خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نبودِ عدالت مکانی در زیرساخت‌های تفریحی بانوان اصفهان

زهره قندهاری در سایت اصفهان زیبا نوشت: روز گذشته (چهارشنبه) یک نشست بانوانه با اصحاب رسانه از سوی مدیریت شهری و با میزبانی فرزانه کلاهدوزان رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان، مائده سادات کاویانی دبیر شورای مشورتی بانوان شهرداری و مریم آقایی رئیس بانو سرای شهرداری اصفهان و دبیر رویداد «شهربانوی زندگی» در سالن کنفراس کتابخانه مرکزی برگزار شد.

در این نشست که با عنوان تشریح سیاست‌ها و اقدامات مدیریت شهری در حوزه بانوان برگزار شده بود، اقدامات مدیریت شهری در حوزه بانوان روایت و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داده شد.

پس از صحبت‌های مجری درباره تبریک روز مادر و زن، با فراخوان او، فرزانه کلاهدوزان، رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان صحبت کرد. کلاهدوزان معتقد است: جامعه در حوزه نشاط و امید به زیرساخت‌های سخت‌افزاری نیاز دارد و زیرساخت‌های تفریح بانوان در شهر اصفهان عدالت مکانی ندارد و محدود است.

فرزانه کلاهدوزان با تأکید بر اینکه هویت، نشاط و امید را در شورای ششم به‌عنوان دو هدف مهم و کلان مبنای اجرای اقدامات قرار دادیم، تصریح کرد: در حال حاضر ساختار شهرداری مردسالارانه است و تعداد بانوان کم است.

او با اشاره به اینکه شهرداری نهادی قدیمی است و مردانگی در آن دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر باید به شهر نگاه کند و وظیفه آن فقط توجه به شهرداری نیست.

رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه کمیسیون بانوان، خانواده و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره ششم مدیریت شهری تشکیل شد، بیان کرد: این کمیته تاکنون ۹ جلسه تشکیل داده و برای دو هدف نشاط، امید و هویت جلسات مختلفی برگزار کرده است.

کلاهدوزان با تأکید بر اینکه باید از دیدگاه بانوان در تعریف پروژه‌ها استفاده کنیم، افزود: من به‌عنوان تنها زن در شورای اسلامی شهر اصفهان در تعریف پروژه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها به‌عنوان مادر و زن، به پروژه‌ها نگاه می‌کنم. او در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر لزوم استفاده بانوان از مراکز تفریحی شهرداری بیان کرد: در حوزه سخت‌افزاری باغ‌های بانوان به بهینه‌سازی نیاز داشت که این اقدام در دستور کار قرار گرفت؛ همچنین تمرکز ما بر روی ارائه طرح‌های رویدادی و برنامه‌های کوتاه‌مدت و قابل‌تحقق قرار گرفت.

اجرای طرح «مهمان مامان» سال گذشته به‌مناسبت روز مادر در دستور کار قرار گرفت
رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه شهرداری تاکنون چه تسهیلات تفریحی برای بانوان فراهم کرده است، گفت: اجرای طرح «مهمان مامان» سال گذشته به‌مناسبت روز مادر در دستور کار قرار گرفت که با این اقدام نشاط به جامعه زنان بازگشت.

کلاهدوزان با اشاره به اینکه در برنامه‌های هفته اصفهان رویدادی به نام بانوان مشخص شده است، خاطرنشان کرد: صدور کارت منزلت بانوان اجرای خدمت دیگری بود که در دستور کار قرار گرفت؛ به‌طوری که از سال ۱۴۰۰ به بعد بانوان دارای سه فرزند، افراد دارای معلولیت و بانوان بالای 60 سال مشمول دریافت کارت منزلت شهروندی شدند.

او با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌های تفریحی ویژه بانوان یکی دیگر از اقدامات مدیریت شهری است، تصریح کرد: بانوان می‌توانند نقش مهمی در اقتصاد داشته باشند و نگاه به مدل‌های جدید بانوان و نقشی که در اقتصاد دارند، یکی دیگر از اولویت‌هاست. باید به نقش اقتصادی بانوان توجه بیشتری داشته باشیم.

بانوانی که می‌توانند کارآفرینان خوبی در شهر باشند و به اقتصاد خانواده و جامعه کمک کنند. کلاهدوزان با اشاره به اینکه تعداد بانوان نقش آفرین در حوزه اقتصاد در اصفهان قابل توجه است، بیان کرد: فارغ‌التحصیلان بانو در دانشگاه‌های متعدد استان کم نیستند؛ از این‌رو رویکرد مدل‌های فضای کار اشتراکی اجرا شد.

او در ادامه درباره بازسازی بنیاد فرهنگی امیرقلی امینی صحبت کرد و گفت: این مجموعه به‌صورت فضای کار اشتراکی در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که حوزه اثر آن‌ها کتاب باشد. این مدل کارهای فضای کار اشتراکی با رویکردهای مشخص دنبال می‌شود.

او با تأکید بر اینکه باید به سمت حکمروایی، مشارکت‌پذیری و مشارکت‌جویی پیش برویم، افزود: در محله‌محوری بانوان بیشترین نقش را دارند و میدان‌دار محل‌محوری هستند؛ چراکه راهکارهای خوبی برای رفع مشکلات ارائه می‌کنند.

طرح «ریحانه» جزو پروژه‌های شاخص شهر قرار گرفته است

رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر طرح «ریحانه» دیدگاه‌های اقتصادی، تفریحی و خانواده‌محوری را مد نظر قرار می‌دهد و جزو پروژه‌های شاخص شهر قرار گرفته است؛ همچنین اگر مشکلات حقوقی «شهر نوجوان» رفع شود، شاهد این رویداد نیز در اصفهان خواهیم بود.

کلاهدوزان با بیان اینکه اکثر قراردادهای بانوان شاغل در شهرداری را برای استفاده از مرخصی زایمان پیگیری کردیم؛ البته تنوع قراردادها زیاد است و شفاف‌نبودن آن مشکلاتی را به‌همراه دارد، گفت: در حال حاضر تبدیل وضعیت برخی کارکنان انجام شده و شورا در جایگاه نظارت و سیاست‌گذاری، هر کجا متوجه تخلف در قراردادها شد، اقدامات لازم را انجام داده است.

او با بیان اینکه در شورای ششم شهر اصفهان کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورا تشکیل و در مناطق کم برخوردار برای توانمندسازی و فروش محصولات زنان سرپرست خانوار اقداماتی انجام شد، تصریح کرد: زیرساخت‌های لازم در بازارهای روز کوثر و بازار گل و گیاه همدانیان برای فروش محصولات آن‌ها فراهم شده است.

رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان، افزود: نمایشگاه‌های فصلی در ایستگاه‌های مترو و چهارباغ به‌طور مکرر برگزار می‌شود. او با بیان اینکه در موضوع نشاط و شادی بانوان درصدد احداث بوستان‌های خانواده‌محور هستیم، گفت: در حال حاضر تملک این بوستان‌ها انجام شده و در مرحله ساخت قرار گرفته است.

کلاهدوزان یادآور شد: درحال حاضر سه پردیس خانواده محور در سپاهان‌شهر، محله بهارستان و محدوده منطقه ۸ شهرداری اصفهان در دست اقدام است که به‌زودی به نتیجه می‌رسد.

او اظهار کرد: شورای اسلامی شهر به‌عنوان نهاد اجتماعی می‌تواند برای تقویت هوش مصنوعی واسطه‌گری کند؛ برای مثال در بازدیدی که از یک پژوهش‌سرا در خیابان شیخ مفید داشتیم، ظرفیت‌های هوش مصنوعی آن‌ها را به نخبگان مرتبط کردیم.

رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، تصریح کرد: این موضوع باید از طریق نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی پیگیری شود؛ چراکه ما نماینده مردم در شورای اسلامی شهر هستیم.

او تأیید کرد: در قانون جوانی جمعیت برای هر دستگاهی وظایفی در نظر گرفته شده و قانون آن شفاف است. در این قانون وظایفی برای شهرداری‌ها در نظر گرفته شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به تخفیف در تراکم، استفاده نیم‌بها از خدمات شهری و وسایل حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد.

باید برخی آزمون‌های استخدامی فقط برای بانوان برگزار شود

کلاهدوزان با بیان اینکه تعداد بانوان شاغل در شهرداری اصفهان تنها ۱۰درصد است، گفت: باید برخی آزمون‌های استخدامی فقط برای بانوان برگزار شود تا میزان ورودی و توانمندی آن‌ها ظهور بیشتری داشته باشد.

او با اشاره به اینکه در شهرداری اصفهان برای انتصاب بانوان در جایگاه‌های مدیریتی قول‌های مساعدی داده شده اما هنوز عملیاتی نشده است، تصریح کرد: ما منکر این نیستیم که شایسته‌سالاری بهتر از توجه به سهم جنسیتی مدیران در شهرداری است و نگاه باید شایسته‌سالارانه باشد؛ زیرا اگر شایسته‌سالاری حکم‌فرما شود، بسیاری از مسائل حل خواهد شد.

تشکیل کارگروه زیست عفیفانه در شورای مشورتی بانوان

در ادامه این نشست، دبیر شورای مشورتی بانوان شهرداری اصفهان هم به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. مائده‌سادات کاویانی در تشریح اقدامات بانوانه مدیریت شهری در دوره ششم گفت: تشکیل کارگروه زیست عفیفانه با توجه به ایجاد مسائل اخیر در حوزه بانوان، به‌صورت ویژه در این دوره در دستور کار قرار گرفت و با عنوان پروژه «شهر فرهنگی، شهروند فرهنگی» پروژه‌هایی در مترو، بازارهای روز کوثر و باغ گل‌ها به منصه ظهور نشست.

او با اشاره به اینکه شورای مشورتی بانوان با پیشنهاد شهردار اصفهان سال ۱۴۰۰ تشکیل شد، خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری، رصد مشکلات و رفع نیازها در حوزه بانوان وظیفه این شورا بوده است.

دبیر شورای مشورتی بانوان شهرداری اصفهان گفت: با توجه به اینکه این شورا در حوزه سیاست‌گذاری فعالیت می‌کند و هنوز ساختار بانوان به‌صورت رسمی ثبت نشده، حوزه امتیازات، تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌ها را محدود کرده است.

البته طی دو سال گذشته تعاملاتی با کلان‌شهرهای تهران و مشهد و سازمان تشکیلات اداری و وزارت کشور برای ایجاد و ثبت رسمی ساختار بانوان انجام شده است. کاویانی با تأکید بر اینکه پیگیری مطالبات مجموعه‌های فرهنگی و مردمی بانوان در حوزه‌های مکانی و مالی از جمله فعالیت‌های دیگر این شورا بوده‌ایم، تصریح کرد: تسهیلات ویژه برای بانوان در حوزه حمل‌ونقل، ارتقا و به‌روزرسانی باغ‌های بانوان طبق سلایق و خواسته شهروندان از جمله برنامه‌ها بوده است.

او اظهار کرد: در مجموع به‌دنبال مدل‌سازی برای بانوان شهروند و به دنبال آن تسری بین مناطق و سایر محله‌های شهری هستیم.

دبیر شورای مشورتی بانوان شهرداری اصفهان با بیان اینکه سامان‌دهی و تجهیز باغ‌های بانوان در دستور کار شهرداری قرار دارد، تصریح کرد: مجموعه اشتراکی بنیاد امیرقلی امینی با مشارکت فعالان حوزه کتاب افتتاح شد.

او با بیان اینکه مشارکت با مجموعه‌های فرهنگی بانوان و دختران نوجوان از رویکردهای اصلی شورای مشورتی بانوان است که از ابتدا به صورت جدی پیگیری شده، گفت: پنج مجموعه فعال بانوان در حوزه فضای کار اشتراکی حوزه کتاب و کتابخوانی در اصفهان وجود دارد و مدیریت شهری در کنار آن با مجموعه‌های فرهنگی بانوان، مشارکت و تعامل دارد.

باشگاه الکترونیکی برای بانوان خبرنگار تشکیل شود

در ادامه نشست نوبت رسید به مریم آقایی، رئیس بانوسرای شهرداری و دبیر رویداد «شهربانوی زندگی» تا رویدادهای بانوانه را در شهر روایت کند.

آقایی گفت: پیشنهاد می‌شود یک باشگاه الکترونیکی برای بانوان خبرنگار تشکیل شود تا ضمن جمع‌آوری داده‌های مرتبط، نسبت به ارائه خدمات به آن‌ها اقدام کنیم. او اظهار کرد: رسیدگی به امور دختران نوجوان و تأمین نیازهای روحی و جسمی آن‌ها از محورهای اصلی تصمیمات مدیریت شهری در حوزه برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی است‌.

رئیس بانوسرای شهرداری و دبیر رویداد «شهربانوی زندگی» با اشاره به رویدادهای مهمی که در سطح شهر برای بانوان برگزار شده است، خاطر نشان کرد: «دخترانگی با طعم خودآگاهی» برنامه‌ای بود که برای دختران در سطح شهر برگزار شد و بازخورد بسیار خوبی در میان نوجوانان داشت.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا