خرید تور تابستان ایران بوم گردی

از پرتاب «ثریا» تا مخابره نخستین سیگنال به زمین

خبرگزاری ایسنا نوشت:

با پرتاب موفق ماهواره به فضا برای اولین‌بار، یک ماهواره ایرانی به مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین رسید. این اتفاق عمر ماهواره را تا ۱۰ سال افزایش خواهد داد.

قائم ۱۰۰ که قابلیت حمل تا ۱۰۰ کیلوگرم را دارد، در سومین پرتاب خود ماهواره تحقیقاتی ثریا با جرم تقریبی ۵۰ کیلوگرم را در مدار ۷۵۰ کیلومتری دایروی قرار داد.

این ماهواره با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت ارتباطات تولید شده بود که امروز با موفقیت به فضا پرتاب شد.

این پرتاب – شنبه ۳۰ دی – با حضور سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه، حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی، سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه و جمعی از مقامات و مسئولان کشوری و لشکری انجام شد.

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پرتاب موفقیت‌آمیز این ماهواره آن را رکورد جدیدی در ارتفاع پرتاب ماهواره در کشور دانست.

این ماهواره‌بر  از نوع سوخت جامد است که توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران ساخته شده است. قائم 100 که با تلاش نیروی هوافضای سپاه ساخته شده، اولین ماهواره‌بر سه مرحله‌ای سوخت جامد ساخت ایران است.

 قائم 100 قادر است ماهواره‌های با وزن ۸۰ کیلوگرم را در مدار ۷۵۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهد.

سردار حاجی‌زاده درباره پرتاب ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ کفت: علاوه بر اینکه کمک کرد تا یک ماهواره در مدار ۷۵۰ کیلومتری قرار بگیرد، راه تکامل و توسعه این کار را برای ما گشود.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه هم گفت: قرار است تا ۳ سال دیگر ماهواره‌بر قائم ۱۲۰ ماهواره‌ها را به مدار ۳۶۰۰۰ کیلومتری برساند.

وی خبر داد: سال بعد پرتاب تحقیقاتی ماهواره‌بر قائم ۱۰۵ را انجام می‌دهیم.


این خبرگزاری در خبر دیگر با عنوان «بازتاب پرتاب موفق ماهواره «ثریا» به فضا در رسانه‌های جهان» نوشت:

پرتاب موفق ماهواره ثریا توسط ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.

ماهواره‌ ثریا روز شنبه با ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ به مدار ۷۵۰ کیلومتری پرتاب شد. این ماهواره‌بر قابلیت حمل محموله‌هایی تا ۱۰۰ کیلوگرم را دارد و در سومین پرتاب آزمایشی خود، یک محموله تحقیقاتی با جرم تقریبی ۵۰ کیلوگرمی را در مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار داد و و رکورد جدیدی را ثبت کرد.

خبرگزاری «رویترز» در پوشش این اتفاق نوشت ایران ماهواره ثریای خود را با موفقیت در مدار زمین قرار داد. این رسانه همچنین مدعی شد این اقدام «احتمالا نگرانی‌های غرب درباره جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران را افزایش می‌دهد».

ارتش آمریکا مدعی است که فناوری بالستیک بردبلند که برای قرار دادن ماهواره‌ها در مدار زمین از آن استفاده می‌شود، ممکن است به تهران اجازه دهد تا تسلیحات بردبلند بیشتری از جمله کلاهک‌های هسته‌ای را شلیک کند.

ایران اما بارها این ادعاهای آمریکایی‌ها را رد و تاکید کرده به‌دنبال تولید تسلیحات هسته‌ای نیست.

خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» هم نوشت ایران روز شنبه اعلام کرد پرتاب موفق ماهواره خود به بالاترین مدار را انجام داده است.

این رسانه هم پرتاب این ماهواره را به «نگرانی غرب بابت بهبود برنامه موشک‌های بالستیک تهران» گره زده و خبر داده مقام‌های آمریکایی تاکنون به پرسش این خبرگزاری درباره این اقدام ایران واکنشی نشان نداده‌اند.

آسوشیتدپرس همچنین نوشته در زمان ریاست‌جمهوری «حسن روحانی»، جمهوری اسلامی ایران از «بیم تشدید تنش‌ها با غرب» برنامه فضایی خود را کُند کرده بود اما «سید ابراهیم رئیسی» از سال ۲۰۲۱ این برنامه را پیش برده است.

خبرگزاری آلمان، خبرگزاری آناتولی ترکیه، رسانه‌های هند، روزنامه انگلیسی دیلی‌میل، رسانه‌های منطقه و همچنین رسانه‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان، خبر پرتاب موفق ماهواره ثریا را پوشش دادند.


خبرگزاری ایسنا در مطلبی دیگر با عنوان «نخستین سیگنال «ثریا» به زمین مخابره شد» نوشت:

نخستین سیگنال ماهواره «ثریا» با موفقیت به زمین مخابره شده است.

سازمان فضایی اعلام کرد که نخستین سیگنال ماهواره «ثریا» با موفقیت به زمین مخابره شده است.

ماهواره «ثریا» متعلق به سازمان فضایی ایران روز گذشته، ۳۰ دی ماه توسط ماهواره‌بر سوخت جامد سه مرحله‌ای «قائم ۱۰۰» نیروی هوافضای سپاه با موفقیت به فضا پرتاب شد و در مدار ۷۵۰ کیلومتری تزریق شد.

این ماهواره‌بر قابلیت حمل محموله‌هایی تا ۱۰۰ کیلوگرم را دارد و در سومین پرتاب آزمایشی خود، یک محموله تحقیقاتی با جرم تقریبی ۵۰KG را در مدار ۷۵۰KMدایروی قرار داد.

قائم۱۰۰ از نوع سوخت جامد است که توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران ساخته شده است. این اولین بار است که ماهواره‌برهای ایرانی به مدار ۷۵۰ کیلومتری دست پیدا می‌کنند.

با پرتاب این ماهواره تحقیقاتی بسیاری از زیرسیستم‌های توسعه یافته شده توسط پژوهشگاه فضایی ایران نیز در شرایط تست مداری قرار می‌گیرند و راه برای توسعه سریع صنعت فضایی بومی ایران هموارتر می‌شود. ضمن اینکه این پرتاب قدمی مهم در راستای افزایش توانمندی تزریق ماهواره در مدارهای بالاتر محسوب می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا