خرید تور تابستان ایران بوم گردی

استاندار: تنش آبی در قزوین جدی است

استاندار قزوین گفت: در بخشی از نقاط قزوین به ویژه شهرستان بویین‌زهرا وضعیت مناسبی نداریم؛ براساس آمار کارشناسی شده در برخی از مناطق استان از نظر فرونشست زمین جزو نقاط پرمساله و اولویت‌دار کشور هستیم و باید بر روی این نقاط تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم.

روزنامه ولایت قزوین نوشت: «استاندار قزوین در جلسه کارگروه پیگیری رفع تنش آبی استان که در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، با اشاره به تنش آبی قزوین، تصریح کرد: دشت قزوین به دلیل استحصال جمعی آب و خشکسالی‌های سنواتی که منجر به منفی شدن تراز دشت شده با مشکلاتی روبه‌رو شده است، این مشکلات در دو حوزه بروز کرده که یکی از حوزه‌ها کاهش ظرفیت برداشت چاه‌ها و تعمیق منابع قابل دسترس آب و حوزه دیگر فرونشست زمین است.

محمدمهدی اعلایی افزود: در بخشی از نقاط قزوین به ویژه شهرستان بوئین‌زهرا وضعیت مناسبی نداریم؛ بر اساس آمار کارشناسی شده در برخی از مناطق استان از نظر فرو نشست زمین جزو نقاط پرمساله و اولویت‌دار کشور هستیم و باید بر روی این نقاط تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم.

استاندار قزوین اظهار کرد: همه ارکان حیات از جمله تولید غذا، سلامت و بهداشت به آب وابسته است و از سوی دیگر تبعاتی مانند فرونشست؛ دارایی، سلامت و امنیت را مخدوش می‌کند؛ در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سال گذشته اقدامات میان‌مدت و بلندمدتی در حوزه احیای دشت قزوین با تمرکز بر آب صورت گرفته که یکی از این اقدامات ایجاد بازار آب است.

او تاکید کرد: نصب کنتورهای هوشمند چاه‌ها، اصلاح الگوی کشت و برنامه‌ریزی برای مدیریت بزرگ‌ترین بهره‌برداران آب (بخش کشاورزی) از جمله موارد دیگری است که در دستور کار استان قرار داشته اما باید بررسی شود چه میزان این برنامه‌ها به صورت عملی بروز و ظهور پیدا کرده و شاهد اثرگذاری آن بوده‌ایم.

اعلایی یادآور شد: رسالت بزرگ مدیریت منابع آب در حوزه بهره‌برداری بر عهده بخش کشاورزی است. بیش از 80 درصد منابع آب استان در بخش کشاورزی هزینه می‌شود، اگر بهره‌وری افزایش پیدا کند ظرفیت درآمدزایی نیز افزایش پیدا می‌کند که این امر نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

استاندار قزوین با اشاره به برخورد با چاه‌های غیرمجاز، بیان کرد: سال گذشته در حوزه‌ی شناسایی چاه‌های غیرمجاز، برخورد با چاه‌های غیرمجاز و پرکردن چاه‌ها اقدامات خوبی صورت گرفته است؛ باید توجه داشت که نظام کنترلی ما اغلب بر رفتارهای مجاز تاکید دارد؛ در حالی که رفتارهای غیرمجاز و خارج از چهارچوب بیشترین آسیب را می‌رساند از همین رو در برخورد با چاه غیرمجاز باید عزم جدی داشته باشیم و شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی به طور جدی باید در این مساله ورود پیدا کنند.

او تاکید کرد: موضوع دیگر استفاده از ظرفیت مردمی است که باید در این زمینه نیز برنامه‌ریزی صورت بگیرد؛ ما باید از ظرفیت‌ گروه‌های مردمی در 2 مقوله شناسایی سوءاستفاده غیرمجاز از منابع طبیعی آب و صرفه‌جویی در مصرف آب استفاده کنیم؛ جهاد کشاروزی و آب منطقه‌ای و دفتر اجتماعی باید از ظرفیت مردمی در سوءمصرف از چاه‌های غیرمجاز استفاده کنند؛ می‌توانیم با استفاده از ظرفیت مردمی به یک الگوی کشوری تبدیل شویم.

اعلایی خاطرنشان کرد: تدابیر اقتصادی برای همراه کردن بخش کشاورزی در راستای الگوی کشت و حذف و اضافه برداشت از منابع آبی باید از طریق سازمان برنامه بودجه استان و همراهی معاونت اقتصادی استانداری بررسی شود. ابعاد بودجه‌ای و مختلف از جمله بازار آب یا ظرفیت کاشت محصولات با مصرف آب کمتر باید مورد بررسی قرار بگیرد.

اعلایی با اشاره به بحران آب در بوئین‌زهرا و فرونشست زمین در این شهرستان، یادآور شد: باید نگاه ویژه‌ای به این منطقه داشت، شرکت آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و معاونت عمرانی استانداری باید موضوع را به صورت جدی پیگیری کنند، نگرانی در این شهرستان جدی است و هرگونه اقدامی ضروری است و باید ورود جدی داشته باشیم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا