خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۱۲ آذر سال ۷۹ | «رهبری به مدعيان مردم‌سالاری تاختند»

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در ۱۲ آذر سال 1379 را در ادامه می‌خوانید:

شنبه 12 آذر 1379   |   5 رمضان 1421              2 دسامبر 2000

پيش از ظهر، مجمع [تشخیص‌ مصلحت‌ نظام]، جلسه داشت. سياست‌هاي‌ كلي مشاركت مردمي در اموركشور، در دستور بود. كليات يك بند تصويب شد. عصر براي افتتاح هشتمین دوره نمايشگاه [بین‌المللی] قرآن [کریم]، به کانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان رفتم. از بخش‌هاي مختلف بازديد كرديم. سپس در جمع حضار، خيرمقدم دكتر [عطاءالله] مهاجراني، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی]  و گزارش آقاي [احمد] مسجدجامعي، [معاون فرهنگی وزیر ارشاد] را شنيديم. تعداد 30 شخصيت خارجي از 15 كشور هم شركت‌كرده‌اند. سخنراني‌ كوتاهي در مورد اهميت و جامعيت قرآن و اثر نمايشگاه نمودم.[1]

براي مراسم افطار به مسئولان نظام، به دفتر رهبري رفتيم. آقاي [سیدمحمد] خاتمي، [رییس‌جمهور]، صحبت‌ كوتاهي‌ كرد. رهبري صحبت مفصلي داشتند و در لفافه به مدعيان مردم‌سالاري تاختند و مردم‌سالاري ديني را به‌گونه‌اي معنا كردند كه شباهتي به مردم‌سالاري غربي ندارد.[2] بعد از افطار به دفترم رفتم و تا ساعت هفت، كارها را انجام دادم و به منزل آمدم.

عراق، امروز صدور نفت خود را قطع كرده؛ براي گرفتن امتياز از سازمان ملل و با اعلان آمريكا، انگليس، عربستان و كويت، مبني برجايگزين نفت عراق، از بالارفتن قيمت نفت جلوگيري شده است. دادگاه عالي آمريكا كه قرار بود، امروز به بحران انتخابات پايان دهد، رأي خود را تا وقت نامعلومي تأخير انداخت.

مجمع عمومي سازمان ملل، چهار قطعنامه به نفع فلسطيني‌ها و عليه اسرایيل تصويب‌كرد. آمريكا و اسرایيل مخالف بودند؛ به خاطر اينكه حق وتو[3] در مجمع نيست، آمريكايي‌‌ها نمي‌توانند اعمال قدرت كنند. بسياري از علماي اهل سنت، در مصر و عربستان و پاكستان و اندونزي، فتواي تحريم كالاهاي آمريكا و اسرایيل را صادركرده‌اند.


[1] – در بخشی از این سخنرانی آمده است: «فكر اينكه خداوند رئوف، قادر و حكيم با همه اسماء و صفات بى‌نهايت، با ما حرف زده و راه ما را مشخص‌كرده باشد، خير و شر ما را به ما گفته باشد و با لطف راه تكامل، ترقى و تعالى ما را به ما ارايه كرده و تعهد فرموده كه تا هميشه و قيامت اين سند محكم بين بشر و خدا را در بين جامعه بشرى محفوظ بدارد، خيلى كارساز است و تا امروز با گذشت قرن‌ها، اين وعده الهى تحقق پيدا كرده و قرآن روز به روز شفاف‌تر، درخشنده‌تر و نورافكن‌تر در تاريخ مانده است.

آنچه كه مربوط به بهتر شدن انسان و جلوگيرى از بدترشدن انسان و كسب سعادت و خوشبختى انسان‌ها است، در قرآن هست. نمى‌توان كتابى را سراغ گرفت كه به عنوان سند رسالت انسانى مطرح شود و آن انسان با همه مكتب‌هاى دنيا طرف شود و تحدى كند و آنها را به مبارزه بطلبد و بگويد كه اين سند من است، شما اگر مى‌توانيد، نه تمام آن، بلكه يك سوره يا يك آيه را نقض كند يا بهتر بياوريد. خيلى‌ها به فكر افتادند كه اين ادعاى قرآن را بشكنند و شبيه قرآن بياورند و يا اشكالى به اين بناى عظيم وارد بكنند؛ هيچ كس موفق نشد.» رجوع‌‌ کنید←كتاب «هاشمي ‌رفسنجاني، سخنرانی‌های 1379»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1401.

[2] – آیت‌الله خامنه‌ای در این سخنرانی، پیروی‌ از هوای‌ نفس‌ و آرزوهای‌ بلند شخصی‌ را دو خطر عمده‌ برای‌ مسئولان‌ نظام‌ اسلامی‌ دانستند و تأکید کردند، نظام‌ مردم‌سالاری‌ دینی،‌ بهترین‌ ملاک‌ و روش‌ برای‌ آگاهی‌ دولتمردان‌ نظام‌ اسلامی‌ از وظایف‌ خود است‌. رهبر معظم‌ انقلاب‌،‌ با تأکید بر اینکه‌ مردم‌سالاری‌ دینی‌ یک‌ حقیقت‌ واحد است‌، یک‌ وجه‌ آن‌ را تشکیل‌ نظام‌ و انتخاب‌ مسئولان‌ براساس‌ رأی‌ مبتنی‌ بر شناخت‌ و آگاهی‌ مردم‌ دانستند و خاطر نشان‌ کردند: «وجه‌ دیگر نظام‌ مردم‌سالاری‌ دینی‌، وظایف‌ جدی‌ مسئولان‌ و دولتمردان‌ در قبال‌ مردم‌ است‌ و تبلیغ‌ و جنجال‌ برای‌ گرفتن‌ رأی‌ از مردم‌ و سپس‌ به‌ فراموشی‌ سپردن‌ آنان‌ و عدم‌ پاسخگویی‌ به‌ مردم‌ با مردم‌سالاری‌ دینی‌ سازگار نیست‌.»

آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با تأکید بر اینکه‌ اولین‌‌گام‌ برای‌ اصلاحات‌، اصلاح‌ درون‌ و دوری‌ مسئولان‌ از روش‌ها و منش‌های‌ غیراسلامی‌ است،‌ به‌ وظایف‌ دولتمردان‌ در نظام‌ مردم‌ سالاری‌ دینی‌ اشاره‌ و تصریح‌ کردند: «منت‌ نگذاشتن‌ به‌ مردم‌ در قبال‌ کارهای‌ انجام‌ شده‌، مبالغه‌ نکردن‌ در گزارش‌ عملکردها، پرهیز از دادن‌ وعده‌های‌ بدون‌ عمل‌، خودداری‌ از خودمحوری‌ و خودخواهی‌ در قبال‌ مردم‌، و ندادن‌ دستور و امر و نهی‌ به‌ مردم‌ به‌ واسطه‌ برخورداری‌ از مقام‌ و منصب‌، تلاش‌ برای‌ کسب‌ رضایت‌ مردم‌ و خودداری‌ از کسب‌ رضایت‌ صاحبان‌ قدرت‌ و ثروت،‌ از جمله‌ وظایف‌ مهم‌ مسئولان‌ نظام‌ اسلامی‌ است‌.» ایشان‌ برخورد یکسان‌ با همه‌ مردم‌ و امتیاز ویژه‌ قائل‌ نشدن‌ برای‌ دوستان‌ و خویشان‌ را از دیگر وظایف‌ مهم‌ کارگزاران‌ نظام‌ مردم‌سالاری‌ دینی‌ برشمردند و افزودند: «ایجاد فرصت‌ و امکانات‌ اقتصادی‌ برای‌ دوستان‌ و خویشان‌ از کارهای‌ ضد مردم‌سالاری‌ دینی‌ و فساد است‌ که‌ باید با آن‌ مقابله‌ شود.» منبع: تارنمای دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای، بخش بیانات 1379

[3] – حق وتو در شورای امنیت، به پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد، یعنی ایالات متحده آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین داده شده تا از تصویب پیش‌نویس در این شورا جلوگیری‌کنند. وتو، اصطلاحی در زبان لاتین به معنای «منع می‌کنم» است. این واژه برای لغو یک‌طرفه یک قانون به کار می‌رود و به این ترتیب وتو قدرت نامحدودی است که می‌تواند سبب جلوگیری از (و نه تصویب) تغییرات خاص شود. حق وتو براساس اندیشه برتری صلح بر عدالت، در اختیار پنج عضو دایم شورای امنیت قرار گرفته ‌است.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال 1379؛ «اصلاحات در بحران»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا