خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نحوه بارگیری کانتینرهای مختلف به چه صورت است؟

رپورتاژ آگهی

بارگیری کانتینر و تخلیه آن یکی از بخش‌های کلیدی در حمل‌ونقل بین‌المللی و زنجیره تامین کالا است. با انجام بارگیری کانتینر و تحویل محموله به حمل‌کننده تضمین می‌شود که کالا به‌صورت مهر‌وموم شده، سالم و در زمان مقرر به مقصد می‌رسند. با‌توجه‌به رشد روابط تجاری بین کشورهای مختلف، صنعت حمل‌ونقل بین‌المللی و نحوه بارگیری کانتینرها نیز پیشرفت فراوانی داشته است. در گذشته بارگیری کانتینرها فقط به روش دستی انجام می‌شد؛ اما با پیشرفت صنعت از تجهیزات و ابزارآلات گوناگونی برای انجام این امر می‌توان استفاده کرد. در این مقاله‌ با انواع روش‌های بارگیری و نحوه بارگیری کانتینرهای مختلف آشنا می‌شویم. بعد از مطالعه این مقاله می‌توانید بهترین روش بارگیری را برای جلوگیری از آسیب به محموله‌های‌تان انتخاب کنید. 

انتخاب کانتینر مناسب برای بارگیری و بررسی سلامت کانتینر

یکی از مهم‌ترین و اولین گام‌هایی که برای بارگیری کانتینرها باید انجام دهید انتخاب کانتینر مناسب است. نوع بار، ظرفیت، تحمل وزن، تهویه، دما و شرایط نگهداری از جمله فاکتورهایی هستند که هنگام این انتخاب باید به آن توجه داشته باشید. در‌ واقع فرآیند بارگیری کالاها در کانتینر با بررسی کانتینر آغاز می‌شود. این بررسی شامل ارزیابی شرایط داخلی و خارجی کانتینر برای تشخیص سلامت کانتینر است. برای ارسال سلامت محموله به مقصد، کانتینر باید فاقد هر‌گونه بو، وجود مواد شیمیایی، شکستگی، نشتی و آثار کالاهای قبلی باشد. به‌عنوان مثال در حمل کانتینر دریایی ضدآب بودن کانتینر و مهر‌وموم شدن کامل آن اهمیت بالایی دارد.

در‌صورت انتخاب کانتینر نامناسب برای بارگیری ممکن است خسارت‌های جبران نا‌پذیری به محموله وارد شود. برای اطمینان از سلامت کانتینر، قبل از بارگیری کالاها حتما آن را چک کنید. در‌صورتی‌که کانتینر آسیب‌دیده یا نشتی و شکستگی داشته باشد، باید تعویض شود.

اندازه‌گیری بار؛ رعایت استانداردها برای بارچینی در کانتینر 

برای بارگیری کانتینرها باید به نحوه چیدمان محموله بر‌اساس وزن و اندازه کالا توجه ویژه‌ای داشت. برای بارگیری کانتینر تعداد جعبه‌ها شمرده و هر جعبه از نظر طول، عرض، ارتفاع و وزن اندازه‌گیری می‌شود. اقلام بزرگ‌تر مانند کیسه‌های بزرگ یا بشکه‌های فلزی یا پلاستیکی نیز به همین ترتیب اندازه‌گیری می‌شوند. برای اقلام بسیار بزرگ یا سنگین مانند واردات ماشین آلات صنعتی از چین نظارت بر بارگیری کانتینر و اندازه‌گیری بار کاری ضروری است.

چیدمان نامناسب می‌تواند سالم رسیدن محموله به مقصد را تهدید کند. توزیع مساوی کالاها در کف کانتینر بهترین روش بارچینی است. همچنین بر‌اساس قوانین موجود هرگز نباید بیش از ۶۰ درصد محموله را در کمتر از نصف طول کانتینر بارگیری کنید. برای رعایت این اصل اول مایعات و کالاهای سنگین را در کف کانتینر بارگیری کنید. سپس کار چیدمان کالاهای سبک‌تر را انجام دهید.

نظارت بر بارگیری؛ کالاها باید در کانتینر بر‌اساس رویه‌های ایمنی و امنیتی بارگیری شوند

هنگام بارگیری کانتینرهای مختلف در هر گوشه‌ای از دنیا مانند ارسال بار از ترکیه به ایران و برعکس، یک بازرس بر فر‌آیند بارگیری نظارت دارد. بازرس چک می‌کند که بارگیری کانتینرها و محصولات توسط کارگران طبق رویه‌های ایمنی، امنیتی و سایر رویه‌های مرتبط انجام می‌شود. همچنین بازرسان کل فرآیند بارگیری از جمله ارزیابی شرایط کانتینر حمل‌ونقل، تایید اطلاعات محصول، مقدار محموله، مناسب بودن بسته‌بندی و نظارت کلی بر فرآیند بارگیری را کنترل می‌کنند​​.

مرحله آخر بارگیری کانتینر؛ بررسی نهایی و مهر و موم کانتینر

بعد از بارچینی محموله در کانتینر باید اطمینان حاصل کنید که بسته‌بندی کالاها به‌درستی انجام شده‌اند. بهتر است فضاهای خالی را با استفاده از ضربه‌گیر پر‌ کنید. به‌این‌ترتیب از حرکت کالاها در کانتینر در حین حمل‌ونقل و آسیب به محموله جلوگیری می‌شود. همچنین می‌توانید از وسایلی مانند بند و بست برای مهار‌بندی و محکم کردن وسایل در جای خود استفاده کنید. در‌صورتی‌که این تدابیر انجام شوند ممکن است کالاها حین حمل‌ با کانتینر آسیب ببینند؛ بنابراین قبل از بارگیری کانتینر روی کشتی بهتر است که حتما زمانی را به بررسی نهایی بارهای چیده شده در کانتینر اختصاص دهید.

بعد از اینکه از چیدمان درست و ایمن و توزیع مساوی محموله‌ها در کانتینر مطمئن شدید، یک پلمپ اختصاصی به کانتینر اعمال می‌شود. به‌این‌ترتیب خطر تعویض یا دسترسی به محصول پس از بارگیری کاهش می‌یابد.

بهره‌مندی از خدمات بارگیری کانتینرهای FCL و LCL توسط شرکت هنزا ناو دریا

در این مقاله با نحوه بارگیری کانتینرهای مختلف آشنا شدیم. به‌طور‌کلی بارگیری کانتینر فرآیندی است که شامل پر کردن یک کانتینر با کالا تا وزن مجاز آن که بر روی درب کانتینر قید شده است می‌شود. این فرآیند به‌طور‌کلی شامل قرار دادن اقلام سنگین و بزرگ در کف و جلوی کانتینر و سپس قرار دادن اقلام سبک‌تر روی آن‌ها است. هنگام بارگیری کانتینرهای مختلف باید به بسته‌بندی دقیق و پر کردن مناسب کانتینر توجه داشته باشید تا از حرکت کالاها جلوگیری شود.

هانزا در روش حمل‌ونقل دریایی بارگیری کانتینر را به دو روش LCL و FCL انجام می‌دهد. زمانی‌که حجم بار از یک کانتینر (۲۰ یا ۴۰ فوت) کمتر باشد با استفاده از سرویس LCL می‌توانید تا چند محموله متعلق به افراد مختلف را در یک کانتینر به‌صورت اشتراکی قرار دهید. بارگیری کانتینر به روش FCL زمانی انجام می‌شود که تاجر برای حمل بار خود به یک کانتینر کامل نیاز دارد. انتخاب بین دو روش حمل کانتینری FCL و LCL بستگی به مقدار وزن و حجم محموله دارد. کارشناسان هانزا برای انتخاب بهترین روش حمل دریایی بین‌المللی، شما را راهنمایی خواهند کرد.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا