خرید تور تابستان ایران بوم گردی

صادق زیباکلام در واکنش به حسن روحانی: رای اعتراضی کاملا بی معناست این کار را کنیم که چه شود؟ که بگویند شصت درصد در انتخابات شرکت کردند!؟

خبرنگار انصاف نیوز با چند فعال سیاسی و روزنامه نگار درباره بیانیه حسن روحانی راجع به شرکت در انتخابات مصاحبه کرده است. یکی از نظرات مخالف نظر صادق زیباکلام است که رای اعتراضی را بی معنی می داند.

به گزارش انصاف صادق زیباکلام ،استاد دانشگاه بر این باور است که پیشنهاد روحانی برای رای اعتراضی کاملا بی‌معناست و می‌گوید: این کار را کنیم که چه شود؟ که بعد بگویند شصت درصد، هفتاد درصد در انتخابات شرکت کردند!

زیباکلام: این بار شتر درِ خانه‌ی روحانی خوابیده است | دوراهی اصلاح‌طلبان سر راه حسن روحانی

آقای زیباکلام در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت: روحانی بر سر دوراهی شرکت یا عدم شرکت در انتخابات قرار گرفته است. این مشکلی است که برای خیلی از اصلاح‌طلبان همواره وجود داشته که با انتخابات چه کنند. اگر بگویند نمی‌خواهیم در انتخابات شرکت کنیم جدا از اینکه امکان اعلام جرم علیه آن‌ها توسط قوه قضاییه به اتهام تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام وجود دارد، این پرسش هم برای آن‌ها مطرح است اگر در انتخابات شرکت نکنیم چه راهکاری برای تغییر و تحول و پیشرفت و توسعه باقی می‌ماند؟!

او در ادامه گفت: این بار این شتر در خانه‌ی آقای روحانی هم خوابیده است. ایده‌ی ایشان مبنی بر رای اعتراضی کاملا بی معناست. یعنی چه در انتخابات شرکت کنیم و رای اعتراضی دهیم؟ این کار را کنیم که چه شود؟ که بعد بگویند شصت درصد، هفتاد درصد در انتخابات شرکت کردند!

رئیسی با رای اعتراضی رقابت کرد؛ چه اتفاقی افتاد؟!

این تحلیلگر سیاسی گفت: آنچه آقای روحانی گفته هیچ معنا و مفهومی ندارد. شاید ایشان خواسته‌اند مسئولیت حقوقی اینکه بگویند شرکت نکنند متوجهشان نشود. رای سفید چه چیزی را می‌رساند؟! بر فرض هم گفته شود درصد بالایی رای اعتراضی داده‌اند چه اثر و فایده‌ای دارد؟! چه کسی به آقای رئیسی در این دو سال و اندی گذشته اعتراض کرده که شما سی درصد آرا را داشتید؟! و رای اعتراضی از رای شما بیشتر بوده یا کمتر بوده. اینها ملاک و میزان نخواهد بود.

صادق زیباکلام | انتخابات و رای اعتراضی

زیباکلام با بیان اینکه “چه آقای روحانی و چه اصلاح‌طلبان می‌بایست رویکرد و سیاست درستی را درباره‌ی انتخابات پیش بگیرند”، گفت:  اینکه بگوییم در انتخابات شرکت کنید و یا با شورای نگهبان و وزارت کشور مذاکره کنیم که رد صلاحیت‌ها سفت و سخت نباشد نشان داده هیچ اثری تا به حال نداشته است. به گمان من راه حل صحیح این است که بگوییم انتخاباتی که با مکانیسم نظارت استصوابی است نمی‌تواند انتخابات موجه و قابل قبولی باشد و با استانداردهای دموکراسی سازگاری داشته باشد. تا نظارت استصوابی باشد و بدون هیچ دلیل منطقی افراد را رد صلاحیت و از انتخابات محروم می‌کنند باید این مسئله را مورد توجه قرار دهیم.

رای اعتراضی چاره‌ی کار نیست

این استاد دانشگاه گفت: به جای اینکه بگوییم شورای نگهبان انعطاف به خرج دهد باید بگوییم که نتیجه‌ی نظارات استصوابی این وضعیتی است که در آن هستیم. اینکه رای اعتراضی بدهیم نمی‌تواند چاره‌ی کار باشد. هر نوع انتخاباتی که با سازوکار نظارت استصوابی همراه باشد هیچ نزدیکی با ابتدایی‌ترین اصول انتخابات آزاد ندارد و در تعارض با آن قرار می‌گیرد.

دلیل رد صلاحیت‌ها سیاسی‌ست | لابی حیدر مصلحی برای رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی

دلیل اصلی در بسیاری موارد رد صلاحیت مثل رد صلاحیت آقای روحانی سیاسی است. درباره‌ی رد صلاحیت مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی هم ابتدا گفتند سن او بالا بوده اما بعد معلوم شد که آقای حیدر مصلحی با شورای نگهبان لابی کرده و گفته اگر آقای هاشمی در انتخابات تایید صلاحیت شود برنده خواهد شد. با این وضعیت دیگر انتخابات چه معنایی دارد. تا وقتی نظارت استصوابی اعمال می‌شود شرکت در انتخابات امر بی‌معنایی خواهد بود.

مصاحبه با مهرداد خدیر، علی باقری و رسول منتجب نیا را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. من میخواستم شرکت نکنم
    اما حالا که زشت کلام گفت شرکت نکنین
    شرکت میکنم تا بسوزی
    غرب پرست بیچاره

  2. بر پایه این سخن آقای زیباکلام (رای اعتراضی کاملا بی معناست این کار را کنیم که چه شود؟ که بگویند شصت درصد در انتخابات شرکت کردند!؟) یک جمله مینویسم:
    تایید صلاحیت اصلاح طلبان کاملا بی معناست این کار را کنیم که چه شود؟ که وقتی رای آوردند به جای حل مشکلات در جایگاه اپوزیسیون فعالیت کنند و بگویند دولت و مجلس هیچکاره است!؟

    3
    4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا