خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عایق الاستومری چیست و چرا همه جا کاربرد دارد؟

رپورتاژ آگهی

چکیده : عایق الاستومری امروزه به صورت گسترده در صنایع مختلف استفاده می شود و می توان از آن ها برای عایق رطوبت ، سرما و گرما و صوت استفاده کرد

عایق الاستومری رولی و لوله ای چیست و چه کاربردی دارد؟

به نقل از پایپ مال عایق الاستومری نوع جدیدی از عایق های حرارتی و برودتی می باشند که به صورت سلول بسته تولید شده و جایگزین مناسبی برای پشم سنگ و پشم شیشه به دلیل اتلاف کمتر انرژی می باشند و به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی در سیستم های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی استفاده می شوند. همچنین مزیت دیگر عایق الاستومریک نسبت به عایق های سنتی عدم ایجاد مشکلات تنفسی می باشد. این عایق ها به دو صورت رولی و لوله ای به بازار ارائه می شوند.

انواع عایق الاستومری رولی - ساده ، پشت چسبدار ، با روکش آلومینیوم

چرا عایق الاستومری یا فوم حرارتی برودتی الاستومری؟

عایق الاستومری به دلیل ساختار سلول بسته و ویژگی های منحصر به فرد متریال تشکیل دهنده آن باعث می شود که این محصول برای کاربرد های مختلف از جمله عایق کاری خطوط فوق سرد گرفته تا سیستم های گرمایشی و خورشیدی مورد استفاده قرار بگیرند. ضریب هدایت حرارتی پایین به همراه مقاومت بالا در برابر نفوذ بخار آب و بسیاری از ویژگی های دیگر به دلیل مواد اولیه و متریال مورد استفاده و تکنولوژی تولیدی در این عایق ها می باشد.

متریال این عایق ها دو نوع از جمله مواد سلول بسته انعطاف پذیر می باشند همچون نیتریل بوتادین رابر Nitrile Butadiene Rubber که به اختصار NBR گفته می شود و اتیلن پروپیلن دی ان مونومر Ethylene Propylene Diene Monomer که به اختصار EPDM گفته می شود و نوع NBR از EPDM قیمت پایین تری دارد.این عایق ها به دلیل قابلیت هایی که دارند بهترین انتخاب برای حرارت و برودت می باشند.

نکته : عایق الاستومری بهترین نوع عایق برای استفاده های حرارتی و برودتی می باشد که با توجه به محل قرار گیری و یا ضخامت های مختلف باید قبل از خرید عایق الاستومری حتما با متخصص مشورت نمایید.

انواع عایق الاستومری لوله ای - ساده ، چاکدار چسبدار ، با روکش آلومینیوم

موارد کاربرد عایق یا فوم الاستومری

 تاسیسات تهویه مطبوع

تهویه مطبوع در ساختمان ها به این معنی است که هوای محل مورد نظر را برای زندگی به شرایط ایده آل می رساند که این به این معنی است که در موارد لازم هوای خنک و یا هوای گرم تامین شود. برای مدیریت دما و کمتر تلف شدن انرژی در این سیستم از عایق الاستومری استفاده می شود.

 سیستم های سرمایشی و گرمایشی

سیستم های سرمایشی مانند چیلر ، کولرگازی ، کولر آبی ، داکت اسپیلت و انواع سیستم ها جدید برای تامین هوای خنک اگر از دمای محیط تاثیر پذیری داشته باشند راندمان آن ها پایین می آید و برای همین منظور استفاده از عایق الاستومری رولی در عایق کردن کانال های هوا باعث راندمان بالای این سیستم ها می شود. یا در سیستم ها گرمایشی مانند موتور خانه ها انتقال انرژی از دیگ به لوله ها و ساختمان با عایق کردن و استفاده از عایق الاستومری لوله ای باعث راندمان بالای سیستم و هدر رفت کمتر انرژی می شود.

خودروهای ایرانی

امروزه استفاده از این عایق ها در خودروهای داخلی به صورت افتر مارکت (نصب توسط خریدار) افزایش داشته و افراد برای کاهش صدای داخل اتاق خودرو و یا کاهش ورود صدای موتور به اتاق خوردرو اقدام به نصب عایق الاستومری روی خوردرو میکنند.

صنایع برودتی

استفاده از این عایق ها در صنایع برودتی مانند ساخت یخچال سردخانه ها و… به منظور حفظ دمای محیطی نیز کاربرد دارد.

 صنایع نفت و پتروشیمی

این صنایع به دلیل صدای زیاد سیال ها هنگام عبور در لوله ها نیز برای کنترل صدا به این عایق ها احتیاج دارند.

صنعت فیلم و صدا

عایق های الاستومری شانه تخم مرغی و موج دار عایق های مناسبی برای جلوگیری از ورود صدای مزاحم و یا خروج صدا می باشد و به همین دلیل در استدیو های فیلم سازی و موسیقی نیز کاربرد دارد.

 و… در محدوده دمایی 150+ تا 196- درجه سانتی گراد.

انواع عایق ها و فوم های الاستومری

1-عایق های رولی به صورت رول هایی با متراژ مختلف (بستگی به ضخامت عایق) همگی با عرض 1متر عرضه می شوند و قابلیت تولید به صورت یک رو چسبدار ، یک رو روکش آلومینیوم ، یک رو چسب و طرف دیگر روکش آلومینیوم را دارند.

آلومینیوم نیز می تواند در ضخامت های 130 و 170 میکرون ساده و یا 170 میکرون مسلح و 230 میکرون مسلح به کار برده شود. عایق چسبدار هم به دو صورت ساده و مسلح (نخ دار) نیز قابلیت تولید دارد.

 2-اما عایق های لوله ای به صورت شاخه های 2 متری عرضه می شوند. که این عایق ها نیز به صورت ساده و یا روکش آلومینیومی بدون چاک (ساده) ، روکش آلومینیومی چاکدار و لبه دار و هم به صورت چسبدار هم مسلح و هم ساده نیز قابلیت تولید دارند.

چه نوع عایقی استفاده کنیم؟

با توجه به سوال مطرح شده چند سوال وجود دارد که باید پاسخ داده شود. سوال اول اینکه در چه محیطی قرار است عایق اجرا یا نصب شود؟سوال دوم دمای محیط چگونه است؟

با توجه به محل نصب عایق اگر در محیط سرپوشیده و بسته باشد میتوان عایق را به صورت خام یا بدون روکش استفاده نمود.

اما اگر در فضای باز و زیر نور آفتاب قرار است اجرا شود بهتر است از عایق روکش آلومینیوم مسلح استفاده کرد که در برابر آفتاب و تنش های محیطی مقاومت کافی را داشته باشد. در مناطق سردسیر بهتر است عایق با ضخامت بالا انتخاب شود تا بهترین عملکرد را داشته باشد. استفاده از عایق های خود چسبدار اگر ضخامت عایق بالا باشد باید چسب عایق مسلح نخ دار باشد تا توان نگهداری و چسبندگی آن بالا رفته و بتواند به مدت طولانی دوام بیاورد.

 قیمت عایق الاستومری با توجه به عوامل مختلفی از جمله برند ، نوع متریال ، ضخامت و سایز (در نوع لوله ای) متغییر می باشد.

ملزومات نصب عایق الاستومری

ملزومات نصب عایق الاستومری رولی و لوله ای - چسب ، نوار درزگیر برزنتی ، آلومینیومی و الاستومری

نوار درزگیر فوم الاستومری

نوار های درزگیر برای پوشاندن درز در نصب عایق الاستومری کاربرد دارند و به صورت کلی نوار های درزگیر برای عایق های الاستومری به سه دسته زیر تقسیم بندی می شوند.

1-نوار درزگیر فومی ( الاستومری چسب دار )

این نوع از نوار های درزگیر از جنس خود عایق می باشند و به صورت چسب دار تولید می شوند که برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار و رطوبت از میان درز عایق ها استفاده می شوند و همچنین به دلیل جنس الاستومری این نوار ها نیز از اتلاف حرارت جلوگیری می کنند. نوار درزگیر الاستومری با ضخامت های 3،6،9 میلیمتر و عرض های 10،5،3 سانتیمتر و به طور کل با طول 10 متر قابل ارائه هستند.

2-نوار درزگیر آلومینیومی

این نوع از نوار های درزگیر برای پوشاندن درز عایق های با روکش آلومینیوم ساده و یا مسلح استفاده می شود و وظیفه آن همانند سایر نوار ها جلوگیری از ورود رطوبت و گرد و غبار و همچنین فیکس کردن عایق ها و یکپارچه کردن آن ها می باشد.

3-نوار درزگیر برزنتی

این نوع نوار برزنتی پلیمری می باشد و برای یک اتصال محکم بین عایق در محل اتصالات استفاده می شود.

چسب عایق الاستومری

چسب های عایق های الاستومری در قوطی ها 1 یا 2.7 کیلو گرمی عرضه می شوند و برای نصب عایق به محل مورد نظر کاربرد دارند. معمولا هر 4 متر مربع از عایق نیازمند یک کیلو گرم چسب می باشد.

شما می توانید برای دریافت مشاوره با پایپ مال www.pipemall.ir که مرکز خرید و فروش لوله و اتصالات و انواع عایق الاستومری می باشد به شماره تلفن 02166629971 تماس بگیرید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا