خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مالیات و دیگر هیچ

شهرام سیدقلعه، فعال اقتصادی، در یادداشتی برای انصاف نیوز نوشت: 

در سال 1402 از اهداف درآمدی بودجه، فقط مالیات تقریباً تاکنون محقق شده. به عبارتی در باب اخذ مالیات نزدیک قله ایم.

ظاهراً با برنامه های مشخص شده در بودجه سال آینده در این مورد خاص قرار است از قله هم عبور کنیم.

و تو چه میدانی که عبور از قله چیست.

اینکه با شنیدن اخبار مالیاتی بودجه 1403 ناخودآگاه یاد داروغه ناتینگهام می‌افتیم اصلاً معقول و منصفانه نیست. در تمام کشورهای صنعتی و پیشرفته دنیا درآمد دولت از مالیات است. یعنی دولت اول فضای کسب و کار و ایجاد درآمد را برای مردم فراهم می‌کند و دوم نسبت به اخذ مالیات از درآمد ایجاد شده اقدام می‌نماید.

اگر به واسطه تحریم و مشکلات تلنبار شده اقتصادی ناشی از دولت ها بخصوص دولت قبل، دولت مردمی فعلی تکلیف اول را نمی‌تواند انجام دهد آیا باید تکلیف دوم را هم فرو گذارد؟

سال آینده سال سختی است. هرسال همین جمله را می‌شنویم، درست. ولی اینگونه که به نظر می‌رسد سال آینده سال متفاوت و سختی است. اهداف درآمدی دولت در بخش نفت و مولد سازی محقق نشده.

نه تنها هیچ نشاط و رونق اقتصادی به بازار حاکم نیست، بلکه رکود کاملاً مشهود است. دولت با هدف مهار تورم و با اتخاذ سیاست انقباضی رکود را بسط داده است و انتظار دارد سال آینده از این مزرعه خشک محصول فراوان درو کند.

انتظار افزایش درآمد مالیاتی در دوره رکود پیچیدگی ها و مضرات زیادی دارد که می‌توان در مورد آن یک کتاب نوشت. یک مورد را من عرض کنم که شرکتها و ارگانهای بزرگ ملزم به تأمین مالیات مد نظر دولت هستند. این مالیات اگر از محل درآمد بیشتر محقق نشود (که در دوره رکود حتماً نمی‌شود) عواقب و اثرات مخرب بسیاری به اقتصاد دارد که مثل همیشه دودش به چشم اقشار ضعیف تر می‌رود.

خلاصه که اگر در اقتصاد هم به قله معتقدیم امروز با چشم خیلی مسلح هم قابل رؤیت نیست.

حتماً باید در هر سطح زندگی به فکر کاهش هزینه ها باشیم. از هرچه داریم خوب محافظت کنیم. روزهای سخت تری در پیش است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. خدایا خودت مسئولان بی انصاف و اسراییلی رو که در لباس میش دارن مردم رو اذیت میکنند و قصد ضربه و بدنامی نظام رو دارن و باعث نارضایتی و فقر مردم شدن و حالا با مالیات ستانی سنگین و ناعادلانه از مردم هستند رو رسوا و نابود بگردان با کمک سربازان گمنام امام زمان انشالله…

    14
    6
    1. اینها خود دولت و مجلس انقلابی هستند که با بی لیاقتیشون مردم رو نابود کردند.یکم‌ چشمهاتو باز کن

    1. دولت قبل را هم که خودتان با چوب لای چرخ گداشتن از پای در او ردید مردم می دانند عوام فریبی نکنید .دوم اقتصادی که چهل در صدش در اختیار ارگان ها وسازمان های نا شفاف است ومالیات هم نمی دهند .خوب باید به ان شصت درصد فشار دوچندان بیاورید ومالیات ها را یکباره چهار برابر کنید .بیشتر کار افرینان دارند بنگاه های اقتصادی خودشان را تعطیل می کنند

  2. دولت اول باید آمار بده که چه خدماتی تا الان داده و برای افزودن مالیات و سنگین تر کردنش چه خدماتی میخواد ارائه کنه بعد بودجه بندی کنه این توضیحات هم مجلس باید بخواد و بعد تصویب بشه و گرنه غیر قانونیه .

  3. سلام..بنده حدود۲۵ ساله برای بخش خصوصی کارمالیاتی انجام میدم…مالیاتی که از مردم گرفته میشه برای بسیاری کاهش هم یافته یامعاف شدن …مشکل مالیات بر درامدنیست که مودی مالیاتی رااذیت می‌کنه مشکل اخذارزش افزوده وناقص بودن زنجیره وصول ان هست..آدرس اشتباه ندهیم تاکاردرست شود

  4. دوستان کی گفته می خوان از فقرا مالیات بگیرن .؟ اتفاقا هدف دریافت مالیات از اقشار ضعیف نیست بلکه به علت شناسی خیلی از فرارهای مالیاتی قصد دارند تعداد مالیات دهندگان را اضافه کنند که هم حق است و هم انصاف . حرف های بی ربط مثل داروغه ناتینگهام و غیره را کسانی می زنند که نمی خوان حق و حقوق دیگران را بدهند . خیلی ها دانگ خودشان از همین امکانات عمومی کم یا زیاد را نمی دهند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا