خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارشی از متن و حاشیه‌ی حضور رئیس مجلس در دانشگاه | قالیباف: مجمع و شورای نگهبان هم باید شفاف باشند

محمد شاهدی در گزارشی ارسالی به انصاف نیوز از متن و حاشیه‌های حضور محمدباقر قالیباف در دانشگاه علوم و تحقیقات به مناسبت روز دانشجو نوشت:

ساعت هشت و چهل و پنج دقیقه است. محل برگزاری، سالن همایشات کتابخانه مرکزی است. بیرون سالن شلوغ است، چون به افرادی که اسم انها در لیست نیست، اجازه ورود نمی‌دهند. افراد چک می‌شوند و گوشی و کیف‌هایشان تحویل گرفته می‌شود. مهمان مراسم امسال روز دانشجو، محمدباقر قالیباف است و به همین خاطر، تدابیر امنیتی نسبت به سالهای گذشته بیشتر شده است.

در شروع مراسم، کلیپ تبلیغاتی مربوط به «جنگ نرم» و چند کلیپ دیگر پخش می‌شود. تقریبا نیم ساعت بعد از شروع مراسم افرادی که در لیست نبودند، توانستند وارد سالن بشوند.

مراسم با سخنرانی محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شروع میشود. او که بنیان دانشگاه های قبل از انقلاب را اشتباه میداند، معتقد است امریکایی ها، پیش از انقلاب با حاکم کردن شورای مستشاری خود در دانشگاه ها، سیطره اموزشی خود را در دانشگاه ها برقرار کرده بودند!

چرا به‌جای معاون سیاسی وزارت کشور، رییس اتاق بازرگانی را عزل نمی‌کنید

اولین نفر نماینده مجمع اسلامی دانشجویان روی سن می‌رود. او به عدم تصویب طرح شفافیت اعتراض می‌کند، که با تشویق دانشجویان روبرو می‌شود.

او همچنین به عزل معاون سیاسی وزارت کشور، اشاره می‌کند و می‌گوید: چرا به جای این‌ها، رئیس اتاق بازرگانی که از اعتراضات حمایت کرده، را عزل نمی‌کنید و همچنین به بالا رفتن سن بازنشستگی، اشاره می‌کند که با تشویق حضار روبرو می‌شود.

نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل پشت تریبون می‌رود. او به حضور نزدیکان قالیباف در پست های متعدد، از جمله به حضور همسر قالیباف در مدیریت دانشگاه آزاد اشاره می‌کند، که با تشویق حضار روبرو میشود. او همچنین به عدم شفافیت مدیران و منابع مالی دانشگاه ازاد اعتراض می‌کند.

رییس بسیج دانشگاه علوم و تحقیقات سخنران بعدی است. او با اشاره به برکناری معاون سیاسی وزارت کشور، از رفیق بازی و عدم شفافیت، در لیست ائتلاف «نیروهای انقلابی» گلایه می‌کند. او ضمن اشاره به عدم نظارت قانونی بر دانشگاه آزاد، راجع به، به حد نصاب نرسیدن هیات امنای دانشگاه ازاد و اتمام حکم ریاست دانشگاه صحبت می‌کند و همچنین به عدم شفافیت آرای نمایندگان اشاره می‌کند، و از بازی سیاسی راه انداختن برای عدم شفافیت گلایه دارد.

نماینده گروه‌‌های جهادی روی سن می‌رود. او در اعتراض به حضور کمرنگ زنان در عرصه های مدیریتی [آنطوری که در برنامه ششم توسعه آمده]، به لزوم تصویب لایحه حفظ کرامت و عدم خشونت علیه زنان، و تقویت کمیسیون امور زنان و خانواده، می‌پردازد.

نماینده کانون سراسری معرفت رضوی پشت تریبون می‌رود. او ضمن غبار الود دانستن فضای فرهنگی، از عدم تخصیص بودجه برای کارهای فرهنگی گلایه می‌کند.

پس از اینکه سخنرانی او تمام شد، مجری جلسه اسم نفر بعدی رو خواند. به محض اینکه که نفر بعدی روی سن حاضر می‌شود، یک پدر شهید در سالن حاضر می‌شود و با مسئولین دست می‌دهد. سپس یکی از دانشجویان برای سخنرانی روی صحنه آمد. او با تاکید بر نقش دانشجو به‌عنوان بازوی مشورتی، به تاثیر گذاری دانشجویان اشاره می‌کند که با تشویق حضار همراه می‌شود. او همچنین با انتقاد از مجلس میگوید: «حتی مجلس اسپانیا هم برای جنگ غزه بیانیه داد ولی مجلس ما کاری نکرد».

ادعای یک دانشجو و تکذیب قالیباف

بعد از تقدیر از پدر شهید، محمدباقر قالیباف روی روی سن می آید. قبل از اینکه شروع به صحبت بکند، دانشجویی از سرجایش بلند میشود و شروع به داد زدن می‌کند. این دانشجو که خودش را از دیار چمران، کرمانشاه، معرفی می‌کند، بر مطالبه‌گری و درخواست توجه به استان‌های مرزی تاکید دارد. او که خود را «آتش به اختیار» می‌داند، اشاره می‌کند که مادر شهید از او خواسته در مناطق محروم مطالبه‌گری کند.

او می‌گوید که از فرد موثقی شنیده که قالیباف به رهبری گفته است، که در مورد قضیه عزل‌[معاون سیاسی وزارت کشور] چشم پوشی کند و دخالت نکند. او می‌گوید: «ما جان و ناموس‌مان را برای آقا می‌دهیم، و به‌خاطر او به شما رای داده ایم»

بعد از او دانشجوی بسیجی دیگری بدون هماهنگی بلند می‌شود. دغدغه تحریم کالاهای اسرائیلی را دارد. بی نظمی موقتی در جلسه برقرار است. یک‌سری از دانشجویان محدود فریاد می‌زدند: «بعد از انتخابات باید منتظر دلار هشتاد هزار تومانی باشیم؟»، «برخورد با آقای منادی چطور شد؟»

جو سالن آرام‌تر می‌شود. محمدباقر قالیباف سخنرانی خود را شروع می‌کند. او با اشاره به ادعاهای دانشجوی بسیجی کرمانشاهی، مطالب او را تکذیب می‌کند و میگوید رهبری از عزل و نصب ها ناراحت نشده. او با اشاره به حواشی پیرامون عزل معاون سیاسی وزارت کشور، گفت: «معاون سیاسی خودش استعفا داده، و در مورد بخشنامه‌ای که داده، کارش قانونی نبوده و خود وزیر کشور گفته که کارش قانونی نبوده. بند ۲،۴ ،۶ بخشنامه، مخالف قانون اساسی بود. درخواست عزل با ۳۴ امضا شش ماه پیش داده شده بود»

اعتراض «استاد مدعو اخراجی»

در میان سخنرانی قالیباف، آقایی از ردیف اول شروع به داد زدن می‌کند و نظم جلسه دوباره بهم می‌ریزد. او که صدایش گرفته بود، و ظاهرا صلاحیتش در انتخابات مجلس تایید نشده بود، به رد صلاحیت های شورای نگهبان اعتراض می‌کند. او که قبلا، استاد مدعو دانشگاه آزاد بوده و با او قطع همکاری شده، با اشاره به جانباز بودن پدرش، از بیکاری گله می‌کند.

در همین حین که او مشغول فریاد زدن است قالیباف به این فرد تذکر می‌دهد که در حال به هم زدن نظم جلسه است. یک نفر از برگزار کنندگان به سراغ او رفت تا او را ارام کند.

در این حین خانمی که دانشجوی دکتری است، بلند می‌شود و به اوضاع بد کار برای دانشجویان دکتری اعتراض می‌کند. بعد از او، خانمی که ظاهرا جزو فعالین فرهنگی است فریاد می‌زند که بودجه فرهنگی می‌خواهند. او می‌گوید: «ما می‌خواهیم بچه‌هایمان را ببریم بهشت زهرا، بودجه نداریم!» بعضی‌ها در سالن به حرف او می‌خندند.

فرد دیگری در سالن بلند میشود و با فریاد میگوید: «استاندارها و مسئولین استان‌ها، همه از نزدیکان شما و نمایندگان هستند.». فرد دیگری نیز به ارتباط قالیباف با مجید حسینی اعتراض می‌کند.

بعد از او دو نفر با صدای بلند به خشک شدن دریاچه ارومیه اشاره کردند. دانشجوی دختر دیگری نیز در سالن بلند می‌شود و به آرامی خطاب به قالیباف می‌گوید: «چرا سیسمونی را از ترکیه میخرید!»

قالیباف: مجمع و شورای نگهبان نیز باید شفاف باشند

جو سالن آرام‌تر می‌شود. قالیباف سخنرانی خود را ادامه می‌دهد. او با اشاره به صحبت‌های رییس بسیج علوم و تحقیقات، در مورد رفیق بازی در لیست انتخاباتی می‌گوید: «اگر لیست را کامل خودم می‌نوشتم، همه‌اش رای می‌آورد، برخی دیگر از هم لیستی های من می‌گفتند با من مخالف‌اند و نمی‌خواهند با من در یک لیست باشند»

او با اشاره به انتقاد هایی که در مساله شفافیت به او وارد شد گفت: «شفافیت مراحل خودش را طی می‌کند، در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شد و رای آورد. در مورد رانت خودرو و واردات در ابتدا ما وارد نکردیم، تا حمایت از تولید ملی باشد، اما ما تصویب کردیم و مجمع تشخیص تصویب نکرد این عدم شفافیت چرا باید در مجمع تشخیص باشد؟ مجمع و شورای نگهبان نیز باید شفاف باشند.»

او با اشاره دوباره، به انتقاداتی که نسبت به عزل معاون سیاسی وزیر کشور، نصیبش شده است و در پاسخ به یکی از دانشجویان معترض، میگوید: «من مخالف قومیت گرایی در مجلس هستم و یکی از اعضای هیات رییسه[مجلس] را هم، به همین خاطر تنبیه کرده ام و یک هفته نگذاشته ام روی صندلی ریاست بنشیند»

او همچنین منکر ارتباط خود با مجید حسینی شد و آن‌ را متعلق به قبل دانست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا