقیم بر باتری سمند تاثیرخواهد گذاشت و منجر به دفرم شدن و نهایت خشک شدن باتری می شود. پس بهتر است در حین خرید باتری علاوه بر توجه به قیمت باتری سمند با کیفیت ترین را انتخاب کنید تا این موضوع تا حدی بر طرف شود.

روشن ماندن چراغ پارک

یکی از مشکلاتی که رانندگان با آن مواجه هستند، روشن ماندن چراغ ماشین است. امروزه خودروهای جدید بعد از قفل کردن ماشین به صورت اتوماتیک، چراغ ها را خاموش می کنند. اما در خودروهایی مانند تیبا، پژو، پرشیا و دیگر خودروهای ایرانی، بهتر است از خاموش بودن چراغ خودرو پس از توقف مطمن شوید. زیرا این موضوع باعث دشارژ شده باتری می شود. همچنین اگر این اتفاق به صورت مکرر رخ دهد، نهایتا باعث دشارژ عمیق باتری و خرابی آن می شود.

روشن ماندن چراغ پارک

عدم استفاده از خودرو در مدت طولانی

به دلیل ساختار باتری، واکنش سرب با اسید داخل باتری، موجب کاهش سطح الکترولیت و دشارژ شدن خود به خود باتری (seldecharede) می شود. پس بهتر است برای جلوگیری از این رخداد حتما در هفته حداقل 3 بار از ماشین به مدت 4 ساعت استفاده کنید یا اگر به دلیل ماموریت و مسافرت امکان استفاده از ماشین را ندارید، بهتر است سر باتری مثبت را آزاد کنید تا صدمات وارد شده به باتری به حداقل برسد.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا