خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سهم ساندویچ پانل نسوز در حریق

رپورتاژآگهی

آتش سوزی در طول تاریخ همواره یکی از مهم‌ترین عوامل تهدید کننده ساختمان‌ها به شمار می‌رود. مهار این حادثه به دلیل برجای گذاشتن خسارات مالی و جانی عظیم و امکان انتقال به اطراف و نابود کردن یک ناحیه بزرگ، همواره دغدغه فعالین حوزه ساختمان سازی بوده است. ساندویچ پانل یکی از مصالحی است که امروزه به دلیل عملکرد مناسب خود در مقابل آتش مورد توجه سازندگان و مهندسان زیادی قرار گرفته است؛ به همین دلیل قصد داریم تا در این مقاله به بررسی تاثیر پانل ساندویچی نسوز بپردازیم.

سهم ساندویچ پانل نسوز در ساخت و ساز

باتوجه‌به گزارش‌های عنوان شده درباره میزان حریق در ساختمان‌ها، مشخص شده که این حادثه به دلیل برخی از عوامل در دهه‌های گذشته افزایش یافته است. برخی از فاکتورهای مربوط به افزایش خطرات مربوط به آتش سوزی در ساختمان‌ها عبارت‌اند از:

  • گرم شدن کره زمین
  • افزایش میانگین دما
  • لوازم و تجهیزات برقی مختلف

این عوامل سبب شده تا استفاده از متریالی که بتواند خطرات مربوط به حریق را کاهش دهد بیشتر مورد توجه قرار گیرد. ساندویچ پانل نسوز به عنوان متریالی مدرن در عصر امروز بوده که خطرات مربوط به آتش سوزی را برطرف کرده و موجب ایمنی بالا در ساختمان خواهد شد. پنل‌های ضد حریق دوامی بسیار زیاد در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی در برابر حریق از خود نشان می‌دهند؛ به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند در پروژه‌هایی که احتمال آتش سوزی در آن‌ها بالا می‌باشد از این متریال پیش ساخته استفاده گردد.

انواع ساندویچ پانل مقاوم در مقابل آتش

برخی از این مصالح بهترین عملکرد را در حفظ ساختمان در مقابل آتش از خود نشان می‌دهند که ساندویچ پانل پشم سنگ و پلی اورتان (PIR) از مهم‌ترین آن‌ها می‌باشند. میزان مقاومت این پنل‌های ساندویچی در مقابل آتش متفاوت بوده و به نوع عایق هسته مرکزی آن وابسته است. در ادامه به توضیح این دو مدل پنل پرداخته خواهد شد:

ساندویچ پانل پشم سنگ (نسوز)

ساندویچ پنل پشم سنگ دارای یک لایه فوم پشم سنگ در قسمت میانی خود بوده و در اطراف آن نیز از ورق‌هایی فولادی استفاده می‌شود که انواع مختلفی را شامل می‌شود. در این مدل پنل‌ها، ورق آلوزینک و گالوانیزه بیشترین کاربرد را دارند؛ چراکه می‌توانند عملکرد متریال را به بهترین شکل افزایش دهند. ساندویچ پانل پشم سنگ یک عایق حرارتی بسیار مناسب با بافت متراکم بوده که در مقابل شعله‌های آتش مقاومت چشمگیری از خود نشان می‌دهد.

نقطه ذوب پشم سنگ 1300 درجه سانتی‌گراد اندازه گیری شده است که به همین دلیل به‌عنوان یکی از مقاوم‌ترین عایق‌ها برای به کارگیری در لایه میانی پانل ساندویچی شناخته می‌شود. پنل پشم سنگ بهترین گزینه برای پوشش دیوارها و سقف یک ساختمان است که خطر بالقوه حریق در آن‌ها وجود دارد.

ساندویچ پانل پلی اورتان (کندسوز)

یکی دیگر از انواع ساندویچ پنل که در مقابل شعله‌های آتش مقاومت نسبتا خوبی از خود نشان می‌دهد، ساندویچ پنل پلی یورتان است. این پانل خود به دو دسته PIR و PUR تقسیم می‌شود که نوع PUR معمولی بوده و هیچ دوامی در برابر آتش ندارد و به همین دلیل باید این مورد قبل از سفارش پنل ساندویچی در نظر گرفته شود.

Polyisocyanurate یا به اختصار PIR یک محصول بر پایه پلی اورتان بوده که در مقابل شعله‌های آتش مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. از بارزترین تفاوت‌های مربوط به ایزوسیانورات و پشم سنگ در این است که ماده عنوان شده در حرارت‌های بالا خواهد سوخت. وجود برخی از دلایل سبب شده تا PIR را یک عایق کندسوز بدانند که برخی از این فاکتورها شامل موارد زیر می‌شود:

  • PIR با حذف شدن اثر مستقیم شعله آتش خاموش خواهد شد.
  • این ماده در مقایسه با سایر عایق‌های مربوط به لایه میانی در دماهای بالاتر آتش می‌گیرد.
  • در آتش سوزی‌های بزرگ PIR مانع از شعله‌ور شدن آتش می‌شود.

مقایسه دو پانل پلی اورتان و پشم سنگ

باتوجه‌به موارد عنوان شده درباره ساندویچ پنل‌های پشم سنگ و PIR این مصالح از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در پوشش دیوارها و سقف سازه‌هایی هستند که امکان رخ‌دادن حریق در آن‌ها بسیار بالا است. اگر تمایل داشتید از بین دو پنل گفته شده یکی را جهت به‌کارگیری در ساختمان خود انتخاب نمایید باید راجع به تفاوت‌های آن‌ها که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده توجه داشته باشید:

  1. از نظر هزینه ساندویچ پانل PIR مقرون به صرفه‌تر از پشم سنگ است.
  2. پانل پشم سنگ عایق رطوبتی ضعیف‌تری در مقابل پلی اورتان PIR می‌باشد.
  3. Polyisocyanurate در مقایسه با پشم سنگ با محیط زیست سازگاری بیشتری دارد.
  4. وزن پنل PIR در برابر عایق پشم سنگ تقریبا 3 برابر سبک‌تر است.
  5. دوام پانل ساندویچی PIR بالاتر از پشم سنگ بوده و در گذرزمان دچار افت کارایی نخواهد شد.

سنجش مصالح ساختمانی در مقابله با آتش

از آنجا که تامین ایمنی یک ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است، سنجش انواع مصالح ساختمانی در مقابل عوامل آسیب‌زا باید در دستور کار قرار گیرد تا بتوان یک متریال مناسب را جهت به‌کارگیری در پوشش جداره‌های سازه انتخاب نمود. یکی از فاکتورهای آسیب‌زا تاثیر شعله‌های آتش در حریق است که مطابق با رفتار مصالح با این حادثه به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند:

A1: مواد قرار گرفته در این کلاس به عنوان مقاوم‌ترین مصالح در نظر گرفته می‌شوند که به طور کامل نسوز هستند.

A2: میزان احتراق مواد در این مورد بسیار ناچیز است.

B1: مقاومت این دسته از کلاس A2 کمی کمتر است.

B2: مواد این کلاس در صنعت ساختمان کاربرد زیادی دارند و میزان مقاومتشان در مقابل آتش مناسب است.

B3: مقاومت مواد این دسته در برابر شعله‌های آتش کم است.

علاوه‌بر موارد ذکر شده در کلاس‌بندی مربوط به مقاومت مواد در برابر شعله‌های آتش، دسته‌های دیگری که ضعف زیادی در برابر حریق دارند نیز وجود داشته؛ ولی به‌طور ‌کلی اکثر مواد و متریال موجود در بازار در 4 لول ابتدایی قرار خواهند گرفت. شما می‌توانید عملکرد پنل‌های ساندویچی نسوز را در جدول مربوطه در محتوای ساندویچ پانل نسوز مشاهده کنید.

مزایای ساندویچ پانل‌های ضد حریق

پانل‌های ساندویچی نسوز ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که به همین دلیل گزینه بسیار مناسبی جهت استفاده در پوشش دیوارها و سقف ساختمان‌های مختلف با کاربری‌های متفاوت هستند. از مهم‌ترین مزایای مربوط به این محصولات عبارت است از:

  • مقاومت بالا در برابر دمای زیاد تا 1000 درجه سانتی‌گراد
  • کاهش خسارات مالی و جانی ناشی از حریق
  • جلوگیری از گسترش شعله‌های آتش
  • عایق صوتی مناسب در کنار عایق حرارتی
  • ضریب انتقال حرارتی بسیار پایین
  • افزایش سطح ایمنی سازه

کاربرد ساندویچ پانل‌های نسوز

ساندویچ پانل‌های دیواری و سقفی نسوز به دلیل مزایایی که دارند در انواع ساختمان با کاربری‌های مختلف به کار می‌روند که از مهم‌ترین کاربرد این مصالح پیش ساخته می‌توان به پوشش دیوار و سقف سازه‌های زیر اشاره نمود:

  • انواع سوله
  • آشیانه هواپیما
  • میادین تره‌بار
  • ساختمان‌های تجاری
  • ویلاها و ساختمان‌های مسکونی
  • سالن‌های ورزشی
  • انواع کانکس
  • کلین روم یا اتاق تمیز

اهمیت نصب ساندویچ پنل نسوز

بهره‌مندی از تمامی مزایای ساندویچ پنل نسوز تنها زمانی امکان پذیر است که نصب آن‌ها به درستی انجام شود؛ چراکه هرگونه آسیب به پنل‌ها منجر به کاهش عملکرد مصالح خواهد بود. بدین منظور نیاز است تا برای اجرای این متریال ابتدا زیرسازی‌های مربوط به پانل ساندویچی دیواری و سقفی انجام و سپس اجرای آن‌ها توسط نصابان حرفه‌ای و مجرب انجام گیرد. شایان ذکر است هرگونه خدشه‌ای در فرایند حمل و نقل یا نصب ساندویچ پانل نسوز موجب کاهش یا عدم مقاومت آن‌ها در برابر شعله‌های آتش خواهد شد.

ساندویچ پنل نسوز شرکت ماموت

ساختمان‌ها در طول تاریخ مقابل آتش سوزی و حرارت آسیب زیادی را متحمل شده‌اند و همین امر سبب گشته تا مهندسان به دنبال مصالحی کارآمد و مقاوم در مقابل آتش باشند تا میزان خسارت را به کمترین حد ممکن برسانند. ساندویچ پنل‌های نسوز از جمله متریالی هستند که در مواجهه با آتش عملکرد بسیار مناسبی دارند و بهتر است آن‌ها را از شرکتی معتبر که کیفیت مواد اولیه به‌کار رفته در ساخت آن‌ها بالا باشد تهیه نمود.

پنل PIR در مقایسه با پشم سنگ باتوجه‌به تفاوت‌های میان آن‌ها عملکرد بهتری داشته و به همین دلیل در پانل‌های نسوز شرکت ماموت از این متریال در لایه میانی ساندویچ پانل استفاده می‌شود تا موجب افزایش مقاومت دیوارها و سقف ساختمان در مواجهه با آتش گردد. پنل PIR ماموت در مقابل آتش سوزی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد و از نفوذ آتش به باقی بخش‌های ساختمان جلوگیری می‌کند.

قیمت ساندویچ پنل نسوز

قیمت پانل نسوز به موارد مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین فاکتور، جنس فوم لایه میانی در ساختار پنل می‌باشد. علاوه‌بر آن عوامل دیگری نیز بر روی قیمت ساندویچ پنل ضد حریق تاثیرگذار است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • متراژ پروژه
  • جنس ورق انتخابی
  • ضخامت
  • نوسانات بازار

جهت سفارش محصول انتخابی خود می‌توانید با شماره‌های 021-88109053 و 021-88109048 تماس حاصل کرده و با کارشناسان ماموت درباره پانل ساندویچی مورد نظرتان مشورت کنید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا