خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تفکیک زباله در اردبیل؛ رویا یا واقعیت

تفکیک زباله در اردبیلی که نیمی از جمعیت یک‌میلیونی استان را در خود جای‌داده است و روزانه حدود ۴۰۰ تُن زباله در نقاط مختلف این شهر تولید می‌شود، همان رؤیایی است که تحقق آن می‌تواند، امید به این شهر ببخشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سبلان ما (اردبیل)، گاهی انجام یک کار عادی در سایر نقاط، رؤیایی دست‌نیافتنی در منطقه‌ای می‌شود، اینکه چه عواملی در این امر دخیل است جای کار بسیار دارد؛ ولی آنچه مهم است تحقق این رؤیای به‌ظاهر ساده اما پُر گیروگور است؛ تفکیک زباله در اردبیلی که نیمی از جمعیت یک‌میلیونی استان را در خود جای‌داده است و روزانه حدود ۴۰۰ تُن زباله در نقاط مختلف این شهر تولید می‌شود، همان رؤیایی است که تحقق آن می‌تواند رنگ شادی به این شهر ببخشد.

بی‌شک جمع‌آوری و مدیریت پسماند نیازمند فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب و صرفه هزینه است تا شهروندان آگاه شوند که چگونه زباله خود را تولید و تفکیک کنند؛ چراکه غیر از این باشد، تراژدی تلخ کنونی زباله ادامه خواهد داشت و این بار نیز وعده مسئولین شهری اردبیل برای تفکیک زباله از مبدأ، به سرنوشت بی‌سرانجام وعده‌های قبلی خواهد پیوست.

سلامت صفری، سخنگوی شورای اسلامی شهر اردبیل دیروز در حاشیه نود و سومین نشست رسمی شورای شهر اردبیل اعلام کرد: صدور مجوز اجرای طرح جداسازی زباله‌ها از مبدأ تصویب شده و به‌زودی اجرایی می‌شود.

اما طرح تفکیک زباله از مبدأ در اردبیل، مربوط به امروز نیست به‌گونه‌ای که پسماند در شهر اردبیل سال‌هاست به یک معضل تبدیل شده و با وجود تصویب قانون مدیریت پسماند در سال ۸۳ و تدوین آیین‌نامه این قانون در سال ۸۴، تحول مثبتی در این حوزه مشاهده نشده و این طرح به‌رغم مطرح‌شدن در شوراهای وقت شهر اردبیل و با اینکه طبق برنامه بایستی در سال ۹۲ تکمیل و اجرایی می‌شد، هنوز هم در حال درجازدن است.

وضعیت نامطلوب مدیریت پسماند در اردبیل در شرایطی است که مسئولان وقت نیز همگی در اظهاراتشان بر این نکته صحه گذاشتند که تفکیک زباله از مبدأ جزو ضروریات است.

بهزاد عباس‌زاده، نائب رئیس شورای شهر اردبیل ۲۵ مرداد در جلسه بررسی طرح یکپارچه مدیریت پسماند شهری گفته بود: تولید زباله در شهر اردبیل بیشتر از استاندارد جهانی و کشوری است، از آن جایی که افزایش تولید زباله مشکلات زیادی از جمله مشکلات زیست‌محیطی ایجاد می‌کند؛ لذا ساماندهی پسماند و دفن زباله جز دغدغه‌های مدیریت شهری است.

او به تفکیک زباله از مبدأ و همچنین تفکیک در مقصد با تجهیزات به‌روز و نوین دنیا گفت: طی بررسی‌های بیشتر و در صورت موافقت اعضای شورای شهر با انتشار فراخوان با بخش خصوصی عقد قرارداد کرده و این فرایند به‌زودی در اردبیل جهت پسماند و دفن زباله راه‌اندازی خواهد شد.

سال گذشته نیز لاهوتی‌فر، معاون وقت مدیرکل امور شهری استانداری اردبیل در جلسه ۱۲ اسفندماه سال ۱۴۰۱ که ایرنا آن را منتشر کرده، گفته بود: مدیریت پسماند استان اردبیل وضعیت مطلوبی نداشته و اگر روند فعلی ادامه یابد، در مدیریت پسماند درجا خواهیم زد.

طبق آمار و ارقام اعلامی لاهوتی‌فر، در اغلب کشورهای پیشرفته جهان ۹۵ درصد زباله تبدیل به مواد بازیافتی شده و مورداستفاده قرار می‌گیرد و تنها پنج درصد از زباله تولیدی به روش کاملاً بهداشتی دفن می‌شود که این موضوع در استان اردبیل بر خلاف استانداردهای جهانی بوده و ۹۵ درصد زباله تولیدی به صورت‌های مختلف در دل طبیعت دفن و مخاطرات زیست‌محیطی حال و آینده جامعه را با خود به همراه دارد.

این آمار و ارقام تأمل‌برانگیز از نحوه دفن زباله‌ها در اردبیل در حالی است که مسئله زباله یا همان طلای کثیف به سبب عواقب زیست‌محیطی و بهداشتی و امنیتی که دارد از مسائل ضروری شهری به‌حساب می‌آید که مدیریت آن بادقت و حساسیت ویژه‌ای در دنیا انجام می‌شود به‌گونه‌ای که کشورهای درحال‌توسعه هم اکنون تا پنج درصد سرانه تولید ناخالص ملی خود را برای خدمات مدیریت پسماند شهری هزینه می‌کنند و سالانه میلیون‌ها تُن زباله در کشور تولید و از چرخه بازیافت خارج می‌شود.

البته از سال ۸۳ تاکنون با وجود تصویب قانون مدیریت پسماند، طرح تفکیک زباله از مبدأ در اردبیل طی سال ۹۸ با از رونمایی از اپلیکیشن تفکیک زباله از مبدأ در اردبیل، شکل جدی‌تری به خود گرفت؛ اما حتی این اپلیکیشن و برخی اقدامات بعد از آن هم نتوانسته است تا به امروز در جهت تفکیک زباله‌های اردبیل از مبدأ موفقیت‌آمیز باشد.

تفکیک زباله از مبدأ با نصب مخازن هوشمند شهر اردبیل

سید محمد سیدهاشمی نائب رئیس وقت شورای اسلامی شهر اردبیل در جلسه رسمی شورای شهر اردبیل در هفت آبان‌ماه ۱۴۰۰ با اشاره به شرایط بحرانی حوزه خدمات شهری، اظهار داشت: با گذر از روش‌های سنتی باید با نصب مخازن هوشمند زباله و اجرای طرح تفکیک از مبدأ به روند رفت‌وروب سرعت بدهیم.

با وجود خبرهای گاه‌وبیگاه برای اجرایی‌شدن تفکیک زباله اردبیل از مبدأ، آخرین خبرها حکایت از این دارد که بالاخره گره‌های این معضل چند دهه‌ای، در حال باز شدن است و اگر اظهارات سخنگوی فعلی شورای شهر اردبیل به سرانجام اظهارات مسئولان قبلی نپیوندد؛ این بار طرح تفکیک از مبدأ زباله در اردبیل اجرایی خواهد شد.

سلامت صفری، سخنگوی شورای اسلامی شهر اردبیل درباره جزئیات تفکیک زباله در اردبیل گفت: مجوز اجرای طرح تفکیک از مبدأ زباله شهری در اردبیل صادر شده است که این طرح به‌صورت بی. او. ای. تی به مدت ۹ سال و با سهم هشت درصد سود سهم شهرداری اجرا خواهد شد.

به گفته وی طرح تفکیک از مبدأ پسماند شهری در تبعیت از ابلاغیه وزارت کشور در مورد تبدیل زباله به ثروت و رعایت هوای پاک است و مقرر شد مدیریت خرید زباله خشک از منازل در قالب اپلیکیشن در اختیار شهرداری قرار گیرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اردبیل تصریح کرد: در راستای اجرای صحیح و موفق طرح تفکیک زباله لازم است، ضمانت‌نامه معتبر در مورد پرداخت پول مردم و حسن انجام کار اخذ شود و ازآنجایی‌که روزانه ۳۰ درصد از ۴۰۰ تن زباله شهری، زباله خشک است و ضمن اینکه سالانه حدود ۱۲ میلیارد تومان از هزینه‌های شهرداری در قراردادهای آتی شرکت‌های خدماتی کم می‌شود؛ لذا اجرای این طرح در اردبیل ضروری است و کل خانوارهای استقبال‌کننده نیز به‌نوعی درآمد خواهند داشت.

تجربه ثابت کرده است اجرای موفق یک طرح در گرو فرهنگ‌سازی است و اگر همراهی مردم نباشد، جامع‌ترین طرح نیز موفقیت چندانی کسب نخواهد کرد فلذا انتظار می‌رود برای اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ، این فرهنگ‌سازی صورت بگیرد و اطلاع‌رسانی، تبلیغات پیرامونی و محیطی به‌موقع و کامل، استقرار ایستگاه‌ها در مکان‌های مناسب و ساماندهی زباله گردها حداقل کاری باشد که باید در کمترین زمان انجام شود تا این طرح ضروری بیش از این در حد حرف باقی نماند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا