خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مراقبت های ایمپلنت دندان ( نگهداری ، قبل ، بعد و تغذیه )

رپورتاژ آگهی

یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است به سراغ فرد آید و زندگی اش را تحت الشعاع قرار دهد؛ از دست دادن دندان های اصلی است. آن زمان که هیچ چیز به جز کاشت دندان، پاسخگوی مناسبی برای حل این مشکل نخواهد بود. افتادن دندان های اصلی نه تنها روی روحیه فرد اثر منفی به جا می گذارد؛ بلکه چهره اش را تحت تاثیر قرار داده و از او یک فرد با چهره نازیبا می سازد. چهره ای که با نگاه کردن آن در آینه، هیچ احساس مثبتی دریافت نمی شود؛ اما این پایان ماجرا نیست و می توان با کاشت دندان، پایان زیباتری را برای آن رقم زد.

کاشت دندان یا ایمپلنت یکی از روش های مرسوم برای بازیابی دندان های از دست رفته است. البته این بار، دندان هایی بسیار شبیه به دندان طبیعی، جای آنها را پر می کنند.

یک میله پیچی فرم کوچک طی عمل جراحی در استخوان فک جاگذاری شده و آمادگی لازم جهت نگهداری تاج مصنوعی دندان را پیدا می کند. مسئله مهمی که باید به آن اشاره کرد؛ تنها مسئله کاشت دندان نیست؛ بلکه مراقبتهای بعد از ایمپلنت دندان است. اگر پس از کاشت دندان، مراقبت های لازم صورت گیرد؛ دوام ایمپلنت افزایش یافته و دیگر شاهد خرابی و مشکلات بعدی در آن نخواهیم بود.

این مراقبت ها تا چه اندازه اهمیت دارد؟

مراقبتهای بعد از ایمپلنت دندان موضوع بسیار پراهمیتی است. آنقدر مهم که حتی دندانپزشکان نیز به آن توصیه فراوان نموده و این کار را عامل بقا و موفقیت این روش درمانی می دانند. اگر پس از کاشت دندان، نسبت به مراقبت از آن بی توجهی شود؛ مشکلات متعددی در دهان و دندان ظهور خواهند یافت. از جمله این مشکلات می توان به عفونت استخوان فک، لثه و سایر دندان ها اشاره کرد.

همچنین به دلیل تشکیل پلاک های بسیار در دندان و افزایش باکتری ها، سلامت دندان و دهان به خطر افتاده و بیماری های مربوط به لثه ظهور می یابند. با مراقبت های کافی می توان از بروز تمام این مشکلات جلوگیری کرد. پس تلاش جهت حفظ سلامت لثه و جلوگیری از تحلیل رفتن ایمپلنت، بسیار ضروری به نظر می رسد.

جهت انجام ایمپلنت قسطی در تهران و کرج اینجا کلیک کنید

اقدامات لازم جهت مراقبتهای بعد از ایمپلنت دندان

آیا پیش از ایمپلنت هم باید مراقبت هایی را انجام داد؟

پاسخ این سوال قطعا مثبت است. همانطور که مراقبتهای بعد از ایمپلنت دندان، اهمیت دارد؛ مراقبت های پیش از آن نیز دارای اهمیت می باشد. پیش از کاشت دندان و زمانی که دندان اصلی کشیده می شود؛ مجموعه ای از اقدامات را نباید اکیدا انجام داد. اقداماتی همچون:

  • عدم شستشوی دهان در روز نخست
  • جلوگیری از دستکاری یا زبان زدن محل جراحت
  • اجتناب از مصرف مواد غذایی، دو ساعت پس از کشیدن دندان
  • عدم مصرف غذاهای اسیدی، بسیار سرد یا بسیار گرم
  • خوردن شیر با دمای اتاق
  • عدم استعمال دخانیات مانند سیگار تا 1 روز

چرا باید اقدامات مراقبتی بعد از ایمپلنت را انجام داد؟

تا حداقل دو روز پس از کاشت دندان باید نسبت به اجرای روش های مراقبتی، توجه داشت. تمامی این اقدامات به منظور افزایش کارایی و اثربخشی ایمپلنت صورت گرفته و به دوام بیشتر آن کمک می کنند. اگر طی این دو روز، به خوبی از پس مراقبتها برآیید؛ باعث بروز نتایج عالی همچون کاهش حساسیت ها خواهید شد. تقریبا تمام حساسیت های بعد از ایمپلنت در این دو روز بروز می یابند؛ البته در صورت مراقبت صحیح، این حساسیت ها مجالی برای ظهور پیدا نمی کنند. در ادامه اقداماتی که تا 2 روز پس از ایمپلنت نباید انجام دهید را نام برده ایم:

گاز پانسمان را تا یک ساعت خارج نکنید

از دستکاری و یا جابجا کردن گاز پانسمان، پس از جراحی، خودداری کنید. برای جلوگیری از خونریزی شدید اجازه دهید گاز پانسمان به مدت یک ساعت در دهانتان بماند.

تا هشت ساعت، دهان را نشویید

شستن دهان پس از گذشت هشت ساعت از زمان جراحی، مانعی ندارد؛ اما پیش از این تایم، این کار را انجام ندهید.

با دست یا زبان، لثه را تحریک نکنید

به هیچ وجه محلی که به تازگی جراحی شده را با دست یا زبان تحریک نکنید. با این کار، درد و التهاب تشدید یافته و ایمپلنت نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

نگران خروج مایع یا تورم لثه نباشید

خروج مایعی خاص از لثه در روزهای نخست پس از جراحی، امری کاملا عادی است. حتی تورم لثه، خونریزی و درد هم طبیعی می باشند. کافیست به مدت 2 هفته دندان روی جگر گذاشته و این علائم را تحمل کنید؛ پس از آن می بینید که اثری از این نشانه ها نیست.

اهمیت مراقبتهای بعد از ایمپلنت دندان

استراحت را فراموش نکنید

استراحت کافی و صحبت نکردن زیاد پس از جراحی، به بهبود آثار پس از کاشت دندان، کمک شایانی می کنند.

فعالیت های سنگین انجام ندهید

سعی کنید در ساعات و روزهای ابتدایی، سمت فعالیت ها و ورزش های سنگین نروید. این کار نیز در فرآیند بهبودی، بسیار موثر می باشد.

به آرامی تغییر وضعیت دهید

اگر در روزهای اول قصد تغییر وضعیت، مثلا از حالت خوابیده به نشسته یا بالعکس را دارید؛ این کار را به آرامی انجام داده و از حرکات ناگهانی پرهیز کنید.

مصرف آنتی بیوتیک و مسکن را جدی بگیرید

برای کاهش درد و علائم، بهتر است مسکن هایی که دندانپزشک تجویز نموده را به طور مرتب مصرف کنید.

از مسواک نرم استفاده کنید

اگر قصد مسواک زدن دندان هایتان در شب اول را دارید؛ توجه داشته باشید که محل جراحی شده را مسواک نزنید. برای سایر دندان ها نیز از مسواک نرم کمک بگیرید.

غرغره کردن را از یاد نبرید

غرغره کردن با آب نمک، پس از گذشت یک روز از زمان جراحی، به روند بهبود تورم و درد کمک کرده و باعث پیشگیری از عفونت می شود.

نوشیدنی های گازدار را خط بزنید

در روزها و هفته هایی ابتدایی، از مصرف نوشیدنی های گازدار اکیدا خودداری کنید.

شستشوی دهان را پشت گوش نیندازید

بعد از مصرف وعده های غذایی، حتما دهان را شستشو داده و نسبت به این امر بی توجه نباشید.

از دهانشویه استفاده کنید

مصرف دهانشویه نه تنها مانع از تشکیل عفونت می شود؛ بلکه به رفع بوی بد دهان کمک می کند.

غذاهای نرم و بدون دانه مصرف کنید

خوردن غذاهای سفت، تند و همچنین خوردن تنقلات بعد از ایمپلنت به شدت ممنوع است. به جای آن از غذاهای نرم استفاده کرده و با محلی که جراحی شده، عملیات بلعیدن را انجام ندهید. این کار را تا 6 هفته ادامه دهید.

دلایل لازم جهت مراقبتهای بعد از ایمپلنت دندان

آیا بعد از دو روز، باز هم باید از دندان ایمپلنت مراقبت کرد؟

قطعا همینطور است. نباید تصور کنید دوره مراقبتهای بعد از ایمپلنت دندان؛ فقط محدود به همان 48 ساعت است. این مراقبت ها تا سه الی چهار روز هم ادامه داشته و حتی پس از آن می بایست نسبت به مراقبتهای طولانی مدت توجه داشته باشید. پیشنهاد ما، عدم انجام این کارها تا سه الی چهار روز پس از انجام ایمپلنت است:

  • تاکید به عدم استعمال دخانیات، عدم مصرف الکل و نوشیدنی های تحریک کننده مثل نوشابه
  • در میان گذاشتن مشکلاتی مثل طولانی شدن عفونت و تب با دندانپزشک
  • اطلاع رسانی به دندانپزشک در صورت نشان دادن واکنش های دارویی
  • استفاده از کمپرس گرم جهت کاهش قرمزی و ورم
  • توجه جدی به بهداشت دهان و دندان

مراقبتهای طولانی مدت که نباید از آنها غافل شوید

مراقبتهای بعد از ایمپلنت دندان، محدود به یک بازه زمانی کوتاه نیست؛ بلکه باید این مراقبتها را در یک بازه زمانی بلندمدت نیز رعایت فرمایید:

  • به رژیم غذایی توجه داشته باشید. مصرف لبنیات، مواد نشاسته دار مثل پاستا، آبمیوه، کمپوت، تخم مرغ، سوپ، بستنی، کیک، سبزیجات بخارپز، سیب زمینی و لوبیای پخته شده، برنج و ماکارونی نرم و پخته شده، فراموش نشود.
  • همچنین این مواد را نباید مصرف کنید: گوجه فرنگی، غذاهای سفت، آجیل، شیرینی جات، چیپس، مایعات داغ و خوراکی های تند.
  • علاوه بر مسواک زدن مرتب دندان ها باید نخ دندان را هم در لیست امور مراقبتی قرار دهید. نحوه استفاده صحیح از این امور را می توانید از دندانپزشک بپرسید.
  • با استفاده از دهانشویه به بهداشت دهان و دندان کمک کنید. اگر این کار را انجام ندهید؛ اجازه رشد باکتری های دهان را داده و سلامت لثه را به خطر خواهید انداخت. علاوه بر دندان ها، به تمیز کردن کام و زبان نیز توجه فرمایید.
  • هر شش ماه یا یک سال یک بار، بسته به شرایط خود، جرم گیری دندان ها را انجام دهید.
  • در سال نخست، عکسبرداری از استخوان اطراف ایمپلنت را فراموش نکنید. این تجویز را پزشک انجام می دهد. بعد از آن نیازی نیست هر سال این کار را انجام دهید. هر 2 سال یکبار هم کافیست. این اقدام به منظور اطلاع از وضعیت استخوان صورت گرفته و شما را از تحلیل رفتن آن آگاه می سازد.

شرح مراقبتهای بعد از ایمپلنت دندان

آیا در صورت رعایت نکردن رژیم غذایی بعد از ایمپلنت، اتفاق خاصی می افتد؟

اگر رژیم غذایی صحیح نادیده گرفته شود؛ اتفاقاتی منفی رخ داده و فرد باید عوارض این اقدام اشتباه را به جان بخرد. مثلا خوردن غذاهای سفت نه تنها درد را افزایش می دهد؛ بلکه باعث تشدید خونریزی می شود. حتی استفاده از نی هنگام مصرف نوشیدنی، دارای مانع است. این کار باعث تشکیل عارضه ای مانند حفره خشک شده و لخته خون تشکیل می دهد.

این مشکلات به سراغتان می آیند؛ اگر نسبت به مراقبت، بی توجه باشید

اگر نسبت به مراقبت های پس از ایمپلنت، توجه کافی را به خرج نداده و سرخود، اقداماتی را انجام دهید؛ باید رنج تحمل این مشکلات را هم پذیرا باشید:

  • با پدیده خونریزی شدید و پی در پی روبرو خواهید شد.
  • عفونت رخ داده و روی پایه ایمپلنت دندان، تاثیر منفی می گذارد.
  • احتمال لق شدن پایه ایمپلنت، در صورت عدم رعایت رژیم غذایی وجود دارد.

پس از کاشت ایمپلنت، چه زمان بهبودی کامل حاصل می گردد؟

اگرچه کاشت ایمپلنت با توجه به وضعیت کلی هر فرد و تعداد ایمپلنت ها، مدت زمان متعددی را جهت بهبودی می طلبد؛ اما معمولا بین شش ماه الی نه ماه طول می کشد تا بهبودی کامل حاصل گردد. طی این زمان، فرآیند رشد استخوان به طور کامل صورت گرفته و پیوند محکمی بین آن و ایمپلنت شکل می گیرد. پس از این دوره می توان روکش دندان را انجام داد.

آیا ایمپلنت همراه با درد است؟

در پاسخ باید گفت بله معمولا این روش درمانی، دردهایی را به همراه دارد. هر چند ممکن است برخی از افراد، با میزان کمتری از درد مواجه شوند. در هر صورت با مشاهده درد می توان مصرف مسکن ها را آغاز کرد. داشتن درد تا چند روز (حداقل دو هفته) پس از ایمپلنت، طبیعی به نظر می رسد؛ اما اگر این درد ادامه دار باشد؛ باید موضوع را با پزشک مطرح نمود.

چرا باید مراقبتهای بعد از ایمپلنت دندان را انجام داد؟

آیا ممکن است ایمپلنت پس زده شود؟

گاهی به دلیل عدم توجه به مراقبتهای بعد از ایمپلنت دندان و یا وجود برخی از عوامل دیگر، ممکن است ایمپلنت پس زده شود. با مشاهده این آثار می توان به بروز این مشکل پی برد:

  1. اگر درد قطع نشود و به طور مداوم احساس گردد؛ می تواند به این معنا باشد که عملیات کاشت دندان با شکست مواجه شده است.
  2. در صورت ظهور التهابات شدید لثه و تحلیل رفتن آن می توان به وجود این مشکل پی برد.
  3. در صورت لق شدن دندان ها و متحرک بودن آنها می توان از وجود این مشکل آگاه گشت.
  4. همچنین ورم طولانی مدت، نشانه خوبی نیست و ممکن است با این مشکل در ارتباط باشد.

منابع :

https://www.webmd.com/oral-health/dental-implants

https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/dental-implant-surgery/about/pac-20384622

Dental implants FAQs. American College of Prosthodontists. https://www.gotoapro.org/dental-implants-faq/. Accessed Nov. 7, 2018.

Dental implants. American Academy of Periodontology. https://www.perio.org/consumer/dental-implants. Accessed Nov. 7, 2018. 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا