خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گوگوش تبرئه شد | متلک سنگینِ قانون گوگوش

سرویس مجله، انصاف نیوز: قانون گوگوش متلکی برآمده از این خبر بود: «گوگوش در پرونده کشیدن چک بی‌محل یک میلیون تومانی تبرئه شد.» مهم‌ترین خبر زرد مطبوعات در زمستان سال 1352.

در خبرها آمده بود خانم خواننده یک فقره چک یک میلیون تومانی کشیده اما گیرنده وقتی برای نقد کردن این چک که نزدیک به 143 هزار دلار ارزش داشت، به بانک می‌رود، در کمال ناباوری می‌شنود که حساب فائقه آتشین خالی است؛ چک را برگشت می‌زند و از او شکایت می‌کند.

مجلات سپید و سیاه، اطلاعات جوانان، روشنفکر، زن روز، ستاره سینما، خواندنیها و… با آب و تاب خبر شکایت از ستاره آن روزهای سینما و موسیقی ایران را بازتاب می‌دادند. در نیمه اول بهمن 52 اما خبر آمد که گوگوش تبرئه شده است. همین خبر کافی بود تا باز هم تعدادی گزارش و خبر و مصاحبه حول قصه چک بی‌محل خانم آتشین در مطبوعات منتشر شود.

ماجرا البته از نظر برخی، تمسخر سیستم قضایی کشور بود و درباره سلامت دادگستری شائبه ایجاد می‌کرد. این‌دسته اعتقاد داشتند که نام خوانده در نتیجه رای دادگاه موثر بوده است و به همین دلیل، روزنامه پیغام امروز که کمتر خبرهای زرد منتشر می‌کرد، از قانون گوگوش حرف زد و نوشت:

«یکی از وکلای سرشناس دادگستری، موکلی دارد که چک بی‌محل کشیده و بابت این چک بی‌محل، مدت‌هاست در زندان است. از روزی که خبر تبرئه شدن گوگوش را بخاطر چک یک میلیون تومانی در روزنامه‌ها خوانده، مرتب به وکیل مدافع خود توصیه می‌کند که خواهش می‌کنم از قانون گوگوش استفاده کن و مرا از زندان بیرون بکش. وکیل کاردان که خوش‌ذوق هم هست می‌گوید: این موکل من که از زندان حوصله‌اش سر رفته، نمی‌داند که برای استفاده از قانون گوگوش باید گوگوش بود و همه‌کس نمی‌تواند از همه قانون‌ها و مقررات استفاده کند که هر قانون و مقرراتی، شأن نزول خاص دارد.»

این متلکِ سنگین روزنامه پیغام امروز، سه‌شنبه 16 بهمن 1352، درست 50 سال پیش در خواندنیها بازنشر شد؛ «قانون گوگوش» برای مدتی در ادبیات سیاسی اجتماعی مردم در  انتقاد به سلامت دادگستری رواج داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا